EU vill förverka dina gamla fordon

Som (f.d) lobbyist men i bilindustrin så kommer inte frågan from oss. Det är stora problem med "läckage" av gamla bilar i systemet. Det sker en hel del illegal återvinning och illegal export av bilar från EU. Syftet med detta är att det skall bli lättare att hantera bilar dumpade i skogen eller de som på andra sätt är "skräp" som ingen vill kännas vid. Samtidigt är det nog framför allt Naturvårdsverket (NVV) som har drivit att avfall inte skall kunna importeras och exporteras, vilket är idioti när det gäller gamla bil(delar) eftersom det mesta återvinns när det väl skrotas. NVV ser dock allt som skräp och de vill ha mindre skräp. Därför har de drivit idiotreglerna om att det måste finnas historiskt intresse för att importera och jobba med gamla fordon.

Transportstyrelsen är ansvaraig för registrering och rutiner för skrotning så det är bra att de är sammanhållande och trycker på äganderätten.

Bara det faktum att någon betalar en massa pengar för att exportera/importera det gamla fordonet borde ju vara bevis nog för att fordonet har någon form av historiskt intresse.
Det argumentet borde ju väga tyngre än subjektiva åsikter från någon eu-byråkrat
 
Inte bara EU som håller på, länsstyrelsen är inte heller på vår sida.

Låst artikel men vad gäller de där bilarna så vill jag minnas att importören själv importerade dessa fordon som just "skrot" för att slippa skatter, accis så till viss del får man ju då säga att som man bäddar får man ligga.
 
Bara det faktum att någon betalar en massa pengar för att exportera/importera det gamla fordonet borde ju vara bevis nog för att fordonet har någon form av historiskt intresse.
Det argumentet borde ju väga tyngre än subjektiva åsikter från någon eu-byråkrat
Fast samma argument kan väl gälla när det skeppas bilar till Afrika, eller lastbilar och bussar som exporteras när de inte uppfyller miljökraven här längre?
Vi vet skillnaden mellan blivande pärla och skrot men ju fler Brattskramlerbobbers som "byggs" desto svårare blir det att se skillnaden för de utan kunskap... :(
 
Redan idag kan i princip detta hända fast med din skog, myndigheterna tar inte ifrån dig ägandet men brukandet och det som sparats och vårdats av generationer för att senare kunna avverkas och ge avkastning får inte då avverkas.

Så att vansinniga beslut om fordon där man rent av kan tvingas att skrota bort fordon kan bli verklighet i miljöns tecken kan säkert bli verklighet, kanske inte imorgon men inom en inte allt för avlägsen framtid.
 
Enligt utskicket från SFRO så kommer detta förslag från EU-kommissionen. Betyder detta att förslaget är på politisk nivå eller tjänstemannanivå…?

Det är ju EU-val om lite drygt ett halvår. Ni vet, det där mellanvalet som inte en jävel bryr sig om…Man skulle ju kunna fråga de olika partierna var de står i just denna fråga och mer specifikt vad de gör för att skrota detta förslag. Vad MP och V tycker är väl en no-brainer, men det kunde ju vara intressant att höra vad de någorlunda vettiga partierna tycker…?

Om alla säger sig stå bakom denna dynga så får man väl tacka dem genom att lägga rösten på Jimmie och hans lakejer. Deras grundinställning är väl fortfarande att vi förr eller senare ska gå ur EU…?
 
Halvt OT men närbesläktat och minst lika illa om det blir verklighet.
 
Halvt OT men närbesläktat och minst lika illa om det blir verklighet.
Detta är lite komiskt, jag såg en artikel för någon dag sen angående billiga nya bostäder. Där anklagades Sveriges ingenjörer för att de inte har kommit på ett sätt att bygga billiga nya bostäder, för det borde gå tycktes det i artikeln.

Problemet som jag ser det, och som det inte ens antyddes i samma artikel, är att alla krav idag på allt, från energisnålhet till ventilation, och kunders "krav" på standard är det som bygger störst kostnad. Det är alltså lagar och regler som tvingar priset att skena. Inte att vi har dåliga ingenjörer, för det har vi inte.

