GSX 1400-tråden

Har inget tickande, gått ca 7900 mil senaste ventilkollen var vid 2400 mil.
Samma som Jodix, -02:a som gått 5000 mil, nyservad. Går tyst både varm och kall. Det enda jag kan tänka mig är generöst ställda ventiler, slitage någonstans, eller för tunn olja. Har jobbat mycket med motorer på fordon och i motorlabb. (utveckling).
Jag hade en Honda som var på garanttiservice, mekanikern struntade i justera en ventil rätt för det fattades shims, antagligen praktikant?. Tråkigt, tog tid innan felet konstaterades och åtgärdades. Nu menar jag inte att det är något sånt, men det är ett litet bevis att man inte ska tvivla på sig själv. Sen kan motorer vara individuella till gång osv. men ”dagens” motorer är våldigt lika efter tillverkning. Man tar stickprov och kollar hos vissa tillverkare, sen provkörs de klart, antingen i bänk eller på provbana. Borde inte avvika.
 
Hej! Jag har tänkt köpa en växelindikator eftersom det är sånt vrid i motorn att det är svårt att hålla reda på vilken växel man har i. Nu är det så att de flesta ska kopplas in på diagnosuttaget som ska sitta vid batteriet eller ECU:n någonstans, men jag hittar ingen på min 2002:a. Läste någonstans att det uttaget kom först 2004. Någon här som vet hur det ligger till? Kom diagnosuttaget först 2004 eller det sitter på alla årsmodeller? Jag har en växelindikator till salu om någon vill köpa i så fall, säljer den för halva priset. Jag vore väldigt tacksam och glad för ett svar.
Hej Senior biker Växelindikeringen kopplas in på kontakten från växellägesgivaren som sitter bakom vänstra sidokåpan (3polig kontakt). finns 3 varianter på växelindikeringar antingen Gipro som är en enkel display du monterar typ vid tänningslåset. Sen finns det en enhet där du byter segmentet mellan hastighetsmätaren o varvräknaren eller som jag har lysdidoder bakom siffrorna i varvräknaren som Paul Thomson en vän till mig i England gör :) . Kolla detta Youtube klippet växelindikering
PS. Diagnosuttaget är en kontakt vid batteriet som man kan bygla 2 stift för att visa felkoder i hastighetsmätarens km display, där kontakten har fler poler på dom tidigare 01-04 än dom senare (jag har en brytare kopplad på den permanent så jag kan kolla ev. felkoder utan att plocka väck sadeln :) . DS.
/Maveric
 
Last edited:
Tack Fillingen för din kommentar:). Här kommer lite bättre bilder på GSXn.
Kanske den enda 1400 i Sverige med kåpa från Bandit 1250 -07:a

View attachment 368755 View attachment 368756
h
Tack Fillingen för din kommentar:). Här kommer lite bättre bilder på GSXn.
Kanske den enda 1400 i Sverige med kåpa från Bandit 1250 -07:a

View attachment 368755 View attachment 368756
Hej, jag håller också på att sätta på en kåpa, hur gjorde du för att få fast kåpramen
 
Rogohm, snyggt jobb med kåpan, har inte sett det förrän nu. Riktigt snyggt.
Mikael, meddela hur det går, gärna med bilder, sätter du oxå på en 1250-kåpa?
Hoppas jag inte förväxlade namnen.
 
Hej. God fortsättning önskar jag alla GSX1400 förare här. givetvis som vanligt börjar det kittla i kroppen när året är ungt. Det är ett tag till här i Göteborgstrakten för att kunna köra i bekväm temperatur, men sugen är jag. Ha en fin kväll.
 
Se riktigt fin ut. Såg en GSX 1400 på släp genom Mölnlycke häromdagen. det är inte varje dag man ser dessa hojar så jag fick nästan nackspärr när den passerade förbi mig. Lycka till ??
 
Nu kommer det lite frågor
1. Vad är bästa optimering av motor?
2. Byta styre, jag behöver typ ett cross styre rakare högre och bredare. Jag är 193 cm öh så 1400:an känns ganska liten ? när jag sitter på. Så orginal styret går fetbort.
3. Sadel/dyna! Finns det bättre att tillgå? Den funkar ju, mjuk å fin men tycker den lutar framåt för mycket.
4. Allmäna bra tips och trix.
 
