Irriterande trender

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
På min bilskola 1977 i rondeller var det vänster blinkers som gällde. Man tog bort blinker när man skulle ut.
Om man körde igenom rondellen rakt fram tror jag ingen blinkers skulle användas.
Fast det är tydligen andra regler nu. Nu lär dom ut att blinka höger när man kör ut från rondellen.
Därav är det stora diskussioner här?
Eftersom rondellen är att betrakta som en egen väg är det synnerligen lämpligt att avisera att man ämnar lämna den, som en högersväng i korsning.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vill du verkligen rota i den maskburken? :hihi Jag känner mig både hedrad och rörd över att bli ihågkommen i detta sammanhang :tummenupp Men ja, drygt två år senare är det bara att konstatera att Karlshamnsborna fortfarande inte vet hur man ska köra i sin egen jävla rondell :dummer Skit i det här med hur man ska blinka, det är det ju inte många som kan över huvud taget. Men i Karlshamn kan folk inte ens placera sig i rätt fil. Det är tydligt skyltat innan rondellen att de som vill ta tredje utfarten (när man kommer ifrån centrum) och köra mot Asarum ska placera sig i vänsterfilen och hålla den genom rondellen, men likförbannat har man alltid något jävla hjon liggandes till höger om sig genom hela rondellen när man själv kör genom den på korrekt sätt.

Angående användandet av körriktningsvisare så har jag fått lära mig att om man vill ta den första avfarten i rondellen så placerar man sig i högerfilen och blinkar höger redan innan man kör in i rondellen, och ska man ta den andra avfarten så signalerar man inledningsvis ingenting utan påbörjar högersignalering och eventuellt filbyte när man passerat den första avfarten i syfte att tydligt visa att man avser utrymma rondellen via den andra avfarten. Man kan, beroende på vad som är tillåtet i den berörda rondellen, placera sig i både höger- och vänsterfilen om man vill bruka avfart nummer två, men generellt sätt brukar det vara lämpligast att placera sig i högerfilen redan från början.

Ska man däremot ta avfart nummer tre eller en senare avfart så placerar man sig redan från början i vänsterfilen och blinkar vänster för att påbörja högersignalering och utfart efter att man passerat avfarten innan den man avser nyttja. Man placerar sig ALDRIG i högerfilen initialt om man avser nyttja avfart nummer tre eller senare (om man inte är dum i huvudet, jag tittar på er karlshamnsbor) eftersom man då riskerar att få vänsterfilstrafikanterna som avser nyttja avfart nummer två i sidan när man plötsligt passerar båda de avfarter man borde ha tagit med tanke på sin initiala placering.

Vad jag förstått så är denna typ av signalering inte längre ett krav (filplaceringen däremot är det), men det är å andra sidan inte förbjudet att signalera på detta vis och jag tycker oavsett att det är det mest hjälpsamma och förebyggande sättet att signalera på. Jag kan inte tänka mig några nackdelar med denna typ av signalering, man visar tydligt vad ens avsikt är vilket underlättar för mottrafikanter, hjälper trafikflödet och förebygger olyckor.

För den som tror att jag överdriver problematiken kring Karlshamnsrondellen:

View attachment 483518

Ganska tydligt skyltat. Högerfilen gäller för de som vill nyttja avfart ett och två, vänsterfilen gäller för avfart tre. Glasklart, om man inte är efterbliven. Observera den orangea lastbilen långt fram i högerfilen:

View attachment 483519View attachment 483520View attachment 483521

... Känns som att allt som behöver sägas om lastbilschauffören redan är sagt.

Om vi vänder blicken bakåt istället så ser vi en ny dag, nya fordon och samma problem. Observera lastbilen i vitt som kör in i rondellen via samma påfart/fil som i exemplet ovan (de påföljande avfarterna är numrerade för extra tydlighet när vi nu byter synvinkel):

View attachment 483522View attachment 483523View attachment 483524

Google maps bjuder oss alltså på två separata tillfällen, och folk gör fel vid båda.