På samma sätt som att det är snordyrt med nya bilar idag, till stor del på grund av alla krav som finns.

/Johan, ingenjör fast inte inom byggbranchen
 
Hur i hela friden ska detta lösas rent praktiskt?

Så här hade samtalet gått om jag fört samtalet med myndighet:
Staten: "Din bil är inte besiktigad och är över 30 år gammal, så du måste lämna in den för skrot."
Jag: "Min bil är värd 500kkr, så vill ni skrota den så får ni köpa den för marknadsvärdet."

Ni hör ju själva så himla orimligt det är. Det kommer inte att hända, åtminstone inte på det viset.

Men kanske det kan bli lättare att fiska upp dumpade skrotbilar? Stoppa den vansinniga exporten av skrotbilar och skit till Afrika?

Det packades en container nära mitt jobb i somras, några sopslut Toyota och sen uppfyllt med stulen elektronikskrot som ska ned till Agbogbloshie för att bli uppeldat av barn och ungdomar i syfte att utvinna metaller.

Det får det gärna bli stopp på, det är ovärdigt att Europa använder Afrika och Asien som sin soptipp samtidigt som vi slår oss för brösten kring hur duktiga vi är på att återvinna och "ställa om".
 
Hur i hela friden ska detta lösas rent praktiskt?

Så här hade samtalet gått om jag fört samtalet med myndighet:
Staten: "Din bil är inte besiktigad och är över 30 år gammal, så du måste lämna in den för skrot."
Jag: "Min bil är värd 500kkr, så vill ni skrota den så får ni köpa den för marknadsvärdet."

Ni hör ju själva så himla orimligt det är. Det kommer inte att hända, åtminstone inte på det viset.

Men kanske det kan bli lättare att fiska upp dumpade skrotbilar? Stoppa den vansinniga exporten av skrotbilar och skit till Afrika?

Det packades en container nära mitt jobb i somras, några sopslut Toyota och sen uppfyllt med stulen elektronikskrot som ska ned till Agbogbloshie för att bli uppeldat av barn och ungdomar i syfte att utvinna metaller.

Det får det gärna bli stopp på, det är ovärdigt att Europa använder Afrika och Asien som sin soptipp samtidigt som vi slår oss för brösten kring hur duktiga vi är på att återvinna och "ställa om".

Vad händer med såna här bilar då, när någon byråkrat dömer ut den som skrot trots att den kanske är besiktad och betingar ett högre värde än hans egen Seat?
I princip skulle det ju kringgå äganderätten så något marknadsvärde skulle väl aldrig bli aktuellt om tjänstemannen säger att det är skrot.

En lämpligare metod kunde ju vara att höja skrotpremien så sköter sig ju det där av sig självt. Plus att ytterligare en och annan miljövidrig bil kanske går till skroten.

Elektronikskrot och sånt är väl en annan fråga som man inte kommer åt på något sätt via fordon.

Cadillac_Coupe_Deville_1957_-_Falköping_cruising_2014_-_6714.jpg
 
Jag har själv flertalet fordon som är obesiktade men inte skrot i mina ögon, den värsta som syns i registret är inte besiktad sedan 2001, den senast undanställda är en bil som jag tyckte var mer värd som reservbil än det eventuella försäljningsvärdet så jag ställde undan den hösten 2019 för att ha som reservbil.
Ska jag tvingas besikta den var annat år för att ingen ska komma hit och hämta den till skroten?

Den värsta är väl egentligen äldre än 2001 för jag har ett chassi från en 1958 Monark M300 som fallit ur registret men den blir väl svårare för dom att hitta.
 
Enligt utskicket från SFRO så kommer detta förslag från EU-kommissionen. Betyder detta att förslaget är på politisk nivå eller tjänstemannanivå…?

