Tömma bensintanken för långtidsförvaring?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag kommer nog inte köra hojen på mycket länge eller kanske aldrig mer. Bensintanken är full sedan förra säsongen och den bör väl tömmas men hur undviker jag rost?
Vill minnas att vissa hävdar att locket skall vara öppet, minns även att någon sköljer runt med lite diesel. Hur gör man anser ni?
 
Varm eller kallförvaring?

Kommer den riskera temperaturväxlingar?
 
Jag blandar alltid i en skaplig dos med tvåtaktsolja ok kör en stund innan vinterförvaring.
Sedan till våren kör jag bara en sväng och tankar fullt igen.
Rätt eller fel?Har alltid funkat bra för mig...
 
Jag hade sålt hojen om jag aldrig mer skulle använda den.

Jag hade tankat fullt och stängt tanklocket. Eftersom den redan är fulltankad hade jag inte gjort något.
 
Kallgarage så temperaturen växlar.
Jo, jag brukar fylla max till vintern men nu kommer den att stå länge då jag inte kan köra pga felopererad handled. Jag kommer att operera mig igen i höst men vet inte vilken rörlighet jag får men den kommer inte att bli normal, därav osäkerheten.
Har två hojar och det är 35 liter bensin och tänkte att det var synd att låta den bli gammal men jag vet inte hur länge det håller. Nästa år blir bensinen 2-2,5 år.

Kan man förvara en tom tank i kallgarage så använder jag gärna bensinen till bilen då det ändå är ca 700:-
 
Last edited:
Då skulle jag tömma tanken, slå i en skvätt olja och skvalpa runt.

Modern bensin har sämre hållbarhet än mjölk, och den satans spriten drar åt sig vatten
 
Kallgarage så temperaturen växlar.
Jo, jag brukar fylla max till vintern men nu kommer den att stå länge då jag inte kan köra pga felopererad handled. Nästa år blir bensinen 2-2,5 år.

Kan man förvara en tom tank i kallgarage så använder jag gärna bensinen till bilen då det ändå är ca 700:-
Tre av mina R6or tankades fulla 2015 och en av dem startades i vintras. Efter ca ett halvt varv på startmotorn gick den igång som om det hade varit igår. Med åtta år gammal soppa! :tummenupp

Jag skulle ha låtit tanken vara full, särskilt om temperatur inte är stabil. Men, om man ska va petig, kanske tömt om det blir nån körning i framtiden.
 
Jag blandar alltid i en skaplig dos med tvåtaktsolja ok kör en stund innan vinterförvaring.
Sedan till våren kör jag bara en sväng och tankar fullt igen.
Rätt eller fel?Har alltid funkat bra för mig...
Bra sätt att döda katalysatorn, om man nu råkar ha en hoj som inte är gammal nog att handla på bolaget....
 
Stäng bensintanken och kör tomt och töm förgasare om det är det sen tömmer du tanken när det är dags o fyller på ny bensin .
Är bränslesystemet tomt på bensin får du inga avlagringar som kan ställa till det när det är dags att damma av hojen igen .
bensin som dunstar och lämnar avlagringar är det du inte vill ha i munstycken/spridare
 
Jag kommer nog inte köra hojen på mycket länge eller kanske aldrig mer. Bensintanken är full sedan förra säsongen och den bör väl tömmas men hur undviker jag rost?
Vill minnas att vissa hävdar att locket skall vara öppet, minns även att någon sköljer runt med lite diesel. Hur gör man anser ni?
Självklart ska tanken tömmas, men det är en liten procedur. Jag skulle ta av tanken och hälla ut bensinen genom tankhålet, och sen skruva bort bensinkranen för att få ut allt den vägen. Sen låta vatten rinna igenom med t ex en duschslang för att skölja ur rostflagor och andra avlagringar. Sen är det bara att låta den ligga till allt avdunstar. Ska hojen förvaras varmt och torrt är det bra så, annars bör man nog applicera en tunn rostskyddande olja på tankens insida.
 
