Vad fick dig att le idag?

Årets första brasa utanför eldtunnan, var bra sur att få igång men sen så var jag vårlig amatör och tände i fel ände =/ Sambon var envisare än jag och fick igång den lilla brasan i brasan och sen var det bara att öka.

Läste att EU-jäveln kommit med förbud att elda trädgårdsavfall :4skrika Störtlöjligt men ska tydligen vara upp till varje kommun att avgöra åtminstone och ännu inget sagt om det hemmavid.

20240408-135201.jpg
Dags att förbjuda skogsbränder då mao...
 
Det är säkert bättre för miljön att lasta det på släpkärra, köra till åvc, som sedan lastar det på en lastbil, som sedan kör och lastar det på en pråm, som sedan seglas med ett 50år gammalt fartyg några hundra mil bort, där de sedan bränner det....
Eu - you go girl....
Så Sverige.
Folkpartiet rakt igenom.
 
dom inte har lust att införa förbud för något dom inte kan följa upp = hinna ingripa/kontrollera medan eldning faktiskt sker.
Så fungerar det INTE i många kommuner.
Det viktigaste är inkomsterna från dom som gjort fel.
T.ex. parkerat fel.
Eller sågat ner ett träd på tomten (gråpäronträd på Stålbrogatan 2 i Lund #) som var skyddat.
Fastighetsägaren som sågade ner det gamla trädet för det var murket och kunde skada fastighetens hyresgäster fick betala till kommunen. För han inte begärt tillstånd och fått tillstånd innan nersågningen från kommunen.
Precis som med svartbyggen.
Betala extra för få svartbygget godkänt eller kanske betala för svartbygge och riva osv.

# Gråpäronträdet stod på tomten till det sk Strindbergshuset i Lund, hörnhus Grönegatan Stålbrogatan.
 
Last edited:
Så fungerar det INTE i många kommuner.
Det viktigaste är inkomsterna från dom som gjort fel.
T.ex. parkerat fel.
Eller sågat ner ett träd på tomten (gråpäronträd på Stålbrogatan 2 i Lund) som var skyddat.
Fastighetsägaren som sågade ner det gamla trädet för det var murket och kunde skada fastighetens hyresgäster fick betala till kommunen. För han inte begärt tillstånd och fått tillstånd innan nersågningen från kommunen.
Precis som med svartbyggen.
Betala extra för få svartbygget godkänt eller kanske betala för svartbygge och riva osv.
Hur skall man riktigt få till en reform som minskar på denna överreglering?
Rimligtvis - min mark = mitt val.
Publika byggnader och områden bör regleras, men på privat mark så borde det bantas bed till - utgör detta någon direkt fara för utomstående -ja/nej.

Men ingen politisk gruppering har något som helst intresse av att minska på samhällets inflytande över privatlivet. :/
 
Så fungerar det INTE i många kommuner.
Det viktigaste är inkomsterna från dom som gjort fel.
T.ex. parkerat fel.
Eller sågat ner ett träd på tomten (gråpäronträd på Stålbrogatan 2 i Lund #) som var skyddat.
Fastighetsägaren som sågade ner det gamla trädet för det var murket och kunde skada fastighetens hyresgäster fick betala till kommunen. För han inte begärt tillstånd och fått tillstånd innan nersågningen från kommunen.
Precis som med svartbyggen.
Betala extra för få svartbygget godkänt eller kanske betala för svartbygge och riva osv.

# Gråpäronträdet stod på tomten till det sk Strindbergshuset i Lund, hörnhus Grönegatan Stålbrogatan.

Så är det säkert men kanske inte helt jämförbart, parkering bedöms när den sker och trädfällning går att bevisa i efterhand med ex. flygfoton som i andra fall #stenrös/murar.

Häromkring fälls träd efter behag, ej detaljplanerat område och då går det att tolka som ok utan föranmälan.

Brasar man på helgen lär man vara safe, finns väl ingen kommunist i ämnet som arbetar då. Utryckningstiden är oavsett säkert en vecka och då har de flesta brasor brunnit ner. Svårt med repressalier.

Sen ska kommunen ha ett intresse av att införa förbudet och det är kanske inte så mycket som talar för, ändå.
 
Denna nyhet fick mig faktiskt att le. Tack Brute Force.

Hittade denna, verkar vara den som MO refererar till.

Men vad är ens poängen? Det blir samma mängd koldioxid till atmosfären oavsett om jag/kommunens fjv-verk eldar(nu ska folk dessutom nu sponsra med gratis bränsle och sedan betala för värmen som det bränslet ger), det komposteras eller bara förmultnar i naturen. Samma kolväten.

Här hemma ska det absolut inte eldas ngt.

Om kommunens fjärrvärmeverk eldar upp det blir det värme i gengäld, frågan är väl bara om kommunens fjärrvärmeverk kan ta emot/hantera trädgårdsavfall….

NVV är inte alltid konsumentens bästa vän. Inte heller alltid kommunens. Vi skall komma ihåg att kommunen är ålagd på delegation att utföra vissa uppgifter som egentligen är statliga, tex miljötillsyn, bygglovshantering mm. Det är inte så att det sitter ondsinta människor i kommunhuset och bara väntar på ett tillfälle att jävlas maximalt med kommuninvånarna. Ifall någon nu trodde det. :)

När det gäller samhällsbygge så finns det (nästan) alltid en god anledning till att det ser ut som det gör, exempelvis i Plan- och bygglagen. Därför har vi också ganska ordnade samhällen med relativt god funktion och få störningar mellan grannar.
 
