Frågor man vågar ställa

Varför visar webbläsaren på min iPhone ikonen för DN.se istället för sporthoj när jag börjar skriva en adress?
IMG_7866.jpeg

2,18 lång.
Såg nya Alien för nån månad sen. Sämsta Alien å ryggen gjorde ont. Kommer sätta mig vid sidan av så jag kan röra mig lite.

Eftersom jag har 0 erfarenhet av elbilar än sålänge, och förmodligen får en sådan nästa vecka när jag bokat bil för tjänsteresa:

Klarar en "normal" ny elbil resan Karlskrona-Sthlm på en laddning?
Kan man ladda på vilken laddstation somhelst?
Betalar man som vanligt med kort i en automat?

Eftersom jag har 0 erfarenhet av elbilar än sålänge, och förmodligen får en sådan nästa vecka när jag bokat bil för tjänsteresa:

Klarar en "normal" ny elbil resan Karlskrona-Sthlm på en laddning?
Kan man ladda på vilken laddstation somhelst?
Betalar man som vanligt med kort i en automat?
Nej, en normal elbil kommer behöva laddas mellan Karlskrona och Stockholm, men vänta tills du är nere i 15-20% kvar och ladda tills du når sisådär 80%. Den sista biten upp till 100% går långsammare och du kommer antagligen få krupp om du väntar. Då är det snabbare att göra ett stopp till.
Om du inte har en elbil med CHAdeMO-intag så går det att ladda i princip överallt. Kolla vilken maxeffekt bilen kan ta emot. Klarar den över 100kW är det bra att välja laddstationer som kan ge det. En del som bara ger 50kW finns fortfarande kvar.
Det finns fortfarande ställen där man startar med en app och inte med kort. Chargefinder är din vän för att hitta rätt.

Nej, en normal elbil kommer behöva laddas mellan Karlskrona och Stockholm, men vänta tills du är nere i 15-20% kvar och ladda tills du når sisådär 80%. Den sista biten upp till 100% går långsammare och du kommer antagligen få krupp om du väntar. Då är det snabbare att göra ett stopp till.
Om du inte har en elbil med CHAdeMO-intag så går det att ladda i princip överallt. Kolla vilken maxeffekt bilen kan ta emot. Klarar den över 100kW är det bra att välja laddstationer som kan ge det. En del som bara ger 50kW finns fortfarande kvar.
Det finns fortfarande ställen där man startar med en app och inte med kort. Chargefinder är din vän för att hitta rätt.
- Såg på en intranätssida här att våra bilar ska fixa resmålen Sthlm och Malmö härifrån utan laddning. Skööönt.

- Såg på en intranätssida här att våra bilar ska fixa resmålen Sthlm och Malmö härifrån utan laddning. Skööönt.
Nästan 50 mil? Tveksamt - berätta hur det gick. Tror som Mäkinen - en laddning ca Norrköping/Nyköping och en på hemvägen ca Västervik/Oskarshamn

Ska ha ett nytt framdäck på min CB1000R och lurar på att ge Bridgestone en chans.
Finns 2 st olika modeller jag lurar på Battlax BT-023 eller Battlax T-31.
Vad säger expert-panelen här om mina val?
Eller ska jag välja något helt annat?
Inspirerande körning på (nästan) uteslutande gata där livslängd prioriteras!

Ska ha ett nytt framdäck på min CB1000R och lurar på att ge Bridgestone en chans.
Finns 2 st olika modeller jag lurar på Battlax BT-023 eller Battlax T-31.
Vad säger expert-panelen här om mina val?
Eller ska jag välja något helt annat?
Inspirerande körning på (nästan) uteslutande gata där livslängd prioriteras!
På min Versys1000 så satt det T31 monterade från fabrik. Hade bra livslängd men upplevde dåligt när det var blött fick lite framhjulsläpp några gånger när däcket var halvslitet på bara fuktig asfalt.
Det har väll kommit en ny ersättare T32.

Själv bytte jag till Michelin road 6 som jag tycker är ett mycket bra däck och har haft många gånger så det är min rekommendation

Har goda erfarenheter av BT-023 men det beror på vilken hoj och körstil.
Jag hade det på min Multistrada med knappa 90hk och halvsportig körning på väg

Kostnad för lackering?
Jag undrar på ett ungefär hur mycket man får betala för en anständig lackering inkl lite dekalmontering på en tank, sidokåpor och bakdel.
Alla delar är i fint skick men fel färg. Ingen fancy lack utan en typisk fabrikslack på en hoj från 70-80-talet.
Jag orkar inte sitta o ringa eller maila runt för offerter utan är bara nyfiken på om jag har råd :-)

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda