Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kommer härJag minns...fast inte så bra, uppenbarligen.
Mitt minne ser 2 hojar i rött och guld i stockholmsnatten. 1 Laverda, minns ingen kåpa. Den andra en suka med laverdatank. Kan jag spela mig själv ett sånt spratt?
Har senaste veckan tänkt efterlysa det reportaget, främst riktat till dig men det torde finnas fler gubbar som sparat sina gamla blaskor. En frän Ingersjölackad trident i blått och vitt t ex.
Såå, går det att rota fram nämnda reportage? Talar vi om samma ens? Kommer Lofterud att flinande skamma mig för mina troligtvis felaktiga minnesbilder? Kan Björn F förmås att göra en djupdykning i sina arkiv. (Jag ser biblioteket klostret från Umberto Ecos "I rosens namn" framför mig. Om jag minns fel också vad det beträffar får stå osagt.)
Jag hoppas...och bävar.

Den vill jag ha!Den artikeln har jag läst ett par gånger, Bike nr 3 1979, jag har en över.
Toppen och tack!Kommer här![]()
![]()
Tack Grandell för tipset om vilket nummer det var.
View attachment 481206
View attachment 481201View attachment 481202
View attachment 481204View attachment 481203
View attachment 481204
View attachment 481205
Rickman-Suzukin är snygg än idag. Jag skulle nog kapa ner framskärmen lite och ta bort bakskärmen eller kapa det som syns.Toppen och tack!
(Bara "Gilla" känns en smula torftigt.)

Sagolik.Rickman-Suzukin är snygg än idag. Jag skulle nog kapa ner framskärmen lite och ta bort bakskärmen eller kapa det som syns.
Motorn är väldigt snygg i den ramen.
En annan av Binges hojar. Från blocket. De var jag sugen på. Fast den brann upp i den tragiska branden i Västra MKs lokaler på Söder Mälarstrand. Jag vet inte om den gick att rädda.
View attachment 481211View attachment 481212
J=1982?Sagolik.
Z1000J?
Jo kvoten är fylld nu. En sista bara.
View attachment 481221
View attachment 481222
billig att äga ska det stå.
Initierat med mätarna. Den detaljkännedomen har inte jag. Känner till det med oljeförbrukning men har för mig att de slet loppen ovala. Kanske ventiltätningsproblem också, inte omöjligt. Fräsigt med ZRX1100-prylar och old schoolöhlinare t ex. Just framskärmen är väl inte ett smycke direkt. Bagatell.J=1982?
Jag tror att detta var en 83:a pga mätarna.
J och 82orna var kända för att dra lite olja. Saknade ventiltätningar på avgasventilerna?
Jag vet inte om det var någon skillnad mellan de årsmodellerna eller ens om 83orna också hette J.
När jag var 16 år hade jag en z1000j -81, bizzart nog ombyggd till -83. Svart ( brun?) med stripsen i olika bruntoner.J=1982?
Jag tror att detta var en 83:a pga mätarna.
J och 82orna var kända för att dra lite olja. Saknade ventiltätningar på avgasventilerna?
Jag vet inte om det var någon skillnad mellan de årsmodellerna eller ens om 83orna också hette J.
Men han kallar den "streetracer".
Fine, då får den se ut som den vill.
Jag ser inte stor skillnad mellan denna och mycket av det som kallas caféracer, men jag stör mig inte på samma vis.
Kombinationen miniblinkers och sökarljus från luftvärnets överskott förvånar lite, men så kanske en "streetracer" skall se ut. Vad vet jag?
Hojen ser färdig ut, framdäcket sitter rättvänt och det är hyfsad ordning i garaget.
Vackert så.
Den som tycker hojen är värd pengarna köper den. Svårare än så är det inte.
Varför är den snudd på gratis? Bara adressen?
Man blir lite sugen. Inget att håna här. Minns när jag provkörde Yz490 på åttiotalet, knogarna släpade i marken efteråt. Stentvättade jeans, Bagheera jacka och crossväxlingar förbi ungdomsgården i Söderförorten. Damn
7 timmar enkel resa, kan ta den på crossskenan på dragkroken så man kan ju stå på lite. Spelar nästan ingen roll att den lär vara muggig. Så här kostade de allihopa för fem år sen men nya tider nu onekligen. Tyvärr lär den försvinna snabbare än en isglass i Abu DabiVarför är den snudd på gratis? Bara adressen?
Så mycket nedlagt och så blir den bara konstig.Jo kvoten är fylld nu. En sista bara.
View attachment 481221
View attachment 481222
billig att äga ska det stå.
Reggad XR75???? Ok detta slår ju onekligen det mesta i sfären ”unik” hur gick det ens till?
Ja, det där är ju ett unikum.
Förutom att någon välvillig hos dåvarande importör lär ha skrivit ett antal intyg som inte borde ha skrivits, så lär hojen blivit utrustad med ljusspolar som inte fanns från början.
Lattjo liten pryl!
Men priset...
Kan den ha slunkit igenom med Honda Monkey prylar? På ngt sätt? Den heter ju rätt saker i registreringen dock. Det vore så intressant att få höra historien om hur och varför ngn gjorde sig omaket att regga denna på sjuttiotalet. För vad?Ja, det där är ju ett unikum.
Förutom att någon välvillig hos dåvarande importör lär ha skrivit ett antal intyg som inte borde ha skrivits, så lär hojen blivit utrustad med ljusspolar som inte fanns från början.
Lattjo liten pryl!
Men priset...
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |