Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Ett minimum av information är pris, årsmodell, hur långt den har gått, besiktigad, servad, eventuella problem. Gärna skick på däcken, toppskick/renoveringsobjekt, eventuella "förbättringar" och ombyggnationer. Då behöver man som säljare inte svara på så många frågor.
Jodå, precis varenda fråga kommer gång på gång på gång oavsett hur man utformar annonsen. Visst, en bra annons hjälper en bra köpare att fatta ett snabbt beslut och haka på släpet, men resten av zombieidioterna fortsätter med att öppet påvisa sina brister inom läsförståelse.

Förra vintern satt jag och svarade på mess i en halvtimme, han verkade ok men ställde frågor som var 100% besvarade i annonsen. Till slut avbröt jag och påpekade att det är faktiskt helt otroligt att du lyckas ställa dessa frågor istället för att bara läsa annonsen, hans svar? " Men det kan ju bero på" Nej det kan det inte och det kunde det inte.
 
Jodå, precis varenda fråga kommer gång på gång på gång oavsett hur man utformar annonsen. Visst, en bra annons hjälper en bra köpare att fatta ett snabbt beslut och haka på släpet, men resten av zombieidioterna fortsätter med att öppet påvisa sina brister inom läsförståelse.

Förra vintern satt jag och svarade på mess i en halvtimme, han verkade ok men ställde frågor som var 100% besvarade i annonsen. Till slut avbröt jag och påpekade att det är faktiskt helt otroligt att du lyckas ställa dessa frågor istället för att bara läsa annonsen, hans svar? " Men det kan ju bero på" Nej det kan det inte och det kunde det inte.
Vissa verkar onaturligt intresserade av att snacka. Ensamma människor som fördriver dagarna med att ringa på allehanda annonser?
 
Jodå, precis varenda fråga kommer gång på gång på gång oavsett hur man utformar annonsen. Visst, en bra annons hjälper en bra köpare att fatta ett snabbt beslut och haka på släpet, men resten av zombieidioterna fortsätter med att öppet påvisa sina brister inom läsförståelse.

Förra vintern satt jag och svarade på mess i en halvtimme, han verkade ok men ställde frågor som var 100% besvarade i annonsen. Till slut avbröt jag och påpekade att det är faktiskt helt otroligt att du lyckas ställa dessa frågor istället för att bara läsa annonsen, hans svar? " Men det kan ju bero på" Nej det kan det inte och det kunde det inte.
Prissätter man någorlunda rätt från början så kommer någon med IQ högre än sin skostorlek att bli intresserad och man kan ignorera zombisarna, det blir sålt ändå.
 
Prissätter man någorlunda rätt från början så kommer någon med IQ högre än sin skostorlek att bli intresserad och man kan ignorera zombisarna, det blir sålt ändå.
Mja, ett gäng dårar hinner ändå pruta och ställa irrelevanta frågor. ”Kan du hålla den tills lön om tre veckor” ”kan du transportera den till Malmö” ” Får jag olla rectifiern innan jag bestämmer mig”
 
"Utställningshoj" - om man inte tittar för nära då.
Fast jag har sett den i verkligheten - i en utställning. Så rent formellt är det korrekt. :)

Han som har byggt den har gjort flera hojar i liknande stuk och färgsättning. Sedan måste man inte köpa allt man ser. Kul att visa upp, men inget för en långhelg med packväskor i norska fjällen, alltså inte min typ av hoj. Så jag försvarar inte, utan berättar det pyttelilla jag vet.
 
Last edited:
Ahh, det är alltså inte samlare som köper upp alla hojar, det är folk med MC-Harem...

Sedan finns det ju dom med horhus fulla av kladdiga SR250's som man får olla för en femma
De som haft turen att komma över en SR250 lär hålla dem inlåsta, bara att beskådas och avnjutas av andra finsmakare.
 
De kanske menar att man kan ställa ut den? På bakgården till exempel. Och det kan man säkert göra.

Han har följt den vanliga byggstilen åtminstone. "Lite pillande med elen innan den går att besiktiga".

Varför åker man inte och besiktar den en sista gång innan man bygger den obesiktningsbar?

Hur många kablar behöver en sån gammal hoj i elsystemet? 7?
 
Varför åker man inte och besiktar den en sista gång innan man bygger den obesiktningsbar?

Hur många kablar behöver en sån gammal hoj i elsystemet? 7?
Du menar att man ska tänka rationellt, innan man en fredag kväll står i garaget med några öl och råkar få syn på vinkelslipen och den där gamla hojen? :fyllisar:wiggle
 
Varför åker man inte och besiktar den en sista gång innan man bygger den obesiktningsbar?

Hur många kablar behöver en sån gammal hoj i elsystemet? 7?
Hade det bara varit elsystemet som behöver kompletteras så vågar jag nog gissa att den redan varit besiktad. Men den är ju tydligen inte byggd för att köras, så fan vet hur de tänkt egentligen.

