BMW M1000XR, MXR

Jag betalar 5050kr/år för M1000XR via klubbens försäkring. Men då med utlåning, får parkera ute och inte krav på full utrustning.
Man ska inte heller använda skivbromslås på uppmaning av försäkringsbolaget.
BMWs startspärr räknas som andra lås.
Maskinskadeförsäkring till 10000 mil är rätt okej med.
Alltså det här med försäkringspremier, hur är det ens möjligt att en M1000XR med 200 ivriga hästar bara kostar 5000 per år? Var är logiken? Jag har samma antal racehästar i min ZX10R men en helt annan premie så man får hålla på att ställa av och på hela tiden för att ha råd. Ganska svårt att fatta. Någon annan i tråden här ovan skrev att han får betala 20K+ i stockholmsområdet. Kanske om Kawasaki döper om ZX10R till ZX10-GSA och hänger en lite väska på sidan så sjunker premien.

EDIT: Kollade själv vad jag skulle få betala, runt 5000 hel/helår. Dessutom, håll i er nu, Svedea försäkrar den. Men min ZX10R den tar dom inte.
 
Last edited:
Alltså det här med försäkringspremier, hur är det ens möjligt att en M1000XR med 200 ivriga hästar bara kostar 5000 per år? Var är logiken? Jag har samma antal racehästar i min ZX10R men en helt annan premie så man får hålla på att ställa av och på hela tiden för att ha råd. Ganska svårt att fatta. Någon annan i tråden här ovan skrev att han får betala 20K+ i stockholmsområdet. Kanske om Kawasaki döper om ZX10R till ZX10-GSA och hänger en lite väska på sidan så sjunker premien.

Samma som min förra H2-SX+ kostade ca5000 hel/hel är väl ungefär samma hästkrafter som min nuvarande ZX-10R men det är ju som sagt helt annat pris på den
 
Ja. Ktm 1290 GT 6000 hel.
Ktm 1290 superduke 17 000.
95% samma hoj.
Olika målgrupper. Den ena kraschar i varenda dike, den andra gör det inte. FB går bara på risk, ingeting annat...
En ny modell som inte har historik kommer att få en lägre premie till att börja med, hamnar den modellen i dikena i större mängd än en annan hoj i samma kategori så kommer den som hamnar i dikena att få ökad premie. Det är ganska enkel matematik.
 
Olika målgrupper. Den ena kraschar i varenda dike, den andra gör det inte. FB går bara på risk, ingeting annat...
En ny modell som inte har historik kommer att få en lägre premie till att börja med, hamnar den modellen i dikena i större mängd än en annan hoj i samma kategori så kommer den som hamnar i dikena att få ökad premie. Det är ganska enkel matematik.
Så är det!

Och de som köper en ny M1000XR är inte de som kraschar i diket utan det är erfarna MC-förare med ordnad ekonomi som sannolikt också har andra hojar... Och BMW-klubbens försäkringsgrupp har mycket statistik och historik att jobba med tillsammans med SVEDEA.

Jaha @Maggy, skaru med till Alperna efter midsommar då? Får du plats med tältet? ;)
 
Hur fungerar BMW-klubbens försäkring? Är det samma som BMW’s märkesförsäkring?

10,000 mils maskinskada låter inte illa.

Har en s1000rr jag gärna skulle sänka försäkringen på…
 
Någon som vet ifall MXRn har samma motorproblematik som MRRn har?

Tänkte på det som kommer upp i denna video
Inga MR/RR/XR har den problematiken som i videon.
De har ju "uppdaterat programvaran" och fipplat med varvstoppet och troligtvis övervarvat. Sen upptäcker man att det inte går att få ut något på garantin då programvaran inte är original. Då gör man en snyftvideo för att berätta hur dumma BMW är som inte vill ersätta på garantin.
 
Så är det!

