Elbil eller inte?

Glöm inte bensin / dieselbilen för dom dagar där det är förbjudet köra elbilen.....

Alpeland: Forbud mod at køre elbil ved strømmangel til vinter​

Som det første land i verden gør Schweiz klar til at forbyde kørsel i elbiler, såfremt der opstår strømmangel i de kommende måneder. Også stikket til udvinding af kryptovaluta vil blive trukket.

Är det inte bättre att man förbjuder att LADDA elbilen dom dagarna?

Fan vad elsystemen har blivit orobusta på srnare tid, drt är som att man har infört slumpvis produktion i systemen, men räknat med pålitlig produktion istället
 
Är det inte bättre att man förbjuder att LADDA elbilen dom dagarna?

Fan vad elsystemen har blivit orobusta på srnare tid, drt är som att man har infört slumpvis produktion i systemen, men räknat med pålitlig produktion istället

I en ideal värld ja, men hur kontrollerar man när folk har laddat sina bilar?
 
Jag blev lite besviken på att den inte var i folkabuss-storlek, det blir ju ingen hippie-shag-wagon av den där plutte bilen....
Är den verkligen mindre än en T1 som ju är den inspirationen hämtats från?
Dom är ju sjukt små.
 
Är den verkligen mindre än en T1 som ju är den inspirationen hämtats från?
Dom är ju sjukt små.

T1 var förvisso liten, men den hade tre sätesrade och hyfsat bagageutrymme ovanpå motorn, och gick alldelens utmärkt att campa i.

Den moderna är förmodligen mycket mindre inuti för att den är försedd med moderniteter som krockskydd och bjäfs.

På en T1 hade man 0.9 mm plåt mellan tånaglarna och bilen framför som man krockade med....
 
Exakt. När vi låter staten kontrollera och reglera vad vi använder elen vi köpt till så är vi på ett sluttande plan.
Det är mycket staten kontrollerar redan som dom inte skall.

Ex o registrerade mobil nummer.

Alla som har en legetim anledning att vara osynliga har nu svårare att vara osynliga nu mera. Som ex
 
Undantag för jobb, handla, religiösa resor etc. Känns som ganska lätt att komma runt. Men säkert något viktigt symbolvärde....
 
Undantag för jobb, handla, religiösa resor etc. Känns som ganska lätt att komma runt. Men säkert något viktigt symbolvärde....

Ja, blir man stoppad på väg till bion så är man ju på väg att handla popcorn....

Eller så är man på väg till sin kompis för en religiös seans, det är bara att ha med sig en flaska för nattvard...
 

Elbilen Opel Corsa-e återkallas – avgaserna kan inte mätas​

Tysk byråkrati tvingar Opel att återkalla elbilen Corsa-e för att den inte kan rapportera avgasvärden.
Av Magnus Fröderberg
Publicerad i går, 16:08
ELBILAR ELBILAR
ANNONS

Den tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen har upptäckt att Opel Corsa har problem med mjukvaran vilket leder till att den inte kan användas för att mäta avgasutsläpp. Det är naturligtvis ett problem på vanliga Corsa med avgasrör, men byråkratin gör att även elbilen Corsa-e omfattas – trots att den inte kan släppa ut avgaser.
 

Elbilen Opel Corsa-e återkallas – avgaserna kan inte mätas​

Tysk byråkrati tvingar Opel att återkalla elbilen Corsa-e för att den inte kan rapportera avgasvärden.
Av Magnus Fröderberg
Publicerad i går, 16:08
ELBILAR ELBILAR
ANNONS

Den tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen har upptäckt att Opel Corsa har problem med mjukvaran vilket leder till att den inte kan användas för att mäta avgasutsläpp. Det är naturligtvis ett problem på vanliga Corsa med avgasrör, men byråkratin gör att även elbilen Corsa-e omfattas – trots att den inte kan släppa ut avgaser.

På nåt sätt vill jag bara utbista i "Tyskar..."

"Regeln sind Regeln und sollen befolgt werden"
 
Har nu sett annonser på Tesla model 3, 2019, med stora batteriet, för under 400’ även i Sverige.
Nu senast en grå -19, 12k mil, 380’. Det borde nå en betydligt större grupp köpare. Den stora smällen om närmre 50% värdeminskning är tagen. Milkostnader kan bara bli bättre.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top