Denna sista bildserie visar också tydligt varför det är ett så stort problem att nyttja fel fil vid rondellkörning. Om den svarta skodan, som använder rätt fil, hade hållit lite jämnare steg med lastbilen så riskerar vi en situation där föraren av Skodan tror att det är fritt fram att påbörja sin utfart ur rondellen eftersom lastbilen "SKA" ha försvunnit vid antingen avfart ett eller två på grund av dennes initiala placering. Men när lastbilen nu kör som den gör så kan dessa två fordon hamna sida vid sida vid avfart tre, och om föraren av Skodan förutsätter att lastbilschauffören inte är helt dum i huvudet utan vet hur man kör genom en rondell på korrekt sätt och därför inte ska finnas på högersidan när utpassage ur rondellen påbörjas så kanske Skodaföraren inte ser sig för ordentligt och då finns risken att den kör in i sidan på lastbilen som ju inte ska finnas där. Och det blir Skodans förare som är vållande till olyckan, eftersom man alltid har skyldighet att tillse att filbyte kan utföras säkert. Trots att det är lastbilschauffören som gjort fel från början.
Obetalbart. Maskarna ska ha sitt! Så är det med det.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Vill du verkligen rota i den maskburken? :hihi Jag känner mig både hedrad och rörd över att bli ihågkommen i detta sammanhang :tummenupp Men ja, drygt två år senare är det bara att konstatera att Karlshamnsborna fortfarande inte vet hur man ska köra i sin egen jävla rondell :dummer Skit i det här med hur man ska blinka, det är det ju inte många som kan över huvud taget. Men i Karlshamn kan folk inte ens placera sig i rätt fil. Det är tydligt skyltat innan rondellen att de som vill ta tredje utfarten (när man kommer ifrån centrum) och köra mot Asarum ska placera sig i vänsterfilen och hålla den genom rondellen, men likförbannat har man alltid något jävla hjon liggandes till höger om sig genom hela rondellen när man själv kör genom den på korrekt sätt.

Angående användandet av körriktningsvisare så har jag fått lära mig att om man vill ta den första avfarten i rondellen så placerar man sig i högerfilen och blinkar höger redan innan man kör in i rondellen, och ska man ta den andra avfarten så signalerar man inledningsvis ingenting utan påbörjar högersignalering och eventuellt filbyte när man passerat den första avfarten i syfte att tydligt visa att man avser utrymma rondellen via den andra avfarten. Man kan, beroende på vad som är tillåtet i den berörda rondellen, placera sig i både höger- och vänsterfilen om man vill bruka avfart nummer två, men generellt sätt brukar det vara lämpligast att placera sig i högerfilen redan från början.

Ska man däremot ta avfart nummer tre eller en senare avfart så placerar man sig redan från början i vänsterfilen och blinkar vänster för att påbörja högersignalering och utfart efter att man passerat avfarten innan den man avser nyttja. Man placerar sig ALDRIG i högerfilen initialt om man avser nyttja avfart nummer tre eller senare (om man inte är dum i huvudet, jag tittar på er karlshamnsbor) eftersom man då riskerar att få vänsterfilstrafikanterna som avser nyttja avfart nummer två i sidan när man plötsligt passerar båda de avfarter man borde ha tagit med tanke på sin initiala placering.

Vad jag förstått så är denna typ av signalering inte längre ett krav (filplaceringen däremot är det), men det är å andra sidan inte förbjudet att signalera på detta vis och jag tycker oavsett att det är det mest hjälpsamma och förebyggande sättet att signalera på. Jag kan inte tänka mig några nackdelar med denna typ av signalering, man visar tydligt vad ens avsikt är vilket underlättar för mottrafikanter, hjälper trafikflödet och förebygger olyckor.

För den som tror att jag överdriver problematiken kring Karlshamnsrondellen:

View attachment 483518

Ganska tydligt skyltat. Högerfilen gäller för de som vill nyttja avfart ett och två, vänsterfilen gäller för avfart tre. Glasklart, om man inte är efterbliven. Observera den orangea lastbilen långt fram i högerfilen:

View attachment 483519View attachment 483520View attachment 483521

... Känns som att allt som behöver sägas om lastbilschauffören redan är sagt.

Om vi vänder blicken bakåt istället så ser vi en ny dag, nya fordon och samma problem. Observera lastbilen i vitt som kör in i rondellen via samma påfart/fil som i exemplet ovan (de påföljande avfarterna är numrerade för extra tydlighet när vi nu byter synvinkel):

View attachment 483522View attachment 483523View attachment 483524

Google maps bjuder oss alltså på två separata tillfällen, och folk gör fel vid båda.

