Vad fick dig att le idag?

1716746280849.png
Själv är jag lite undrande över hur miljövänligt det är att bara punktera tankarna (utan att bränna upp Biogasen). Den har ju hög växthuseffekt, 20 till 30 ggr högre än CO2.
Eller iden är kanske att punktera gastanken på Fiat Ducato'n och sedan antända gasmolnet ? ? Och det är då det när man antänder gasmolnet det kommer att LÅTA !

View attachment 498917
Själv är jag lite undrande över hur miljövänligt det är att bara punktera tankarna (utan att bränna upp Biogasen). Den har ju hög växthuseffekt, 20 till 30 ggr högre än CO2.
Eller iden är kanske att punktera gastanken på Fiat Ducato'n och sedan antända gasmolnet ? ? Och det är då det när man antänder gasmolnet det kommer att LÅTA !
Som jag förstått det hade de redan tömt tankarna för ett par veckor sedan och gått över till att köra bilarna på bensin, men de hade ändå fortsatt spontanexplodera, så i såna fall är det nog inga stora gasmängder kvar i tankarna.

Som jag förstått det hade de redan tömt tankarna för ett par veckor sedan och gått över till att köra bilarna på bensin, men de hade ändå fortsatt spontanexplodera, så i såna fall är det nog inga stora gasmängder kvar i tankarna.
Det är lite motsägelsfullt att tankarna är nästan tomma (inga stora gasmängder kvar i tankarna)
och att dom fortsätter att explodera.
Eller är det läckage från tankarna som exploderar så bilarna exploderar ?

(En kompis bad mig titta på en liten kompressor avsedd för att tex pumpa bildäck. Efter fyllt på olja och sett över den, det blev helt enkelt inget tryck upptäckte jag ett litet hål i botten på lufttanken, fukt i luften hade gett vatten i tanken som lett till en rostskada med ett litet knappt synligt hål i botten på tanken. Jag rekommenderade skrotning av kompressorn.)

Det är lite motsägelsfullt att tankarna är nästan tomma (inga stora gasmängder kvar i tankarna)
och att dom fortsätter att explodera.
Eller är det läckage från tankarna som exploderar så bilarna exploderar ?

(En kompis bad mig titta på en liten kompressor avsedd för att tex pumpa bildäck. Efter fyllt på olja och sett över den, det blev helt enkelt inget tryck upptäckte jag ett litet hål i botten på lufttanken, fukt i luften hade gett vatten i tanken som lett till en rostskada med ett litet knappt synligt hål i botten på tanken. Jag rekommenderade skrotning av kompressorn.)
Pressmeddelandet ang. att gastanken var tömd:

Ja, det låter ju ytterst märkligt att de exploderar trots tömda gastankar. Leder ju tankarna till några hypoteser:
  • Rostskada eller annan skada, som du är inne på, men då borde det ju bara kunna explodera om det istället fyllts på med luft med övertryck (varför man nu skulle göra det), alternativt att kvarvarande gas-luft-blandningen ändå blivit explosiv.
  • Kan det ha någon koppling till det varma vädret? Dvs. att tankarna expanderar.
  • Skulle det kunna vara något konstruktionsfel som gör att när man kör bilarna på bensin läcker bensin eller bensinångor över bakvägen till gastanken och när förutsättningarna sedan är de "rätta" blir det explosivt?

View attachment 498917

Jag var några hundra meter ifrån när första bussen explodera. Kan intyga att det var en rejäl smäll. Den stod parkerad vid deras depå jag cyklade en bit därifrån ingen visste först vad som small upptäcktes först några timmar senare

Jag var några hundra meter ifrån när första bussen explodera. Kan intyga att det var en rejäl smäll. Den stod parkerad vid deras depå jag cyklade en bit därifrån ingen visste först vad som small upptäcktes först några timmar senare
När var det den 1:a exploderade ?
Finns det nått foto på hur en Fiat Ducato ser ut efter "Explosion" ? :Bugar Nyfiken ! :rodnar

Jag brukar inte le åt prishöjningar, men försäkringen på min CBR1000F har gått upp. Från 594 kr/år till 610 kr/år...🙃

När var det den 1:a exploderade ?
Finns det nått foto på hur en Fiat Ducato ser ut efter "Explosion" ? :Bugar Nyfiken ! :rodnar

Den jag hörde var den som small den 27/4 såg någon bild i lokaltidningen men var långt ifrån. Har sett en bild inifrån den första som exploderade i Västervik förra året där ser man några säten som är bortslitna och en bakskärm/hjulhus som är deformerat. Bilarna ser inte ut som explosioner på film.

Detta gav ett stort leende.

Edit:
OBS det finns en snabb kändis från Sporthoj.com som syns en kort stund vid känt ställe i Stockholm där många har taget en rast.

Last edited:
Den jag hörde var den som small den 27/4 såg någon bild i lokaltidningen men var långt ifrån. Har sett en bild inifrån den första som exploderade i Västervik förra året där ser man några säten som är bortslitna och en bakskärm/hjulhus som är deformerat. Bilarna ser inte ut som explosioner på film.
Det verkar alltså som gastankarna spricker och ger skador på bilen men Metangasen fattar inte eld.
Det råkar väl inte vara så att Kalmars Biogas innehåller små mängder vatten och syre som korroderat Biogastankarna av stål(?) innifrån ?

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back