Sverige idag..

Vi fortsätter falla i Pisaundersökningarna och i vanlig ordning kan ingen ta bladet ur munnen och diskutera de verkliga orsakerna. Nej, nu beror det tydligen på pandemin!? Ungefär som att pandemin bara drabbade Sverige och inga andra länder?
Vi i landet som utmärkte oss genom att tex inte stänga ner skolorna skulle därför ha tappat gentemot andra länder där många länder stängde ner skolorna?

Jag vet att Marcus vill peka på en orsak och jag säger inte emot men vi har också en samhälls- och skol-kultur där ingen vuxen vågar sätta ner foten med disciplin och skapa ordning. Barnen som kaosar får härja fritt.

Föräldrar blir kränkta och aggressiva av att en vuxen säger åt deras unge som inte kan bete sig.

 
Vi fortsätter falla i Pisaundersökningarna och i vanlig ordning kan ingen ta bladet ur munnen och diskutera de verkliga orsakerna. Nej, nu beror det tydligen på pandemin!? Ungefär som att pandemin bara drabbade Sverige och inga andra länder?
Vi i landet som utmärkte oss genom att tex inte stänga ner skolorna skulle därför ha tappat gentemot andra länder där många länder stängde ner skolorna?

Jag vet att Marcus vill peka på en orsak och jag säger inte emot men vi har också en samhälls- och skol-kultur där ingen vuxen vågar sätta ner foten med disciplin och skapa ordning. Barnen som kaosar får härja fritt.

Föräldrar blir kränkta och aggressiva av att en vuxen säger åt deras unge som inte kan bete sig.

Till och med pedagogerna som orsakade skolans förfall har ju krupit till korset och erkänt att det var en hemskt dålig idé, och aldrig borde ha gjorts.
Vi har vår granne i öst som aldrig föll för det dravlet och fortfarande har en fungerande skola, vi borde helt sonika kopiera dem. De lärare som vägrar kan vi kasta ut.
 
Ett exempel på temat, när en elev får förstöra för hela klassen. Under hösten kom det många nyhetsinslag om skolan i Kalix.
Några få föräldrar till dessa stökiga barn drog igång en stor cirkus om hur deras kaosungar felbehandlades av skolan.

Så skolan ger upp vilket betyder att 29 barn får försämrad utbildning för att 1 barn ska få göra vad som helst.

Och till Markus kan jag nämna att det nog handlar om helt svenska kaosungar att döma av de föräldrar jag sett i nyhetsinslagen.

 
Ett exempel på temat, när en elev får förstöra för hela klassen. Under hösten kom det många nyhetsinslag om skolan i Kalix.
Några få föräldrar till dessa stökiga barn drog igång en stor cirkus om hur deras kaosungar felbehandlades av skolan.

Så skolan ger upp vilket betyder att 29 barn får försämrad utbildning för att 1 barn ska få göra vad som helst.

Och till Markus kan jag nämna att det nog handlar om helt svenska kaosungar att döma av de föräldrar jag sett i nyhetsinslagen.

Låter likväl som föräldrarna är källan till problemet, samt undfallenhet från skolans sida, men mest föräldrarna.
Kaosungar brukar må bra av tydlighet och strikta regler som inte lämnar något utrymme för att "varva upp". Det är föräldrarnas uppgift att fostra sin avkomma så de kan vara bland folk.

Minns hur skolan utnyttjade min dotter och hennes kompis för att slippa en jobbig grabb. Rätt kallt att exponera dem för risker de inte själva vill ta, förutom hur det bromsar vad de kan prestera, som vill.
 
Jag vet att Marcus vill peka på en orsak och jag säger inte emot
Jag gissar att du menar mig och det är nog klokt av dig så detta varit allmän kunskap sedan länge.


Att vi har en totalt kravlös och havererad skola är också sant, med eller utan massinvandring.

Till sakens försvar kan man endast reflektera över att trots den uppgivna känslan som infinner sig så klarar sig svenska barn som vuxna relativt väl, hur det hade varit med en proffsigare skola är svårt att veta, men att vårt näringsliv med råge överträffar våra grannländers är fakta.
 
