MotoGP 2024: Silly Season

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, han skrev ju i Motorsport Magazine (och andra tidningar) att det var kolfiber i KTM’s nya ram -23, och att KTM själva hävdar att det är snabbare och framtiden. Något som alla redan vet men på nåt sätt blev KTM’s PR-avdelning sura att han skrev det rakt ut på detta sätt..??

Kan för övrigt rekommendera Oxley Bom MotoGP podcast varmt!
På nåt sätt verkar Kronreif Trunkenpolz Mattighofens PR-avdelning både vilja att Mat Oxley skriver mer om kolfiberteknik i KTMs MotoGP-ramar (i den generella texten) men samtidigt inte alls (i de specifika citaten från ingenjörerna. Magiskt.

KTM verkar vara ett märkligt team. Å ena sidan så behandlar de sina förares kontakt rätt så lättvindigt, och/eller tvingar igenom klausuler mot förarnas vilja, har aggresiva PR-människor etc etc samt styrningen uppifrån (Pierer Mobility) verkar vara så corporate som det kan bli. Samtidigt verkar teamet ha fantastisk stämning där mekaniker etc gör allt och lite till för sina förare och teamet i stort. Jag hade annars trott att stämningen internt skulle kunna blivit lite deppig med en sån ledarstil.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ja och nej.
...

Tolkar jag dig rätt att du menar att hans framgång är ett resultat av att han lyckas köra hojen så som ingenjörerna önskar? I så fall är vi på sätt och vis eniga.
...


Fuel to the fire. 😉
Ja, det är lite det jag tänker. 👍 Han klickar ju med Ducatin på ett sätt som gör att han kan vara konsekvent.
Men sen har han några krascher där han helt enkelt körde över hojens förmåga och han fattar inte vad som händer.
Han kommer nog inte att byta tillverkare under sin karriär. Det skulle vara en dålig idé.

Så vad gör en bra förare?
Pecco som kan köra precis som hojen ska köras eller Martin som pressar hojen förbi vad ingenjörerna planerat för och nyttjar den ännu lite mer? :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tycker inte det. :) Men allt beror väl på hur man tolkar det.
Ducatin är byggd för att köras på ett specifikt sätt. Pecco är som klippt och skuren för det.
Jorge Martin pressar hojen och letar efter olika sätt att utnyttja aeron. Vilket gör att han är snabbare än Pecco. Men labil som en hund på nyårsafton.

Så varför är Jorge en bättre förare än Pecco?

för det första, är Jorge verkligen en bättre förare än Pecco? I lördags var han det men knappast på fullängdsracet.

Men annars tycker jag nog att de två scenarierna är samma sak. Den förare som förstår maskinen fullt ut är den som som kan köra runt ev. problem. Exempelvis Casey Stoner som av vissa anses vara den med störst naturlig talang någonsin. Han kunde sätta sig på hojen och nästan omedelbart nå dess maximala prestanda, oavsett förutsättningar. Han kunde köra runt problem med den annars svårkörda 2008/2009-Ducatin för att han instinktivt förstod den. Han gav ju Marquez och övriga Honda-förare en implicit känga om just det förra året, när han sa att vissa förare var bortskämda: ”istället för att klaga och begära att ingenjörerna fixar hojen när de upplever problem så ska föraren istället lära sig att förstå hojen och utnyttja desss fördelar till max”.

Så i mitt tycke är det det som karaktäriserar den ultimata föraren, förstå den och den karaktär som ingenjörerna skapat och _genom_ den kunskapen kunna utnyttja hojen till max. Jag tror inte det är Jorge, iaf inte ännu.

Motsatsen är typ Aleix lite tidigare i karriären, han kunde kötta järnet och köra på hörntänderna ”överkörning” och därigenom ibland nå framgång, men lika ofta slutade det i sandfållan. Det är först på äldre dar när han också _förstår_ vad och hur han kör som han nått de riktiga framgångarna.

-edit- on point ang Martin va Pecco:
Martin säger att ”ingenjörerna måste fixa hojen så blir jag ostoppbar” medan Pecco sa att ”efter lördagen så förstod jag vissa saker och ändrade mitt körsätt till söndagen vilket var nyckeln till vinsten”

 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
för det första, är Jorge verkligen en bättre förare än Pecco? I lördags var han det men knappast på fullängdsracet.
....

Man måste provocera lite ibland för att få fram reaktioner. ;)

Jag vet inte om en av dom är den bättre föraren. Men dom tar sig an körningen på olika sätt.
Jag inbillar mig att Pecco anpassar sig in i den ramen som är satt. Jorge försöker få ramarna att bångna lite. Men vad är det som säger att en av metoderna är bättre? Det får vi väl se om några race ifall nån av dom har en stor ledning över den andra.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad tycker ni om detta? En icke förare som blir invald till MotoGP Hall of Fame. Känns tveksamt tycker jag. Är det Carmelo som lägger upp för att han själv ska bli invald i hall of fame när han går i pension?

 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vad tycker ni om detta? En icke förare som blir invald till MotoGP Hall of Fame. Känns tveksamt tycker jag. Är det Carmelo som lägger upp för att han själv ska bli invald i hall of fame när han går i pension?

Lite kluven faktiskt. En sådan här cirkus sköter sig ju inte själv. Klart det finns hjältar i kulisserna. Men lite märkligt blir det ju om det börjar komma in hospitality kockar och gridgirls :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har ni läst på vad han har gjort för MotoGP?
Det finns artiklar skrivna av Mat Oxley, Dave Emmett med flera.
Jag ser det som nåt positivt att han får bli invald.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vad tycker ni om detta? En icke förare som blir invald till MotoGP Hall of Fame. Känns tveksamt tycker jag. Är det Carmelo som lägger upp för att han själv ska bli invald i hall of fame när han går i pension?

