Vibrerande framända vid inbromsning

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Kortfattat
Hoj: Kawasaki GTR 1400
Problemet:
När jag bromsar hårt så vibrerar/studsar fronten hårt

Gjorda åtgärder:
Bytt skivor +belägg
Rengjort bromskolvar så de löper fritt
Bytt bromsvätska
Justerat in framgaffeln när allt monterades tillbaka. Spänna ena sidan, studsa lite, spänna andra sidan. Justera in oken så de sitter centralt. Snurra hjulet, bromsa och hålla in bromsen och sen dra åt bultarna

Mera detaljerat
Har problem med att fronten studsar/vibrerar vid hård inbromsning och det blir värre med tiden. Nu kan den kännas även vid normal inbromsning.
Trodde det var skivorna först men dessa är bytta tillsammans med beläggen.
Har känt på styrlager men det känns inte att det går trögt eller att den skulle hacka.
När jag trycker/gungar ned framändan med bromsen hårt åtdragen känns något som eventuellt skulle kunna vara en klonkläge fast utan själva klonkljudet
Däcket är slitet och nytt på gång, men det känns inte däckrelaterat.
Felställd dämpning eller framgaffeln som spökar på något sätt?

Inget oljeläckage på något av gaffelbenen. Packningarna ser bra ut.
Kan gamla packningar greppa så att den vibrerar?

Eller har ni några andra idéer?
 
ABS var också min första tanke. Koppla bort den och se om felet kvarstår.
 
Tror jag fick det här problemet efter bytt styrlager, vibrationer vid inbromsning. Lagren var dragna på känn.
Efter dragit lagren med momentnyckel (hårdare än vad jag dragit på känn) så försvann vibrationerna.
 
Kolla också så att styrkronorna är dragna ordentligt samt framskärm då den kan påverka gaffelstabiliteten beroende på konstruktion.
 
Lossa hjulet lite och bromsa försiktigt med hojen på rull så att allt linjerar. Dra sedan åt.
Något sitter inte rakt.
 
Om jag vore du så skulle jag börja med att montera ett nytt däck och när hjulet sitter i balansställningen/maskin så kolla att skivorna är riktigt raka och inte har några defekter (fläckar) eller så.
Nåt måste vara off.
 
Hur mår ABS-systemet? Hur mår hjullagren?
Det borde ju inte vara ABSen som går igång. Lampan fungerar och lyser som den skall vid start. Vid bromsande känns det inte som ABS heller.
Man kan börja bromsa lätt och sen kommer vibrerandet lätt och ökar successivt med bromskraften.
Handtaget pulserar inte. Det är fronten med gaffeln som studsar/vibrerar.
Lossa hjulet lite och bromsa försiktigt med hojen på rull så att allt linjerar. Dra sedan åt.
Något sitter inte rakt.
Allt (bromsar & gaffel) är linjerat flertal gånger med samma resultat.


Om jag vore du så skulle jag börja med att montera ett nytt däck och när hjulet sitter i balansställningen/maskin så kolla att skivorna är riktigt raka och inte har några defekter (fläckar) eller så.
Nåt måste vara off.
Skivorna är raka och helt nya.
Däck är beställt, men kommer när det kommer.

Ska kolla hjullager och strykronan.
Hojen har inte gått direkt långt. Lagrena är original. Den har dock stått ute och varit utsatt för kondensfukt tack vare förre ägarens mc-kapell i carport.
Att något lager skulle ha rostat är nog inte otänkbart.
Man borde inte ha lossat styrkronan under dess livstid heller. Så ingen mek som handdragit till "det-här-känns-som-rätt" moment.
 
Har du rätt mängd olja i gaffeln?
Vet ej. De är aldrig öppnade och de läcker inte.
Hojen har gått typ 1600 mil sen ny. Så mycket är ganska oskruvat och original sen fabrik. Gissar på att olja också är det.
Den kommer bytas under året, men inte just nu om det inte krävs.

Plockade loss framhjulet igen och båda lagrerna är slut.
Så uppenbar nu när man kollade på det. Känns att det går trögt och att det inte löper jämt.
Skall se om närmaste affär har nya imorgon. Annars blir det nätbeställning.
Sen får vi se om det gör skillnad.
 
Den har ju varit utsatt för fukt och stått ett tag innan jag köpte den. Så att lagrerna tagit stryk borde jag klurat ut, nu när jag tänker på det.

