Yamaha Ténéré 700

Jag har fått en indikation att det beror på att ett regelverk styr vilka så kallade säkerhetsfunktioner som måste var aktiva vid start av fordonet.
Sedan får man som förare aktivt välja bort dom, men vid nästa omstart ska dom vara aktiva igen, eftersom det kan till exempel ha skett ett förarbyte.
Måste vara ett Japanskt regelverk då eftersom vissa europeiska tillverkare tillåter denna funktion.
Känns som om dom krånglade till det ytterligare med den uppdaterade 23 modellen där
man måste gå in i menyn,leta upp ABS inställningar och sedan välja inställning vid varje omstart.
Det här är ju inte unikt för Yamaha men likväl irriterande.

Men det går ju att lösa,det är ju bara att lägga upp lite mer slantar för att få den funktionen :)
 
Måste vara ett Japanskt regelverk då eftersom vissa europeiska tillverkare tillåter denna funktion.
Känns som om dom krånglade till det ytterligare med den uppdaterade 23 modellen där
man måste gå in i menyn,leta upp ABS inställningar och sedan välja inställning vid varje omstart.
Det här är ju inte unikt för Yamaha men likväl irriterande.

Men det går ju att lösa,det är ju bara att lägga upp lite mer slantar för att få den funktionen :)
Ja, det kan vara japansk, eller så är det bara en påhitt för att försöka bortförklara sig.
Försökte att få alla funktioner som irriterar mig på den nya (japanska) bilen bortprogrammerade, eller i alla fall förändrade vid uppstart, men då hänvisade man till detta argument, så det var detta som väckte min fundering.
Men det kanske inte alls gäller hojar, och hur som helst så är det som ni säger, väldigt irriterande.
 
Jag har fått en indikation att det beror på att ett regelverk styr vilka så kallade säkerhetsfunktioner som måste var aktiva vid start av fordonet.
Sedan får man som förare aktivt välja bort dom, men vid nästa omstart ska dom vara aktiva igen, eftersom det kan till exempel ha skett ett förarbyte.
Nä, det stämmer inte. Däremot är det ju enklare att ha ett system som nollas vid tändning av.

Glöm inte att det tog 20 år och lagkrav för japanerna att montera ABS som standard på MC... De är aldrig först med något och gillar idiotsäkra lösningar.
 
Måste vara ett Japanskt regelverk då eftersom vissa europeiska tillverkare tillåter denna funktion.
Känns som om dom krånglade till det ytterligare med den uppdaterade 23 modellen där
man måste gå in i menyn,leta upp ABS inställningar och sedan välja inställning vid varje omstart.
Det här är ju inte unikt för Yamaha men likväl irriterande.

Men det går ju att lösa,det är ju bara att lägga upp lite mer slantar för att få den funktionen :)
Hur som helst är det inte värre än Teslas vindrutetorkare:

CarSettings ->
Options ->
Front Settings ->
Glass & Panels ->
Glasses ->
Windows ->
FrontWindow ->
Wipers ->
NonAssRelated->
LeftWiper -> ON
RightWiper -> ON

Lägg sen till 5,7 sek latency på varje val så är man hemma.
 
Måste vara ett Japanskt regelverk då eftersom vissa europeiska tillverkare tillåter denna funktion.
Känns som om dom krånglade till det ytterligare med den uppdaterade 23 modellen där
man måste gå in i menyn,leta upp ABS inställningar och sedan välja inställning vid varje omstart.
Det här är ju inte unikt för Yamaha men likväl irriterande.

Men det går ju att lösa,det är ju bara att lägga upp lite mer slantar för att få den funktionen :)
Tja, vad sägs om XTZ1200 då?

För att koppla ur ABS:

Ställ hojen på centralstödet
Med motorn igång, lägg i tvåan och släpp kopplingen med bakhjulet i luften.
Efter ca 2 sek tänds ABS-lampan och ABS-en är urkopplad till nästa gång du stänger av hojen.
Då blir det att göra om samma sak.
 
