Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
5 år har jag sett några oljefabrikanter ha som riktmärke på bäst-före, men det gäller nog obruten förpackning.
Men som konserverande olja för maskiner som ska stå oanvända länge borde väl vilken olja som helst duga, man byter väl till en fräsch när olja när det är dags att starta upp.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
(y)Just så, men i en sluten behållare som inte släpper in luft för oxidation klarar sig olja desto längre. Den har ju klarat sig miljoner år nere i marken. Dock kan additiver möjligen sedimentera på botten så en oljeflaska som stått 1 år eller mer skadar nog inte att skaka om innan man häller den i motorn.

Vevhuset på en motor har ventilation och är inte någon sluten behållare.
Såklart, livslängden är troligtvis bra mycket längre i oöppnad originaldunk. Nu förutsatte jag att vi pratade om olja som redan hällts i motorn och som därmed exponerats för luft och kondensvatten :) Nu vet jag ju inte hur förpackningsprocessen går till men om tillverkarna är lite smarta så ser de nog till att minimalt med oxiderande luft åker med i dunken innan den försluts. Borde inte vara alltför svårt att åstadkomma kan jag tycka, och då borde oljan inte kunna oxidera hur långt som helst... Å andra sidan kanske den kan ta upp skadliga saker från plasten i förpackningen, vad vet jag... Bäst före-datumet på vattenflaskor ska ju enligt uppgift inte handla om att vattnet blir dåligt utan om att plastflaskan i sig utsöndrar dåligheter som man helst inte ska dricka i alltför stora mängder. Detsamma kanske gäller oljedunkar...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Såklart, livslängden är troligtvis bra mycket längre i oöppnad originaldunk. Nu förutsatte jag att vi pratade om olja som redan hällts i motorn och som därmed exponerats för luft och kondensvatten :) Nu vet jag ju inte hur förpackningsprocessen går till men om tillverkarna är lite smarta så ser de nog till att minimalt med oxiderande luft åker med i dunken innan den försluts. Borde inte vara alltför svårt att åstadkomma kan jag tycka, och då borde oljan inte kunna oxidera hur långt som helst... Å andra sidan kanske den kan ta upp skadliga saker från plasten i förpackningen, vad vet jag... Bäst före-datumet på vattenflaskor ska ju enligt uppgift inte handla om att vattnet blir dåligt utan om att plastflaskan i sig utsöndrar dåligheter som man helst inte ska dricka i alltför stora mängder. Detsamma kanske gäller oljedunkar...

Jag förstod att du syftade på en motor, jag ville bara utveckla resonemanget lite.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
(y)Just så, men i en sluten behållare som inte släpper in luft för oxidation klarar sig olja desto längre. Den har ju klarat sig miljoner år nere i marken. Dock kan additiver möjligen sedimentera på botten så en oljeflaska som stått 1 år eller mer skadar nog inte att skaka om innan man häller den i motorn.

Vevhuset på en motor har ventilation och är inte någon sluten behållare.
Det stämmer såklart. Frågan är ju bara hur lång tid det tar innan man faktiskt får problem. två år? Tio? 50?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kör du kontinuerligt så har du ju fullfilm tills oljan är nedbruten och tappat för mycket viskositet.
Jag skulle därför gissa att det huvudsakligen beror på antalet starter.
Absolut men jag tänker mer hur oljan åldras.

Säg att du byter olja i hojen och ställer in den för förvaring i ett torrt varmgarage. Efter hur lång tid, ungefär, är oljan så dålig att det gör en märkbar skillnad? Alltså så det krävs ett oljebyte innan förvaringen upphör. Där tror jag att man lätt klarar fem år, antagligen tio.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Absolut men jag tänker mer hur oljan åldras.

Säg att du byter olja i hojen och ställer in den för förvaring i ett torrt varmgarage. Efter hur lång tid, ungefär, är oljan så dålig att det gör en märkbar skillnad? Alltså så det krävs ett oljebyte innan förvaringen upphör. Där tror jag att man lätt klarar fem år, antagligen tio.

Rekommendationen från experterna är ju att byta årligen jag tänker inte sitta här och tro nåt annat men jag kan erkänna att just den detaljen är nåt som jag fuskar med ibland på mina fordon.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Absolut men jag tänker mer hur oljan åldras.