Jag gissar att du menar mig och det är nog klokt av dig så detta varit allmän kunskap sedan länge.


Att vi har en totalt kravlös och havererad skola är också sant, med eller utan massinvandring.

Till sakens försvar kan man endast reflektera över att trots den uppgivna känslan som infinner sig så klarar sig svenska barn som vuxna relativt väl, hur det hade varit med en proffsigare skola är svårt att veta, men att vårt näringsliv med råge överträffar våra grannländers är fakta.

Vårt näringsliv lever på gamla meriter , dom som går i dagens skola har några år kvar innan dom klättrat upp i näringslivet. Och det dröjer många år innan de gamla stofilerna har lämnat näringslivet och det är först då våra barn och barnbarn får betala priset.
 
Vårt näringsliv lever på gamla meriter , dom som går i dagens skola har några år kvar innan dom klättrat upp i näringslivet. Och det dröjer många år innan de gamla stofilerna har lämnat näringslivet och det är först då våra barn och barnbarn får betala priset.
Jag är inte säker, vi är fortfarande mer innovativa än grannländerna och skolan var relativt vår omvärld urspårad även på 70, 80 och 90 talet.

Men jag är inte för flumskola.
 
Inse att våra högsta politiker är intellektuella dvärgar.


Inte Sverige, utan Danmark. Det han talar om, Steffen Larsen, är högaktuellt också för oss. Vi har YF i lag, men inte praxis...

Man säger att vi har åtminstone yttrandefrihet, vilket inte är sant. Vi har som land redan underkastat oss, men låtsas att vi ff har de värden vi så länge tagit för givna. Nu är YF modifierad, anpassad för dem som tänker och säger "rätt", samt fri för dem som annars blir arga, kränkta eller våldsamma.

Tyvärr har de tvingats komprimera men detta tal är ändå något av det mest välformulerade jag hört från en politikens pulpet på bra länge. Det är liv om att danska politiker röstar för en lag som sedan länge praktiserats här. Sorg och skam.

 
Last edited:
Vi fortsätter falla i Pisaundersökningarna och i vanlig ordning kan ingen ta bladet ur munnen och diskutera de verkliga orsakerna. Nej, nu beror det tydligen på pandemin!? Ungefär som att pandemin bara drabbade Sverige och inga andra länder?
Vi i landet som utmärkte oss genom att tex inte stänga ner skolorna skulle därför ha tappat gentemot andra länder där många länder stängde ner skolorna?

Jag vet att Marcus vill peka på en orsak och jag säger inte emot men vi har också en samhälls- och skol-kultur där ingen vuxen vågar sätta ner foten med disciplin och skapa ordning. Barnen som kaosar får härja fritt.

Föräldrar blir kränkta och aggressiva av att en vuxen säger åt deras unge som inte kan bete sig.

Påminner mig om två tidningsartiklar jag läste i Karachi 1978.
Den ena handlade om att striderna gällande kontrollen över Examinationscentret i på Universitetet i Karachi nu krävt 47 liv.
Den andra handlade om en förtvivlad familj som gift bort sin universitetsutbildade dotter med en arkitekt. Men konstaterat att hade arkitekten någonsin sysslat med hus var det nog som barn i sandlådan.
Påminner också om när jag bodde på ett ryggsäcksluffarhotell I Teheran 1977. Många jobbade som engelsklärare och ett stående problem var påtryckningar om att ge eleverna godkänt i Engelska. "För dig spelar det ingen roll men då kan jag bli officer under militärutbildningem."
Nu har vi massor med människor från Mellan Östern och Afrika i Sverige och naturligtvis får vi deras kultur. Mångkulturen !
 
Påminner mig om två tidningsartiklar jag läste i Karachi 1978.
Den ena handlade om att striderna gällande kontrollen över Examinationscentret i på Universitetet i Karachi nu krävt 47 liv.
Den andra handlade om en förtvivlad familj som gift bort sin universitetsutbildade dotter med en arkitekt. Men konstaterat att hade arkitekten någonsin sysslat med hus var det nog som barn i sandlådan.
Påminner också om när jag bodde på ett ryggsäcksluffarhotell I Teheran 1977. Många jobbade som engelsklärare och ett stående problem var påtryckningar om att ge eleverna godkänt i Engelska. "För dig spelar det ingen roll men då kan jag bli officer under militärutbildningem."
Nu har vi massor med människor från Mellan Östern och Afrika i Sverige och naturligtvis får vi deras kultur. Mångkulturen !

