Irriterande trender

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
När jag övningskörde med sonen skolade jag in honom på att blinka väster om han skulle vänster i rondell, och sen alltid blinka höger när han ska ur densamma. Den gamla stofila körskolan plockade ur honom vänsterblinket snabbt och brutalt. Och på uppkörningen fick han feedbacken av uppkörningsmannen att han borde visa tydlighet genom att blinka vänster i rondell när så var avsikten. Där har ni facit.
Det som är bra med standarder är att alla har en egen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att inte hålla tider på jobbet. Börjar man 0750 och har rast 1100-1145 valsar man inte in 08 för att vara ombytt och klar 0815 för att sen gå på lunch 11 och röka 1145-1200. Enda gången tiden hålls är vid hemgång.

Detta tycks vara ansett att hålla tider bland yngre på arbetsplatser.

Att låta bli att svara i telefonen med attityden att "det studsar till växeln så får någon annan ta det" är obegripligt.

Vafan! Då har jag alltså gjort fel när jag varit milt ovälkomnande i mitt bemötande av dem om morgonen?

Rätt tid, rätt plats, rätt utrustning. Det fick jag inbankat i skallen som fjunig lärling.
På mitt första jobb drog de en halvimmes lön så fort man var en minut försenad. Folk som misskötte raster fick en tjänst med fäldigt fasta raster och att bryta mot det var skäl för avskedan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag övningskörde med sonen skolade jag in honom på att blinka väster om han skulle vänster i rondell, och sen alltid blinka höger när han ska ur densamma. Den gamla stofila körskolan plockade ur honom vänsterblinket snabbt och brutalt. Och på uppkörningen fick han feedbacken av uppkörningsmannen att han borde visa tydlighet genom att blinka vänster i rondell när så var avsikten. Där har ni facit.
I det här fallet säger ju lagen att det är tvång att blinka höger när man ska lämna rondellen, men man får blinka vänster på fart genom rondellen om man vill. I flerfiliga rondeller tycker jag det är olämpligt att blinka vänster om man nu inte ligger i vänsterfilen.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
På mitt första jobb drog de en halvimmes lön så fort man var en minut försenad. Folk som misskötte raster fick en tjänst med fäldigt fasta raster och att bryta mot det var skäl för avskedan.
Ett bygglag jag var del av fick en rejäl utskällning av verkaren när vi 20 sekunder över 07 inte var ute ur byggboden än. Ett par av oss fick akut feber och sjukade ut sig där och då.

20 sekunder tycker inte ens jag är ok att skälla ut ett arbetslag om 6 pers på. Det tyckte inte heller chefen efter att lagbasen ringt honom. Verkaren tvingades ut med en tårta åt oss vid 9-fikat.

Men hursomhelst så är att hålla tiden nästan en död förmåga idag, verkar det som.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag blinkar inte höger i denna trafiklösning eftersom den inte är skyltad cirkulationsplats utan bara väjningsplikt från detta håll. Den är dock skyltad cirkulationsplats från övriga infarter vilket jag antar egentligen innebär att skyltningen är felaktig.

Nu spelar det väl(?) ingen större roll i detta fall men om det hade funnits en cykelöverfart i anslutning till en av utfarterna så hade väjningsplikten mellan bil/cykel sett olika ut beroende på vilket håll bilen hade kommit ifrån.
Som sagt, varje gång cirkulationsplatser kommer upp så blir det alltid diskussion. Framför allt då inte alla följer hur man ska göra. Och samtidigt är det i en del fall löjeväckande att följa reglerna.

Kan ju ta den här från två olika håll. Är ju en korsning egentligen som någon från kommunen missbildat genom att rita en rondell i mitten.

1682591757155.png

1682591813647.png

Sedan när det gäller missbruk från kommuners trafikavdelningar kan man ju ta gångfartsområden. De tror att det räcker med att sätta upp skyltar så är det klart.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur vet mottrafikanten på andra sidan cirkulationsplatsen (alltså den som iom det skulle kunna svänga ut framför dig utan att kollision uppstår) att du ska "rakt fram" om de missade att hålla ögonen på dig i ögonblicket du körde in på motsatt sida?
För att ingen blinkers är på.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hade det inte varit för att folk är nå jävulsk dumma hade vi inte behövt mer än en trafikregel. Men "var inte en idiot" räcker inte, så det behövs en massa småregler. Som folk knappt följer ändå.
Det är ju universellt, inte bara i trafiken...

UYBShedFlag_285x.png
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
På mitt första jobb drog de en halvimmes lön så fort man var en minut försenad. Folk som misskötte raster fick en tjänst med fäldigt fasta raster och att bryta mot det var skäl för avskedan.
På mitt jobb så får man inte betalt för 10 min innan / efter arbetspasset.
Alltså så klockat man in en över åtta och ut 15.59.

