Gasproblem med gammal Suzuki DR 650 RSE

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Hej!

Längesen jag var aktiv här, är det någon aktivitet kvar? :D

Jag har köpt en gammal Suzuki DR årsmodell 94 som jag har lite problem med gasen med. Vid en liten knyck, ca 1 cm så varvar hojen upp som satan och går sakta ned i varv, är detta normalt för dessa gamla hojarna? Om inte, vad finns det för grejer jag kan prova mer än att smörja vajer till gasen? Själv rollen rullar tillbaka som den skall det är själva motorn som håller sig upp i varv med en fördröjning på ca 1 sekund.

Jag hittade ett klipp på tuben på en likadan hoj som har exakt samma problem, så kanske inte så ovanligt? Notera att han varvar ytterst lite på rullen och ändå känns det som att hojen varvar upp alldeles för högt samt enligt mina ytters begränsade kunskapar håller sig för länge på höga varv innan den dör ut?

Länk till klippet:

Kollar man detta klippet från samma snubbe med en annan hoj så beter sig gasen inte alls på samma sätt. Detta ser i mina ögon normalt ut:


Uppskattar all hjälp!

Mvh
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej!

Längesen jag var aktiv här, är det någon aktivitet kvar? :D

Jag har köpt en gammal Suzuki DR årsmodell 94 som jag har lite problem med gasen med. Vid en liten knyck, ca 1 cm så varvar hojen upp som satan och går sakta ned i varv, är detta normalt för dessa gamla hojarna? Om inte, vad finns det för grejer jag kan prova mer än att smörja vajer till gasen? Själv rollen rullar tillbaka som den skall det är själva motorn som håller sig upp i varv med en fördröjning på ca 1 sekund.

Jag hittade ett klipp på tuben på en likadan hoj som har exakt samma problem, så kanske inte så ovanligt? Notera att han varvar ytterst lite på rullen och ändå känns det som att hojen varvar upp alldeles för högt samt enligt mina ytters begränsade kunskapar håller sig för länge på höga varv innan den dör ut?

Länk till klippet:

Kollar man detta klippet från samma snubbe med en annan hoj så beter sig gasen inte alls på samma sätt. Detta ser i mina ögon normalt ut:


Uppskattar all hjälp!

Mvh
Låter som att lågfartsmunstycket behöver göras rent. Alternativt feta till blandningen något på blandskruven. Ingen större fara.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Tjuvluft i insuget och/ eller skit i lågfartmunstycket, testa med startgas. Munstycket måste "petas" rent, inte blåsas för det släpper ej då.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Tjuvluft i insuget och/ eller skit i lågfartmunstycket, testa med startgas. Munstycket måste "petas" rent, inte blåsas för det släpper ej då.
Låter som att lågfartsmunstycket behöver göras rent. Alternativt feta till blandningen något på blandskruven. Ingen större fara.

Tack grabbar! Jag skall testa göra detta till helgen. Har exakt noll kompetens när det gäller meck, men det "ser" inte så svårt ut om jag googlar lite. Den beter sig likadant om jag kör med den, gasen hänger lixom kvar i någon sekund vilket gör det sjukt awkward när man tror man kan motorbromsa :lol

Gissar att det inte är superbra att köra runt när den är sån heller?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nyss uppstartad och stått länge ?som tegel skrev lågfarten och stånkor känner av den högre etanolinblandningen också gick upp ett snäpp på lågfarten på xren när dom ökade på etanolinblandningen
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Nyss uppstartad och stått länge ?som tegel skrev lågfarten och stånkor känner av den högre etanolinblandningen också gick upp ett snäpp på lågfarten på xren när dom ökade på etanolinblandningen

Förra ägaren hade kört 150 mil med den på ett år, i september servades den och nu i februari var den inne på AUT verkstad för att justera just tomgången. Den går fint i övrigt just bara gaspådrag som den verkligen varvar ordentligt mycket mer än vad den borde och som sen delay med någon sekund innan den börjar varva ner.

Frågade dock inte ägaren om det var riktigt gammal soppa i den.. Om det spelar någon roll.

@notrightrider membran såg dyrt ut, missuppfattar jag det om det "bara" är en gummigrej?

Provar med att justera så hojen får lite mer soppa annars får jag testa om den tar in tjuvluft någonstans.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
...Trodde jag! :) Den fungerade ca 5 mil som den skulle. Nu är problemet tillbaka och nu kan även motorn rusa okontrollerat om man varvar över 4k varv. Får plocka ned förgasaren och kolla luftburken.

Känns som en smart början?
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Hej!

Någon som har koll på om Suzuki DR650 SE och RSE delar samma delar? Hittar inte så mycket om jag söker på prylar till RSE som till SE. Försöker hitta luftfilter och förgasar rep. kit men hittar bara till SE.

Tacksam för hjälp!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Hej!

Någon som har koll på om Suzuki DR650 SE och RSE delar samma delar? Hittar inte så mycket om jag söker på prylar till RSE som till SE. Försöker hitta luftfilter och förgasar rep. kit men hittar bara till SE.