Denna sista bildserie visar också tydligt varför det är ett så stort problem att nyttja fel fil vid rondellkörning. Om den svarta skodan, som använder rätt fil, hade hållit lite jämnare steg med lastbilen så riskerar vi en situation där föraren av Skodan tror att det är fritt fram att påbörja sin utfart ur rondellen eftersom lastbilen "SKA" ha försvunnit vid antingen avfart ett eller två på grund av dennes initiala placering. Men när lastbilen nu kör som den gör så kan dessa två fordon hamna sida vid sida vid avfart tre, och om föraren av Skodan förutsätter att lastbilschauffören inte är helt dum i huvudet utan vet hur man kör genom en rondell på korrekt sätt och därför inte ska finnas på högersidan när utpassage ur rondellen påbörjas så kanske Skodaföraren inte ser sig för ordentligt och då finns risken att den kör in i sidan på lastbilen som ju inte ska finnas där. Och det blir Skodans förare som är vållande till olyckan, eftersom man alltid har skyldighet att tillse att filbyte kan utföras säkert. Trots att det är lastbilschauffören som gjort fel från början.
Det finns ju faktiskt cirkulationsplatser där man påbjuds att placera fordonet i höger körfält även om man ska till vänster i rondellen. Tex inre ringvägen i Malmö om man kommer norrifrån och man har Ystad som slutmål.
Utländska lastbilschaufförer kör gärna ytterfilen i rondeller även om dom behöver 2-3 varv innan dem har bestämt sig.
Mvh CBR1 lastbilschaufför sedan 1989.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det finns ju faktiskt cirkulationsplatser där man påbjuds att placera fordonet i höger körfält även om man ska till vänster i rondellen. Tex inre ringvägen i Malmö om man kommer norrifrån och man har Ystad som slutmål.
Utländska lastbilschaufförer kör gärna ytterfilen i rondeller även om dom behöver 2-3 varv innan dem har bestämt sig.
Mvh CBR1 lastbilschaufför sedan 1989.
Ja, om det nu är så att det finns särskild skyltning och så vidare som påbjuder ett visst beteende i vissa rondeller så gäller självfallet detta. Mitt inlägg handlade mer om vad som gäller rent allmänt eller i det specifika exemplet Karlshamnsrondellen.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Den här é kul - har faktiskt kört igenom den med hoj- förmodligen på fel sätt. Tog sikte på vilken väg jag skulle och drog tvärsöver (tackolov nästan ingen trafik)
1682628570246.png
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vill du verkligen rota i den maskburken? :hihi Jag känner mig både hedrad och rörd över att bli ihågkommen i detta sammanhang :tummenupp Men ja, drygt två år senare är det bara att konstatera att Karlshamnsborna fortfarande inte vet hur man ska köra i sin egen jävla rondell :dummer Skit i det här med hur man ska blinka, det är det ju inte många som kan över huvud taget. Men i Karlshamn kan folk inte ens placera sig i rätt fil. Det är tydligt skyltat innan rondellen att de som vill ta tredje utfarten (när man kommer ifrån centrum) och köra mot Asarum ska placera sig i vänsterfilen och hålla den genom rondellen, men likförbannat har man alltid något jävla hjon liggandes till höger om sig genom hela rondellen när man själv kör genom den på korrekt sätt.

Angående användandet av körriktningsvisare så har jag fått lära mig att om man vill ta den första avfarten i rondellen så placerar man sig i högerfilen och blinkar höger redan innan man kör in i rondellen, och ska man ta den andra avfarten så signalerar man inledningsvis ingenting utan påbörjar högersignalering och eventuellt filbyte när man passerat den första avfarten i syfte att tydligt visa att man avser utrymma rondellen via den andra avfarten. Man kan, beroende på vad som är tillåtet i den berörda rondellen, placera sig i både höger- och vänsterfilen om man vill bruka avfart nummer två, men generellt sätt brukar det vara lämpligast att placera sig i högerfilen redan från början.

Ska man däremot ta avfart nummer tre eller en senare avfart så placerar man sig redan från början i vänsterfilen och blinkar vänster för att påbörja högersignalering och utfart efter att man passerat avfarten innan den man avser nyttja. Man placerar sig ALDRIG i högerfilen initialt om man avser nyttja avfart nummer tre eller senare (om man inte är dum i huvudet, jag tittar på er karlshamnsbor) eftersom man då riskerar att få vänsterfilstrafikanterna som avser nyttja avfart nummer två i sidan när man plötsligt passerar båda de avfarter man borde ha tagit med tanke på sin initiala placering.