En arkitekt kan ju iofs vara mer eller mindre bara en slags specialiserad konstnär som sedan sedan överlämnar kostruerandet till ingenjörerna. Det underlättar förstås om arkitekten har grundläggande kunskaper om vad som låter sig göras.

Här i i Sverige vet jag en kvinna som var kemist, gifter sig med en svensk man. Får sedan ett jobb som kemist i pappersbruket. Hennes obildade svenska man berättade vid ett tillfälle hur svårt det var för henne och att dom ställde så höga krav på henne. Jag är inte kemist men jag minns hur jag helt oförstående flera gånger påpekade att det är ju bara att hon lär sig de uppgifterna. De svenska ingenjörer jag känner skulle ha lärt sig det. Men hon hade alltså inte ens uppnått den där nivån att kunna lära sig saker på egen hand. Något sådant har jag aldrig stött på under mina år på svenska universitet.

Jag har senare träffat många ingenjörer i Filippinerna och sett hur illa det kan vara. En elingenjör har uppskattningsvis sämre el-kunskaper än de bästa eleverna från en svensk högstadieskola. Först då har jag börjat fatta hur det låg till med den där kvinnan.

Samma med andra inriktningar. Och det verkar som att vi är på väg att snabbt dras mot den nivån här i Sverige.

Det handlar nog mycket om att "alla" i den svenska sosseskolan måste bli godkända så man sänker kraven för samtliga så att de sämsta ska slinka igenom. När då barn som gått flera år i dessa skolor blir placerade bland jämnåriga i en svensk skola så sänker det hela klassen. Sen på gymnasiet får ingen utbildas till hantverkare, för alla ska ha minsann ha högskolebehörighet. Vilket i sin tur gett överskott på svenska ingenjörer och andra högt utbildade så lönerna blir internationellt sett väldigt låga.

Sista intervjun jag var på så när vi diskuterade löner konstaterade jag att då är det bättre att jag ställer mig i min egen verkstad och drar svetssträngar.
Andra utbildade flyttar istället från landet direkt dom är klara.
 
En arkitekt kan ju iofs vara mer eller mindre bara en slags specialiserad konstnär som sedan sedan överlämnar kostruerandet till ingenjörerna. Det underlättar förstås om arkitekten har grundläggande kunskaper om vad som låter sig göras.

Här i i Sverige vet jag en kvinna som var kemist, gifter sig med en svensk man. Får sedan ett jobb som kemist i pappersbruket. Hennes obildade svenska man berättade vid ett tillfälle hur svårt det var för henne och att dom ställde så höga krav på henne. Jag är inte kemist men jag minns hur jag helt oförstående flera gånger påpekade att det är ju bara att hon lär sig de uppgifterna. De svenska ingenjörer jag känner skulle ha lärt sig det. Men hon hade alltså inte ens uppnått den där nivån att kunna lära sig saker på egen hand. Något sådant har jag aldrig stött på under mina år på svenska universitet.

Jag har senare träffat många ingenjörer i Filippinerna och sett hur illa det kan vara. En elingenjör har uppskattningsvis sämre el-kunskaper än de bästa eleverna från en svensk högstadieskola. Först då har jag börjat fatta hur det låg till med den där kvinnan.

Samma med andra inriktningar. Och det verkar som att vi är på väg att snabbt dras mot den nivån här i Sverige.

Det handlar nog mycket om att "alla" i den svenska sosseskolan måste bli godkända så man sänker kraven för samtliga så att de sämsta ska slinka igenom. När då barn som gått flera år i dessa skolor blir placerade bland jämnåriga i en svensk skola så sänker det hela klassen. Sen på gymnasiet får ingen utbildas till hantverkare, för alla ska ha minsann ha högskolebehörighet. Vilket i sin tur gett överskott på svenska ingenjörer och andra högt utbildade så lönerna blir internationellt sett väldigt låga.