Tacksam för hjälp!
Kolla med MC-Shopen i Karlstad 054-531139
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Hej!

Någon som har koll på om Suzuki DR650 SE och RSE delar samma delar? Hittar inte så mycket om jag söker på prylar till RSE som till SE. Försöker hitta luftfilter och förgasar rep. kit men hittar bara till SE.

Tacksam för hjälp!
Kolla sprängskissar och artikelnummer på cmsnl.com, då borde du se om det är samma delar.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hej!

Någon som har koll på om Suzuki DR650 SE och RSE delar samma delar? Hittar inte så mycket om jag söker på prylar till RSE som till SE. Försöker hitta luftfilter och förgasar rep. kit men hittar bara till SE.

Tacksam för hjälp!
SE tillhör vad jag vet den nya generationen från -96. Det enda som är gemensamt är isf i princip framhjulet och förgasaren...

Jodå, jag har en likadan RSE.

Luftfilter är inte så svårt att hitta, RS är samma hoj. Inte heller repkit om du kollar eBay.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej!

Någon som har koll på om Suzuki DR650 SE och RSE delar samma delar? Hittar inte så mycket om jag söker på prylar till RSE som till SE. Försöker hitta luftfilter och förgasar rep. kit men hittar bara till SE.

Tacksam för hjälp!
Tänkte det lät konstigt. Tjuvluft eller lågfart tänker jag. Prova att gå loss med startgasen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
...Trodde jag! :) Den fungerade ca 5 mil som den skulle. Nu är problemet tillbaka och nu kan även motorn rusa okontrollerat om man varvar över 4k varv. Får plocka ned förgasaren och kolla luftburken.

Känns som en smart början?

Jag tror mer på att trotteln fastnar. Om du lossar klammorna mot insug och luftburk så kan du förhoppningsvis vrida förgasaren lite.
Dra ut trotteln och membranet. Kolla gummit noga efter sprickor för att utesluta detta. Känn i förgasaren så att det är slätt, likaså runt trotteln. Stoppa i trotteln och känn så att den går lätt.
Är trotteln repig? Lägg upp en bild.

Jag har en 4-cylindrig hoj där trotteln till cyl tre ofta/alltid fastnade när jag körde i regn. Ett helvete att peta in ett finger mellan luftburksgummit och förgasaren. Det underlättade med separata luftfilter sedan. Lättare att ta loss filtret och peta upp trotteln.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
En liten uppdatering.

Jag skall prova plocka ner förgasaren och rengöra och använda ett rep. kit så det blir nya packningar.

Provade nu att spruta startgas runt förgasaren men kunde inte hitta något ställe där den skulle dra in tjuvluft. Dessutom var den helt normal idag.. Tycker den går ner lite sakta i varv efter gaspådrag men det kanske är normalt på enstånkor.
Men i övrigt gick den ner i varv som den skulle, övervarvade inget varken med eller utan choke. Provade köra någon km och var inga problem alls. Sjukt märkligt detta..
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Uppdaterar igen.

Lämnade in förgasaren på ultraljudstvätt där den fick nya oringar med mera. Tyvärr gjorde detta absolut ingen skillnad när jag monterat tillbaka den på hojen. Ringde då upp verkstaden och bad om tips på vad jag kunde kolla.

Tomgången på min hoj som jag skrev om i något inlägg över justerades av förra ägaren på AUT. verkstad. Denna hade de satt på ca 2.5 rpm vilket är alldeles för högt för en enstånka, detta i sin tur måste ha gjort att throttlen i förgasaren inte fungerade som den skall.. Jag drog ner tomgången till ca 1.1k rpm och alla problem försvann direkt..

Så nu är problemet löst, var tomgången som var inställd för högt. Tack till alla som hjälpt mig felsöka :krama
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Aukt verkstad = oklar kompetens

Renommerad verkstad = klar kompetens

Hur vet man skillnaden? Lyssna runt.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Uppdaterar igen.

Lämnade in förgasaren på ultraljudstvätt där den fick nya oringar med mera. Tyvärr gjorde detta absolut ingen skillnad när jag monterat tillbaka den på hojen. Ringde då upp verkstaden och bad om tips på vad jag kunde kolla.

Tomgången på min hoj som jag skrev om i något inlägg över justerades av förra ägaren på AUT. verkstad. Denna hade de satt på ca 2.5 rpm vilket är alldeles för högt för en enstånka, detta i sin tur måste ha gjort att throttlen i förgasaren inte fungerade som den skall.. Jag drog ner tomgången till ca 1.1k rpm och alla problem försvann direkt..

Så nu är problemet löst, var tomgången som var inställd för högt. Tack till alla som hjälpt mig felsöka :krama
Ställ den lite högre iaf, 1400 är rekommenderat av Suzuki. 2500 måste varit för att man inte ens brydde sig att ställa in eller försökte maskera nåt.

Kul att se uppdateringar med lösningar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top