Vad jag förstått så är denna typ av signalering inte längre ett krav (filplaceringen däremot är det), men det är å andra sidan inte förbjudet att signalera på detta vis och jag tycker oavsett att det är det mest hjälpsamma och förebyggande sättet att signalera på. Jag kan inte tänka mig några nackdelar med denna typ av signalering, man visar tydligt vad ens avsikt är vilket underlättar för mottrafikanter, hjälper trafikflödet och förebygger olyckor.

För den som tror att jag överdriver problematiken kring Karlshamnsrondellen:

View attachment 483518

Ganska tydligt skyltat. Högerfilen gäller för de som vill nyttja avfart ett och två, vänsterfilen gäller för avfart tre. Glasklart, om man inte är efterbliven. Observera den orangea lastbilen långt fram i högerfilen:

View attachment 483519View attachment 483520View attachment 483521

... Känns som att allt som behöver sägas om lastbilschauffören redan är sagt.

Om vi vänder blicken bakåt istället så ser vi en ny dag, nya fordon och samma problem. Observera lastbilen i vitt som kör in i rondellen via samma påfart/fil som i exemplet ovan (de påföljande avfarterna är numrerade för extra tydlighet när vi nu byter synvinkel):

View attachment 483522View attachment 483523View attachment 483524

Google maps bjuder oss alltså på två separata tillfällen, och folk gör fel vid båda.

Denna sista bildserie visar också tydligt varför det är ett så stort problem att nyttja fel fil vid rondellkörning. Om den svarta skodan, som använder rätt fil, hade hållit lite jämnare steg med lastbilen så riskerar vi en situation där föraren av Skodan tror att det är fritt fram att påbörja sin utfart ur rondellen eftersom lastbilen "SKA" ha försvunnit vid antingen avfart ett eller två på grund av dennes initiala placering. Men när lastbilen nu kör som den gör så kan dessa två fordon hamna sida vid sida vid avfart tre, och om föraren av Skodan förutsätter att lastbilschauffören inte är helt dum i huvudet utan vet hur man kör genom en rondell på korrekt sätt och därför inte ska finnas på högersidan när utpassage ur rondellen påbörjas så kanske Skodaföraren inte ser sig för ordentligt och då finns risken att den kör in i sidan på lastbilen som ju inte ska finnas där. Och det blir Skodans förare som är vållande till olyckan, eftersom man alltid har skyldighet att tillse att filbyte kan utföras säkert. Trots att det är lastbilschauffören som gjort fel från början.
Vad gäller "asarumsavfarten" tror jag många vill slippa risken att bli klämda, alltså inte komma in på jannebergsvägen igen pga den löjligt korta sträcka det är tvåfiligt. Kör man bara fortare än alla andra i merry-go-rounden behöver man dessbättre inte bry sig om regler. Sen kommer statoilutfarten... Den är ju också ett blodtrycksmotionerande spektakel. Senast jag passerade gick kön runt macken och bort mot entrén till det där hotellet. De hade nog kommit ut snabbare om de tagit höger och "vänt" i rondellen vid korpadalen/maxi. Problematisk sträcka, den där.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
På min bilskola 1977 i rondeller var det vänster blinkers som gällde. Man tog bort blinker när man skulle ut.
Om man körde igenom rondellen rakt fram tror jag ingen blinkers skulle användas.
Fast det är tydligen andra regler nu. Nu lär dom ut att blinka höger när man kör ut från rondellen.
Därav är det stora diskussioner här
Jupp. Det där ändrades redan under mitten av 80-talet (som senast). Sen har det väl förtydligats mer på senare år. Även om det i små cirkulationsplatser ibland är en fördel att blinka vänster för att inte folk ska köra in framför en. Jag kör ofta ganska fort, även med bil och det är mer regel än undantag att folk då försöker slänga sig in framför. Fast det gör de även när jag har vänster blinkers på. De brukar uppfostras med mina extraljus på några hundra LED-Watt och ett tryckluftshorn...