Allting kvar och korrekt monterat enligt Kawasakis sprängskiss
1714587692461.png

Dock var 92152B (distanserna) lätt slitna med spårbildning eller att ytskikt släppt lite i något som liknar spår runt den.
Båda var det :unsure:
Osäker vad det kan komma ifrån?
Det är ju bara tätningen som ligger an där. Grus på tätning och sen friktion eller vad?
 
Har den bara gått 1600 mil utesluter jag lagrena i styrhuvudet.
Min Sprint RS hade gått 4000 mil innan det var dags för lagerbyte.
Och jag drog de nya lagren för löst först.
 
Last edited:
Den har ju varit utsatt för fukt och stått ett tag innan jag köpte den. Så att lagrerna tagit stryk borde jag klurat ut, nu när jag tänker på det.

Allting kvar och korrekt monterat enligt Kawasakis sprängskiss
View attachment 497962

Dock var 92152B (distanserna) lätt slitna med spårbildning eller att ytskikt släppt lite i något som liknar spår runt den.
Båda var det :unsure:
Osäker vad det kan komma ifrån?
Det är ju bara tätningen som ligger an där. Grus på tätning och sen friktion eller vad?
Märkligt att lagren är slut så snabbt. Är det tätade lager? Dåligt infettade från fabrik kanske?
Märkligt också med slitna distanser men kanske att innerbanan roterat pga friktion i lagret och därmed slitit ner distanserna? Ev att hjulaxeln varit inkorrekt åtdragen (för löst), vilket orsakat ett litet glapp som sen slitits upp mer och mer?
 
Den har ju varit utsatt för fukt och stått ett tag innan jag köpte den. Så att lagrerna tagit stryk borde jag klurat ut, nu när jag tänker på det.

Allting kvar och korrekt monterat enligt Kawasakis sprängskiss
View attachment 497962

Dock var 92152B (distanserna) lätt slitna med spårbildning eller att ytskikt släppt lite i något som liknar spår runt den.
Båda var det :unsure:
Osäker vad det kan komma ifrån?
Det är ju bara tätningen som ligger an där. Grus på tätning och sen friktion eller vad?
Hjulet o tätningarna roterar runt distanserna - för eller senare blir det alltid ett slitage där tätningsläppen ligger an. Det kan vara så lite som att ytan blivit polerad, att ytbehandlingen slitits bort till att du faktiskt får ett spår som gått ner i grundmaterialet.
Orsaken till "svårare" skador är oftast att damm o små korn fastnat under tätningsläppen - kanske pga högtryckstvätt (att lagren korroderat får mig att misstänka det)
På industriella applikationer har man ibland ett bredare säte för tätningen - vid byte kan man trycka in tätningen så att läppen inte hamnar i det gamla spåret
 
Det känns väl ganska osannolikt att en framskärm i plast ska påverka gaffelstabiliteten på en modern touringhoj?
Det kan sitta en metallbåge under som man inte ser så lika bra att kolla den också när man ändå håller på.

Och det var bara ett generellt tips då jag inte ens vet vilken typ av gaffel den hojen har.
 
Upplever lite samma på min Fazer. Ska faktiskt kolla tipset att dra styrlagret lite hårdare. Op moppetiden upplevdem an samma sak om det var glapp på fjäderbenen. Det känns ingen glapp. Men som skrivit finns det en visst spänn på stytlagren där det kanske inte känns glapp men ändå kan dras hårdare.
 
Hjulet o tätningarna roterar runt distanserna - för eller senare blir det alltid ett slitage där tätningsläppen ligger an. Det kan vara så lite som att ytan blivit polerad, att ytbehandlingen slitits bort till att du faktiskt får ett spår som gått ner i grundmaterialet.
Orsaken till "svårare" skador är oftast att damm o små korn fastnat under tätningsläppen - kanske pga högtryckstvätt (att lagren korroderat får mig att misstänka det)
På industriella applikationer har man ibland ett bredare säte för tätningen - vid byte kan man trycka in tätningen så att läppen inte hamnar i det gamla spåret
Ska fota distanserna sen när jag byter till de nya lagrena.
Det blir nya tätningar med så det elimineras.

I väntan på de nya lagrena så blåste jag rent de gamla lagrena och samt fettade och blåste in dem med molybdenfett.
Och problemet med vibrationer försvann de första kilometerna. Sen återkom vibrationerna, om än i lite mindre skala.
Lagerbanan lagas ju inte av nytt fett och belastningen blir ju hård under inbromsning. Men det gav en bra indikation att lagrena är problemet.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top