Min erfarenhet är att det nästan alltid blåser på 400-500m höjd... det där med "vindstilla" är precis nära marken, särskilt när det råder inversion vid stark kyla. Sådant framgår om man tittar på vindkartor osv och det är ju det som kraftbolagen har till grund för sina beräkningar. Inte tyckare på SH.Det låter väldigt konstigt, min erfarenhet är att de kallaste dagarna i januari brukar vara väldigt vindstilla.
SMHI stödjer förvisso påståendet att januari är en blåsig månad, men jag vill ändå tro att de är de varma januaridagarna som är blåsiga inte de kalla.
Kartor | SMHI
www.smhi.se
EDIT: https://vbk.lansstyrelsen.se
En bra hemsida om man vill se hur det ser ut med vindkraft. Även lite förutsättningar, det finns också olika lager med riksintressen osv osv. Jag har suttit en del med bla Vattenfall och diskuterat förutsättningar för vindkraftsetableringar på olika platser.
Om och var de skall projekteras är fortfarande en politisk fråga i första hand, och jag har inga större åsikter vare sig för eller emot. Däremot så ser jag absolut vindkraftens roll i energisystemet.
Last edited: