Det var pojken, va?"Ej fyllda tonår"
Hur gamla är dessa definitioner av feghet till förövare?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det var pojken, va?"Ej fyllda tonår"
Inga problem alls, finns i Finland, det är en illusion att det inte "går" att göra här.Man tycker att landsförvisning borde kunna införas som straff igen. I synnerhet om det finns dubbla medborgarskap.
Ja det var offret.Det var pojken, va?
Hur gamla är dessa definitioner av feghet till förövare?
Krävs åtminstone en grundlagsändring i såna fall. Mycket möjligt att det kan finnas fler hinder.Inga problem alls, finns i Finland, det är en illusion att det inte "går" att göra här.
De kan utvisa finska medborgare, om det är så att de måste ha dubbelt minns jag inte men en körde de ner till Somalia förra året i alla fall. Ja just det, de blir av med dem också en emellanåt, på riktigt alltså.Krävs åtminstone en grundlagsändring i såna fall. Mycket möjligt att det kan finnas fler hinder.
Menar du att Finland kan utvisa egna medborgare pga. brottslighet även om de inte också är medborgare i något annat land?
Jag är ganska övertygad om det måste handla om dubbla medborgarskap i såna fall, alternativt att landet de utvisas till ger dem nytt medborgarskap.De kan utvisa finska medborgare, om det är så att de måste ha dubbelt minns jag inte men en körde de ner till Somalia förra året i alla fall. Ja just det, de blir av med dem också en emellanåt, på riktigt alltså.
Att vilja är att kunna.
Mycket möjligt, det finns ingen politisk vilja för det samma i Sverige eftersom väljarna tror på vad DN ber dem tro på så det spelar ingen roll heller, vill man inte så kan man inte och Sverige vill inte.Jag är ganska övertygad om det måste handla om dubbla medborgarskap i såna fall, alternativt att landet de utvisas till ger dem nytt medborgarskap.
Att utvisa egna medborgare på ett sätt som skulle innebära att de blev statslösa bryter mot såväl EU-lagar som FN:s deklaration om mänskliga rättigheter så det har jag svårt att tro att något EU-land eller civiliserat land i övrigt gör.
Jag brukar inte läsa DN, så jag vet inte...Mycket möjligt, det finns ingen politisk vilja för det samma i Sverige eftersom väljarna tror på vad DN ber dem tro på så det spelar ingen roll heller, vill man inte så kan man inte och Sverige vill inte.
Är det så märkligt? Är väl snarare en självklar förmåga som ett lands försvar måste ha och något Sverige har sedan länge. Att Ryssland använder psyops har väl inte undgått någon, men även för Ukraina verkar ju använda det väldigt framgångsrikt i sitt försvar, om än på ett annat sätt än Ryssland.Lediga platser
View attachment 481567
Kan man använda psyops mot den egna befolkningen?Är det så märkligt? Är väl snarare en självklar förmåga som ett lands försvar måste ha och något Sverige har sedan länge. Att Ryssland använder psyops har väl inte undgått någon, men även för Ukraina verkar ju använda det väldigt framgångsrikt i sitt försvar, om än på ett annat sätt än Ryssland.
Konstitutionellt och juridiskt, naturligtvis inte. Tekniskt sett, ja precis som att en odemokratisk regim kan sätta in andra militära krafter mot befolkningen.Kan man använda psyops mot den egna befolkningen?
Kan man använda psyops mot den egna befolkningen?
Njae. Tänkte mest att ordvalet var lite märkligt formulerat.Konstitutionellt och juridiskt, naturligtvis inte. Tekniskt sett, ja precis som att en odemokratisk regim kan sätta in andra militära krafter mot befolkningen.
Eftersom du ställer frågan antar jag att du tycker att det sker idag, eller?
Tja, varför inte? Det är väl just det man sagt om så vore fallet.Om man hade haft den tanken, tror du man hade satt in en platsannons då?
Tja, det är ju just det det går ut på, att genom information påverka människor, i det här fallet med syftet att försvara Sverige mot angrepp utifrån.Njae. Tänkte mest att ordvalet var lite märkligt formulerat.
"...hos människor...".
Nej, sådant kan inte hända i Sverige för vi är en humanitär stormakt.Kan man använda psyops mot den egna befolkningen?
Jag är ingen big fan av Finland. Har säkert vissa fina sidor men jag tycker att det är ett tråkigt halv-sovjetland. Dessutom bor det finnar där.Inga problem alls, finns i Finland, det är en illusion att det inte "går" att göra här.
En relaterad, men mycket bredare fråga, när uppstod den här allmänna vurmen för Finland? Jag tror det var när vi fattade att vi levt i en illusion om vår förträfflighet, så någon gång 2016. Förut var Finland ett skämt bland många/de flesta svenskar.
Hörde härom veckan att någon idiot i Finland föreslog att Sverige och Finland skall samordna sin krisberedskap rörande inventarier. Det går nog fort att samordna eftersom vi inte har några.
De skäl som utredningen presenterar som argument för en utökad användning av
hemliga tvångsmedel för att verkställa frihetsberövanden kan huvudsakligen
hänföras antingen till resursbrist hos polis- och kriminalvårdsmyndigheter eller till
bristande metodutveckling avseende öppna överförings-, spanings- och
eftersökandeåtgärder.
Som utredningen själv konstaterar (s. 89) så är det i praktiken så att ”många efterlysta personer kan hittas med hjälp av spaning och andra rutinartade åtgärder”. Det vill säga att de verkställighetsproblem som är startpunkten för utredningen uppenbarligen har sin grund i resursbrist hos Polisen och andra myndigheter.
Frihet från hemlig statlig övervakning är det som skiljer en demokratisk stat från en totalitär stat.
Utredningen är del av en trend där utredningar gång på gång kommer fram till att statens intresse av ökad övervakning ska sättas framför individens intresse av frihet.
Utredningens analys och intresseavvägning uppvisar dessvärre också vissa intellektuella brister. Det faktum att staten enligt gällande rätt har möjligheter till hemlig övervakning, tillsammans med syftena bakom denna lagstiftning, används av utredningen som ett skäl för att utöka övervakningen. I själva verket ska naturligtvis möjligheterna till hemlig övervakning enligt gällande rätt läggas i den andra vågskålen. Det vill säga att det faktum att staten redan har möjligheter till hemlig övervakning starkt talar mot att ytterligare inskränka individens frihet. Den friheten är ju redan inskränkt. På samma sätt saknar utredningens hänvisning till andra rättssystem intellektuell bärkraft. Av det faktum att ett visst rättssystem tillåter mer omfattande hemlig statlig övervakning följer inte att en sådan hemlig övervakning införts eller tillämpas med vederbörliga hänsyn tagna till den personliga friheten. Till exempel kan man konstatera att Folkrepubliken Kina har en viss nivå av statlig övervakning. Ett sådant konstaterande innebär ju inte att det finns godtagbara skäl för en sådan nivå av statlig övervakning även i Sverige.
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!