Vinterprojekt - tråden

Jo, kolvstyrt. Reglementet förhindrar reed. Men Hondakolvar behöver lite kärlek.
 
Jag är inte helt övertygad, jag tycker det verkar märkligt med hål där utan reeds. Och jag är rädd att hålet rent av gör skada för effekten ifall dom öppnar vid bdc.
Öppnar inte mot insuget. Bara mot en ficka i cylindern. Men Nisse E visste nog vad han gjorde när han fräste ur kolvarna.
 
Jag lägger väl en bild på vad som har blivit till ett litet vinterprojekt här.
Ett fångstfilter gör det som det ska, fångar grejer.
Grejerna i sin tur är plast från två drev där de har fått lite stryk av en kedja som slackat.
Så två nya drev står på inköpslistan.
Men, så finns det något av metall i filtret också - men det är morgondagens bekymmer när jag plockar isär det sista.


IMG_20241111_193818.jpgIMG_20241111_193747.jpg
 
Ska försöka få denna körklar till sommaren.
Hjulaxlar klara iallafall, men det är mycket kvar.
 

Bifogat

  • IMG_1040.png
    IMG_1040.png
    5.1 MB · Visningar: 33
  • IMG_1036.png
    IMG_1036.png
    4.9 MB · Visningar: 32
  • IMG_1034.png
    IMG_1034.png
    3 MB · Visningar: 31
  • IMG_1033.png
    IMG_1033.png
    6.1 MB · Visningar: 28
Nu vet jag var metallen kommer ifrån i allafall. Ett lager som gett sig.
Men nu till det som ställer till det.
Har bifogat en del bilder här på sprickor som jag är osäker på om de är reparerbara.
Jag har aldrig använt JB WELD, men är nyfiken på om det kan fungera i det här fallet eller om man ska försöka få tag på ett nytt block.

Det är väl inte optimalt med JB, men om alternativet är en ny motor för mer än hojen är värd så blir det väl lite svårt att motivera för sig själv när man redan har att roa sig med.

Men kika gärna och säg vad ni skulle gjort.


IMG_20241113_205123.jpgIMG_20241113_205152.jpgIMG_20241113_205312.jpgIMG_20241113_205343.jpg
 
Detta var ett av mina vinterprojekt men det blev klart innan vintern riktogt kom, det är dock lugnt och jag kommer inte att bli sysslolös denna vinter heller för en A-traktor ska byggas och sen blir det att fortsätta på Honda turbobygget där vevhusventilation och sen plenum står på tur.

På Julafräsen byggde jag en egen finmatning på Z-axeln och monterade digitalskalorna för ett tag sen men skalorna tålde inte vibrationer utan fick spel då så nu är skalorna bytta till billiga från Amazon och dessa funkar.

Efter att fräst förhöjningar till diopter och korntunnel till grabbens luftgevär så blev jag less på att veva så nu har jag byggt motormatning på X-axeln, en VW torkarmotor, brytare, kopplingslåda och en PWM motorstyrning köptes på Amazon. Vridbrytaren är vänster-av-höger och den gula knappen är snabbmatning där PWM:en kopplas förbi.

Nu är fräsen hyfsat användbar, men ett justerbart borrhuvud och ett rundmatningsbord är nåt som jag villhöver nu.

20241113_105448.jpg20241113_105506.jpg20240501_152357.jpg
 
De här välskulpterade, benvärmarklädda 80-talsspirorna fick "cartridge emulators" installerade. Provkörning har ännu inte kunnat göras, men jag hoppas det blir bättre nu än vad det tidigare var. Småjobbigt att återställa kolvstängerna till originalskick igen ifall man ångrar sig eftersom jag i enlighet med instruktionerna gick lös med 8 mm-borren på kompressionsdämpningshålen. Dessa har blivit både större och fler till antalet, allt för att låta emulatorn ta över dämpningsjobbet.