Det heter ju MotoGP Hall of Fame, känns full rimligt att man kan bli invald där om man har varit med i cirkusen oavsett om man har kört eller inte.
Heter ju inte MotoGP Rider Hall of Fame liksom.
Har för övrigt svårt och se varför någon skulle ta illa vid sig över det, förare eller inte.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Vad tycker ni om detta? En icke förare som blir invald till MotoGP Hall of Fame. Känns tveksamt tycker jag. Är det Carmelo som lägger upp för att han själv ska bli invald i hall of fame när han går i pension?

Hela Hall of Fame / MotoGP legends är ju lite krystat (Dovizioso t ex), men Trimby om någon är väl isåfall värdig med tanke på vad han gjort för sporten.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ok, ja, Trimby har säkert gjort ett bra jobb för att organisera MotoGP men tycker det är en stor skillnad på det, och att riskera livet på banan för vår underhållning. Har nog alltid tänkt mig att Hall of Fame ska vara för de sistnämnda, och inte som ett sätt att uppmärksamma gamla gubbar vid sidan av banan, oavsett hur stor insats de gjort. Finns andra sätt att uppmärksamma dem i så fall?

Men kanske är jag lite färgad av att de höll en tyst minut för att någon teamboss i F1 hade kolat förra året (i think?). Liksom, människor dör av naturliga orsaker, fine. Just det kändes mer som en uttryck för en klubb för inbördes respekt för gamla gubbar inom motorsport. Nåväl.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ok, ja, Trimby har säkert gjort ett bra jobb för att organisera MotoGP men tycker det är en stor skillnad på det, och att riskera livet på banan för vår underhållning. Har nog alltid tänkt mig att Hall of Fame ska vara för de sistnämnda, och inte som ett sätt att uppmärksamma gamla gubbar vid sidan av banan, oavsett hur stor insats de gjort. Finns andra sätt att uppmärksamma dem i så fall?

Men kanske är jag lite färgad av att de höll en tyst minut för att någon teamboss i F1 hade kolat förra året (i think?). Liksom, människor dör av naturliga orsaker, fine. Just det kändes mer som en uttryck för en klubb för inbördes respekt för gamla gubbar inom motorsport. Nåväl.
Jag håller nog med.
Hall of fame borde vara för utövare av sporten.
Övriga bör hedras på andra sätt.

Just det där sista med gamla mutade gubbar som "väljer in varandra" i diverse hall-of-fames skulle kunna bli problem.
Sepp Blatter i fotbolls HoF osv...

Mina 2 cent...
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Jag håller nog med.
Hall of fame borde vara för utövare av sporten.
Övriga bör hedras på andra sätt.

Just det där sista med gamla mutade gubbar som "väljer in varandra" i diverse hall-of-fames skulle kunna bli problem.
Sepp Blatter i fotbolls HoF osv...

Mina 2 cent...
Hall of fame för mig är något alldeles extra, typ som Wayne Gretzky i hockey och Maradona i fotboll, personer som det snackas om 30 år efter att de lagt av.

I MotoGP skulle det motsvara Kenny Roberts den äldre, Mike Hailwood, Giacomo Agostini, John Surtes, Mick Doohan, Wayne Rainey, Eddie Lawson, Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Marc Marquez, samt kanske Kevin Schwantz samt evenuellt någon fler som man minns om 30 år...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Trodde garanterat att han var på väg till Aprilia.
Lin kanske har öppnat plånboken rejält?
Ja 120 mille på ett år. Jag får MM-Honda-2023 vibbar av det här och vi såg ju hur bra det upplägget gick då dvs inte alls.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Trodde garanterat att han var på väg till Aprilia.
Lin kanske har öppnat plånboken rejält?
Hans kontrakt nu var väl på 2 år och värt 24 miljoner euro.
Sett mycket gnäll om att han förstör sin karriär genom att stanna kvar, men 24 miljoner euro är löjligt mycket pengar....
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hans kontrakt nu var väl på 2 år och värt 24 miljoner euro.
Sett mycket gnäll om att han förstör sin karriär genom att stanna kvar, men 24 miljoner euro är löjligt mycket pengar....
Ja, hsom jag läste någonstans (motomatters.com kanske?) så kan en förare vara villiga att ge upp mycket i pengar mot att få framgång men när de sen går i pension så tänker det kanske lite annorlunda. Med 275 milj. SEK på banken så har dock Fabio tryggat ålderdomen både för sig själv och sin familj. Och, han har ju redan vunnit VM en gång, så inte som att han behöver bevisa att han är gudabenådad förare.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ja, hsom jag läste någonstans (motomatters.com kanske?) så kan en förare vara villiga att ge upp mycket i pengar mot att få framgång men när de sen går i pension så tänker det kanske lite annorlunda. Med 275 milj. SEK på banken så har dock Fabio tryggat ålderdomen både för sig själv och sin familj. Och, han har ju redan vunnit VM en gång, så inte som att han behöver bevisa att han är gudabenådad förare.
För 24 miljoner euro så hade jag kunnat hänga med cirkusen och tävla med en Piaggio 50cc utan att skämmas, hade skrattat hela vägen till banken.

Det som är intressant är att Yamaha är villiga att betala så sjukt mycket pengar för att behålla honom, man kan ju inte göra annat än att undra vad fan dom har i sin pipeline framöver....
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top