Yamaha Ténéré 700

När jag mäter så här, så har jag exakt 11,4mm mellan muttrarna.
Kan vara en fingervisning.

View attachment 497983
Fan vilken kung du är! Tack som fan!

Ett scenario som KAN ha hänt är att jag la foten på bromen utan att märka. Bromsvätskan kan koka om den är lite överfull (vilket många är från ÅF). Men bara så ni vet, jystera inte denna axel utan byt distans / lever istället.
 
Fan vilken kung du är! Tack som fan!

Ett scenario som KAN ha hänt är att jag la foten på bromen utan att märka. Bromsvätskan kan koka om den är lite överfull (vilket många är från ÅF). Men bara så ni vet, jystera inte denna axel utan byt distans / lever istället.
Ja, bra att du påpekar det.
Troligen var det detta som hände mig, det vill säga pilotfel!
Upptäckte ett skrapande ljud från bakbromsen, det visade sig att klossarna var helt obefintliga, så metall mot metall.
Hade kört i två dagar i regn, efter grusvägar, och troligen haft foten lite lätt på bromsen, utan att reflektera över det.
Det känns som att det är lätt att göra detta med T7:an, men nu när jag lärt mig den läxan, så har det inte varit något problem.
Resultatet blev i alla fall den här servetthållaren, så inte bara dåligt.

Servetthållare.jpg
 
Ja, bra att du påpekar det.
Troligen var det detta som hände mig, det vill säga pilotfel!
Upptäckte ett skrapande ljud från bakbromsen, det visade sig att klossarna var helt obefintliga, så metall mot metall.
Hade kört i två dagar i regn, efter grusvägar, och troligen haft foten lite lätt på bromsen, utan att reflektera över det.
Det känns som att det är lätt att göra detta med T7:an, men nu när jag lärt mig den läxan, så har det inte varit något problem.
Resultatet blev i alla fall den här servetthållaren, så inte bara dåligt.

View attachment 497987
Verkar vara några inkl dig som byter skivor efter de gått varma. Jag hänger inte med vad det är som gör att man måste byta? Min skiva bak ser hel och ren ut så jag kommer låta den sitta.
 
Sorry, läste nu att du haft metall mot metall, då kanske man vill byta.

Bakbromsen på T7 tar bra när man väl trycker in men jag tycker den är svampig om jag ska vara ärlig. Men jag är van med sporthojar och på Adv så kanske man är ute efter långt bromsspann så man inte låser så lätt. But i dont like it.

Frambromsarna däremot. Kungligt!
 
En va mina favvos. Älskar musiken, filmatiseringen etc. Hans motstyrning vid svängpunkten vid 1:33 är inte att leka med. Snyggt!

 
Ja, precis, det fanns ingenting kvar av själva beläggen, så det blev metall mot metall, och sand därtill.
Kändes lika bra att byta skivan, ingen stor peng.
Och jag saknade ju ändå en värdig servetthållare... :)
Ja, jag hade gjort detsamma så kan man sova gött sen. OCH snyta dig i garaget också på ett bättre sätt!
 
När jag mäter så här, så har jag exakt 11,4mm mellan muttrarna.
Kan vara en fingervisning.

View attachment 497983
Mätte på samma sätt på min och har 13,2 mm avstånd.
Justerade upp min pedal någon centimeter i vintras och det är väl därför det skiljer.

Min gissning är nog att du ovetande åkt med foten på bromspedalen.
Om du justerar pedalen så kolla att bromsljuset tänds som det ska.Jag gjorde det inte men det är på gränsen att det är ok.

Camel adv har ju en fetare förstärkt bromspedal men frågan är ju om det är värt ett par tusen för den uppgraderingen.
 
Mätte på samma sätt på min och har 13,2 mm avstånd.
Justerade upp min pedal någon centimeter i vintras och det är väl därför det skiljer.

Min gissning är nog att du ovetande åkt med foten på bromspedalen.
Om du justerar pedalen så kolla att bromsljuset tänds som det ska.Jag gjorde det inte men det är på gränsen att det är ok.

Camel adv har ju en fetare förstärkt bromspedal men frågan är ju om det är värt ett par tusen för den uppgraderingen.
Tror också jag kan ha gjort det för jag minns att jag tyckte levern åkte upp rejält och man glömmer nog av vana att justera foten när man åker iväg sen.

Tyvärr är många mods nu galet dyra så jag passar på Camel adv levern. Hade den kostat typ 700-800 så kanske men två lax inte för min budget just nu.
 
När man håller på att ta på sig grejorna i 22c värme...

"Fy fan, nu säljer jag skiten, aldrig mer!"

Efter själva åkturen,

"Fy faan va gött, helt magiskt".

