Tömma bensintanken för långtidsförvaring?

Det skulle du veta om du någon gång tömt en bensintank. Man får inte ur all bensin genom tanklockshålet, det är inte gjort för att rinna den vägen. Att spola ur tanken när den ändå är bortplockad är självklart. Du kommer bli förvånad när du ser hur mycket skit som samlats under åren. Tanken är helt fungerande, tills den dag den inte är det längre...
Nä, men den blir väl inte mindre tom genom att först vända den upp och ner och SEDAN tömma den genom hålet för bensinkranen mot att ta allt via hålet för bensinkranen direkt, mindre jobb med.

Visst kan man spola ur tanken om man vill för att rensa ut skit men istället för vatten ta typ BENSIN kanske.
 
Ok, jag ska försöka bemöta dig lite mer korrekt för att det är fredag, och detta med en enkel motfråga.

Varför skulle man mecka av tanken och skaka ur soppan för att sedan tömma resten via soppakranen, istället för att bara tömma allt direkt via kranen/kranhålet?
Att tömma tanken via kranen tar en evig tid, och allt skit som ligger samlat runt kranens filter kommer inte ut.
I detta fall dessutom, som TS beskriver, så har han ju full tank som ska skvalas ur så det tar ju med sig allt i tanken, utan att behöva spola med vatten i en tank som sedan ska stå tom i oöverskådlig tid.
Allt kommer inte ut på det sättet, utan det måste spolas ut. Nu hör det till saken att jag bara hållit på med hojar som är sådär 40 år gamla, och då finns det ett och annat i tanken som inte borde vara där. På en ny hoj finns säkert inte det problemet.
 
Jag har då aldrig under de ca 30år med motorcykel behövt spola ur rost med trädgårds slangen.
Kan tänka mig att det mest gäller sådana extremt populära motorcyklar som dessa mytomspunna hemliga samlare köper upp....
Jag är glad att jag gjorde det, för nu vet jag att tanken är helt ren och tom. Varför inte göra detta när tanken ändå är bortplockad. Minimalt besvär och (kanske) stor nytta.
 
Att tömma tanken via kranen tar en evig tid, och allt skit som ligger samlat runt kranens filter kommer inte ut.

Allt kommer inte ut på det sättet, utan det måste spolas ut. Nu hör det till saken att jag bara hållit på med hojar som är sådär 40 år gamla, och då finns det ett och annat i tanken som inte borde vara där. På en ny hoj finns säkert inte det problemet.
Kranen ska ju ur, och därmed filtret. Du får ut mer bös den vägen än ur en uppochnervänd tank, som du själv skrev.

Du tror inte att det tar längre tid att skruva av tanken och skaka ur soppan än att låta den rinna ur?

Du är precis som vanligt helt jävla hopplös, fullständigt okunnig och framförallt vägrar du lyssna på någon annan än dig själv. Du är 7 resor mer irriterande än den nya reklamen. Det är inte olagligt att vara borderline efterbliven, men det borde vara olagligt att vara så otroligt bångstyrig. Du ger alltid helt fel råd och vägrar sedan ta till dig de rätta råden.

puuh, jag lyckades hålla mig från att kommentera dina okunniga navelskåderier i minst ett år men du hittar alltid nya sätt att provocera, grattis din jävla dåre.
 
Kranen ska ju ur, och därmed filtret. Du får ut mer bös den vägen än ur en uppochnervänd tank, som du själv skrev.

Du tror inte att det tar längre tid att skruva av tanken och skaka ur soppan än att låta den rinna ur?
Nej det gör det inte. Tanken sitter med en skruv i bakkant, sen är det bara att dra loss den från ramen. Tar väl två minuter, högst. Det där strilandet genom bensinkranen tar säkert en timme.
 
Nä, men den blir väl inte mindre tom genom att först vända den upp och ner och SEDAN tömma den genom hålet för bensinkranen mot att ta allt via hålet för bensinkranen direkt, mindre jobb med.

