Bilrelaterade diskussioner

De allra flesta DSG-lådor, som din, har en bytesintervall på 6000 mil, sen har vissa longlife-olja med en bytesintervall på 12000 mil.
De gamla där man endast byter olja i själva drev-delen har jag inte i skallen men mängden om jag minns det rätt, är 1,9 liter.

Inget ovanstående har jag källa till just nu :hej
Bra info! Kollar upp. Den kan alltså ha gått 3000 eller 9000 över intervall eller, mest troligt, aldrig servats. Inte min, men det är jag som får hålla efter mors bil.
 
Bra info! Kollar upp. Den kan alltså ha gått 3000 eller 9000 över intervall eller, mest troligt, aldrig servats. Inte min, men det är jag som får hålla efter mors bil.
Bra att försöka hålla intervallerna, lugnt körd är oljan oftast rätt klar, taxi är alltid kolsvart.
 
Bra att försöka hålla intervallerna, lugnt körd är oljan oftast rätt klar, taxi är alltid kolsvart.
Ringde. Evighetsvarianten. Skeptisk.
Kollade upp det här med kamrem för ett tag sen. Inga intervall utom på inspektion. Så på denna slits inte vattenpump mm. .. Har inte hört ett pip om multirem och vad därtill hör heller. Börjar nog bli dags för lite utökad omsorg.
 
Kamrem 21000 mil eller när vattenpumpen börjar läcka, eller när vattenpumpen "fastnar" alltså när den elmanövrerade kåpan i pumpen gör så att motorn kokar/ inte blir varm. Då byter man ju rem om man är smart.
Ringde. Evighetsvarianten. Skeptisk.
Kollade upp det här med kamrem för ett tag sen. Inga intervall utom på inspektion. Så på denna slits inte vattenpump mm. .. Har inte hört ett pip om multirem och vad därtill hör heller. Börjar nog bli dags för lite utökad omsorg.
Byt filter också. 24 mm hylsa, 25 Nm.
 
Jag har ett problem som jag sliter mitt hår för. Volvo V50 2004, handbromsen tar dåligt. Jag bytte handbromsvajrar förra året. Oken ska vara självjusterande, jag tycker att armarna rör sig fram och tillbaka som de ska. Lik förbannat har jag svag bromsverkan, har provat att rycka i kryckan 100 gånger utan att det gör skillnad. Justeringen inne i bilen har jag provat att ha så långt ut så handbromsen tar (det lilla den tar) nästan längst upp så att armarna bak får jobba full längd.

Ska jag byta ok bara för att? Jag har slut på idéer.
Det är inte som på gamla jänke-ford att du backar och bromsar för att justera backarna? :va
 
Jag har ett problem som jag sliter mitt hår för. Volvo V50 2004, handbromsen tar dåligt. Jag bytte handbromsvajrar förra året. Oken ska vara självjusterande, jag tycker att armarna rör sig fram och tillbaka som de ska. Lik förbannat har jag svag bromsverkan, har provat att rycka i kryckan 100 gånger utan att det gör skillnad. Justeringen inne i bilen har jag provat att ha så långt ut så handbromsen tar (det lilla den tar) nästan längst upp så att armarna bak får jobba full längd.

Ska jag byta ok bara för att? Jag har slut på idéer.

Antingen justerar du med kolven(eftersom det är skruvkolvsok) och/eller så finns justering bakpå. Kan även kontrollera att armarna löper som dom ska och inte blivit krökta.
 
Och i vanlig Ford-anda så skruvas kolven på vänster sida in moturs och höger sida medurs.
 
Mentaliteten är inte helt sällan; Ska ha bidrag(skattelättnader/bonus/klapp på axeln) för att jag minsann är fb-instakorrekt och köper en ***.

Tänkte att jag slänger dit en extra skyltlykta, hur ansöker jag om bidragsbonus minus skatt och det sedvanliga?
20241017-052813.jpg

20241017-123532.jpg
 
Hur långt är lastutrymmet på Van, Cheva/Dodge/Ford econoline? Typ 80-tal.
De flesta i evropa verkar ha kyrkbänk bak och fanervägg mot det, typ jämnt med sidodörren

Vill få hoj bakom soffan i skåpet!
 
Automatlådor då.

Vill man lära sig hur automatlådot generellt funkar så finns det nog ingen mer pedagogisk, sympatisk och givande kanal än denna:


Lätt att man bli fast och kikar på nästa video… och nästa. Till slut tror man sig kunna riva en GM-låda på under en timme själv fast man aldrig gjort det förut, samt även kunna diagnosticera de vanligaste felen. Magiskt!
Lite annat än mitt lilla projekt med ett ventilhus, jag hoppas verkligen det finns någon kvar som kan renovera min automatlåda när det är dags. Och att det finns delar.


IMG_7707.jpegIMG_7699.jpegIMG_7682.jpegIMG_7683.jpegIMG_7685.jpeg
 
Lite annat än mitt lilla projekt med ett ventilhus, jag hoppas verkligen det finns någon kvar som kan renovera min automatlåda när det är dags. Och att det finns delar.

Vi har/hade en snubbe här i stan som höll till i ett bakgårdsgarage, lite raggarstuk på killen, han var enligt uppgift riktigt femjävlig duktig på automatlådor, och av alla märken, inte bara till raggarbilar.

Du kan ha en sån där du bor också, utan att veta om det.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top