De skall tamefan inte ha något gratis.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
För att ingen blinkers är på.
Jag tror inte du förstår hur jag menar i mitt scenario. Jag kan ju inte anta att alla bilar utan blinkers ska svänga ut när jag står och väntar, nån kan ju svängt in tre infarter bort - alltså måste jag själv katalogisera alla bilar som kör in och titta på hur just de blinkar. Den som kom från den närmaste infarten ska ju köra vidare om den inte blinkar medan den som kom från två bort ska ta av. Det är inte rimligt eller logiskt, tycker jag.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kräver ju dock att man ser vart du kommer in. I en lite större rondell kan man ju inte veta säkert om du kommer från rakt över eller från vänster. Blinka när du ska ut. Eller så riskerar du böter.
Som jag skrev lite ovanför så blinkar jag numer ut ur rondellerna.
Jag har bara försökt förklara varför man (antagligen) lärde ut som man gjorde i mitten av åttitalet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tror inte du förstår hur jag menar i mitt scenario. Jag kan ju inte anta att alla bilar utan blinkers ska svänga ut när jag står och väntar, nån kan ju svängt in tre infarter bort - alltså måste jag själv katalogisera alla bilar som kör in och titta på hur just de blinkar. Den som kom från den närmaste infarten ska ju köra vidare om den inte blinkar medan den som kom från två bort ska ta av. Det är inte rimligt eller logiskt, tycker jag.
Som sagt det var ett försök till en förklaring om varför man lärde ut på det viset i mitten av 80-talet.
Det kanske fanns färre mega-rondeller då vad vet jag?

I en normalstor rondell kommer du se vilka som kommer in från "första vänster" och har den ingen blinkers (eller blinkar vänster) kommer den köra förbi dig.
Ingen annan utan blinkers kommer köra förbi dig.

Oavsett blinkning eller ej så är jag ytterst skeptisk till alla som kör inne i rondellen och ännu har jag inte krockat i en rondell (ta i trä).
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Oavsett blinkning eller ej så är jag ytterst skeptisk till alla som kör inne i rondellen och ännu har jag inte krockat i en rondell (ta i trä).
Ja, man vågar ju inte riktigt lita på att den som blinkar höger ska ta av. Gäller att hjulen redan är riktade åt det hållet och knappt ens då. I alla trafiksituationer, för övrigt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ser jag någon som inte gör det tänker jag ungefär samma! Ignorant jävel som inte orkar visa medtrafikanterna sina avsikter.
Problemet är ju att man inte vet vart vänster är för dem. De flesta cirkulationsplatser jag trafikerar har mer än fem bilar att hålla reda på så jag ser dem som opålitliga. Blinkar de höger ska de lämna trafikplatsen. Är det vänster håller de på en stund till att cirkulera, okänt hur länge.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
På min bilskola 1977 i rondeller var det vänster blinkers som gällde. Man tog bort blinker när man skulle ut.
Om man körde igenom rondellen rakt fram tror jag ingen blinkers skulle användas.
Fast det är tydligen andra regler nu. Nu lär dom ut att blinka höger när man kör ut från rondellen.
Därav är det stora diskussioner här?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Problemet är ju att man inte vet vart vänster är för dem. De flesta cirkulationsplatser jag trafikerar har mer än fem bilar att hålla reda på så jag ser dem som opålitliga. Blinkar de höger ska de lämna trafikplatsen. Är det vänster håller de på en stund till att cirkulera, okänt hur länge.
Precis, du har ju svaret själv! Cirkulerar till dess att man slår om till höger blink! Plättlätt!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Var är @Bushido nu när det klagas på cirkulationsplatser?
Tycker det är ett tag sen senaste utbrottet.
Vill du verkligen rota i den maskburken? :hihi Jag känner mig både hedrad och rörd över att bli ihågkommen i detta sammanhang :tummenupp Men ja, drygt två år senare är det bara att konstatera att Karlshamnsborna fortfarande inte vet hur man ska köra i sin egen jävla rondell :dummer Skit i det här med hur man ska blinka, det är det ju inte många som kan över huvud taget. Men i Karlshamn kan folk inte ens placera sig i rätt fil. Det är tydligt skyltat innan rondellen att de som vill ta tredje utfarten (när man kommer ifrån centrum) och köra mot Asarum ska placera sig i vänsterfilen och hålla den genom rondellen, men likförbannat har man alltid något jävla hjon liggandes till höger om sig genom hela rondellen när man själv kör genom den på korrekt sätt.