Det är två saker att tänka på - dels vatten i bränslet som kan rosta om det ligger orört länge, dels bakterietillväxt (som ökar om bränslet innehåller ”mycket” vatten). Bakterier bildar slagg som täpper igen förgasaren, men det är ju mer opraktiskt än att något går sönder. Bakterietillväxt stoppar du med en bränslestabilisator som kostar 150-200 kr och som du fyller på direkt i bränslet. Invärtes rost är däremot ett potentiellt större bekymmer. Du kan slanga ur bränslet och sedan torka torrt med en trasa knuten på en pinne om du inte har en bottenventil. Jag hade haft locket på efter det (eller om du behåller bränslet i) så att det inte kommer damm eller annan smuts ner i tanken om den ska stå länge.
 
Självklart ska tanken tömmas, men det är en liten procedur. Jag skulle ta av tanken och hälla ut bensinen genom tankhålet, och sen skruva bort bensinkranen för att få ut allt den vägen. Sen låta vatten rinna igenom med t ex en duschslang för att skölja ur rostflagor och andra avlagringar. Sen är det bara att låta den ligga till allt avdunstar. Ska hojen förvaras varmt och torrt är det bra så, annars bör man nog applicera en tunn rostskyddande olja på tankens insida.
Jag försöker ha som regel att aldrig kommentera Tammers vansinniga påhitt, kan inte någon annan ta över och ifrågasätta dåren här? Som till exempel varför man skulle tömma tanken via locket för att sedan tömma resten via den bortskruvade kranen, eller varför i HELA HELVETE man skulle spola ur en fullt fungerade tank med vatten?
 
Jag försöker ha som regel att aldrig kommentera Tammers vansinniga påhitt, kan inte någon annan ta över och ifrågasätta dåren här? Som till exempel varför man skulle tömma tanken via locket för att sedan tömma resten via den bortskruvade kranen, eller varför i HELA HELVETE man skulle spola ur en fullt fungerade tank med vatten?
Nej den var rätt sjuk.
 
Jag försöker ha som regel att aldrig kommentera Tammers vansinniga påhitt, kan inte någon annan ta över och ifrågasätta dåren här? Som till exempel varför man skulle tömma tanken via locket för att sedan tömma resten via den bortskruvade kranen, eller varför i HELA HELVETE man skulle spola ur en fullt fungerade tank med vatten?
Det skulle du veta om du någon gång tömt en bensintank. Man får inte ur all bensin genom tanklockshålet, det är inte gjort för att rinna den vägen. Att spola ur tanken när den ändå är bortplockad är självklart. Du kommer bli förvånad när du ser hur mycket skit som samlats under åren. Tanken är helt fungerande, tills den dag den inte är det längre...
 
Jag har då aldrig under de ca 30år med motorcykel behövt spola ur rost med trädgårds slangen.
Kan tänka mig att det mest gäller sådana extremt populära motorcyklar som dessa mytomspunna hemliga samlare köper upp....
 
Det skulle du veta om du någon gång tömt en bensintank. Man får inte ur all bensin genom tanklockshålet, det är inte gjort för att rinna den vägen. Att spola ur tanken när den ändå är bortplockad är självklart. Du kommer bli förvånad när du ser hur mycket skit som samlats under åren. Tanken är helt fungerande, tills den dag den inte är det längre...
Ok, jag ska försöka bemöta dig lite mer korrekt för att det är fredag, och detta med en enkel motfråga.

Varför skulle man mecka av tanken och skaka ur soppan för att sedan tömma resten via soppakranen, istället för att bara tömma allt direkt via kranen/kranhålet?

I detta fall dessutom, som TS beskriver, så har han ju full tank som ska skvalas ur så det tar ju med sig allt i tanken, utan att behöva spola med vatten i en tank som sedan ska stå tom i oöverskådlig tid.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top