Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Den vill ju jag ha! Jättesöt, ju!
Fast det är runt 120 mil från mig till säljaren. Blir lite matigt att köra hem därifrån.... Så jag får nog lägga ned den tanken. :(
Det har körts IronButt på mindre cyklar än 250.
Men troligen inte på någon Offroad-250 ännu, inte vad jag minns, så kom igen, köp och kör!
 
Det har körts IronButt på mindre cyklar än 250.
Men troligen inte på någon Offroad-250 ännu, inte vad jag minns, så kom igen, köp och kör!
Jo, jag vet. Fast det är ändå ett stort beslut att hämta en hoj från Västerbotten till Västkusten. Jag gjorde det för ett par år sedan och det tog en hel helg.

Iväg fredag kväll med tåg, byte i Stockholm, nattåg till Västerbotten. Hem till säljaren på lördag morgon, göra upp affären (är hojen i utlovat skick?), köra söderöver under lördagen, övernatta i Gävle efter 60 mil. Och på söndagen hemfärd till Göteborg c:a 55 mil. Om man kör E-vägar. Och det vill man kanske inte?

Så det är ett rätt stort beslut att hämta en (osedd) hoj från andra ändan av landet. Därför fegar jag den här gången. :(
 
Jo, jag vet. Fast det är ändå ett stort beslut att hämta en hoj från Västerbotten till Västkusten. Jag gjorde det för ett par år sedan och det tog en hel helg.

Iväg fredag kväll med tåg, byte i Stockholm, nattåg till Västerbotten. Hem till säljaren på lördag morgon, göra upp affären (är hojen i utlovat skick?), köra söderöver under lördagen, övernatta i Gävle efter 60 mil. Och på söndagen hemfärd till Göteborg c:a 55 mil. Om man kör E-vägar. Och det vill man kanske inte?

Så det är ett rätt stort beslut att hämta en (osedd) hoj från andra ändan av landet. Därför fegar jag den här gången. :(


Något av det mer oöverlagda jag har gjort på senare år var att flyga upp fredag eftermiddag till Luleå och köpa en osedd skåpbil för 10.000 spänn - för att sedan plocka in Blockethojar på vägen ner genom Sverige under lördagen.

3 fick plats, jag hade 6 hojar att kolla på så jag kostade på mig att pruta skoningslöst.

Hemma just efter midnatt lör/sön, lastade ur på söndag morgon, lade ut annons på skåpbilen som 'rostfri, norrlandskörd, nybesiktigad, kan levereras dit du vill".

Fick svar direkt av en hantverkare som satt trångt till, vi kom överens.
Lastade in en av hojarna igen, besiktigade bilen på drop-in måndag morgon och var framme hos snickaren vid lunch.
Han var nöjd med beskrivningen, vi gjorde affär och jag lastade ur och körde hem.

3 hojar inställda i gruvgången till nettokostnad noll tack vare en lyckad bilaffär. Hur man skall värdera tiden över en helg kan man fundera över - men för mig var det ett äventyr och ett avbrott från vardagen.

Du måste inte göra likadant, men jag gör gärna om det igen.
 
Det går ju bygga offroadare av dem med!
1684765784420.png
 
(klipp!)
Hur man skall värdera tiden över en helg kan man fundera över - men för mig var det ett äventyr och ett avbrott från vardagen.

Du måste inte göra likadant, men jag gör gärna om det igen.
Underbar historia! :)

Jo, jag såg också min Västerbottentur delvis som nöje. Nå't måste man ju hitta på när det är helg... :) Hade hojen inte varit bra ("utlovat skick") så hade jag fått åka hem igen. Med nattåg.
 
Jo, jag vet. Fast det är ändå ett stort beslut att hämta en hoj från Västerbotten till Västkusten. Jag gjorde det för ett par år sedan och det tog en hel helg.

Iväg fredag kväll med tåg, byte i Stockholm, nattåg till Västerbotten. Hem till säljaren på lördag morgon, göra upp affären (är hojen i utlovat skick?), köra söderöver under lördagen, övernatta i Gävle efter 60 mil. Och på söndagen hemfärd till Göteborg c:a 55 mil. Om man kör E-vägar. Och det vill man kanske inte?

Så det är ett rätt stort beslut att hämta en (osedd) hoj från andra ändan av landet. Därför fegar jag den här gången. :(

Säljaren är ju västerbottning, be honom svänga förbi och visa den?
 
Så standard på en nyare BMW med dryga 6000 mil är att man byter kardan, stötdämpare fram och bak samt ABS-enhet....

Nä det behöver du inte vara orolig över. ABS-issues gäller mestadels 2001-2006 årsmodeller med servo, dämparna brukar hålla uppåt det dubbla och kardanen står BMW för. Däremot finns ett bakre hjullager på de äldre Paraleverhojarna 1993-2004 som kan ge upp om tätningen går sönder.
Och så har vi förstås läckande packbox eller slavcylinder till kopplingen på 1100/1150-hojarna. Men jämfört med tjorvande förgasare på en japanfyra är det ju en baggis.
 
Nä det behöver du inte vara orolig över. ABS-issues gäller mestadels 2001-2006 årsmodeller med servo, dämparna brukar hålla uppåt det dubbla och kardanen står BMW för. Däremot finns ett bakre hjullager på de äldre Paraleverhojarna 1993-2004 som kan ge upp om tätningen går sönder.
Och så har vi förstås läckande packbox eller slavcylinder till kopplingen på 1100/1150-hojarna. Men jämfört med tjorvande förgasare på en japanfyra är det ju en baggis.
Du glömde denna :lol
 
BMW byter på utökad garanti.

Jag får även min 8000-milare åtgärdad. Och ny kardan om den är sliten.

Allt utan kostnad för mig.

Här finns att lära för vissa andra tillverkare, tex en österrikisk med hög svansföring. :)
Det är väl en sanning med modifikation? Du får avluftning gjord på kardanhuset, men endast i samband med ordinarie service (var i alla fall svaret jag fick).
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top