Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Skall vi se om det går att hitta 5 fel?

View attachment 482106

Att hojen har fått fjädring och stötdämpare bortplockade och ersatta av ett rundrör är ju ett jättefel när det handlar om körbarhet.

Men, varför löper kedjan över en rulle på en ofjädrad hoj?

View attachment 482107

Har det gått fel i byggprocessen eller i tankeprocessen? Varför tillsätter man en sådan komponent? För att den är orange?

Tillbaka till andra sidan:

View attachment 482108


Byggherren har valt en dragning av sitt spektakulära avgassystem som inte lämnar plats för bromsstaget.

Detta har man försökt lösa genom att först vända bromsarmen ett halvt varv, dra om bromsstaget och sedan bocka bromsstaget på två ställen för att det skall gå fritt.

Fundera lite på kortslutningen som låg bakom det valet...

Vidare ser man på justermånen att man inte direkt lagt tid på att hitta rätt splines att trä på bromsarmen över.


Övergången mellan tank och sadel är hiskelig


View attachment 482110
Här ser man också en återkommande oskönhet i bygget; det mesta nytt sitter med nya insex, annat med sina originalskruvar - ofta sargade. Men, längden på de nya fästelementen är inte avpassade för jobbet dom skall göra.
Funktionen finns där. Det estetiska...?


I det estetiska kommer också detta med alla kablar kors och tvärs upp.

View attachment 482111

I vissa fall dessutom accentuerade med kabelstrumpor!

Varför inte använda kabelstrumpa där det verkligen behövs?

View attachment 482112
...och, vad hade det kostat att byta kronmuttern som Godzilla gått loss på med stämjärn? 50 spänn?


Kabeldragningen är som sagt för sorglig.
Vad sägs om höger tändkabel?

View attachment 482114

Vänster sida ser ungefär lika illa ut.


Wireroutingen får en att undra lika så:

View attachment 482115

Gaswiren hänger slappt rakt ner och är inte dragen intill styrhuvudet. Kopplingswiren är dragen framför båda gaffelbenen och hänger ut vid sidan av hojen, vilandes mot avgaskröken - innan den bildar en knäck vid det nedre fästet. Precis som man vill ha det. Inte.

Problemet börjar i sänkningen av framgaffeln och förstärks av det smala styret. Man måste göra sig jobbet att avpassa längden på vajrarna efter verkligheten dom skall arbeta i - inte dra dom ett extra varv kring hojen.

Sänkningen ja... Den är som den brukar - fusksänkt. Att klä gaffelbenen med plaströr för att dölja gammal gravrost var en smart idé, men det accentuerar bara vattentornen som sticker upp över den övre gaffelkronan.

Undrar vilket sken den där framlampan ger? Blinkers fram sitter verkligt diskret monterade, men gör ingen nytta i trafiken och är inte heller besiktningsbara genom sin otillräckliga separation. So why bother?


Jag skulle kunna fortsätta, men alla fattar. Cykeln är full med fel. Slarvfel, fulfel, farliga fel.

Den är i nuvarande skick inte körbar annat än som förflyttning mellan uppställningsplatser.

Den är inte besiktningsbar.

Den säljs som "utställningshoj" men vem fan vill ha en sådan varböld av feltänk utställd och på något enda sätt bli förknippad med den?

En eyecatcher för folk som inte förstår bättre, och bryr sig mer om sitt skägg?
Kanske det - men det sätter också fokus på det jag tycker så illa om i dagens byggkultur: bristen på kunskap, bristen på hantverksskicklighet, bristen på respekt för både historien och för själva livet självt - om någon nu verkligen tänkt att köra en hoj som fått stötdämpare utbytta mot rundrör, fyrkantiga trädäck och ett bockat bromsstag.

Det är helt jävla otroligt att en hel generation verkar ha blivit helt förhäxade av yta och fattar absolut noll av funktion.
Jag håller med i allt. Förutom att det nog trots allt är godkänd blinkers på den, eftersom det är en 83:a.

1679391398993.png
 
Om man nu ändå gör sig omaket att såga av bakramen och svetsa dit något nytt, varför bultar man röret man stummar ramen med?
Varför lackar man det sedan så att det avviker från ramen?

