Heaven
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 29 Oct 2023
- Hoj
- Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag kan minnas fel, men jag har för mig att NATO:s regler förhindrar medlemmarna att samtidigt ingå i andra motsvarande allianser, så om sådana avtal skulle bli väldigt lika NATO:s (t ex avseende artikel 5) skulle det kunna tänkas komma i konflikt med NATO-stadgarna.Ja kanske men vi kan ju skriva ett mer långtgående avtal med alla länder förutom Turkiet och Ungern då.
Vi kan inte gå med i NATO till vilket pris som helst i alla fall, om det redan är för dyrt är jag inte övertygad om man priset stiger helt klart.
En relaterad fråga, hur utesluter man någon ur NATO? Vi kunde ju kräva att Turkiet skall ur, de ligger ändå inte ens nära Nordatlanten så av det skälet vill man inte ha dem med, plus islamistisk totalitär stat förstås.
Mig veterligen finns det inget i NATO-stadgarna om att det går att utesluta en medlem och Turkiet/Ungern har ju enligt stadgarna rätt att använda sitt veto, så en uteslutning skulle väl i såna fall behöva utgå från internationell rätt om man kan visa att Turkiet och/eller Ungern brutit mot någon grundläggande NATO-princip som skulle kunna tolkas som avtalsbrott. Men det är nog ingenting man gör förrän NATO:s haveri är nära förestående, med tanke på hur mycket geopolitisk oreda det kan skapa. Ett annat alternativ är kanske att övriga NATO-länder går ur nuvarande organisation för att omedelbart därefter bilda en ny organisation utan Turkiet och Ungern. Hur man i såna fall skall hantera all utrustning, ledningssystem, organisation osv. som bygger på nuvarande NATO blir i såna fall högst oklart. Kan en ny organisation bara ta över detta utan Turkiets och Ungerns godkännande t ex?
Just att NATO är långt mycket mer än bara ett avtal utan är en hel samövad organisation med en massa strukturer osv. tror jag gör att bildandet av en ny organisation som ersättning för den gamla kan bli ytterst komplicerat och tidsödande i praktiken.
Men jag håller om att vi inte kan gå med till vilket pris som helst, vilket för mig i praktiken innebär att Sverige inte skall gå med på något ytterligare nu, enbart avvakta att NATO-länderna löser detta.