"...det är tänkt just som en utställningshoj, passar således perfekt i Barbershopen, showroomet eller som en ståtlig "Garage Queen"".

Jo, men jag köper gärna en hoj för 40k som bara ska stå i vägen i garaget. :dummer
Annars gillar jag faktisk stuket och det känns ändå som om man haft mer fokus på slutprodukten än de flesta brat/scrambler/café/bobbers som säljs halvfärdiga.
 
De kanske menar att man kan ställa ut den? På bakgården till exempel. Och det kan man säkert göra.

Han har följt den vanliga byggstilen åtminstone. "Lite pillande med elen innan den går att besiktiga".

Skall vi se om det går att hitta 5 fel?

Screenshot_20230321-083559.png

Att hojen har fått fjädring och stötdämpare bortplockade och ersatta av ett rundrör är ju ett jättefel när det handlar om körbarhet.

Men, varför löper kedjan över en rulle på en ofjädrad hoj?

Screenshot_20230321-085133.png

Har det gått fel i byggprocessen eller i tankeprocessen? Varför tillsätter man en sådan komponent? För att den är orange?

Tillbaka till andra sidan:

Screenshot_20230321-083522.png


Byggherren har valt en dragning av sitt spektakulära avgassystem som inte lämnar plats för bromsstaget.

Detta har man försökt lösa genom att först vända bromsarmen ett halvt varv, dra om bromsstaget och sedan bocka bromsstaget på två ställen för att det skall gå fritt.

Fundera lite på kortslutningen som låg bakom det valet...

Vidare ser man på justermånen att man inte direkt lagt tid på att hitta rätt splines att trä på bromsarmen över.


Övergången mellan tank och sadel är hiskelig


Screenshot_20230321-083412.png
Här ser man också en återkommande oskönhet i bygget; det mesta nytt sitter med nya insex, annat med sina originalskruvar - ofta sargade. Men, längden på de nya fästelementen är inte avpassade för jobbet dom skall göra.
Funktionen finns där. Det estetiska...?


I det estetiska kommer också detta med alla kablar kors och tvärs upp.

Screenshot_20230321-083808.png

I vissa fall dessutom accentuerade med kabelstrumpor!

Varför inte använda kabelstrumpa där det verkligen behövs?

Screenshot_20230321-083037.png
...och, vad hade det kostat att byta kronmuttern som Godzilla gått loss på med stämjärn? 50 spänn?


Kabeldragningen är som sagt för sorglig.
Vad sägs om höger tändkabel?

Screenshot_20230321-084318.png

Vänster sida ser ungefär lika illa ut.


Wireroutingen får en att undra lika så:

Screenshot_20230321-084239.png

Gaswiren hänger slappt rakt ner och är inte dragen intill styrhuvudet. Kopplingswiren är dragen framför båda gaffelbenen och hänger ut vid sidan av hojen, vilandes mot avgaskröken - innan den bildar en knäck vid det nedre fästet. Precis som man vill ha det. Inte.

Problemet börjar i sänkningen av framgaffeln och förstärks av det smala styret. Man måste göra sig jobbet att avpassa längden på vajrarna efter verkligheten dom skall arbeta i - inte dra dom ett extra varv kring hojen.

Sänkningen ja... Den är som den brukar - fusksänkt. Att klä gaffelbenen med plaströr för att dölja gammal gravrost var en smart idé, men det accentuerar bara vattentornen som sticker upp över den övre gaffelkronan.

Undrar vilket sken den där framlampan ger? Blinkers fram sitter verkligt diskret monterade, men gör ingen nytta i trafiken och är inte heller besiktningsbara genom sin otillräckliga separation. So why bother?


Jag skulle kunna fortsätta, men alla fattar. Cykeln är full med fel. Slarvfel, fulfel, farliga fel.

Den är i nuvarande skick inte körbar annat än som förflyttning mellan uppställningsplatser.

Den är inte besiktningsbar.

Den säljs som "utställningshoj" men vem fan vill ha en sådan varböld av feltänk utställd och på något enda sätt bli förknippad med den?

En eyecatcher för folk som inte förstår bättre, och bryr sig mer om sitt skägg?
Kanske det - men det sätter också fokus på det jag tycker så illa om i dagens byggkultur: bristen på kunskap, bristen på hantverksskicklighet, bristen på respekt för både historien och för själva livet självt - om någon nu verkligen tänkt att köra en hoj som fått stötdämpare utbytta mot rundrör, fyrkantiga trädäck och ett bockat bromsstag.

Det är helt jävla otroligt att en hel generation verkar ha blivit helt förhäxade av yta och fattar absolut noll av funktion.
 

Bifogat

  • Screenshot_20230321-084039.png
    Screenshot_20230321-084039.png
    1.7 MB · Visningar: 10
  • Screenshot_20230321-084318.png
    Screenshot_20230321-084318.png
    1 MB · Visningar: 10
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top