Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Det låter väldigt konstigt, min erfarenhet är att de kallaste dagarna i januari brukar vara väldigt vindstilla.

SMHI stödjer förvisso påståendet att januari är en blåsig månad, men jag vill ändå tro att de är de varma januaridagarna som är blåsiga inte de kalla.
Min erfarenhet är att det nästan alltid blåser på 400-500m höjd... det där med "vindstilla" är precis nära marken, särskilt när det råder inversion vid stark kyla. Sådant framgår om man tittar på vindkartor osv och det är ju det som kraftbolagen har till grund för sina beräkningar. Inte tyckare på SH.

EDIT: https://vbk.lansstyrelsen.se

En bra hemsida om man vill se hur det ser ut med vindkraft. Även lite förutsättningar, det finns också olika lager med riksintressen osv osv. Jag har suttit en del med bla Vattenfall och diskuterat förutsättningar för vindkraftsetableringar på olika platser.

Om och var de skall projekteras är fortfarande en politisk fråga i första hand, och jag har inga större åsikter vare sig för eller emot. Däremot så ser jag absolut vindkraftens roll i energisystemet.

Last edited:
Min erfarenhet är att det nästan alltid blåser på 400-500m höjd... det där med "vindstilla" är precis nära marken, särskilt när det råder inversion vid stark kyla. Sådant framgår om man tittar på vindkartor osv och det är ju det som kraftbolagen har till grund för sina beräkningar. Inte tyckare på SH.

Det blåser alltid högt upp, visst men vi är väl ändå överens om att vindkraft är intermittent? Jag skulle gissa att det är samma dagar som när det blåser mindre på marken så blåser det även mindre på 4-500 meters höjd.

Men i genomsnitt är det ju ett bra tillskott. Och vilken tur att vi hade vindkraftverken när kärnkraftverken skulle underhållas. :crash

Elproduktion.png

Vi är absolut överens om det, det är ju därför vindkraften MÅSTE kombineras med reglerkraft och mer vindkraft kräver också mer reglerkraft vilket ofta glöms bort i diskussionerna. Matar man bara in ännu mer intermittent/icke planerbar kraft utsätts elsystemet för effektsvängningar som till slut blir för stora. Häromdagen var det mycket nära att frekvensen droppade under gränsen för frånkoppling i EO4...

Jag tänkte inte vara sämre så köpte en dieselvärmare att ha ute i verkstan så nu står den och värmer på luftvärmepumpen får vila

Är det en Kina dieselvärmare? I såna fall rekomenderar folk att man köper till en "Afterburner"

Nej, det har ingenting med förbränningen att göra, och den kommer inte att skjuta eldsflammor, det är en ny smartare styrenhet som tydligen har en massa fiffiga funktioner, bland annat en smartare nerstängningsprocedur som ska bränna ur sot varje gång man stänger av.

Vi är absolut överens om det, det är ju därför vindkraften MÅSTE kombineras med reglerkraft och mer vindkraft kräver också mer reglerkraft vilket ofta glöms bort i diskussionerna. Matar man bara in ännu mer intermittent/icke planerbar kraft utsätts elsystemet för effektsvängningar som till slut blir för stora. Häromdagen var det mycket nära att frekvensen droppade under gränsen för frånkoppling i EO4...

När kopplar den ur? Vilken frekvens?
På kontrollrummet idag så låg vi så lågt att mätaren nuddade rött 49.9Hz, ett tag senare var vi uppe på 50.6
Vi ligger fortfarande lågt, men det stiger kanske allt eftersom O3 går upp

Några valda dagar för vindkraftverkens dagsproduktion.

1/12: 775 MW
3/12: 1609 MW
5/12 4042 NW
7/12: 1350 MW
12/12: 5086 MW
14/12: 1835 MW
15/12 4462 MW
16/12 4918 MW
17/12 5032 MW

Det är lätt att planera med den variationen....

1/12 Polarbröd bakar inte i dag, SSAB stänger ner smältverket

5/12 Fan vi måste spjälka vätgas och köra dumplast och värma upp någon sjö.....

Tydligen skulle spillvattnet från Barsbäck kunna förse hela Malmö och Lund med värme men det fick de inte för då skulle man bli beroende av dem .Var nån anställd på Barsebäck som berättade det

Det var ju ännu ett beslot som togs för att inte kärnkraften skulle framstå för bra, att vi inte skulle få utnyttja spillvärmen för uppvärmning, för att det skulle vara för farligt och det skulle kunna cirkulera radioaktivt vatten hemma i elementen.... (enligt motståndarna till fjärrvärmeinkoppling)

Är det en Kina dieselvärmare? I såna fall rekomenderar folk att man köper till en "Afterburner"

Nej, det har ingenting med förbränningen att göra, och den kommer inte att skjuta eldsflammor, det är en ny smartare styrenhet som tydligen har en massa fiffiga funktioner, bland annat en smartare nerstängningsprocedur som ska bränna ur sot varje gång man stänger av.
Jo är en kinavärmare ska kolla upp det med afterburner men verka funka bra effekten stämmer inte men verkar hyffsat snål

Det blåser alltid högt upp, visst men vi är väl ändå överens om att vindkraft är intermittent? Jag skulle gissa att det är samma dagar som när det blåser mindre på marken så blåser det även mindre på 4-500 meters höjd.

