MotoGP 2024: Silly Season

Status
Ej öppen för fler svar.
Hm, vet inte vad jag ska tycka. :va
Jag var rätt förtjust i deras "gamla" färger och det här var ju ett rejält avsteg.
Ja, nä, sådär va? Blir liksom varken hackat eller malet. Som du är inne på så är deras gamla färger väldigt ikoniska och syns tydligt på banan, detta kändes inte så starkt i jämförelse.
 
Det ser ut som att Repsol har dragit ner på storleken på pengapåsen. Hondatexten är dominerande på både hojar och skinnställ. Därav mer Hondafärger på hojarna. Mer som Bradls hojar brukar se ut.
 
Tycker det vart snyggare med lite mörkare färger på Hondan.
Se det lite som en nystart förhoppningsvis och som någon annan sa har troligtvis Repsol dragit ned på sin sponsring och därav mindre yta på hojen.

Någon gång måste man förnya sig med :)
 
Tycker det vart snyggare med lite mörkare färger på Hondan.
Se det lite som en nystart förhoppningsvis och som någon annan sa har troligtvis Repsol dragit ned på sin sponsring och därav mindre yta på hojen.

Någon gång måste man förnya sig med :)
Kan hålla med. Men man undrar ju lite hur många miljoner de blivit av med. Red bull helt borta och väldigt mycket mindre Repsol.
 
Kazakhstan's GP ställdes ju in förra säsongen, någon som vet hur det ser ut i år?

Enligt kalendern på motogp.com ska racet köras 16/6, men enligt de foton man sett av banområdet ser det lika öde och ofärdigt ut som banan i Finland där det lovades år efter år att det skulle köras MotoGP.
 
Kazakhstan's GP ställdes ju in förra säsongen, någon som vet hur det ser ut i år?

Enligt kalendern på motogp.com ska racet köras 16/6, men enligt de foton man sett av banområdet ser det lika öde och ofärdigt ut som banan i Finland där det lovades år efter år att det skulle köras MotoGP.
Ja, verkar oklart. Ezpeleta (vd för Dorna) säger att han ”hoppas” att det blir av men att det inte ”säger allt”. Låter ju inte väldigt förtroendeingivande.
 
Nån som vill argumentera lite? 😁

Vi är nu djupt inne i aero-kriget. Bäst aero vinner.
Lite som gummi-kriget under Stoner/Rossi eran.

Så vad är det egentligen som definierar den bästa föraren?
Är det den som kan köra runt alla problem och vinna på vilket skit som helst, eller är det föraren som förstår paketet bäst och kör inom det ramverk som ingenjörerna bygger?
 
Nån som vill argumentera lite? 😁

Vi är nu djupt inne i aero-kriget. Bäst aero vinner.
Lite som gummi-kriget under Stoner/Rossi eran.

Så vad är det egentligen som definierar den bästa föraren?
Är det den som kan köra runt alla problem och vinna på vilket skit som helst, eller är det föraren som förstår paketet bäst och kör inom det ramverk som ingenjörerna bygger?
Antagligen den som fixar både och ;)
Dessutom, är inte dina två frågor egentligen två olika sätt att säga samma sak?
 
Antagligen den som fixar både och ;)
Dessutom, är inte dina två frågor egentligen två olika sätt att säga samma sak?
Jag tycker inte det. :) Men allt beror väl på hur man tolkar det.
Ducatin är byggd för att köras på ett specifikt sätt. Pecco är som klippt och skuren för det.
Jorge Martin pressar hojen och letar efter olika sätt att utnyttja aeron. Vilket gör att han är snabbare än Pecco. Men labil som en hund på nyårsafton.

Så varför är Jorge en bättre förare än Pecco?
 
Somliga i bekantskapskretsen säger att årets bowlingsäsong börjar på fredag. Att de uttrycker sig så ska tydligen bero på kombinationen MM-Ducati. Den som lever får se
 
Ducatin är byggd för att köras på ett specifikt sätt. Pecco är som klippt och skuren för det.
Ja och nej.
6 av 8 Ducatiförare vann ett race (räknar ej sprint här) under förra säsongen. Så den borde ändå va ganska ”allround” och generellt tror jag den är lite för överlägsen tyvärr.

Miller är skön men har inte vad som krävs för att vinna mästerskapet (-22). Och förra året blev Bastianini skadad direkt så det var ju enkelt vem man skulle lägga slantarna på... Ducati har helt klart lyssnat/satsat väldigt mycket på Pecco så givetvis har han en fördel av att utvecklingen går dit han vill. Det handlar ju jättemycket om vilken feedback föraren behöver från hojen för att kunna köra fortare. Och sen inte minst all data som Ducati sammanställer för att hitta rätt inställningar varje söndag.

Kolla Aleix som enligt mig inte alls är en så duktig pilot sett till rå talang som resultaten visar, men han har ju också ”lett” utvecklingen av Aprilia i ganska många år nu och trivs otroligt bra på vad de har.

Jag gillar Pecco för jag tycker han kör väldigt rent och höll ihop det som en sann mästare förra året trots att han var jagad och under press länge. Men i mina ögon är han ingen Rossi/Lorenzo/Stoner/Pedrosa sett till ren förartalang.

Tolkar jag dig rätt att du menar att hans framgång är ett resultat av att han lyckas köra hojen så som ingenjörerna önskar? I så fall är vi på sätt och vis eniga.

Sen tycker jag det nämns ibland att nivån är så himla hög i MotoGP idag men jag vet inte… Rins lyckades förvisso vinna på en Honda i Austin när Pecco la sig. Och Aleix vann väl i blötan på Silverstone om jag minns rätt samt Catalunya som har erkänt jättejättedåligt grepp. Annars vann en Ducati alla söndagar.

Tidigare världsmästare som Marquez, Quartararo och Mir satt på skit ifjol kan man lite elakt säga.


Nä, helt rätt med Luca Marini och Zarco i Honda, de har rätt personlighetstyp för att driva utveckling. Speciellt Marini tror jag, inte så mycket talang men framstår som väldigt intelligent.

Yamaha norpade ju Rins samt har snott lite högvilt från Ducati så det lovar gott!

Talanger som Acosta och Raul Fernandez på hyfsat material i år också ser det ut som.

Hoppas på en väldigt spännande säsong. Gäller som vanligt att hålla sig hel och frisk.


Fuel to the fire. 😉
 
Ja, han skrev ju i Motorsport Magazine (och andra tidningar) att det var kolfiber i KTM’s nya ram -23, och att KTM själva hävdar att det är snabbare och framtiden. Något som alla redan vet men på nåt sätt blev KTM’s PR-avdelning sura att han skrev det rakt ut på detta sätt..??

Kan för övrigt rekommendera Oxley Bom MotoGP podcast varmt!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top