BMW M1000XR, MXR

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag betalar 5050kr/år för M1000XR via klubbens försäkring. Men då med utlåning, får parkera ute och inte krav på full utrustning.
Man ska inte heller använda skivbromslås på uppmaning av försäkringsbolaget.
BMWs startspärr räknas som andra lås.
Maskinskadeförsäkring till 10000 mil är rätt okej med.
Alltså det här med försäkringspremier, hur är det ens möjligt att en M1000XR med 200 ivriga hästar bara kostar 5000 per år? Var är logiken? Jag har samma antal racehästar i min ZX10R men en helt annan premie så man får hålla på att ställa av och på hela tiden för att ha råd. Ganska svårt att fatta. Någon annan i tråden här ovan skrev att han får betala 20K+ i stockholmsområdet. Kanske om Kawasaki döper om ZX10R till ZX10-GSA och hänger en lite väska på sidan så sjunker premien.

EDIT: Kollade själv vad jag skulle få betala, runt 5000 hel/helår. Dessutom, håll i er nu, Svedea försäkrar den. Men min ZX10R den tar dom inte.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Alltså det här med försäkringspremier, hur är det ens möjligt att en M1000XR med 200 ivriga hästar bara kostar 5000 per år? Var är logiken? Jag har samma antal racehästar i min ZX10R men en helt annan premie så man får hålla på att ställa av och på hela tiden för att ha råd. Ganska svårt att fatta. Någon annan i tråden här ovan skrev att han får betala 20K+ i stockholmsområdet. Kanske om Kawasaki döper om ZX10R till ZX10-GSA och hänger en lite väska på sidan så sjunker premien.

Samma som min förra H2-SX+ kostade ca5000 hel/hel är väl ungefär samma hästkrafter som min nuvarande ZX-10R men det är ju som sagt helt annat pris på den
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja. Ktm 1290 GT 6000 hel.
Ktm 1290 superduke 17 000.
95% samma hoj.
Olika målgrupper. Den ena kraschar i varenda dike, den andra gör det inte. FB går bara på risk, ingeting annat...
En ny modell som inte har historik kommer att få en lägre premie till att börja med, hamnar den modellen i dikena i större mängd än en annan hoj i samma kategori så kommer den som hamnar i dikena att få ökad premie. Det är ganska enkel matematik.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Olika målgrupper. Den ena kraschar i varenda dike, den andra gör det inte. FB går bara på risk, ingeting annat...
En ny modell som inte har historik kommer att få en lägre premie till att börja med, hamnar den modellen i dikena i större mängd än en annan hoj i samma kategori så kommer den som hamnar i dikena att få ökad premie. Det är ganska enkel matematik.
Så är det!

Och de som köper en ny M1000XR är inte de som kraschar i diket utan det är erfarna MC-förare med ordnad ekonomi som sannolikt också har andra hojar... Och BMW-klubbens försäkringsgrupp har mycket statistik och historik att jobba med tillsammans med SVEDEA.

Jaha @Maggy, skaru med till Alperna efter midsommar då? Får du plats med tältet? ;)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur fungerar BMW-klubbens försäkring? Är det samma som BMW’s märkesförsäkring?

10,000 mils maskinskada låter inte illa.

Har en s1000rr jag gärna skulle sänka försäkringen på…
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Någon som vet ifall MXRn har samma motorproblematik som MRRn har?

Tänkte på det som kommer upp i denna video
Inga MR/RR/XR har den problematiken som i videon.
De har ju "uppdaterat programvaran" och fipplat med varvstoppet och troligtvis övervarvat. Sen upptäcker man att det inte går att få ut något på garantin då programvaran inte är original. Då gör man en snyftvideo för att berätta hur dumma BMW är som inte vill ersätta på garantin.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Så är det!

Och de som köper en ny M1000XR är inte de som kraschar i diket utan det är erfarna MC-förare med ordnad ekonomi som sannolikt också har andra hojar... Och BMW-klubbens försäkringsgrupp har mycket statistik och historik att jobba med tillsammans med SVEDEA.

Jaha @Maggy, skaru med till Alperna efter midsommar då? Får du plats med tältet? ;)
Tält? Njae...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Inga MR/RR/XR har den problematiken som i videon.
De har ju "uppdaterat programvaran" och fipplat med varvstoppet och troligtvis övervarvat. Sen upptäcker man att det inte går att få ut något på garantin då programvaran inte är original. Då gör man en snyftvideo för att berätta hur dumma BMW är som inte vill ersätta på garantin.
Fast såg du hela videon? Det finns flera som har samma problematik.
På tuben så är det väl Calimotos och CarWow/Bikeworld har väl skottat sina på video. Sen är det väl några till på nätet som snyftar om trasiga hojar.
Så okänt kan det inte vara.
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Garmin Zumo XT monterad. Just denna enhet var även monterad på de två tidigare hojarna.
Provar den ett tag så får vi seom det blir Carpuride 702 med Android Auto sen.

20240424_060314.jpg
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Hur fungerar BMW-klubbens försäkring? Är det samma som BMW’s märkesförsäkring?

10,000 mils maskinskada låter inte illa.

Har en s1000rr jag gärna skulle sänka försäkringen på…
Just den modellen får du nog ingen bra premie på.
Klubbförsäkringen är helt fristående från BMW original MC försäkring som nu handhas av BilsportMc som ägs av TryggHansa.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Inga MR/RR/XR har den problematiken som i videon.
De har ju "uppdaterat programvaran" och fipplat med varvstoppet och troligtvis övervarvat. Sen upptäcker man att det inte går att få ut något på garantin då programvaran inte är original. Då gör man en snyftvideo för att berätta hur dumma BMW är som inte vill ersätta på garantin.

Det måste ju uppstå otroligt intressanta diskussioner när någon som inte har räknat på vare sig ventilfjädern eller det Hertzska kontakttrycket under kamnocken…ändå tycker att det är en bra ide att varva mer än standard varvstopp…
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Lyckades med en provtur i fredags. Inkörning så varvtalen är begränsade men jösses denna hoj har potential.
 

Bifogat

  • 1000002826.jpg
    1000002826.jpg
    2.3 MB · Visningar: 14

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Det måste ju uppstå otroligt intressanta diskussioner när någon som inte har räknat på vare sig ventilfjädern eller det Hertzska kontakttrycket under kamnocken…ändå tycker att det är en bra ide att varva mer än standard varvstopp…
Och har en oljetemp på 45 grader.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top