Jag såg en Indier? Pakistanier? som bygde "racer motorcykel" av något sånt där kinesiskt, han byggde falska stödämpare av ett rör med ett par konservburkar utanpå varandra gjorde "reservoarer" av en bit bränsleslang och små färgburkar?
Sedan spraylackade han allt i en välkänd guldkulör och satte på gul/blåa klistermärken...

Jag tror att alla såg att det inte var stötdämpare från Sverige...
 
Skall vi se om det går att hitta 5 fel?

View attachment 482106

Att hojen har fått fjädring och stötdämpare bortplockade och ersatta av ett rundrör är ju ett jättefel när det handlar om körbarhet.

Men, varför löper kedjan över en rulle på en ofjädrad hoj?

View attachment 482107

Har det gått fel i byggprocessen eller i tankeprocessen? Varför tillsätter man en sådan komponent? För att den är orange?

Tillbaka till andra sidan:

View attachment 482108


Byggherren har valt en dragning av sitt spektakulära avgassystem som inte lämnar plats för bromsstaget.

Detta har man försökt lösa genom att först vända bromsarmen ett halvt varv, dra om bromsstaget och sedan bocka bromsstaget på två ställen för att det skall gå fritt.

Fundera lite på kortslutningen som låg bakom det valet...

Vidare ser man på justermånen att man inte direkt lagt tid på att hitta rätt splines att trä på bromsarmen över.


Övergången mellan tank och sadel är hiskelig


View attachment 482110
Här ser man också en återkommande oskönhet i bygget; det mesta nytt sitter med nya insex, annat med sina originalskruvar - ofta sargade. Men, längden på de nya fästelementen är inte avpassade för jobbet dom skall göra.
Funktionen finns där. Det estetiska...?


I det estetiska kommer också detta med alla kablar kors och tvärs upp.

View attachment 482111

I vissa fall dessutom accentuerade med kabelstrumpor!

Varför inte använda kabelstrumpa där det verkligen behövs?

View attachment 482112
...och, vad hade det kostat att byta kronmuttern som Godzilla gått loss på med stämjärn? 50 spänn?


Kabeldragningen är som sagt för sorglig.
Vad sägs om höger tändkabel?

View attachment 482114

Vänster sida ser ungefär lika illa ut.


Wireroutingen får en att undra lika så:

View attachment 482115

Gaswiren hänger slappt rakt ner och är inte dragen intill styrhuvudet. Kopplingswiren är dragen framför båda gaffelbenen och hänger ut vid sidan av hojen, vilandes mot avgaskröken - innan den bildar en knäck vid det nedre fästet. Precis som man vill ha det. Inte.

Problemet börjar i sänkningen av framgaffeln och förstärks av det smala styret. Man måste göra sig jobbet att avpassa längden på vajrarna efter verkligheten dom skall arbeta i - inte dra dom ett extra varv kring hojen.

Sänkningen ja... Den är som den brukar - fusksänkt. Att klä gaffelbenen med plaströr för att dölja gammal gravrost var en smart idé, men det accentuerar bara vattentornen som sticker upp över den övre gaffelkronan.

Undrar vilket sken den där framlampan ger? Blinkers fram sitter verkligt diskret monterade, men gör ingen nytta i trafiken och är inte heller besiktningsbara genom sin otillräckliga separation. So why bother?


Jag skulle kunna fortsätta, men alla fattar. Cykeln är full med fel. Slarvfel, fulfel, farliga fel.

Den är i nuvarande skick inte körbar annat än som förflyttning mellan uppställningsplatser.

Den är inte besiktningsbar.

Den säljs som "utställningshoj" men vem fan vill ha en sådan varböld av feltänk utställd och på något enda sätt bli förknippad med den?

En eyecatcher för folk som inte förstår bättre, och bryr sig mer om sitt skägg?
Kanske det - men det sätter också fokus på det jag tycker så illa om i dagens byggkultur: bristen på kunskap, bristen på hantverksskicklighet, bristen på respekt för både historien och för själva livet självt - om någon nu verkligen tänkt att köra en hoj som fått stötdämpare utbytta mot rundrör, fyrkantiga trädäck och ett bockat bromsstag.

Det är helt jävla otroligt att en hel generation verkar ha blivit helt förhäxade av yta och fattar absolut noll av funktion.
För extra bling, toppa anrättningen med buntband och slangklämmor.
Men jag håller med @Bonzo , jag tycker hojen i sig är rätt snygg. Synd bara att utförandet inte håller toppklass.
 
