Heaven
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 29 Oct 2023
- Hoj
- Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det digitala spåret som knyter dig till transaktionen lämnas ju ändå, oavsett om verifieringen sker med sexsiffrig kod eller biometri. Den viktiga frågan i det fallet är snarare om den biometriska informationen görs åtkomlig för någon annan än en själv och om den biometriska valideringen sker i telefonen eller centralt. I t ex iPhone (antar det är samma på Android) sparas den informationen enbart lokalt på telefonen och är inte åtkomlig för andra. Motsvarande vill jag minnas gäller även för pass och nationellt ID-kort, där den biometriska informationen är lagrad i chippet på passet. Att spara sådan information centralt är en annan sak, även om det förstås redan görs idag när det gäller passfotot (som också är biometrisk information).
Tekniskt sett tror jag den biometriska informationen ändå inte är den avgörande frågan. Det finns ändå mängder av sätt för illvilliga aktörer att med mycket hög träffsäkerhet identifiera personer baserat på alla andra spår man lämnar efter sig. Det har kommit förslag på DNA-register, liksom möjlighet att använda såväl fartkameror som trängselskattkameror för övervakning.
Räcker egentligen att man ovetandes går förbi en kamera så har någon kunnat samla nog med biometrisk information för att kunna använda för identifiering.
Den tekniska utvecklingen är nog svår att hindra. Handlar kanske mer om dels att det behöver finnas tillräckligt starkt skydd för individen, liksom att man behöver kunna lita på att det upprätthålls.
Tekniskt sett tror jag den biometriska informationen ändå inte är den avgörande frågan. Det finns ändå mängder av sätt för illvilliga aktörer att med mycket hög träffsäkerhet identifiera personer baserat på alla andra spår man lämnar efter sig. Det har kommit förslag på DNA-register, liksom möjlighet att använda såväl fartkameror som trängselskattkameror för övervakning.
Räcker egentligen att man ovetandes går förbi en kamera så har någon kunnat samla nog med biometrisk information för att kunna använda för identifiering.
Den tekniska utvecklingen är nog svår att hindra. Handlar kanske mer om dels att det behöver finnas tillräckligt starkt skydd för individen, liksom att man behöver kunna lita på att det upprätthålls.