Det är ju EU-val om lite drygt ett halvår. Ni vet, det där mellanvalet som inte en jävel bryr sig om…Man skulle ju kunna fråga de olika partierna var de står i just denna fråga och mer specifikt vad de gör för att skrota detta förslag. Vad MP och V tycker är väl en no-brainer, men det kunde ju vara intressant att höra vad de någorlunda vettiga partierna tycker…?

Om alla säger sig stå bakom denna dynga så får man väl tacka dem genom att lägga rösten på Jimmie och hans lakejer. Deras grundinställning är väl fortfarande att vi förr eller senare ska gå ur EU…?
Jag kan hålla lång föreläsning om hur detta fungerar mellan politiker och tjänstemän. Du hade garanterat somnat, kvarstår intresset kan du få ge några goda råd om fjädring som motprestation.

Komissionen skickar alltid ut förslagen, men det är tjänstemän som genom utredningar och intervjuer med experter kommit fram till förslaget. Problemet är som sagt att det löser 90% av problemet, utan att tänka på att bilar har en stor entusiastgrupp, där besiktning varje år inte står högst på listan. Jag känner en f.d. kollega som byggde bilar för Place de la Concorde. Det var ofta 2000-4000h i byggtid... Jag hoppas SFRO talar med MobilitySweden och får in vettiga svar. Även SMC borde agera i denna fråga.
 
Hur i hela friden ska detta lösas rent praktiskt?

Så här hade samtalet gått om jag fört samtalet med myndighet:
Staten: "Din bil är inte besiktigad och är över 30 år gammal, så du måste lämna in den för skrot."
Jag: "Min bil är värd 500kkr, så vill ni skrota den så får ni köpa den för marknadsvärdet."

Ni hör ju själva så himla orimligt det är. Det kommer inte att hända, åtminstone inte på det viset.

Men kanske det kan bli lättare att fiska upp dumpade skrotbilar? Stoppa den vansinniga exporten av skrotbilar och skit till Afrika?

Det packades en container nära mitt jobb i somras, några sopslut Toyota och sen uppfyllt med stulen elektronikskrot som ska ned till Agbogbloshie för att bli uppeldat av barn och ungdomar i syfte att utvinna metaller.

Det får det gärna bli stopp på, det är ovärdigt att Europa använder Afrika och Asien som sin soptipp samtidigt som vi slår oss för brösten kring hur duktiga vi är på att återvinna och "ställa om".
Det som händer är att bilen kan tas bort ur registret, utan möjlighet till återregistrering. Då är inte värdet 500K längre och det anses vara ditt problem.
 
Vi besiktar inte gamla fordon i det här landet så det blir rask utrensning.
 
Vi besiktar inte gamla fordon i det här landet så det blir rask utrensning.
Eller tvärtom, är de bara besiktigade och godkända när de trillar över gränsen och blir befriade, så är de ju godkända fordon för all framtid. :wiggle Inget skrot där inte!


Fast sen kommer byråkrater och miljönissar, det kommer säkert att stoppas det där med att de blir befriade från besiktning.
 
vet att detta direktiv återfinns på topp-två-listan över höstens internationella politiska arbete i en viss svensk MC-organisation, arbetsnamnet i FEMA och FIM är för övrigt "End-of life-directive". Det andra handlar om körkort...

Har jag förstått det hela rätt ska fordon äldre än 30 år undantas samtidigt som tillverkarna inte har något åliggande att tillhanda reservdelar till äldre fordon. Jag tror vissa större tyska tillverkare har valt 12 år men låter det vara osagt.

Nu till ett problem jag inte sett belysas i tråden - om det blir MC-demonteringarna som ska åläggas fullständigt finansiellt ansvar för att resterna tillvaratas ned till minsta ädelmetallkorn och kolmolekyl tror jag att den branschen relativt snabbt ställer om till något annat. Kvar blir vi som äger hojar med en ¨ålder av, säg mellan tio och tjugosju år, vi blir helt utelämnade till oss själva när vi inte kan hitta prylar hos demonteringen.

Lite mer fakta i frågan: https://www.svmc.se/smc/nyheter/2022/motorcyklar-atervinns-till-storsta-delen/

Ha en fin helg!
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top