För extra bling, toppa anrättningen med buntband och slangklämmor.
Men jag håller med @Bonzo , jag tycker hojen i sig är rätt snygg. Synd bara att utförandet inte håller toppklass.

Ja, det var ju en bra ansats, sen att man inte förstår sig på slutresultatet, eller vad han ville att det skulle bli är en annan sak.

Det är inget ovärderligt som han har byggt sönder, och han har säkert haft roligt och druckit öl medans han har byggt, han har garanterat sluppit se mellon med frugan när han har varit i garaget, och han har inte tömt sparkontot...

Jag känner en som skaffade träsvarv för att ha något att göra i garaget när han inte ville se TV med frun, billigt råmatrial, och oavsett hur lite man har svarvat så när frugan kommer och avbryter så måste man städa en halvtimme efteråt...
 
Skall vi se om det går att hitta 5 fel?





View attachment 482108

Övergången mellan tank och sadel är hiskelig
Vad då, det är väl läckert när man ser ramröret mellan tank och sadel? Och den bakre delen på tanken bildar liksom en liten spoiler på det sättet. Det är både elegant och påverkar säkert stabiliteten positivt i högre hastigheter.
 
Ja, det var ju en bra ansats, sen att man inte förstår sig på slutresultatet, eller vad han ville att det skulle bli är en annan sak.

Det är inget ovärderligt som han har byggt sönder, och han har säkert haft roligt och druckit öl medans han har byggt, han har garanterat sluppit se mellon med frugan när han har varit i garaget, och han har inte tömt sparkontot...

Jag känner en som skaffade träsvarv för att ha något att göra i garaget när han inte ville se TV med frun, billigt råmatrial, och oavsett hur lite man har svarvat så när frugan kommer och avbryter så måste man städa en halvtimme efteråt...
Det kan väl inte vara så att taskiga parrelationer skapar denna människotyp?
Även den typen som har svårt att hantera bilderna i sin telefon, och har problem med att "Caps Lock" ibland är intryckt när man skriver :va

HD_2.jpg
 
För extra bling, toppa anrättningen med buntband och slangklämmor.
Men jag håller med @Bonzo , jag tycker hojen i sig är rätt snygg. Synd bara att utförandet inte håller toppklass.


Nej, det är det som är det underliga när ett företag annonserar ut den som "en utställningshoj" och trummar lite extra för ett "rått bygge" men den inte duger ju ens till det. Det blir bara pajigt och pinsamt.


Men som sagt - det är ingen omistlig hoj som blivit förstörd. Jag trodde först att tanken kom från en Ossa Pioneer - men formen stämmer inte riktigt.
Tack och lov...
 
Varför åker man inte och besiktar den en sista gång innan man bygger den obesiktningsbar?

Hur många kablar behöver en sån gammal hoj i elsystemet? 7?
Ja, och hur var det nu med vacuumfuggar och öppna luftfilter? Och varför är det olika filter på höger och vänster sida?
 
Ja, det var ju en bra ansats, sen att man inte förstår sig på slutresultatet, eller vad han ville att det skulle bli är en annan sak.

Det är inget ovärderligt som han har byggt sönder, och han har säkert haft roligt och druckit öl medans han har byggt, han har garanterat sluppit se mellon med frugan när han har varit i garaget, och han har inte tömt sparkontot...

Jag känner en som skaffade träsvarv för att ha något att göra i garaget när han inte ville se TV med frun, billigt råmatrial, och oavsett hur lite man har svarvat så när frugan kommer och avbryter så måste man städa en halvtimme efteråt...
Fan va smart, tror jag ska skaffa en svarv
 
Skall vi se om det går att hitta 5 fel?

View attachment 482106

Att hojen har fått fjädring och stötdämpare bortplockade och ersatta av ett rundrör är ju ett jättefel när det handlar om körbarhet.

Men, varför löper kedjan över en rulle på en ofjädrad hoj?

View attachment 482107

Har det gått fel i byggprocessen eller i tankeprocessen? Varför tillsätter man en sådan komponent? För att den är orange?