Det här är underbart roligt. Vem kom på den här helt galna lagen?


"Hur ska trädgårds- eller parkavfall hanteras?

Trädgårds- eller parkavfall från hushåll ska antingen komposteras där det uppstår, eller tas omhand av kommunen. Detta gäller även trädgårds- eller parkavfall från verksamheter i det fall det rör sig om kommunalt avfall. Kommunen kan i sina avfallsföreskrifter reglera vem som får transportera kommunalt trädgårds- eller parkavfall till återvinningscentralen."

Man får inte utan tillåtelse själv köra trädgårdsavfallet till återvinningen. Så dumt så att klockorna stannar.


"Är det tillåtet att göra ved av träd från den egna tomten?

Om träden tagits ner för att ge ved utgör inte veden ett avfall. Däremot kan det vid avverkningen bli rester, till exempel smala grenar som inte kan användas som ved. Dessa rester kan klassas som avfall och utgör då trädgårds- eller parkavfall."

Så det som duger till ved får du sedermera elda, men det grot som blir över får du inte elda. Så dumt så klockorna stannar.
 
Det här är underbart roligt. Vem kom på den här helt galna lagen?


"Hur ska trädgårds- eller parkavfall hanteras?

Trädgårds- eller parkavfall från hushåll ska antingen komposteras där det uppstår, eller tas omhand av kommunen. Detta gäller även trädgårds- eller parkavfall från verksamheter i det fall det rör sig om kommunalt avfall. Kommunen kan i sina avfallsföreskrifter reglera vem som får transportera kommunalt trädgårds- eller parkavfall till återvinningscentralen."

Man får inte utan tillåtelse själv köra trädgårdsavfallet till återvinningen. Så dumt så att klockorna stannar.


"Är det tillåtet att göra ved av träd från den egna tomten?

Om träden tagits ner för att ge ved utgör inte veden ett avfall. Däremot kan det vid avverkningen bli rester, till exempel smala grenar som inte kan användas som ved. Dessa rester kan klassas som avfall och utgör då trädgårds- eller parkavfall."

Så det som duger till ved får du sedermera elda, men det grot som blir över får du inte elda. Så dumt så klockorna stannar.
Folkpartiet, told you.
 
Det här är underbart roligt. Vem kom på den här helt galna lagen?


"Hur ska trädgårds- eller parkavfall hanteras?

Trädgårds- eller parkavfall från hushåll ska antingen komposteras där det uppstår, eller tas omhand av kommunen. Detta gäller även trädgårds- eller parkavfall från verksamheter i det fall det rör sig om kommunalt avfall. Kommunen kan i sina avfallsföreskrifter reglera vem som får transportera kommunalt trädgårds- eller parkavfall till återvinningscentralen."

Man får inte utan tillåtelse själv köra trädgårdsavfallet till återvinningen. Så dumt så att klockorna stannar.


"Är det tillåtet att göra ved av träd från den egna tomten?

Om träden tagits ner för att ge ved utgör inte veden ett avfall. Däremot kan det vid avverkningen bli rester, till exempel smala grenar som inte kan användas som ved. Dessa rester kan klassas som avfall och utgör då trädgårds- eller parkavfall."

Så det som duger till ved får du sedermera elda, men det grot som blir över får du inte elda. Så dumt så klockorna stannar.
Ett bra exempel på att det utbildats alldeles för många högskoleutbildade inom yrken som inte behövs i näringslivet. Följaktligen måste alla dessa hållas sysselsatta med att utreda, formulera och följa upp sådana regler. Dra ner på detta så löser vi förhoppningsvis problemet och dessa människor kan ägna sig åt riktiga jobb som skapar välstånd i samhället istället.
 
Det är inte så att det sitter ondsinta människor i kommunhuset och bara väntar på ett tillfälle att jävlas maximalt med kommuninvånarna. Ifall någon nu trodde det. :)
Där tror jag du har fel, jag tror en del ondsinta presoner söker sig dit så att de kan jävlas med folk och ha rätten på sin sida.
 
Där tror jag du har fel, jag tror en del ondsinta presoner söker sig dit så att de kan jävlas med folk och ha rätten på sin sida.
Man behöver inte vara ondsint för att missbruka makt, men är man en "liten" människa så börjar man oftast göra det. Roade mig att titta på "Svenska scoop" igår. Idag fungerar kommunpamparna på annat sätt - istället för att trixa med kreditkort så byter man tjänster (pampar o företagare), svårare att leda i bevis och mindre synligt.
 
Upptäckte att en frys toppmatad legat utan ström p.g.a bränd propp 10 dygn....

Scysst doft

Satans tur den inte hade dränerpropp i botten så jag ställde in en ozongenerator där och slog på snabbfrysläget.

Inga värden i.g men fan

Saneringen blev ju enkel p.g.a ozongeneratorn
 
Gick en kurs genom facket. Den fjärde kursdagen totala i vår. Väl spenderade timmar.

Hoppas bara mina chefer förstår mervärdet av samverkan med mig i arbetsmiljöfrågor.

Jag vet att facket kanske inte står högt i kurs bland en hel del. Men jag anser att en arbetstagarorganisation fyller sitt syfte då många blir väldans tillplattade av sina chefer. Exempelvis har jag haft en chef som tyckte att han kunde beordra medarbetare att köra truck ensamma i låsta lokaler och VAB skulle beviljas i förväg. (Annars var det att räknas som ogiltig frånvaro och grund för varning)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top