Pinlock

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Struten var genialisk. Motverkar också buskörning.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Pinlock = bra. Varför gör man inte visir såhär från början? Den extra kostnaden borde vara minimal medan fördelarna stora för trafiksäkerheten.
Det enkla svaret är väl att om man ska lägga med ett pinlock med hjälmen så ökar den totala tillverkningskostnaden och då måste dom ta mer betalt för hjälmen i handeln för att fortfarande tjäna pengar.
För dyra hjälmar kan det ju vara fråga om relativt sett små skillnader men för en billig hjälm så innebär ju en extra kostnad på 400 kr en procentuellt sett ganska stor skillnad i pris.
Jag är ganska säker på att min Schuberth levererades med pinlock och det är nog ganska vanligt bland premiumhjälmarna om jag inte missminner mig. I vart fall är nog nära 100% av premiumhjälmarna åtminstone "pinlock ready"
Köper man en billigare hjälm så är det nog ofta så att det inte följer med eftersom dom i högre grad är fokuserade på att pressa priset.

Så i sak kan jag hålla med dig. Samtidigt så är det ju så att om jag ska ha en hjälm som jag kan låna ut till någon som skall åka med vid något enstaka tillfälle så kanske inte en medpassagerare har lika stort behov av pinlock och för min del så är det ju så att om det är en hjälm som mestadels kommer att ligga på hyllan och inte användas så känns det onödigt att det är en dyrare hjälm.

För den som köper en hjälm åt sig själv som kör relativt sällan och bara när det är varmt och soligt så är behovet av pinlock betydligt mindre och då kanske det är lägre prioriterat än att hålla nere priset på hjälmen.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det enkla svaret är väl att om man ska lägga med ett pinlock med hjälmen så ökar den totala tillverkningskostnaden och då måste dom ta mer betalt för hjälmen i handeln för att fortfarande tjäna pengar.
För dyra hjälmar kan det ju vara fråga om relativt sett små skillnader men för en billig hjälm så innebär ju en extra kostnad på 400 kr en procentuellt sett ganska stor skillnad i pris.
Jag är ganska säker på att min Schuberth levererades med pinlock och det är nog ganska vanligt bland premiumhjälmarna om jag inte missminner mig. I vart fall är nog nära 100% av premiumhjälmarna åtminstone "pinlock ready"
Köper man en billigare hjälm så är det nog ofta så att det inte följer med eftersom dom i högre grad är fokuserade på att pressa priset.

Så i sak kan jag hålla med dig. Samtidigt så är det ju så att om jag ska ha en hjälm som jag kan låna ut till någon som skall åka med vid något enstaka tillfälle så kanske inte en medpassagerare har lika stort behov av pinlock och för min del så är det ju så att om det är en hjälm som mestadels kommer att ligga på hyllan och inte användas så känns det onödigt att det är en dyrare hjälm.

För den som köper en hjälm åt sig själv som kör relativt sällan och bara när det är varmt och soligt så är behovet av pinlock betydligt mindre och då kanske det är lägre prioriterat än att hålla nere priset på hjälmen.
Men jag fick ju med pinlock i lådan för en hjälm som kostar 1600 spänn. Alltså är något av det överprisat/överskattat. Det är precis som med andra hobbies - är det inne så kostar det. En rejäl smidig vattentät handske av en känd tillverkare (Tegera) för fritidsbruk kostar 100 spänn. En jakthandske av ULTIMATE HUNTER ADVENTURE EXTREME kostar 700 spänn, är inte vattentät, tunn som fan men har camo-färg... ?? Även exakt samma argument framförs där. Tro mig, jag har jagat och det är samma dumheter bland jägare.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Men jag fick ju med pinlock i lådan för en hjälm som kostar 1600 spänn. Alltså är något av det överprisat/överskattat. Det är precis som med andra hobbies - är det inne så kostar det. En rejäl smidig vattentät handske av en känd tillverkare (Tegera) för fritidsbruk kostar 100 spänn. En jakthandske av ULTIMATE HUNTER ADVENTURE EXTREME kostar 700 spänn, är inte vattentät, tunn som fan men har camo-färg... ?? Även exakt samma argument framförs där. Tro mig, jag har jagat och det är samma dumheter bland jägare.

Såväl hjälmtillverkare som pinlock-tillverkare behöver ju se till lönsamheten som helhet under produkternas livcykel, dvs de så kallade gungorna och karusellerna. Vet inte hur det ser ut i just det här fallet, men gissningsvis är priset hjälmtillverkarna betalar betydligt lägre (även om det för billigare hjälmar förstås kan bli för dyrt). Kanske gör Pinlock där inga större marginaler, men för varje såld hjälm vet de samtidigt att de ökar försäljningen av reservvisir som de kan ha högre marginaler på. Hjälmtillverkaren ökar å andra sidan försäljningen om de kan erbjuda denna funktion. Vinn-vinn för båda parter i såna fall.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men jag fick ju med pinlock i lådan för en hjälm som kostar 1600 spänn. Alltså är något av det överprisat/överskattat. Det är precis som med andra hobbies - är det inne så kostar det. En rejäl smidig vattentät handske av en känd tillverkare (Tegera) för fritidsbruk kostar 100 spänn. En jakthandske av ULTIMATE HUNTER ADVENTURE EXTREME kostar 700 spänn, är inte vattentät, tunn som fan men har camo-färg... ?? Även exakt samma argument framförs där. Tro mig, jag har jagat och det är samma dumheter bland jägare.
Ja. Jag säger ju inte att det är ett hundraprocentigt förhållande. Men enligt mina iakttagelser så är det väldigt vanligt att dyrare hjälmar levereras med pinlock och relativt ovanligt att billigare hjälmar gör det.
Och sambandet är helt klart att dom som tillverkar och säljer billigare hjälmar avstår från att leverera med det eftersom det höjer den totala tillverkningskostnaden.
Sen finns det en del billigare hjälmar där man levererar med pinlock. Men då kan kan räkna med att dom sparat in motsvarande kostnad på tillverkningen av själva hjälmen.

Har du en hjälm som kräver att du tar betalt 1600 för att inte gå med förlust så kan du inte slänga med ett pinlock ovanpå det eftersom vinsten då uteblir.
Om du däremot har en hjälm som tillverkas lite billigare och då kräver att du tar 1200 för att få lite vinst på den så kan du ju välja att slänga med ett pinlock för 400 och istället sälja den för 1600.
Nu betalar hjälmtillverkarna garanterat inte samma pris för pinlock som vi slutkonstumenter gör eftersom dom köper från tillverkaren utan mellanhänder och dom köper större volymer på en gång. Plus att dom som tillverkar pinlock säkert kan tänka sig att få lite mindre vinst på det pinlock som levereras med hjälmen mot att dom säkerställer att en hyfsad andel av de köparna sedan behöver köpa ett nytt pinlock när det gamla är utslitet och då ta en större vinst.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top