Men jag vill helst ha ett mål att köra till för att det ska bli roligt. Ska försöka köra mer tältning nu på sommarkvällarna enligt schema:

19:00 iväg, köra 2-3h och sätta upp tält och grejor när man kanske ha 1h kvar av ljuset. Sedan 2-3h hem igen tidigt. Då har man inte varit iväg så mycket rent tidsmässigt liksom.
 
Tältning är fantastiskt, speciellt när man har bra grejer och reder sig fint med öppen eld eller stomkök. Nu är säsongen igång!

Har precis monterat större och lägre rallypinnar från Bosley. Grymt gött tillsammans med höjd rallysadel. Nu fattas bara mitt Pro Taper Evo som ligger och väntar på att bli monterat så sitter jag riktigt skönt sen.
 
Bromspedal:

När man kör sittande har foten en annan vinkel. Inom SMC förespråkar vi av många anledningar att man har fotbladet på fotpinnen vid sittande körställning; foten flyttar man sedan lite när man behöver bromsa, växla osv. När man står vill man ha fotpinnen under hålfoten (av lika många goda anledningar) och då är också vinkeln rakare.

Sammanfattat: Sittande och stående körställning medför olika vinkel på broms- och växelpedal men genom att flytta runt foten efter körställning kommer man runt de flesta ergonomiska problem och kan ha pedalerna justerade för stående körställning hela tiden utan att riskera att slita i onödan på bakbromsen.

De flesta vill minimera spelet i bakbromsen för bästa precision oavsett stående eller sittande; på grus är det än viktigare med kontroll på bakhjulet.
 
Tältning är fantastiskt, speciellt när man har bra grejer och reder sig fint med öppen eld eller stomkök. Nu är säsongen igång!

Har precis monterat större och lägre rallypinnar från Bosley. Grymt gött tillsammans med höjd rallysadel. Nu fattas bara mitt Pro Taper Evo som ligger och väntar på att bli monterat så sitter jag riktigt skönt sen.
Wonderbar! Posta gärna lite bilder här i forumet när ni är ute i skogen med eran T7. Det kan få en annan ägare att få sista pushen för att ge sig ut själv. =)
 
Köpte en T7a häromdagen efter 3 år på min 790. Känner mig nöjd efter ca 50 mil på både grus och asfalt. T7an är en riktigt härlig hoj, trodde att jag skulle sakna effekten från 790in
mer. Visst är det mer drag i 790in och den sladdar lite mer i gruset. Men just nu funkar det okej. Kanske börjar modda lite med ECU flash och luftburk i framtiden.
 
Last edited:
Liten kärleksaffär ikväll med Terminator 7.
 

Bifogat

  • IMG_20240526_202005.jpg
    IMG_20240526_202005.jpg
    5.2 MB · Visningar: 18
  • IMG_20240526_202001.jpg
    IMG_20240526_202001.jpg
    6.2 MB · Visningar: 18
T7 Down!
BLÖTT OCH RÖTTER!

Första gången i hela mitt liv jag lägger en hoj sedan jag fick kortet! Det gick bra, ner i mjuk mossa.

Faan va tung hojen är att lyfta. Fick köra knäböj, omöjligt att slita upp med händerna.
 

Bifogat

  • IMG_20240526_204238.jpg
    IMG_20240526_204238.jpg
    6.9 MB · Visningar: 40
  • IMG_20240526_204226.jpg
    IMG_20240526_204226.jpg
    4.9 MB · Visningar: 39
Bromspedal:

När man kör sittande har foten en annan vinkel. Inom SMC förespråkar vi av många anledningar att man har fotbladet på fotpinnen vid sittande körställning; foten flyttar man sedan lite när man behöver bromsa, växla osv. När man står vill man ha fotpinnen under hålfoten (av lika många goda anledningar) och då är också vinkeln rakare.

Sammanfattat: Sittande och stående körställning medför olika vinkel på broms- och växelpedal men genom att flytta runt foten efter körställning kommer man runt de flesta ergonomiska problem och kan ha pedalerna justerade för stående körställning hela tiden utan att riskera att slita i onödan på bakbromsen.

De flesta vill minimera spelet i bakbromsen för bästa precision oavsett stående eller sittande; på grus är det än viktigare med kontroll på bakhjulet.

Angående placering av foten.
 
Blöta rötter är trevligt. För sånt duger inte originaldäcken!
Nix. Nu fick jag betala för att jag blivit så kaxig. Jag tänkte innan seriöst "Nu ska jag fan ut och köra när det är blött för när det är torrt är det inga problem att sladda runt där."

Så där fick jag på pälsen. Vet inte hur jag gör med däcken nästa säsong. Det är ju sånt himla trevlig fäste på asfalten i regn med mina pirelli std. Just nu ser körningen 50/50 ut. Men att köra blöt asfalt med hårda dubbar känns sådär. Men här finns det chans att rätta mig. =)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top