Visst kan man spola ur tanken om man vill för att rensa ut skit men istället för vatten ta typ BENSIN kanske.
Spola ur tanken med bensin? Lycka till. Jag tror personalen på bensinstationen kommer be dig anlägsna dig snarast, och aldrig återkomma.
 
Tyvärr, jag hörde nyss att TS står hukad i T*****rs cykelförråd i Alby och skakar ur de första litrarna på betonggolvet as we speek
Ja, han lär få hålla på ett tag om han ska få ut allt genom tanklocket. Om han istället gör som jag säger går det mycket bättre
 
Kranen ska ju ur, och därmed filtret. Du får ut mer bös den vägen än ur en uppochnervänd tank, som du själv skrev.

Du tror inte att det tar längre tid att skruva av tanken och skaka ur soppan än att låta den rinna ur?

Du är precis som vanligt helt jävla hopplös, fullständigt okunnig och framförallt vägrar du lyssna på någon annan än dig själv. Du är 7 resor mer irriterande än den nya reklamen. Det är inte olagligt att vara borderline efterbliven, men det borde vara olagligt att vara så otroligt bångstyrig. Du ger alltid helt fel råd och vägrar sedan ta till dig de rätta råden.

puuh, jag lyckades hålla mig från att kommentera dina okunniga navelskåderier i minst ett år men du hittar alltid nya sätt att provocera, grattis din jävla dåre.
Så om du ska tömma tanken så skruvar du ut kranen? Varför ger du råd om något som du uppenbarligen själv aldrig gjort?
 
Så om du ska tömma tanken så skruvar du ut kranen? Varför ger du råd om något som du uppenbarligen själv aldrig gjort?
Du är så sjuk i huvudet att du inte ens minns vad du själv skriver…


Självklart ska tanken tömmas, men det är en liten procedur. Jag skulle ta av tanken och hälla ut bensinen genom tankhålet, och sen skruva bort bensinkranen för att få ut allt den vägen. Sen låta vatten rinna igenom med t ex en duschslang för att skölja ur rostflagor och andra avlagringar. Sen är det bara att låta den ligga till allt avdunstar. Ska hojen förvaras varmt och torrt är det bra så, annars bör man nog applicera en tunn rostskyddande olja på tankens insida.
 
Nej, han kan ju öppna bränslekranen, sitta och vänta i två timmar, och hoppas att allt kommer ut den vägen. Han kommer bli besviken....
Hur man tömmer tanken är ju knappast det viktiga. Att du tror att det handlar om det visar bara hur dålig koll du har. Ditt tips om att spruta vatten i tanken är helt värdelöst.
 
Hur man tömmer tanken är ju knappast det viktiga. Att du tror att det handlar om det visar bara hur dålig koll du har. Ditt tips om att spruta vatten i tanken är helt värdelöst.
Det är det enda sättet att verkligen spola ut allt skit som samlats där under åren. Låt det rinna, med bra tryck en stund. Kommer ut mycket skit då.
 
Det är två saker att tänka på - dels vatten i bränslet som kan rosta om det ligger orört länge, dels bakterietillväxt (som ökar om bränslet innehåller ”mycket” vatten). Bakterier bildar slagg som täpper igen förgasaren, men det är ju mer opraktiskt än att något går sönder. Bakterietillväxt stoppar du med en bränslestabilisator som kostar 150-200 kr och som du fyller på direkt i bränslet. Invärtes rost är däremot ett potentiellt större bekymmer. Du kan slanga ur bränslet och sedan torka torrt med en trasa knuten på en pinne om du inte har en bottenventil. Jag hade haft locket på efter det (eller om du behåller bränslet i) så att det inte kommer damm eller annan smuts ner i tanken om den ska stå länge.
Vatten och bensin är inte blandbart, så bensinen kan inte bidra med mer vatten i tanken, och speciellt mycket vatten blir det inte av kondensen det kan bli av den minimala luftfickan i en fylld tank. Bakterietillväxt blir det inte heller i bensin.

Däremot, är tanken tom, DÅ rostar det, för då blir det mycket mer luft som det kan fällas ut kondens från, och det är kombinationen fukt och luft som orsakar rost.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top