Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Är inte det en senare årsmodell än 1982 btw?
Swingen är väl 1984 eller nått sånt?

Det är ingen vanlig XS 400. (Vaggram)

Det är en XS 400 Seca (R på vissa marknader)

Motorn ingår som bärande del, och den hade premiär som 1982-års modell.

Verkar inte som om Facebook Marketplace är något gångbart alternativ till Blocket...

Det är ingen vanlig XS 400. (Vaggram)

Det är en XS 400 Seca (R på vissa marknader)

Motorn ingår som bärande del, och den hade premiär som 1982-års modell.

Vad var Seca egentligen? Krångligt ändra ramen radikalt och varför. Var det liksom en modell för lite mer salta killar eller

Vad var Seca egentligen? Krångligt ändra ramen radikalt och varför. Var det liksom en modell för lite mer salta killar eller

Den var ett stickspår, som så många andra modeller under denna perioden.
En helt annan hoj, faktiskt - men kallades XS 400 K på vissa marknader, och R på andra.

Motorn hade dubbla överliggande kammar mot gamla med enkel, och - vill jag minnas: en balansaxel som den gamla saknade. Hursomhelst så varvade den bra mycket högre än den gamla tuff tuff-twinnen och kunde upplevas lite rejsig i motorgången.

Den stora skillnaden var singeldämparen bak - Yamahas gamla mono-shock under tanken med helt linjär aktion.

Konceptet fungerade inte här heller.
Jag hyrde en sådan på Gran Canaria typ -84 eller så och blev besviken både som solohoj i bergen och som sniffa på blommor med det som skulle bli min fru.

Är på resa just nu, men det finns en bra bild hemma som jag kan lägga upp någon gång när omdömet sviktar.

Ännuways: hojen pallade inte hårdkörning i bergen. Bakdämparen reagerade negativt på värmen som byggdes upp under tanken och den öppna ramen hade sannerligen behövt stagas upp genom att mötas under motorn.
Det blev ormigt och fladdrigt så man tappade precisionen i körningen.
Tänk TR1, men utan värdigheten från V-twinnen.

Cykeln var sleek och snygg om man lade en bag över fastbacken och såg förbi den rektangulära framlampan, men, tyvärr - en besvikelse.

...speciellt med tanke på namnet: jag kan tänka mig hur illa just det bygget skulle uppträtt i korkskruven på riktiga Laguna Seca där precis de egenskaper som behövs fullständigt saknades.

...speciellt med tanke på namnet: jag kan tänka mig hur illa just det bygget skulle uppträtt i korkskruven på riktiga Laguna Seca där precis de egenskaper som behövs fullständigt saknades.

Det är ju nästan lika dumt som att använda kanske det mest legendariska muskelbilsnamnet genom tiderna på en dåligt ihopskruvad elektrisk SUV

Men det skulle väl ingen göra? Bränna ett varumärke bara sådär...

Gillar det nya batteriet ?
"sen verkar batteriet "trött" - monterade nytt för 4 år sen från Biltema"
Tycker hans kommentar är skön, notera punkterna efter
" sen verkar batteriet "trött" - monterade nytt för 4 år sen från Biltema...."
Visar på viss humor enligt mig. Verkar vara ett bra köp, jag skulle kunna handla den nästan bara för att plocka isär den...

Fanns ju mer grejer där....!

Spanade in slutet på auktionen på 748R som saknade blandade delar. 64 +moms och slagavgift. Då landar vi på ca 90 tkr.
Tror vinnaren var ett danskt företag av namnet att dömma. Så för dom var det billigt.

Var inte priserna på siten ink moms...?
:va

(eller såg jag så jävla fel?)
Det är väl ett av alla fultrick de här auktionssajterna kör, alla priser utan moms trots att man riktar sig till konsumenter som är vana att se priser med moms. Sen till kommer slagavgift, hämtavgift, betalavgift, avgift avgift avgift. Nej. Tack. Det är rackarspel för hela slanten.

Även om hojarna köps av ett företag så är dom ju momssmittade eftersom dom ägs av privatperson så inte ens ett företag kan lyfta någon moms.

Det är ju mer eller mindre bedrägeri att skriva priserna exklusive moms.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back