Säg att du byter olja i hojen och ställer in den för förvaring i ett torrt varmgarage. Efter hur lång tid, ungefär, är oljan så dålig att det gör en märkbar skillnad? Alltså så det krävs ett oljebyte innan förvaringen upphör. Där tror jag att man lätt klarar fem år, antagligen tio.
Rekommendationen från experterna är ju att byta årligen jag tänker inte sitta här och tro nåt annat men jag kan erkänna att just den detaljen är nåt som jag fuskar med ibland på mina fordon.
Det är exakt detta som är min undran: I med ny olja i hojen. Hur länge kan den stå innan oljan blir dålig, ej användbar. Hojtillverkaren säger högst ett år, men vad gäller i verkligheten?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är exakt detta som är min undran: I med ny olja i hojen. Hur länge kan den stå innan oljan blir dålig, ej användbar. Hojtillverkaren säger högst ett år, men vad gäller i verkligheten?
I Försvarsmaketn körde vi tidigare ett 12-årigt intervall för förrådsställda fordon, då gjordes en total översyn.
Hjullager omfettades, oljor byttes och saker plockade isär för att kontrolleras.
Men sedan så blev även det för kostsamt (slutet av 90-talet), och man ändrade till att man körde fordonen vart 4:e år istället.
Så ett fordon kunde stå i förråd i 25år utan oljebyte, men kördes vart 4:e år (en ordentlig varmkörningsrunda).
Det vi kunde se av detta var att generellt sett så var fordonsflottan funktionsdugligare.
Packningar och andra tätningar, liksom lager mådde bättre av lite "motionering".
Dock så hade vi inga motorploblem som kunde relateras till att oljan skulle ha varit "gammal" vid någon av de olika metoderna.
Det som snarare kunde indikeras var att vi troligtvis byter olja i motorerna för ofta.
Så nu använder jag den filosofin på mina fordon.
Jag startar och motionerar dom varje år, men dom som jag inte använder för att bruka, dom byter jag aldrig olja på.
Vad kan liksom hända tänker jag?
Säger inte att det är rätt, eller vetenskapligt bevisat, men det har blivit en filosofi som vuxit fram.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vissa saningar kan man gott utmana. Det är inte alls omöjligt att ettårsregeln finns för att tillverkarna vill ha hängsle, livrem och fallskärm samtidigt som verkstäderna vill ha cash.

Alla sanningar kan ifrågasättas men dilettanterna utmanar ingenting de slänger bara ur sig påstående som i bästa fall är grundat på bondepraktikan men vanligtvis bara sådana som gör ordet killgissningar motiverat.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tänkte osökt på den här tråden när jag såg jobbet. Här borde det väl finnas minst en eller två kandidater för anställning? ?

Screenshot_20230326-073927_Facebook.jpg

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänkte osökt på den här tråden när jag såg jobbet. Här borde det väl finnas minst en eller två kandidater för anställning? ?

View attachment 482309


Jag förstår att du är sarkastisk, men jag föredrar lab-jobb med experiment och analys ifall jag mot förmodan skulle komma på att jag både vill tillbaka till tribologivärlden och dessutom vill ha en chef.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tänkte osökt på den här tråden när jag såg jobbet. Här borde det väl finnas minst en eller två kandidater för anställning? ?

View attachment 482309


Jag kom att tänka på någon med välsmort munläder som skulle passa som hand i handske! :kiss
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Så vilken olja använder vi i våra 4t enduro (450cc) hojar som vi bytar på var 5e timme?
Går långsamt - ingen fartluftkylning - blir varm som fn.

Är det ens idé att gå på helsyntet?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Så vilken olja använder vi i våra 4t enduro (450cc) hojar som vi bytar på var 5e timme?
Går långsamt - ingen fartluftkylning - blir varm som fn.

Är det ens idé att gå på helsyntet?
Jag går på det som står i boken. Klarar oljan 10W-50 och är JASO T903 MA2 klassad så får den heta vad som helst på burken.
Generellt är ju att ju varmare motorn går, desto bättre olja. Men att byta var 5:e timme är ju lite överdrivet om man inte är SM-åkare och kan ta ur hojen allt som går... :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top