Nu kommer det lite frågor
1. Vad är bästa optimering av motor?
2. Byta styre, jag behöver typ ett cross styre rakare högre och bredare. Jag är 193 cm öh så 1400:an känns ganska liten ? när jag sitter på. Så orginal styret går fetbort.
3. Sadel/dyna! Finns det bättre att tillgå? Den funkar ju, mjuk å fin men tycker den lutar framåt för mycket.
4. Allmäna bra tips och trix.
Hei Chrisopher.
Ikke noen respons konstaterer vi, men hva med å lese hele tråden - alle kommentarer?
Der vil du finne alt du spør om:7peta
 
Nu kommer det lite frågor
1. Vad är bästa optimering av motor?
2. Byta styre, jag behöver typ ett cross styre rakare högre och bredare. Jag är 193 cm öh så 1400:an känns ganska liten ? när jag sitter på. Så orginal styret går fetbort.
3. Sadel/dyna! Finns det bättre att tillgå? Den funkar ju, mjuk å fin men tycker den lutar framåt för mycket.
4. Allmäna bra tips och trix.
Välkommen till 1400 familjen :), som MR Erling nämnde läs i genom heeelllaa tråden så får du en hel del tips (y). Men lite enkelt kan jag säga följande...
1. börja med en powercommander (om det inte redan sitter en på) för att kunna justera in hojen ordentligt via en bänkkörning. öppnare avgassystem o ev ett par vassare kammar typ Yoshi så ska du se att det händer något :cool:. Sen kan man ju alltid gå bananas o hänga på ytterligare prylar typ 1550cc kit, porta topp o större spjällhus, då landar man på 168 hp på bakhjulet :rock (där är jag nu på min K7:a.)
2. Finns rätt många styren att välja på men ett rakare styre satt jag på min (jag är187cm lång) och det funkade för mig dock samma höjd.
3. sadeln går ju alltid att stoppa om o forma lite som man vill, kolla runt i denna tråden så finns det en del tips.
4. som sagt kolla igenom denna tråden (vet att det kommer o ta en stund men väl värt det :crash).

Man blir aldrig riktigt färdig med denna hojen, vet av erfarenhet då jag haft min i snart16 år nu :kär. Min såg ut som din när jag köpte den v29 2007 med 120mil på mätaren, nu cirka 6400mil. Ps. alla originaldelar finns kvar om man skulle vilja återställ den Ds.

20230408_173909.jpg
 
Sommarfin. Still going strong. Ungefär 6400 mil nu. Den stannar här. Så många gånger jag tänkt och nästan sålt den, men i sista stund så har jag ångrat mig. Känner samma goa känsla fortfarande när jag sitter och tittar på den. Finns den känslan kvar så är det ingen idé att sälja. Ha en härlig kväll 230522.
 

Bifogat

  • IMG_0444.jpeg
    IMG_0444.jpeg
    4 MB · Visningar: 56
  • IMG_0447.jpeg
    IMG_0447.jpeg
    3.2 MB · Visningar: 56
  • IMG_0446.jpeg
    IMG_0446.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 51
  • IMG_0445.jpeg
    IMG_0445.jpeg
    4.1 MB · Visningar: 53
Hej. Har försökt hitta motorkåporna på båda sidor till min hoj. De är väldigt fula nu. Men har ej lyckats hitta någon sida som har dessa.
 
Kul o se att tråden lever ännu. Har precis varit o hämta en 1550cc o tänkte om nån här haft den eller vet nåt om den. De är en 07a motor byggd av motospeed 2015 den var vit då.
 

Bifogat

  • TMP_20250601_131846_3702997208709801215.jpg
    TMP_20250601_131846_3702997208709801215.jpg
    636 KB · Visningar: 23
Kul o se att tråden lever ännu. Har precis varit o hämta en 1550cc o tänkte om nån här haft den eller vet nåt om den. De är en 07a motor byggd av motospeed 2015 den var vit då.

Hur många 1550 kan det finnas i landet?
maveric som då redan ägde en 1400 köpte ju 1550-hojen av @Maggy och jag tycker bensintanken påminner om den hojen men den var inte byggd av motospeed även om väl 1550-kitet kom därifrån.

Jag trodde maveric skulle behålla hojen ända ner i graven så jag vet inte och han verkar ha loggat ut från sporthoj men Maggy kanske vet?

Hur som helst så är det en jäkligt skön motor särskilt med 1550 och det faktum att jag gillar motorn gör att jag gärna följer den här tråden.
 
Hur många 1550 kan det finnas i landet?
maveric som då redan ägde en 1400 köpte ju 1550-hojen av @Maggy och jag tycker bensintanken påminner om den hojen men den var inte byggd av motospeed även om väl 1550-kitet kom därifrån.

Jag trodde maveric skulle behålla hojen ända ner i graven så jag vet inte och han verkar ha loggat ut från sporthoj men Maggy kanske vet?

Hur som helst så är det en jäkligt skön motor särskilt med 1550 och det faktum att jag gillar motorn gör att jag gärna följer den här tråden.
Maveric har kvar grejjerna från min hoj men sålde vidare den i originalskick.
 
Finns de nån som kanske sitter på en framlyckta jag kan köpa den här led lampan är fan inte snygg o för liten.
 

Bifogat

  • TMP_20250601_131846_3702997208709801215.jpg
    TMP_20250601_131846_3702997208709801215.jpg
    636 KB · Visningar: 14
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top