20241106_183933.jpg
 
Fick lite gjort idag på Castrol Hondan, bakhjulet är balanserat och tillbaka på hojen.
IMG_3458.jpeg

Självklart måste man fylla i lite med vitt på däcksidan, det är juh ändå en racing hoj. 😁
IMG_3459.jpeg

Sen åkte ett vitt hölje på över broms slangarna, det var så original ifrån HRC.
IMG_3461.jpeg

Sakta men säkert, skönt att man inte behöver stressa, så växer hojen fram. Idag fick jag gjort lite småsaker.
Ganska billigt trim att fylla i Michelin, men han gör säkert 10km/h extra!!
IMG_3463.jpeg
Jag kanske är sist på bollen med detta knepet, men jag tänkte sist jag sorterade ut strumpor som var trasiga, vilket man gör lite ibland, men den här gången tänkte jag att jag tar ut det i garaget som ”polertrasa”.
Jäkligt bra blev det iallafall, kan varmt rekommendera.
IMG_3457.jpeg
 
Last edited:
Nu vet jag var metallen kommer ifrån i allafall. Ett lager som gett sig.
Men nu till det som ställer till det.
Har bifogat en del bilder här på sprickor som jag är osäker på om de är reparerbara.
Jag har aldrig använt JB WELD, men är nyfiken på om det kan fungera i det här fallet eller om man ska försöka få tag på ett nytt block.

Det är väl inte optimalt med JB, men om alternativet är en ny motor för mer än hojen är värd så blir det väl lite svårt att motivera för sig själv när man redan har att roa sig med.

Men kika gärna och säg vad ni skulle gjort.


View attachment 506407View attachment 506408View attachment 506409View attachment 506410
Ser ut att vara en eller flera långa sprickor runt om lagerläget? Tror inte på JBWeld eftersom skadan troligen uppkommit av belastning - vad är det som lagras där? Kolla på svetsverkstad i närheten - blir en del förarbete (hetvattentvätt m avfettning, slipa ut diken i alla sprickor, acetontvätta o sedan svets). Kan slå sig om man har otur, men kan vara värt ett försök - vilken hoj är det?
 
Ser ut att vara en eller flera långa sprickor runt om lagerläget? Tror inte på JBWeld eftersom skadan troligen uppkommit av belastning - vad är det som lagras där? Kolla på svetsverkstad i närheten - blir en del förarbete (hetvattentvätt m avfettning, slipa ut diken i alla sprickor, acetontvätta o sedan svets). Kan slå sig om man har otur, men kan vara värt ett försök - vilken hoj är det?
Jag tog det enkla före det mindre enkla..

IMG_20241124_164154.jpg
Det blev en ersättningsmotor eftersom alla drev som kedjan går runt kräver utbyte.
Sen hade tre lager gått också, förutom sprickorna som oroade.
Förutom det så var det ny kolv, som hamnde på inköpslistan också.

Men, nu är det dags för att kolla ersättningsmotorns Doohickey, där jag är skeptisk till att den har så mycket mer kvar att ge.

Så en ny Doohickey från Eagle Mike skall beställas och medan jag väntar på att få hem den så sätter jag i motorn i chassit och bygger ihop allt så det bara är att byta när den väl kommer fram.

Hojen är en Tengai som jag köpte här på Sporthoj med målbilden om att få ihop den till en fungerande rackare, så nu håller jag på. Med lite tur kanske den blir up-and-running i år beroende på hur lång tid frakten tar.
 
Jag tog det enkla före det mindre enkla..

View attachment 506910
Det blev en ersättningsmotor eftersom alla drev som kedjan går runt kräver utbyte.
Sen hade tre lager gått också, förutom sprickorna som oroade.
Förutom det så var det ny kolv, som hamnde på inköpslistan också.

Men, nu är det dags för att kolla ersättningsmotorns Doohickey, där jag är skeptisk till att den har så mycket mer kvar att ge.

Så en ny Doohickey från Eagle Mike skall beställas och medan jag väntar på att få hem den så sätter jag i motorn i chassit och bygger ihop allt så det bara är att byta när den väl kommer fram.

Hojen är en Tengai som jag köpte här på Sporthoj med målbilden om att få ihop den till en fungerande rackare, så nu håller jag på. Med lite tur kanske den blir up-and-running i år beroende på hur lång tid frakten tar.
Om du slänger de trasiga delarna så är jag intresserad av dem som träningsobjekt för tig-svetsning.
 
Kungstiger - Armortek. Har tyvärr varit lite broms på bygget pga dålig passning mellan delarna till tornet. Ambitionen är att få ihop det under vintern.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top