Idag är jag förbannad därför att...

Jag tyckte inte att det var så mycket snö så jag tog fram den lilla slungan. Den startade på första rycket fast den har stått ett par år.
Lite synd att det var kramsnö som packade igen utloppet på två sekunder. Efter 15 försök gav jag upp. 20221121_112740.jpg

Fram med fyrhjulingen efter att ha flyttat högar med däck, en motorcykel och diverse annan bråte. Det gick bra tills jag skulle köra tredje svepet uppför backen då bladet kom för nära omgivningen och fästet släppte från ramen.
20221121_115517.jpg
Det är väl äkta kinesium i ramen så man får vara tacksam att det är fästet som ger sig.

Gårdsplanen och sista svepet fick jag ta för hand.

Det är skönt med semester.

Stockholmarna har tagit fram bandvagnarna nu så att kritisk verksamhet som surdegshotell och microbryggerier inte ska drabbas av över/underjäsning...

På Arlanda och Centralen jäser dock missnöjet som brukligt

Ställ en utstickande betongsugga i vallen som snöröjarn kan flytta på nästa gång.... :hihi :machinegu
Vi har ju en dagvattenbrunn precis utanför, där skulle man ju kunna förankra både det enda och andra :D
Kommunens prioriteringar är åt helvete nu.
Nämnde du att torktumlaren pajat också?!
;)
Ja, mitt grindhål är ju viktigare än allt annat! :fakta Skämt åsido, det snöröjs ingenstans. Tex så tar sig personal inte till skolor/dagis, så man uppmuntras ha barnen hemma istället för i skola/på dagis. Möjligen snöröjer dom lite runt kommunhuset, så att stollarma där tror att det är bra överallt.

Nej, jag har inte upplyst kommunen om det än, men jag funderar på att bygga en slunga och ge dom en kul överraskning :mad:
Beroende på hur det ser ut så kan detta funka.

Jodå, jag gör så så gott jag kan, håller rent uppströms, och skottar en meter ut i gatan och allt det bär jag bort en bra bit nedanför grindhålet, men icke. Dom tar inte bort någon som helst snö, dom mosar bara ut den från vägen till folks tomter.
Borde gå att få prio. Stridsvagnshinder låter inte ett dugg feministiskt, stridsvagnar ska man tala tillrätta med dialog och jämföra känslor.
Ja, man går ju och stoppar blommor i pipan bara, så blir alla lyckliga och glada :tummenupp

Nu har jag skottat 2,5h igen, och lagom när jag sjönk ner i soffan med lite lunch kom plogen. Frugan vrålade "men va fan, nu gör dom det igen!!" Sen sprang hon ut, och drämde igen dörren så det knakade i takstolarna. Spännande :D

Förbannad på all fotboll i radion :kulspruta

Jag vet inte riktift hur situatiuationen ser ut där du bor, men åtminstone här kan jag få in 7 olika radistationer med olika utbud, många av dom sänder inte fotboll.

Sedan är ju till och med gratis-Spotify bättre än radio rent generellt i dom allra flesta fallen.

Last edited:
Enklast kan var dra sladden ur väggen så blir det oftast tyst !

Ja, om det inte är en batteridriven radio, men oftast finns det reglage på själva radion för att ändra station eller variera ljudvolymen eller stänga av helt och hållet.

Jag har faktiskt ett par ryska trådradiomottagare som enligt uppgift inte gick att stänga av helt, man kunde bara höja och sänka ljudet inom vissa gränser.
Det ryktades också om att om man drog ut dom ur uttaget så noterades det och eventuellt fick man också besök av herrar i svarta rockar som undrade om man inte var patriotisk..

Jag har inte öppnat och kollat dom för mikrofoner, för alla skruvar är plomberade

Den ryska lösningen var att lägga vintermössan (modell björnfitta) över radion

Stockholmarna har tagit fram bandvagnarna nu så att kritisk verksamhet som surdegshotell och microbryggerier inte ska drabbas av över/underjäsning...
Besserwisser:
Över/underjäsning har inget med jäsningstiden att göra, utan kallas så beroende på om jästen ligger överst eller underst brygden.

/Hembryggare

Frugan har en förmåga att inte skruva på korkar särskilt hårt, mer än en gång har vattenflaskor läckt och jag gnäller frekvent om det. I morse skulle jag skaka yoghurten, och självklart lossnar locket så jag dränker mig och halva köket i yoghurt. Jag var verkligen inte på humör för sånt just då, och jag kan ha väckt några av grannarna i villakvarteret när jag upplös min familj om vad jag tyckte om min frus förmåga att hantera skruvkorkar och att bli dränkt i yoghurt. Tydligen var rak och ärlig kommunikation inte riktigt så uppskattat som dom påstår. Men hon städade åtminstone köket.
Kom att tänka på den här episoden. Hur jag faktiskt garvade och tänkte "hur kan det där vara ett problem?" Jag bor själv och är således säker på att korkarna är åtskruvade.
Hursom, i helgen hade jag bror och hans 2 små änglar på "sova över:, vilket är ett jättetrevligt event. De 2 har energi som om den kunde tas tillvara skulle lösa skandinaviens problem i en grisblink, bara överskottet. Därtill är de gulliga, snälla och älskvärda.
Jag hade tilldragelsen till ära köpt flera sorters yoggi till frukost då jag vet att de är tämligen picky. De flyttade sina gränser och provade lite av varje utöver vad de stoppar i sig av specifika brödsorter, dryck och pålägg.

Idag tar jag en, som jag trodde, oöppnad yoggi.

Jag får nog ta ett snack med dem om det där med att bara lägga tillbaka korken på förpackningen.