Sista intervjun jag var på så när vi diskuterade löner konstaterade jag att då är det bättre att jag ställer mig i min egen verkstad och drar svetssträngar.
Andra utbildade flyttar istället från landet direkt dom är klara.
Det finns exempel på motsatsen (från Europa ...) Fick på nått sätt ca 2005 en Ukrainska till jobbet med utveckling av kyldiskar. Hon visade sig vara en riktig stjärna-
Kunde mer grundläggande kylteknik och matematik än vi.
Och så finns ju massvis av ovanstående, noll koll, exempel: Yrke = Asylsökare
Citat: "I am an asylum seeker, not a soldier."
 
Mer multikulturellt är bara att hoppas på från Miljöpartiet som gett Miljö en ny betydelse.
1702117922572.png
från unt.se
 
Det finns exempel på motsatsen (från Europa ...) Fick på nått sätt ca 2005 en Ukrainska till jobbet med utveckling av kyldiskar. Hon visade sig vara en riktig stjärna-
Kunde mer grundläggande kylteknik och matematik än vi.
Och så finns ju massvis av ovanstående, noll koll, exempel: Yrke = Asylsökare
Citat: "I am an asylum seeker, not a soldier."

Jag var bara inne på hur illa ställt det kan vara på sina håll och var vi till slut hamnar om vi ständigt släpper på kvaliteten. Sverige är ingalunda bäst i världen beträffande utbildning och vi är blir snabbt sämre.

Jag har ingen aning om hur bra utbildningen är i Ukraina kanske den är bra, kanske den är dålig och just den här kvinnan råkade tillhöra den där yttersta "eliten" som blir duktiga trots dåliga förutsättningar.
Vissa människor har en yrkesstolthet och försöker ständigt bli bättre på sitt jobb, ibland ser vi ju hur på pappret lågutbildade personer studerat på egen hand och blivit väldigt kunniga på sitt yrke eller sin hobby.

Precis som kvinnan i mitt exempel kunde ha varit den raka motsatsen, den där sorten som trots alla förutsättningar fortsätter vara ett stolpskott.
Beträffande kvinnan i mitt exempel har jag numera träffat tillräckligt många av hennes landsfränder för och veta att dom blir sällan bättre än så.
 
Det är en industri i sig att översätta utbildningsnivåer från andra länder, jag umgicks ett tag med en som jobbade med att få tag på betyg/intyg på olika utbildningar.

Just då var det främst flyktingar från balkan, och dom var på något sätt alla "ingenjörer" när dom kom hit.
Jag lärde känna en av dom, han var verkligen ingenjör, han var ett mattesnille och kunde göra maskinritningar med papper och penna, gjorde hållfasthetsberäkningar och ritade ut kraftpilar på ritningen med belastningar osv...
Hans betyg lyckades dom få tag på från något arkiv, och en gammal chef som intygade att han hade jobbat som ingenjör.

Han sa att dom andra, som påstod sig ha den utbildningen förmodligen inte skulle klara ett mattetest för högstadiet... om man gjorde några tester.... vilket man inte gjorde då...
 
Det är en industri i sig att översätta utbildningsnivåer från andra länder, jag umgicks ett tag med en som jobbade med att få tag på betyg/intyg på olika utbildningar.

Just då var det främst flyktingar från balkan, och dom var på något sätt alla "ingenjörer" när dom kom hit.
Jag lärde känna en av dom, han var verkligen ingenjör, han var ett mattesnille och kunde göra maskinritningar med papper och penna, gjorde hållfasthetsberäkningar och ritade ut kraftpilar på ritningen med belastningar osv...
Hans betyg lyckades dom få tag på från något arkiv, och en gammal chef som intygade att han hade jobbat som ingenjör.

Han sa att dom andra, som påstod sig ha den utbildningen förmodligen inte skulle klara ett mattetest för högstadiet... om man gjorde några tester.... vilket man inte gjorde då...