Det var för övrigt någon som skrev om det i SMC-tidningen nu (Magnus Klys?) att det är ett genomgående fenomen. Folk tittar och ser att man kommer, men skiter i det och kör ut ändå, rakt in i filen där man själv kommer körandes.

Kan vara läge att återuppta sporten med "Kjetting i tacket..."
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Vill du verkligen rota i den maskburken? :hihi Jag känner mig både hedrad och rörd över att bli ihågkommen i detta sammanhang :tummenupp Men ja, drygt två år senare är det bara att konstatera att Karlshamnsborna fortfarande inte vet hur man ska köra i sin egen jävla rondell :dummer Skit i det här med hur man ska blinka, det är det ju inte många som kan över huvud taget. Men i Karlshamn kan folk inte ens placera sig i rätt fil. Det är tydligt skyltat innan rondellen att de som vill ta tredje utfarten (när man kommer ifrån centrum) och köra mot Asarum ska placera sig i vänsterfilen och hålla den genom rondellen, men likförbannat har man alltid något jävla hjon liggandes till höger om sig genom hela rondellen när man själv kör genom den på korrekt sätt.

Angående användandet av körriktningsvisare så har jag fått lära mig att om man vill ta den första avfarten i rondellen så placerar man sig i högerfilen och blinkar höger redan innan man kör in i rondellen, och ska man ta den andra avfarten så signalerar man inledningsvis ingenting utan påbörjar högersignalering och eventuellt filbyte när man passerat den första avfarten i syfte att tydligt visa att man avser utrymma rondellen via den andra avfarten. Man kan, beroende på vad som är tillåtet i den berörda rondellen, placera sig i både höger- och vänsterfilen om man vill bruka avfart nummer två, men generellt sätt brukar det vara lämpligast att placera sig i högerfilen redan från början.

Ska man däremot ta avfart nummer tre eller en senare avfart så placerar man sig redan från början i vänsterfilen och blinkar vänster för att påbörja högersignalering och utfart efter att man passerat avfarten innan den man avser nyttja. Man placerar sig ALDRIG i högerfilen initialt om man avser nyttja avfart nummer tre eller senare (om man inte är dum i huvudet, jag tittar på er karlshamnsbor) eftersom man då riskerar att få vänsterfilstrafikanterna som avser nyttja avfart nummer två i sidan när man plötsligt passerar båda de avfarter man borde ha tagit med tanke på sin initiala placering.

Vad jag förstått så är denna typ av signalering inte längre ett krav (filplaceringen däremot är det), men det är å andra sidan inte förbjudet att signalera på detta vis och jag tycker oavsett att det är det mest hjälpsamma och förebyggande sättet att signalera på. Jag kan inte tänka mig några nackdelar med denna typ av signalering, man visar tydligt vad ens avsikt är vilket underlättar för mottrafikanter, hjälper trafikflödet och förebygger olyckor.

För den som tror att jag överdriver problematiken kring Karlshamnsrondellen:

View attachment 483518

Ganska tydligt skyltat. Högerfilen gäller för de som vill nyttja avfart ett och två, vänsterfilen gäller för avfart tre. Glasklart, om man inte är efterbliven. Observera den orangea lastbilen långt fram i högerfilen:

View attachment 483519View attachment 483520View attachment 483521

... Känns som att allt som behöver sägas om lastbilschauffören redan är sagt.

Om vi vänder blicken bakåt istället så ser vi en ny dag, nya fordon och samma problem. Observera lastbilen i vitt som kör in i rondellen via samma påfart/fil som i exemplet ovan (de påföljande avfarterna är numrerade för extra tydlighet när vi nu byter synvinkel):

View attachment 483522View attachment 483523View attachment 483524

Google maps bjuder oss alltså på två separata tillfällen, och folk gör fel vid båda.

