Sverige idag..

Det skrivs så mycket. Själv är jag lite smånojig att åka förbi Skärholmen, kan ju få en studsande kula i huvet. Verkar vara gängkrig där nu bland snorisar som inte ens kan hålla en pistol på rätt sätt.

Det kan vara en ingång för att knäcka gängkriminaliteten, dom har inget miljötillstånd och det bullrar när dom skjuter...

Snacka går väl an, men då bör man väl själv också göra som man lär.
Och inte göra tvärtom själv.
– Romska kvinnor utbildar sig, tar plats och står på barrikaderna. Det gillar jag, säger Soraya Post
Sök på
Soraya Post barn

Vet inte om jag ska ta det här eller i "Idag ler jag"-tråden. Googlade, det finns typ 4,8 milj hushåll i Sverige. Varför skriver man inte att alla får vänta på stödet?

Fakta​

Hushållen får stöd för 80 procent av förbrukade kilowattimmar (kWh) under de november och december 2022.
Ersättningen är relaterad till elpriserna i respektive elområde. Stöd ges för 80 procent av de förbrukade kWh.
För hushåll i elområde 1 och 2, lite förenklat norra Sverige, blir ersättningen 90 öre per kWh.
För hushåll i elområde 3 gäller 126 öre per kWh och i elområde 4 blir det 129 öre.
Som mest kan ett hushåll få ersättning för 18 500 kilowattimmar.
Totalt handlar det om uppemot fem miljoner hushåll. Den som får pengarna är den som hade elavtalet den 31 december.

Vet inte om jag ska ta det här eller i "Idag ler jag"-tråden. Googlade, det finns typ 4,8 milj hushåll i Sverige. Varför skriver man inte att alla får vänta på stödet?

Vad är ens grejen, man fick ju massor med pengar nyss

Ja. Riktigt insatt? Nej, men väldigt intresserad.
Ok, var bara nyfiken på vad du grundar dina slutsatser på då jämförelsen med penna och papper förvånade mig något. Själv ser jag det väl mer som att riskerna befinner sig på hela skalan mellan penna och papper och de andra jag tog upp i tidigare inlägg och framför allt att riskerna är väldigt svåra att värdera och förutse - därav behovet av att på allvar ha en samhällsdiskussion om ifall det är vettigt att bara låta utvecklingen pågå helt ohejdat. Givetvis skiljer sig förstås riskerna även i såväl art som grad och tidshorisont beroende på vilka aspekter av AI som man diskuterar.

Ok, var bara nyfiken på vad du grundar dina slutsatser på då jämförelsen med penna och papper förvånade mig något. Själv ser jag det väl mer som att riskerna befinner sig på hela skalan mellan penna och papper och de andra jag tog upp i tidigare inlägg och framför allt att riskerna är väldigt svåra att värdera och förutse - därav behovet av att på allvar ha en samhällsdiskussion om ifall det är vettigt att bara låta utvecklingen pågå helt ohejdat. Givetvis skiljer sig förstås riskerna även i såväl art som grad och tidshorisont beroende på vilka aspekter av AI som man diskuterar.
Vi kan reglera hur mycket vi vill. Enda resultaten är att utvecklingen saktas ner något och att någon annan än vi tar täten. Vill vi det?

Jag tycker nog att AI är ganska skrämmande redan på den nivå den är idag. När man ser hur den skriver text som ofta framstår som ganska genomtänkta och beaktar hur någon illasinnad tex kan programmera en chatbot för att tex dränka oss i propaganda med skenet av att det kommer från olika mänskliga källor medans det egentligen bara är en bot.

De exempel jag sett så är det lätt och tro att boten är smartare än många av de människor man se skriva inlägg på nätet.

Samtidigt är det ändå paradoxalt att liberalerna är emot den, för om dom verkligen vore liberala så borde dom tillåta dem. Paradoxalt men inte förvånande för i praktiken är ju liberalerna det svenska parti som oftast vill begränsa individuella val.

Vi kan reglera hur mycket vi vill. Enda resultaten är att utvecklingen saktas ner något och att någon annan än vi tar täten. Vill vi det?
Ingen vinner ju på om det blir en kapprustning (jfr "prisoners dilemma"). Det finns ju väldigt många av de främsta forskarna och experterna på AI-risker som är rejält bekymrade och menar att vi på allvar måste börja forma utvecklingen på ett vettigt sätt. Det handlar ju inte om att stoppa det helt, utan snarare dämpa det värsta racet och skapa styrande principer så att vi kan köpa oss lite tid till att på allvar få igång arbetet med att hantera de största riskerna - så att vi kan få en utveckling där vi fullt ut kan skapa nytta för mänskligheten med tekniken.

När jag läser och lyssnar till de människor som jag bedömer som bland de smartaste och kunnigaste på jorden inom t ex psykologi, neurovetenskap, AI och dess påverkan på samhället osv. och som jag följt i många år och hur hör de betonar allvaret i detta mer än jag hade förväntat mig tycker jag det finns anledning att haja till.

Just nu handlar det ju inte främst om frågan ifall AI på sikt tar kål på mänskligheten utan om det som ligger närmare och även här och nu, som tvåtaktarn är inne på. Vad händer t ex med samhället och demokratin när det går att i stor skala manipulera människor, det inte längre går att lite på information och tilliten mellan människor försvinner? Vad händer med människors lärande och utveckling när vi får allt serverat utan att behöva anstränga oss och successivt bygga egna förmågor? Vad händer när många jobb på mycket kort tid blir överflödiga, även de som ger människor glädje och mening? När tunga fysiska och monotona jobb kunde ersättas av maskiner kunde vi ersätta dem med jobb där vi använder våra hjärnor, men vad har vi för jobb att gå till när våra hjärnor blir överflödiga?

Max Tegmark tycker jag är en mycket klok person att lyssna på i sammanhanget:

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back