Verkar intressant att
Jag stöter på sammaproblematik på mina turer, speciellt med snöskoter.
Leden som finns på kartan har funnits en gång i tiden, men kan vara borta sedan länge.
I det militära fick man ju lära sig att om kartan inte stämmer överens med verkligheten, då är det kartan som gäller :)
Men det är en klen tröst när man är där i verkligheten.

Vad jag förstår så använder den telefonens GPS för navigeringen, detta eftersom den speglar in datat därifrån via Carplay eller Android Auto.
Så har du ingen telefon ansluten, då har du inga appar i den heller (förutom det egna gränssnittet med hastighet, däcktryck, kamerabild mm.).
Så den har ingen egen möjlighet till att installera appar eller kartor för navigering.
Men allt som fungerar i telefonen, fungerar i displayen, i princip.
Så du kan köra navigeringsappar som hanterar kartor i offline-läge, och då bli oberoende av mobilnätet, och dämed skippa GPS:en.
Finns lite FAQ om den här:

Rent teoretisk sett borde man kunna använda den som hastighetsmätare vid ombyggda skapelser där man har svårt att få sånt att fungera.

Att den bara speglar telefonen jängde jag med på men jag tänkte om skärmen externa antenn kanske kunde användas tillsammans med den parkopplade telefonen för att få bättre GPS-mottagning.

Verkar intressant, en fråga hur jobbig är denna grej att flytta mellan olika hojar och skotern? Tänker att den främst används som navigator och då kunde det ju vara fint att smidigt kunna flytta mellan olika hojar och till vintern till skotern.
 
Tja, vad sägs om XTZ1200 då?

För att koppla ur ABS:

Ställ hojen på centralstödet
Med motorn igång, lägg i tvåan och släpp kopplingen med bakhjulet i luften.
Efter ca 2 sek tänds ABS-lampan och ABS-en är urkopplad till nästa gång du stänger av hojen.
Då blir det att göra om samma sak.

Ja,det finns ju grader i helvetet men det där låter ju helt vansinnigt.
Man kan ju tycka att hojar med någon form av offroadambitioner borde ha
möjligheten att ställa in/behålla ABS inställningarna.

Kan ju vara en ekonomisk fråga oxå,att köpa offroaddongeln jag nämnde tidigare
för att behålla inställningarna vill eftermarknaden ha ca 1700:- för.
 
Ja,det finns ju grader i helvetet men det där låter ju helt vansinnigt.
Man kan ju tycka att hojar med någon form av offroadambitioner borde ha
möjligheten att ställa in/behålla ABS inställningarna.

Kan ju vara en ekonomisk fråga oxå,att köpa offroaddongeln jag nämnde tidigare
för att behålla inställningarna vill eftermarknaden ha ca 1700:- för.
Tror att dom lite äldre Yamha (som min Tenere från 2012) egentligen inte har någon möjlighet att koppla ur ABS:en.
Så det där är ett trix för att få den att gå in i ett "fel-läge", och koppla ur ABS:en eftersom den känner att någoning är knasigt.
Bakhjulet snurrar hyfsat fort, men framhjulet inte alls, så då blir det tolkat som ett fel.
På min Tenere satte jag in en brytare på kretsen som gick till ABS:en, på så sätt kunde jag helt koppla bort den när man så önskade.
 
Verkar intressant, en fråga hur jobbig är denna grej att flytta mellan olika hojar och skotern? Tänker att den främst används som navigator och då kunde det ju vara fint att smidigt kunna flytta mellan olika hojar och till vintern till skotern.
Den är väldigt tjorvig att flytta mellan olika enheter, den är mer gjord för ett permanent montage.
Dels är det speciella kontakter för spänningsanslutning, GPS och Kameror (går ju alltid att lösa, jag har klippt och lött i mina) men sedan Kan det vara problem att hitta ett bra sätt att flytta GPS-pucken på.
Så, det blir en hel del installationsjobb.
Inte omöjligt, men den verkar i alla fall inte vara tänkt att flytta runt.
Jag har använt dom här kontakterna, det har funkat bra, finns med möjlighet för två eller tre kablar (eller kanske fler?).