Denna sista bildserie visar också tydligt varför det är ett så stort problem att nyttja fel fil vid rondellkörning. Om den svarta skodan, som använder rätt fil, hade hållit lite jämnare steg med lastbilen så riskerar vi en situation där föraren av Skodan tror att det är fritt fram att påbörja sin utfart ur rondellen eftersom lastbilen "SKA" ha försvunnit vid antingen avfart ett eller två på grund av dennes initiala placering. Men när lastbilen nu kör som den gör så kan dessa två fordon hamna sida vid sida vid avfart tre, och om föraren av Skodan förutsätter att lastbilschauffören inte är helt dum i huvudet utan vet hur man kör genom en rondell på korrekt sätt och därför inte ska finnas på högersidan när utpassage ur rondellen påbörjas så kanske Skodaföraren inte ser sig för ordentligt och då finns risken att den kör in i sidan på lastbilen som ju inte ska finnas där. Och det blir Skodans förare som är vållande till olyckan, eftersom man alltid har skyldighet att tillse att filbyte kan utföras säkert. Trots att det är lastbilschauffören som gjort fel från början.
100% enig med dig Bushido. Utan att ha kört i just den där Kearlshamnsrondellen så kan jag med bildernas hjälp föreställa mig att det är det faktum att tredje avfarten (som man ju "normalt" tänker sig ska gå åt vänster) i denna riondell går rakt fram. Misstänker att det gör att det blir kortslutning i mångas hjärnor och man tar inte in det som faktiskt står på skylten, utan man kör på att "Jag ska ju rakt fram, då kan jag ta vilken fil jag vill av dessa två".

Ungefär som jag själv kan bli med en gps igång; "Jaha, nu säger vägskyltarna att jag ska köra rakt, men gps:en säger sväng vänster, så då gör jag som gps:en sägar". Och så hamnar man på nån traktorstig som är 200 meter kortare än om man åkt landsväg till målet. ;)

OBS, detta är inget försvar av de som gör fel, men en möjlig förklaring jag ser framför mig. ?‍♂️
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Googlade lite för att se när den där olyckan var och högsta domstolen kom med sitt domslut som var början på den stora förändringen. Dök på den här sidan med ett antal citat från olika folk på Vägverket/Trafikverket/Transportstyrelsen som är hårresande. Samtidigt väldigt underhållande läsning tycker jag.

2007, uttalade sig en representant från Vägverket att man ska välja körfält som om de vore en vanlig korsning, det vill säga tydlig placering beroende på vart du är på väg.

På frågan hur man ska blinka gavs följande svar: ”Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg samt när du byter körfält. Men du bör även blinka när du svänger ut ur cirkulationen, säger Transportstyrelsens representant.

En större cirkulationsplats ska istället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält, menar representanten.

 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Man ska alltid hålla ett öga på fordonen som befinner sig i cirkulationsplatsen de har ju företräde då…
Det andra ögat på fordonet framför dig och det tredje på frigolitskallekamikazepiloterna på cykelbanan/övergångsstället…
.. och det fjärde på alla bilar som ska in i cirkulation från samtliga infarter eftersom det måste hållas reda på inte bara vart de är, hur de blinkar eller inte, utan även deras tidigare trafikhistoria? Längtar tills de automatkörande bilarna tar över så man slipper allt det här!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
100% enig med dig Bushido. Utan att ha kört i just den där Kearlshamnsrondellen så kan jag med bildernas hjälp föreställa mig att det är det faktum att tredje avfarten (som man ju "normalt" tänker sig ska gå åt vänster) i denna riondell går rakt fram. Misstänker att det gör att det blir kortslutning i mångas hjärnor och man tar inte in det som faktiskt står på skylten, utan man kör på att "Jag ska ju rakt fram, då kan jag ta vilken fil jag vill av dessa två".

Ungefär som jag själv kan bli med en gps igång; "Jaha, nu säger vägskyltarna att jag ska köra rakt, men gps:en säger sväng vänster, så då gör jag som gps:en sägar". Och så hamnar man på nån traktorstig som är 200 meter kortare än om man åkt landsväg till målet. ;)

OBS, detta är inget försvar av de som gör fel, men en möjlig förklaring jag ser framför mig. ?‍♂️
Jag kan i och för sig tänka mig att det är som du säger första gången, man tänker att man ska rakt fram rent fysiskt men missar att det finns två tidigare avfarter och att rakt fram därmed blir 3e dvs ska behandlas som vänstersväng. Men jag har däremot svårt att tänka mig att alla som gör fel i den rondellen kör genom den för första gången, och efter första missen borde man ha lärt sig. Och är man riktigt så värdelös att man gör ett "ärligt misstag" och underlåter att notera skyltningen varje gång är man bara så jävla underkänd som förare att man omedelbart bör fråntas sitt körkort.

