Stora Mellanösterntråden

Whataboutism är ju fint för det gör att man kan rättfärdiga det mesta.
Men du brukar inte gilla whataboutism när det kommer till miljödiskussioner här på forumet. :va
Att ens jämföra islamistiska skolor med livets ord borde dödat all vilja till debatt, men du kanske börjat med amfetamin under julen?

Whataboutism är ju fint för det gör att man kan rättfärdiga det mesta.
Men du brukar inte gilla whataboutism när det kommer till miljödiskussioner här på forumet. :va
Jag tycker inte att det är OK någonstans, så ingen whataboutism här. Jag visar på att det tyvärr inte är något som förbehålls konstiga länder med skäggiga män i turban.

Ett bra konto att följa för övrigt om man vill ha lite koll på Mellanöstern. Som sagt så finns det ömsom vin, ömsom vatten i utvecklingen i Syrien just nu.

Intressant form av religionskunskap.

Är det vad som kallas spjutspetskompetens? Specialinriktad på någon av två religioner? :rofl
Då är det bara frågan om hur de olika "grenarna" av utbildningen kommer hanteras i framtiden?
Kommer eleven som läst Kristendom ha samma förutsättningar som eleven som läst Islam? Eller är det till synes liberala reglerna bara ett sätt att sortera bort otrogna?

Intressant form av religionskunskap.

Är det vad som kallas spjutspetskompetens? Specialinriktad på någon av två religioner? :rofl
Då är det bara frågan om hur de olika "grenarna" av utbildningen kommer hanteras i framtiden?
Kommer eleven som läst Kristendom ha samma förutsättningar som eleven som läst Islam? Eller är det till synes liberala reglerna bara ett sätt att sortera bort otrogna?
Det är det man inte vet, men sannolikt är det nog så att religion är viktigare för dem (och Ebba Busch mfl i KD-gänget) än för dig och mig.

Var det det jag sade?

Grym fultolkning av dig.

Ja, om man tittar på vad du citerade så tycker jag inte det är en orimligt tolkning.
Men frågan var väl mer retoriskt för jag vet ju att det inte är vad du egentligen tycker utan jag tror väl snarare att du föll på eget grepp i din iver att styra in oss i åsiktskorridoren.

Ja, om man tittar på vad du citerade så tycker jag inte det är en orimligt tolkning.
Men frågan var väl mer retoriskt för jag vet ju att det inte är vad du egentligen tycker utan jag tror väl snarare att du föll på eget grepp i din iver att styra in oss i åsiktskorridoren.
Lyckligtvis är det rätt tomt i den korridoren numera.

Allt innehåll som postas är inte mina åsikter, kanske bäst att säga det. I förekommande fall argumenterar jag med stöd av innehållet i länkarna men i så fall försöker jag vara tydlig med det. :) Och det känns faktiskt som att det är jag som utmanar åsiktskorridoren många gånger om man skall döma av reaktionerna hos vissa.

Nå, såhär ser utvecklingen i Irak ut med avseende på IS ”verksamhet”.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mer eller mindre plågsamt än avrättningarna i detta klipp?

När till och med DN är på rätt sida av historien vet man att de som käbblar har panik.

Granskning: Syriens justitieminister bevittnade avrättningar av kvinnor - DN.se https://www.dn.se/varlden/granskning-syriens-justitieminister-deltog-i-avrattningar-av-kvinnor/

View attachment 508978
Ojämförbart. Det är likväl plågsamt att se ministern förnedras av den som gärna skulle döma henne till samma.
Det är plågsamt som i penibelt. Det andra plågsamt som i horribel grymhet. De har inte mycket respekt för sin guds skapelse eller så mycket annat heller.

Ojämförbart. Det är likväl plågsamt att se ministern förnedras av den som gärna skulle döma henne till samma.
Det är plågsamt som i penibelt. Det andra plågsamt som i horribel grymhet. De har inte mycket respekt för sin guds skapelse eller så mycket annat heller.
Jag tycker det är ännu mer plågsamt att avrättningar av oskyldiga på öppen gata viftas bort med "Ebba Busch", en sådan total likgiltighet inför offrens öde är svår att ta in.