Skärmbild 2024-04-15 184330.png
 
Den är väldigt tjorvig att flytta mellan olika enheter, den är mer gjord för ett permanent montage.
Dels är det speciella kontakter för spänningsanslutning, GPS och Kameror (går ju alltid att lösa, jag har klippt och lött i mina) men sedan Kan det vara problem att hitta ett bra sätt att flytta GPS-pucken på.
Så, det blir en hel del installationsjobb.
Inte omöjligt, men den verkar i alla fall inte vara tänkt att flytta runt.
Jag har använt dom här kontakterna, det har funkat bra, finns med möjlighet för två eller tre kablar (eller kanske fler?).

View attachment 497333

Okej, bra att veta detta att den är mer för fast montage.

Jag har bland annat dom kontakterna på strömkablarna på min Montana 700i för att hyfsat snabbt kunna flytta mellan hojarna.
 
Alltså. Vrid på gasrullen samt tryck kopplingen på T7:an efter åktur på Viragon. Livsfarligt!

Koppling 1/10 trög och gasrullen 10x lättare att vrida på T7:an jämfört med Viragon. Blir en burnout alt motorstopp varenda byte. hehe
 
Den stackars undermotoriserade T7:an...
 
Måste ge en liten kärleksförklaring.
Första riktiga turen, 21c på displayen.
Fyrans växel på kurviga 70 vägar. Gas, broms mellan hårda tvåfingerbroms och full spätta tills runt 110 knutar. Min rallysadeln gör att man lätt kan förflytta sig på hojen när man sitter ner och kör aktivt.

Bromsarna är otroligt bra och piskar man hojen hårt så finns det spann där den är riktigt rapp och sitter jag längre bak på sadeln lyfter framhjulet.

Sen in i skogen...
Blansen på hojen... Äter vilka gropar/stenar som helst. Man bara tittar dit man ska.

T7:an är en otrolig cykel. Kommer bli min kompanjon resten av livet som det känns nu. :)

Nu står den nytvättad och med smord kedja i tryggt förvar i garaget.
 
Då har jag varit igång och klåpat mig lite. Vad fan är det med mig och mekningen på senaste tiden. Ingenting blir ju fan bra.

Jag skulle justera upp bakbromsen på T7:an en halv centimeter och såg på youtube att man kan skruva ut skruven längre och då så att fotbromsen höjs en aning. Toppen och sagt och gjort så justerade jag upp skruven till bakbromsen.

Efter ca 5km så började det lukta fan och bränt och med kopplingen så märkte jag att bromsen tog. Jag visste direkt att det var jag som klantat mig.

Bra tips till er andra att man kan inte justera så långt. Men det som gör mig irriterad är att jag fortfarande inte riktigt förstår konstruktionen bakom gummiskyddet upp mot bromscylindern. Är det inte bara en skruv där?

Jag ska beställa med mekbok till T7:an nu iaf. Någon som vet vilken som är bäst om det finns flera eller vilka har ni köpt?
 
Om någon har lust att räkna hur många gängor ni har till godo efter nedre muttern vore jag tacksam.
 

Bifogat

  • IMG_20240501_173447.jpg
    IMG_20240501_173447.jpg
    2.4 MB · Visningar: 25
Är det någon som vet hur konstruktionen är för bromssylindern? Jag ska lösa mekbok men jag blir galen av att inte veta hur detta fel kunde hända. Jag skruvade den övre M10 skruven också. Den roterar axeln men samtidigt kanske man inte får/ska skruva på den alls då den justerar något för cylindern?
 

Bifogat

  • IMG_20240501_174854.jpg
    IMG_20240501_174854.jpg
    2.4 MB · Visningar: 18
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top