Jag tror mer som @blueridge säger, att folk skiter medvetet i skyltningen för att de vet att alla andra gör fel och därför är de rädda att inte bli insläppta efter rondellen där två filer går ihop till en. Men det är bara ett extremt tydligt exempel på att två fel inte gör ett rätt, för om alla gjorde rätt så skulle de enda högerfilstrafikanterna man behövde oroa sig för vara de som kommer ifrån någon av de tidigare två avfarterna, och det är bara en bråkdel av alla som kommer från centrum och ska "rakt fram". Således skulle man inte ha några problem med att få plats när man kommer från vänsterfilen, om alla bara kunde följa skyltningen vill säga... Man blir trött.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad gäller "asarumsavfarten" tror jag många vill slippa risken att bli klämda, alltså inte komma in på jannebergsvägen igen pga den löjligt korta sträcka det är tvåfiligt. Kör man bara fortare än alla andra i merry-go-rounden behöver man dessbättre inte bry sig om regler. Sen kommer statoilutfarten... Den är ju också ett blodtrycksmotionerande spektakel. Senast jag passerade gick kön runt macken och bort mot entrén till det där hotellet. De hade nog kommit ut snabbare om de tagit höger och "vänt" i rondellen vid korpadalen/maxi. Problematisk sträcka, den där.
Jag har gjort så mer än en gång just där. Den metoden fick jag lära mig på körskolan, att vid en krånglig vänstersväng/utfart så är det ofta inte bara lättare utan rentav lämpligare att attackera problemet från ett annat håll och genomföra en desto enklare och säkrare högersväng. Håller med om att sträckan är problematisk, men den skulle inte vara hälften så problematisk om folk bara kunde lära sig att köra ordentligt...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Drar alltid på varningsblinkers när jag åker in i en rondell. Helgarderar.

Ja, det är ju ett sätt att lösa problemet.

Dom fungerar ju dessutom till och med på en BMW, som tydligen saknar spak vid ratten?
Jag såg en häromdagen vid sidan av vägen där det blinkade i alla fyra hörnen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det är ju ett sätt att lösa problemet.

Dom fungerar ju dessutom till och med på en BMW, som tydligen saknar spak vid ratten?
Jag såg en häromdagen vid sidan av vägen där det blinkade i alla fyra hörnen.
Det borde döpas om till parkeringsblinkers, det är ju vad alla använder det till.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Att inte hålla tider på jobbet. Börjar man 0750 och har rast 1100-1145 valsar man inte in 08 för att vara ombytt och klar 0815 för att sen gå på lunch 11 och röka 1145-1200. Enda gången tiden hålls är vid hemgång.

Detta tycks vara ansett att hålla tider bland yngre på arbetsplatser.

Att låta bli att svara i telefonen med attityden att "det studsar till växeln så får någon annan ta det" är obegripligt.

Vafan! Då har jag alltså gjort fel när jag varit milt ovälkomnande i mitt bemötande av dem om morgonen?

Rätt tid, rätt plats, rätt utrustning. Det fick jag inbankat i skallen som fjunig lärling.

Det är för att ungarna inte gjort lumpen på riktigt.
Då man fick fan om man var sen, hade fel prylar eller bar sig dumt åt.

Hade en snarlik tanke i vintras när jag och polaren var i St. Anton i Österrike och åkte skidor/snowboard.

Man kallas ju vissa länder för "icke skidåkande nationer", ofta med hänvisning till gängkriminalitet, förnedringsrån, respektlöshet mot äldre, mot polisen osv. osv.

Dessa individer (och nationer) skulle behöva bli skidsemestrande, för i backen måste man förstå och lära sig respekt, ödmjukhet och att visa hänsyn.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har frågat vid några tillfällen när jag åkt med som passagerare i bil; ”Varför blinkar du vänster när du kör in i rondellen, du får ju inte köra medurs?” ”Det har de lärt ut i körskolan att man ska göra”
Jösses. Men blinka höger när man kör ut är inte lika viktigt; ”Jag skulle ju till vänster och har redan blinkat för det…”
Inte undra på att det ser ut som skit i trafiken - och bråttom som fan har alla.
Det är väl helt självklart att man blinkar vänster om man skall svänga vänster i rondellen, och sedan blinkar man höger när man byter fil och tills man senare lämnar rondellen.

Så fick jag lära mig på 90-talet och jag kommer aldrig ändra det vad än som händer.

Alla millennials som gör annorlunda gör fel
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top