När jag läste på KTH i slutet av 90-talet hade jag en klasskompis som hade ingenjörsexamen från Ungern men han var "tvungen" att läsa om ingenjörsutbildningen i Sverige. De svenska arbetsgivarna värderade tydligen inte hans examen särskilt högt.

Det märktes ju dock tydligt när vi pluggade att han kunde det mesta men naturligtvis tvingades läsa ändå för att klara tentorna. Och då hade han ju hunnit bli familjefar också.
Hur han ordnade ekonomin minns jag inte säkert men jag tror han fick pengar från CSN.

Idag tror jag nog att han skulle fått jobb utan att skaffa ny examen.
 
En arkitekt kan ju iofs vara mer eller mindre bara en slags specialiserad konstnär som sedan sedan överlämnar kostruerandet till ingenjörerna. Det underlättar förstås om arkitekten har grundläggande kunskaper om vad som låter sig göras.

Här i i Sverige vet jag en kvinna som var kemist, gifter sig med en svensk man. Får sedan ett jobb som kemist i pappersbruket. Hennes obildade svenska man berättade vid ett tillfälle hur svårt det var för henne och att dom ställde så höga krav på henne. Jag är inte kemist men jag minns hur jag helt oförstående flera gånger påpekade att det är ju bara att hon lär sig de uppgifterna. De svenska ingenjörer jag känner skulle ha lärt sig det. Men hon hade alltså inte ens uppnått den där nivån att kunna lära sig saker på egen hand. Något sådant har jag aldrig stött på under mina år på svenska universitet.

Jag har senare träffat många ingenjörer i Filippinerna och sett hur illa det kan vara. En elingenjör har uppskattningsvis sämre el-kunskaper än de bästa eleverna från en svensk högstadieskola. Först då har jag börjat fatta hur det låg till med den där kvinnan.

Samma med andra inriktningar. Och det verkar som att vi är på väg att snabbt dras mot den nivån här i Sverige.

Det handlar nog mycket om att "alla" i den svenska sosseskolan måste bli godkända så man sänker kraven för samtliga så att de sämsta ska slinka igenom. När då barn som gått flera år i dessa skolor blir placerade bland jämnåriga i en svensk skola så sänker det hela klassen. Sen på gymnasiet får ingen utbildas till hantverkare, för alla ska ha minsann ha högskolebehörighet. Vilket i sin tur gett överskott på svenska ingenjörer och andra högt utbildade så lönerna blir internationellt sett väldigt låga.

Sista intervjun jag var på så när vi diskuterade löner konstaterade jag att då är det bättre att jag ställer mig i min egen verkstad och drar svetssträngar.
Andra utbildade flyttar istället från landet direkt dom är klara.

Att vi aldrig lär oss…

Om kvastarna skall sopa bra får man inte slarva med skaften.
 
Det är en industri i sig att översätta utbildningsnivåer från andra länder, jag umgicks ett tag med en som jobbade med att få tag på betyg/intyg på olika utbildningar.

Just då var det främst flyktingar från balkan, och dom var på något sätt alla "ingenjörer" när dom kom hit.
Jag lärde känna en av dom, han var verkligen ingenjör, han var ett mattesnille och kunde göra maskinritningar med papper och penna, gjorde hållfasthetsberäkningar och ritade ut kraftpilar på ritningen med belastningar osv...
Hans betyg lyckades dom få tag på från något arkiv, och en gammal chef som intygade att han hade jobbat som ingenjör.

Han sa att dom andra, som påstod sig ha den utbildningen förmodligen inte skulle klara ett mattetest för högstadiet... om man gjorde några tester.... vilket man inte gjorde då...
När jag pluggade 2004 så kom en massiv invasion av indier och pakistanier. Det var på tiden när det var gratis att läsa på universitet även för dom utanför EU.
Vi upptäckte att de saknade grundläggande praktiska kunskaper för att kunna laborera på kurserna, trots rätt utbildning på papperet.
Förklaringen de gav: i hemlandet laborerar man inte själv på kurs. Läraren utför alla moment vid katedern och eleverna får titta på, och förväntas lära sej på så sätt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top