Dessvärre tror jag blamagen faller tillbaka på mig, men så är det med sånt som faller utanför gängse rutiner.

Skriver i fel tråd, eftersom jag inte är arg, men pga att jag återknöt till Hoztics eskapader...

Jag hade tilldragelsen till ära köpt flera sorters yoggi till frukost då jag vet att de är tämligen picky. De flyttade sina gränser och provade lite av varje utöver vad de stoppar i sig av specifika brödsorter, dryck och pålägg.

Dom tänjde sina gränser och prövade något nytt för att dom var i en ny miljö...
Sånt är jäkligt viktigt under uppväxten.

Sen lärde du dig en läxa också, hur det är att dela bostad...
Vänta bara tills du har någon som konsekvent lägger osthyveln i fel låda, klämmer tandkrämen på mitten, köper fel sorts flingor och talar om för dig att du aldrig fäller ner toasitsen.

Eller, än värre, inte fäller upp toasitsen efter sig själv.

Det går absolut inte att lära dom att det är lika jobbigt/jobbigare att lyfta en sak än att fälla ner samma sak.
Jag läste någonstans om en kvinna på en väldigt mansdominerad arbetsplats som skaffade sig vanan att fälla upp ringen efter sig, dels för att det var 99% ståkissare, men också för att några av ståkissarna brydde sig inte om att fälla upp ringen om den var nere utan skvätte på den när dom pissade.

Dom tänjde sina gränser och prövade något nytt för att dom var i en ny miljö...
Sånt är jäkligt viktigt under uppväxten.

Sen lärde du dig en läxa också, hur det är att dela bostad...
Vänta bara tills du har någon som konsekvent lägger osthyveln i fel låda, klämmer tandkrämen på mitten, köper fel sorts flingor och talar om för dig att du aldrig fäller ner toasitsen.
Äh, de är som hemma här. Gillar deras positiva energinivå, sen har jag inte varit solitär hela livet.

Edit;
Ett vansinnigt irriterande moment när jag och mitt barns mor var sambos var hennes mor och hennes städdille.
Det här med att slänga mina kläder var något av ett problem.
Jag föreslog att hon och hennes elake gubbe kunde flytta in i huset med alla synpunkter de hade på hur saker skulle vara. Jag menar, vi kunde ju bo i den perfekt skötta villan, alltså deras, som stod tom andra sidan stan.

Dålig stämning.

Last edited:
Har du ett rum ledigt som du kan lätt stoppa ventilationen i kan den dubbla som torkrum

Släng in en avfuktare för 1500 från t.ex biltema

Sliter du inte sönder kläderna
Vi gör bitvis så redan, men det drar mer energi, tar längre tid och funkar inte riktigt med alla saker man tvättar. Tex kudden, täcken mm är inte helt lättorkade så, och dom vinner på att tumla runt.

Men jag kavlade upp ärmarna igår och plockade isär torktumlareländet, så nu är den kry igen. Frugan blev lite butter för hon ville ha en ny, för 6 papp, som skulle dra flera kWh mindre, per år. Jag räknade ut att pay off-tiden var 30+ år, om elen kostar 2 kr/kWh och om man kör den 3 gånger i veckan, som beräkningsmodellen säger, så ofta kör inte vi.

Vi gör bitvis så redan, men det drar mer energi, tar längre tid och funkar inte riktigt med alla saker man tvättar. Tex kudden, täcken mm är inte helt lättorkade så, och dom vinner på att tumla runt.

Men jag kavlade upp ärmarna igår och plockade isär torktumlareländet, så nu är den kry igen. Frugan blev lite butter för hon ville ha en ny, för 6 papp, som skulle dra flera kWh mindre, per år. Jag räknade ut att pay off-tiden var 30+ år, om elen kostar 2 kr/kWh och om man kör den 3 gånger i veckan, som beräkningsmodellen säger, så ofta kör inte vi.

Jag torkar på torkställning vid kaminen i vardagsrummet, utan luftavfuktare, för där behöver man köra luftfuktare annars.

Hänger jag tvätten strax innan sängdags så är den torr på morgonen och kan tas undan.

I mitt förra hus hade jag torkskåp, en skituppfinning från 70 talet, det drog ström så inni...
tvätten torkade till 80% väldigt snabbt, men sedan tog det en jäkla tid att få den helt torr.
Jag misstänker att det var många kilowatt som gick rakt ut i ventilationen där.

Så jag började ställa timern på en timme för att få bort det värsta, sedan öppnade jag skåpdörren och lät det sista lufttorka över natten

Haha, nja, det är nog ren självbevarelsedrift.
Inom försvarsmakten använder ju många tjejer kisstratt också för att slippa sitta ner, IOFS mest ute i fält...

Som den gamla dikten sa:

Svårt är att leva, svårt är att dö
men svårast av allt, att sittkissa i meterdjup snö....

Jag torkar på torkställning vid kaminen i vardagsrummet, utan luftavfuktare, för där behöver man köra luftfuktare annars.

Hänger jag tvätten strax innan sängdags så är den torr på morgonen och kan tas undan.

I mitt förra hus hade jag torkskåp, en skituppfinning från 70 talet, det drog ström så inni...
tvätten torkade till 80% väldigt snabbt, men sedan tog det en jäkla tid att få den helt torr.
Jag misstänker att det var många kilowatt som gick rakt ut i ventilationen där.

Så jag började ställa timern på en timme för att få bort det värsta, sedan öppnade jag skåpdörren och lät det sista lufttorka över natten
Jo, hemma hos mor och far hade farsan satt upp skenor i taket framför pannan i pannrummet. Varmt och rejäl luftomsättning, så det torkade grymt bra. Man skulle akta sig för att hänga syntetiska kläder närmast pannan bara :brinnerup

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back