Tillbaka till andra sidan:

View attachment 482108


Byggherren har valt en dragning av sitt spektakulära avgassystem som inte lämnar plats för bromsstaget.

Detta har man försökt lösa genom att först vända bromsarmen ett halvt varv, dra om bromsstaget och sedan bocka bromsstaget på två ställen för att det skall gå fritt.

Fundera lite på kortslutningen som låg bakom det valet...

Vidare ser man på justermånen att man inte direkt lagt tid på att hitta rätt splines att trä på bromsarmen över.


Övergången mellan tank och sadel är hiskelig


View attachment 482110
Här ser man också en återkommande oskönhet i bygget; det mesta nytt sitter med nya insex, annat med sina originalskruvar - ofta sargade. Men, längden på de nya fästelementen är inte avpassade för jobbet dom skall göra.
Funktionen finns där. Det estetiska...?


I det estetiska kommer också detta med alla kablar kors och tvärs upp.

View attachment 482111

I vissa fall dessutom accentuerade med kabelstrumpor!

Varför inte använda kabelstrumpa där det verkligen behövs?

View attachment 482112
...och, vad hade det kostat att byta kronmuttern som Godzilla gått loss på med stämjärn? 50 spänn?


Kabeldragningen är som sagt för sorglig.
Vad sägs om höger tändkabel?

View attachment 482114

Vänster sida ser ungefär lika illa ut.


Wireroutingen får en att undra lika så:

View attachment 482115

Gaswiren hänger slappt rakt ner och är inte dragen intill styrhuvudet. Kopplingswiren är dragen framför båda gaffelbenen och hänger ut vid sidan av hojen, vilandes mot avgaskröken - innan den bildar en knäck vid det nedre fästet. Precis som man vill ha det. Inte.

Problemet börjar i sänkningen av framgaffeln och förstärks av det smala styret. Man måste göra sig jobbet att avpassa längden på vajrarna efter verkligheten dom skall arbeta i - inte dra dom ett extra varv kring hojen.

Sänkningen ja... Den är som den brukar - fusksänkt. Att klä gaffelbenen med plaströr för att dölja gammal gravrost var en smart idé, men det accentuerar bara vattentornen som sticker upp över den övre gaffelkronan.

Undrar vilket sken den där framlampan ger? Blinkers fram sitter verkligt diskret monterade, men gör ingen nytta i trafiken och är inte heller besiktningsbara genom sin otillräckliga separation. So why bother?


Jag skulle kunna fortsätta, men alla fattar. Cykeln är full med fel. Slarvfel, fulfel, farliga fel.

Den är i nuvarande skick inte körbar annat än som förflyttning mellan uppställningsplatser.

Den är inte besiktningsbar.

Den säljs som "utställningshoj" men vem fan vill ha en sådan varböld av feltänk utställd och på något enda sätt bli förknippad med den?

En eyecatcher för folk som inte förstår bättre, och bryr sig mer om sitt skägg?
Kanske det - men det sätter också fokus på det jag tycker så illa om i dagens byggkultur: bristen på kunskap, bristen på hantverksskicklighet, bristen på respekt för både historien och för själva livet självt - om någon nu verkligen tänkt att köra en hoj som fått stötdämpare utbytta mot rundrör, fyrkantiga trädäck och ett bockat bromsstag.

Det är helt jävla otroligt att en hel generation verkar ha blivit helt förhäxade av yta och fattar absolut noll av funktion.
Jag hittade byggaren på fejsbok och han såg ut exakt som jag trodde.
 
"Utställningshoj" - om man inte tittar för nära då.

Jag tycker den är bra, eller bra och bra är väl tveksamt.

Men om detta är nivån på en utställningshoj så håller ju min CB250 utställningsnivå för den ser då inte ut sämre detaljmässigt sen kanske den inte är lika "spektakulär" med orangea och gula detaljer men jag tror inte det är nån nackdel för utseendet;)
 
Jag skulle nästan våga satsa en liten slant på att @notrightrider vet vem säljaren av den här hojen är.

View attachment 482157



Såg annonsen och reagerade på att just Blekinge håller positionen som ett litet KLX-fäste i Sverige.
För typ 15-20 år sedan rullade det många KLX 650 R här nere - värstingmodellen som kunde mäta sig med Hondas XR 650 R.

Känner inte säljaren dock.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top