Allt innehåll som postas är inte mina åsikter, kanske bäst att säga det. I förekommande fall argumenterar jag med stöd av innehållet i länkarna men i så fall försöker jag vara tydlig med det. :) Och det känns faktiskt som att det är jag som utmanar åsiktskorridoren många gånger om man skall döma av reaktionerna hos vissa.

Nå, såhär ser utvecklingen i Irak ut med avseende på IS ”verksamhet”.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Om man definierar åsiktskorridoren enligt vad majoriteten här på sporthoj verkar tycka så har du rätt i att du utmanar åsiktskorridoren och ur den synvinkeln behövs du starkt här på sporthoj som motvikt även om jag ofta inte delar dina åsikter.

Däremot så tror jag inte att sporthoj är helt representativt för svenska folket och särskilt inte för vad msm försöker indoktrinera folket till. Och med åsiktskorridoren så var det den enligt msm jag syftade på.

Danmark idag
1736414885790.png

1736419678943.png
från gp.se
Jag gissar det är språket, i östafrika talar man klanspråket med klanen, Swahili med grannklanerna och engelska med utlänningarna. Och engelska funkar bra i Canada.
Och i England. Gissa varför folk vill fly från Frankrike över Kanalen till England.
Jag tror dom som flyr talar engelska och det ökar chansen lyckas om dom korsar kanalen.
Men här i Sverige blir första utmaningen att lära sig svenska .....

View attachment 508993
från gp.se
Jag gissar det är språket, i östafrika talar man klanspråket med klanen, Swahili med grannklanerna och engelska med utlänningarna. Och engelska funkar bra i Canada.
Och i England. Gissa varför folk vill fly från Frankrike över Kanalen till England.
Jag tror dom som flyr talar engelska och det ökar chansen lyckas om dom korsar kanalen.
Jag kan tänka mig att folk som har någon form av utbildning och driv att försörja sig är mer benägna att söka sig till Kanada eller England och folk som har mer ambitioner att leva på socialbidrag är mer benägna att söka sig till Sverige.

View attachment 508993
från gp.se

Kanske man inte delar ut pengar för ingenting i Kanada?

Kanske man inte delar ut pengar för ingenting i Kanada?
Jag tror Kanada är rätt mjukt även om det så klart inte kommer i närheten av Sveriges ofattbara naivitet och generositet.

Canada's welfare system relies on a highly pro- gressive personal income structure and provides uni- versally accessible free government benefits. Because of the low incomes of immigrants, this system has resulted in substantial net transfers of taxpayers' money from Canadians to the recent immigrants.

För er som inte kan läsa den fulla GP-artikeln... Den tar upp flera anledningar till att Kanada lyckas bättre med att integrera somalier än vad Sverige gör:
  • Istället för att använda sig av försäkringskassa, arbetsförmedling och andra myndigheter som i grunden är uppbyggda för traditionellt svenska behov har Kanada delegerat integrationen till civilsamhällesorganisationer, ofta drivna av invandrare själva, som får finansiellt stöd från statliga medel. De samlar därmed olika stödtjänster under ett tak, vilket gör det lättare för nyanlända att få hjälp med jobb, utbildning och bostad på en gång. De har dock hårda kontroller av hur pengarna används, exempelvis genom revisioner fyra gånger per år.
  • De satsar på att erbjuda mentorer och förebilder för ungdomar för att hjälpa dem att bli självständiga och integreras i samhället.
  • Kanada har en historik av betydligt mer blandning av etniciteter i befolkningen, så kanadensiska arbetsgivare är generellt öppna för att anställa invandrare.
  • Kanadas invandringspolitik är utformad för att attrahera högutbildade individer. Under senare år har fokus varit på kvotflyktningar, istället för asylinvandring som i Sverige. Kanada sätter varje år en kvot för hur många de skall ta emot av respektive kategori.
De som uttalar sig är:
Professor Benny Carlsson som forskat specifikt på varför Kanada lyckats bättre med integrationen av somalier.
Abdirizak Karod som är VD för en civilsamhällesorganisation som arbetar med integration i Kanada.
Marc Miller som är migrationsminister i Kanada, men som har en svensk fru och bott 3 år i Sverige.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...