Men i genomsnitt är det ju ett bra tillskott. Och vilken tur att vi hade vindkraftverken när kärnkraftverken skulle underhållas. :crash

View attachment 479357
Så här ser min sammanställning ut för 2021.
Om någon funderar på om vindkraft levererar konstant så kan vi utreda det vidare.

22732A5B-F8D0-4490-8767-D440A08F79A5.jpeg

Indiska soltecknet har ingen rotationsriktning, kan vara vänt åt båda hållen.
Dock är det inte ”vridet”
I Vasastan Stockholm finns den här dörren. Kors åt båda hållen, gissar att den är från innan kriget.

Själv har jag en ASEA-katalog från 1924. Den har hakkorset på framsidan, skulle lägga ut en bild om jag bara hittade den. Många roliga pryttlar som såldes på den tiden.

1671316030076.png

I Vasastan Stockholm finns den här dörren. Kors åt båda hållen, gissar att den är från innan kriget.

Själv har jag en ASEA-katalog från 1924. Den har hakkorset på framsidan, skulle lägga ut en bild om jag bara hittade den. Många roliga pryttlar som såldes på den tiden.

View attachment 479359
Ja, den här instruktionen för oljefyllda transformatorer är från 1928.
I slutet av 30-talet började man att fasa ut den loggan.
Men, instruktionsboken är välskriven, gäller fortfarande och är mer informativ än det som levereras idag ?

8CE9337F-84FE-45B7-83AD-DF2D3117CF96.jpeg

Ännu mer kritik mot Ebbas lögner…

Den loggan var passé ungefär samtidigt med att de flesta vände bort Hitler och fram med Churchill så när det byggdes både O1, O2 och B1,B2 så var den sedan länge redan borta.

Sen ska man väl komma ihåg att loggan il det att hr. Hitler med anhang approprierade den kunde finnas i såväl familjen von Rosens familjevapen som på andra ställen där de funnits långt innan NSDAP skapade sin partisymbol.

Det finns bilder på en rätt så slank Hermann Göring under tidigt 20-tal lutandes sig mot en öppen spis/eldstad på ett av familjen von Rosens ställen/gods där svastikan är väl synlig och det som sagt innan kanske Göring tog den med sig till hr. Hitler med anhang?

En slank Herman Göring....?

Revisionist! Hädare!
Der Dicke har alltid varit fet.
Det är en av grundvalarna vi bygger vårt samhälle på.

Äsch, jag tramsar.
Fascinerade historia med honom och Carin Foch / v Kantzow.
Märkligt hur Göring kunde hålla igång sitt missbruk och ändå finnas kvar i den absoluta makteliten.

Ja, den här instruktionen för oljefyllda transformatorer är från 1928.
I slutet av 30-talet började man att fasa ut den loggan.
Men, instruktionsboken är välskriven, gäller fortfarande och är mer informativ än det som levereras idag ?

View attachment 479363

"ASEA fasade ut..." :D

Sorry, jag trodde inte mitt lilla inpass med loggan skulle dra iväg så mycket.

Som som sagt: hur länge efter 2030 kan man räkna att det finns flytande bränsle att köpa rimligt enkelt till alla våra förbränningsmotordrivna åkdon?

Behöva gå tillbaka till att handla soppa i glasdamejeanner på apoteket känns lite opraktiskt.

Revisionist! Hädare!

Äsch, jag tramsar.
Märkligt hur Göring kunde hålla igång sitt missbruk och ändå finnas kvar i den absoluta makteliten.

Som som sagt: hur länge efter 2030 kan man räkna att det finns flytande bränsle att köpa rimligt enkelt till alla våra förbränningsmotordrivna åkdon?

Behöva gå tillbaka till att handla soppa i glasdamejeanner på apoteket känns lite opraktiskt.

Det kommer att finnas flytande bränsle, exempelvis HVO och typ Alkylatbensin eller någon annan typ an syntetisk bensin. Det körde tyskarna med redan 1944 och IG Farbe gjorde landvinningar vi alla är glada åt idag.

Revisionist! Hädare!

Äsch, jag tramsar.

”Kriget är slut när Göring passar i Göbbels byxor” - är ett uttryck min farmor lärde mig, det var vad som muttrades under krigsåren när någon spekulerade i att det snart är slut. Lite roligt faktiskt ?

Ännu fler som är allt annat än nöjda med lögnar-Ebba...

Fast det där med att kräva elstöd istället för att dra ned 10% på elförbrukningen… har iaf jag svårt att förstå det vettiga med. Oavsett om det är i Skåne eller Kiruna.

Lösningen är att göra av med mindre energi, inte att fortsätta värma med direktel…

Vet inte om man har befogenhet att kräva någonting alls men om jag får kräva nåt inom energiområdet så kräver jag mer elproduktion vintertid. Fossilfri.

Sen föredrar jag sänkta skatter framför bidrag. Men när vi bara har 8 nyanser av rött i riksdagen så är det väl för mycket begärt.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back