Angående användandet av körriktningsvisare så har jag fått lära mig att om man vill ta den första avfarten i rondellen så placerar man sig i högerfilen och blinkar höger redan innan man kör in i rondellen, och ska man ta den andra avfarten så signalerar man inledningsvis ingenting utan påbörjar högersignalering och eventuellt filbyte när man passerat den första avfarten i syfte att tydligt visa att man avser utrymma rondellen via den andra avfarten. Man kan, beroende på vad som är tillåtet i den berörda rondellen, placera sig i både höger- och vänsterfilen om man vill bruka avfart nummer två, men generellt sätt brukar det vara lämpligast att placera sig i högerfilen redan från början.

Ska man däremot ta avfart nummer tre eller en senare avfart så placerar man sig redan från början i vänsterfilen och blinkar vänster för att påbörja högersignalering och utfart efter att man passerat avfarten innan den man avser nyttja. Man placerar sig ALDRIG i högerfilen initialt om man avser nyttja avfart nummer tre eller senare (om man inte är dum i huvudet, jag tittar på er karlshamnsbor) eftersom man då riskerar att få vänsterfilstrafikanterna som avser nyttja avfart nummer två i sidan när man plötsligt passerar båda de avfarter man borde ha tagit med tanke på sin initiala placering.

Vad jag förstått så är denna typ av signalering inte längre ett krav (filplaceringen däremot är det), men det är å andra sidan inte förbjudet att signalera på detta vis och jag tycker oavsett att det är det mest hjälpsamma och förebyggande sättet att signalera på. Jag kan inte tänka mig några nackdelar med denna typ av signalering, man visar tydligt vad ens avsikt är vilket underlättar för mottrafikanter, hjälper trafikflödet och förebygger olyckor.

För den som tror att jag överdriver problematiken kring Karlshamnsrondellen:

karlshamn 1.jpg

Ganska tydligt skyltat. Högerfilen gäller för de som vill nyttja avfart ett och två, vänsterfilen gäller för avfart tre. Glasklart, om man inte är efterbliven. Observera den orangea lastbilen långt fram i högerfilen:

karlshamn 2.jpgkarlshamn 3.jpgkarlshamn 4.jpg

... Känns som att allt som behöver sägas om lastbilschauffören redan är sagt.

Om vi vänder blicken bakåt istället så ser vi en ny dag, nya fordon och samma problem. Observera lastbilen i vitt som kör in i rondellen via samma påfart/fil som i exemplet ovan (de påföljande avfarterna är numrerade för extra tydlighet när vi nu byter synvinkel):

karlshamn 5.jpgkarlshamn 6.jpgkarlshamn 7.jpg

Google maps bjuder oss alltså på två separata tillfällen, och folk gör fel vid båda.

Denna sista bildserie visar också tydligt varför det är ett så stort problem att nyttja fel fil vid rondellkörning. Om den svarta skodan, som använder rätt fil, hade hållit lite jämnare steg med lastbilen så riskerar vi en situation där föraren av Skodan tror att det är fritt fram att påbörja sin utfart ur rondellen eftersom lastbilen "SKA" ha försvunnit vid antingen avfart ett eller två på grund av dennes initiala placering. Men när lastbilen nu kör som den gör så kan dessa två fordon hamna sida vid sida vid avfart tre, och om föraren av Skodan förutsätter att lastbilschauffören inte är helt dum i huvudet utan vet hur man kör genom en rondell på korrekt sätt och därför inte ska finnas på högersidan när utpassage ur rondellen påbörjas så kanske Skodaföraren inte ser sig för ordentligt och då finns risken att den kör in i sidan på lastbilen som ju inte ska finnas där. Och det blir Skodans förare som är vållande till olyckan, eftersom man alltid har skyldighet att tillse att filbyte kan utföras säkert. Trots att det är lastbilschauffören som gjort fel från början.
 
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Hur vet mottrafikanten på andra sidan cirkulationsplatsen (alltså den som iom det skulle kunna svänga ut framför dig utan att kollision uppstår) att du ska "rakt fram" om de missade att hålla ögonen på dig i ögonblicket du körde in på motsatt sida?
Man ska alltid hålla ett öga på fordonen som befinner sig i cirkulationsplatsen de har ju företräde då…
Det andra ögat på fordonet framför dig och det tredje på frigolitskallekamikazepiloterna på cykelbanan/övergångsstället…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi hade väldiga problem med cirkulationsplatserna här i stan, och då var det någon (minns inte om det var en körskolelärare, uppkörningsman, representant frånt trafikverket, men någon myndighetsperson) som sa:
"Känner man sig osäker på hur man ska köra så är det inte fel att köra yttervarv oavsett var man tänker svänga av"

Så kör 90% nu känns det som, utom dom riktigt gamla gubbarna i en misstänkt väskött förgasarmodell av Volvo 240 som har kommit in från någon by utanför.
Dom kör ännu sämre.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top