Och de som köper en ny M1000XR är inte de som kraschar i diket utan det är erfarna MC-förare med ordnad ekonomi som sannolikt också har andra hojar... Och BMW-klubbens försäkringsgrupp har mycket statistik och historik att jobba med tillsammans med SVEDEA.

Jaha @Maggy, skaru med till Alperna efter midsommar då? Får du plats med tältet? ;)
Tält? Njae...
 
Inga MR/RR/XR har den problematiken som i videon.
De har ju "uppdaterat programvaran" och fipplat med varvstoppet och troligtvis övervarvat. Sen upptäcker man att det inte går att få ut något på garantin då programvaran inte är original. Då gör man en snyftvideo för att berätta hur dumma BMW är som inte vill ersätta på garantin.
Fast såg du hela videon? Det finns flera som har samma problematik.
På tuben så är det väl Calimotos och CarWow/Bikeworld har väl skottat sina på video. Sen är det väl några till på nätet som snyftar om trasiga hojar.
Så okänt kan det inte vara.
 
Last edited:
Garmin Zumo XT monterad. Just denna enhet var även monterad på de två tidigare hojarna.
Provar den ett tag så får vi seom det blir Carpuride 702 med Android Auto sen.

20240424_060314.jpg
 
Hur fungerar BMW-klubbens försäkring? Är det samma som BMW’s märkesförsäkring?

10,000 mils maskinskada låter inte illa.

Har en s1000rr jag gärna skulle sänka försäkringen på…
Just den modellen får du nog ingen bra premie på.
Klubbförsäkringen är helt fristående från BMW original MC försäkring som nu handhas av BilsportMc som ägs av TryggHansa.
 
Just den modellen får du nog ingen bra premie på.
Klubbförsäkringen är helt fristående från BMW original MC försäkring som nu handhas av BilsportMc som ägs av TryggHansa.

Får ringa och höra med dem
 
Inga MR/RR/XR har den problematiken som i videon.
De har ju "uppdaterat programvaran" och fipplat med varvstoppet och troligtvis övervarvat. Sen upptäcker man att det inte går att få ut något på garantin då programvaran inte är original. Då gör man en snyftvideo för att berätta hur dumma BMW är som inte vill ersätta på garantin.

Det måste ju uppstå otroligt intressanta diskussioner när någon som inte har räknat på vare sig ventilfjädern eller det Hertzska kontakttrycket under kamnocken…ändå tycker att det är en bra ide att varva mer än standard varvstopp…
 
Lyckades med en provtur i fredags. Inkörning så varvtalen är begränsade men jösses denna hoj har potential.
 

Bifogat

  • 1000002826.jpg
    1000002826.jpg
    2.3 MB · Visningar: 18
Det måste ju uppstå otroligt intressanta diskussioner när någon som inte har räknat på vare sig ventilfjädern eller det Hertzska kontakttrycket under kamnocken…ändå tycker att det är en bra ide att varva mer än standard varvstopp…
Och har en oljetemp på 45 grader.
 
M måste väl betyda touring!?
Jag har i alla fall konstruerat en båge med fästen att spänna fast mjuka väskor mot. Blir Dainese D-Saddle väskor och sen kompletterat med en liten Givi tankväska.
Som kontorsråtta är det lite kul att konstruera dylika saker. Om man dessutom gör dem avtagbara och allt återställningsbart så slipper man se hur fult det faktiskt är när det inte används. 🙃
Fästöronen får vara kvar dock. De stör inte jättemycket.
Ska till Ronneby i månadsskiftet till BMW klubbens årsträff. 148mil plus enkel väg.
Någon som har tips på en lite större S1000XR ruta? M1000XR rutan är väldigt symbolisk om man så säger.
20240510_183902.jpg

FB_IMG_1715449315801.jpg

20240511_190125.jpg

20240511_123147.jpg
 
Jag har en Puig läpp på min. Styr luften över hjälmen men blåser endel på axlarna.
Polaren har en MRA med läpp på, klar skillnad där. Bredare och högre.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top