Vi är väl landet i Europa med bäst övervakning av vårt nationalvatten redan?Tror du Sverige hade försökt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vi är väl landet i Europa med bäst övervakning av vårt nationalvatten redan?Tror du Sverige hade försökt?
Ingen aning, men ytterst svårt att tro detVi är väl landet i Europa med bäst övervakning av vårt nationalvatten redan?
Mjaeh, det är väl mest en fråga om att alla andra är mycket sämre, men Sverige har ganska bred täckning med radar och annan övervakning. Men det är fortfarande besvärligt att hindra statssabotage av undervattensinstallationer.Ingen aning, men ytterst svårt att tro det
Det värsta som kunde hända Europa nu är sannolikt inte att Sverige bröt mot internationell lag.Mjaeh, det är väl mest en fråga om att alla andra är mycket sämre, men Sverige har ganska bred täckning med radar och annan övervakning. Men det är fortfarande besvärligt att hindra statssabotage av undervattensinstallationer.
Det skulle väl vara om vi börjar bryta mot internationell lag och hindrar alla från att färdas i svenskt nationalvatten utan en SB90 som vakar över dem.
Vi har fem ubåtar vars underrättelseförmågor och sensorer är hemliga, men en stor del av den militära världen är nog överens om att de är främst i världen inom ganska många områden. Var de opererar är hemligt, men så pass mycket vet jag att FM vet betydligt mer än vad som står i tidningen, men relation till främmande makt är ett politiskt område och därför kommuniceras väldigt lite utåt av vad vi vet eller inte samt hur vi fått reda på det.Tror du Sverige hade försökt?

Du må ha rätt i allt du skriver, men fakta är också att Sverige i modern tid aldrig reagerat fysiskt på en militär kränkning. Så vad vi teoretiskt kan men aldrig vågar göra, nja, inte så intressant.Vi har fem ubåtar vars underrättelseförmågor och sensorer är hemliga, men en stor del av den militära världen är nog överens om att de är främst i världen inom ganska många områden. Var de opererar är hemligt, men så pass mycket vet jag att FM vet betydligt mer än vad som står i tidningen, men relation till främmande makt är ett politiskt område och därför kommuniceras väldigt lite utåt av vad vi vet eller inte samt hur vi fått reda på det.
Dessutom finns det med stor sannolikhet fasta sensorkedjor utlagda - av inte bara Sverige - men den frågan lär vi inte få något svar på förrän om 70 år.
Till och med ”Fisken” är ingenting som FM går ut med vad de åker på, om dessa insatser kan man däremot ofta läsa hos lettiska FM.
Jag är personligen ganska säker på att FM och de i övrigt som skall veta är fullständigt införstådda med vem som sprängde gasledningarna - samt även när och hur - men av olika skäl är det ingenting för allmänheten. Ryssland vet och ett antal länder runt Östersjön vet.
Dessa kabelbrott som nu verkar aktuella TROR jag hänger ihop med den övning som startar just idag, ungefär som drönarlarmen på Arlanda. Men det är jag det, jag kan som bekant ha jävligt fel.![]()
Vi har ju inte längre den militära styrkan att ens markera när det händer. Men Sverige har ju länge varit bland de främsta i världen på just signalspaning.Du må ha rätt i allt du skriver, men fakta är också att Sverige i modern tid aldrig reagerat fysiskt på en militär kränkning. Så vad vi teoretiskt kan men aldrig vågar göra, nja, inte så intressant.
Inte vad du vet, nej…Du må ha rätt i allt du skriver, men fakta är också att Sverige i modern tid aldrig reagerat fysiskt på en militär kränkning. Så vad vi teoretiskt kan men aldrig vågar göra, nja, inte så intressant.
Ja men vi använder ju inte informationen till något.Vi har ju inte längre den militära styrkan att ens markera när det händer. Men Sverige har ju länge varit bland de främsta i världen på just signalspaning.
Minns påsken 2015 (?), eller var det 2014?Vi har ju inte längre den militära styrkan att ens markera när det händer. Men Sverige har ju länge varit bland de främsta i världen på just signalspaning.
Går det inte att försåtsminera den med kärnvapen?Det är lite svårt att bevaka undervattenskabel dock. Särskilt mot nationer som har förmåga till aktivitet under vatten.
Såklart ”vet” jag inte, men jag kan ju ”tro”…Inte vad du vet heller!
Trams.
Om du är på riktigt intresserad av det som hände runt U137 så finns det någon dokumentär om detta. Du kanske får en mer nyanserad syn på vad som gjordes och inte - och varför.Minns påsken 2015 (?), eller var det 2014?
Så skamligt.
För att inte tala om U137.
Det är som repmånad fast på riktigt.
Har nog sett några genom åren, jag må vara ung men inte så ung att detta är okänt.Om du är på riktigt intresserad av det som hände runt U137 så finns det någon dokumentär om detta. Du kanske får en mer nyanserad syn på vad som gjordes och inte - och varför.
Som litet land placerat mitt i vägen för Rysslands eviga strävan att nå Atlanten så är vi alla medvetna om de styrkeförhållanden som rådde under lång tid skulle jag tro. Men tro inte för ett ögonblick att vi inte var beredda…Har nog sett några genom åren, jag må vara ung men inte så ung att detta är okänt.
Vad vi hittar på efteråt är rätt ointressant.
Vi i Stockholm vet vad bombningar av Sovjetunionen och efterföljande förödmjukande åtlydnad innebär.
Vi använder den antagligen på samma sätt som vi alltid gjort.Ja men vi använder ju inte informationen till något.
Ryssland kommer plöja en 10 mil bred kanal genom Sverige så dom slipper svänga och krångla med sina båtarSom litet land placerat mitt i vägen för Rysslands eviga strävan att nå Atlanten så är vi alla medvetna om de styrkeförhållanden som rådde under lång tid skulle jag tro. Men tro inte för ett ögonblick att vi inte var beredda…
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!