Pinlock

Ni vet väl att det finns olika kvalitetsindex på Pinlock? Tror att det högsta/bästa har index 120.
 
Pinlock är en gudagåva. Såklart inget magiskt men tar bort det mesta av imman.

På vintern får man dock passa sig då det blir frost på insidan om man inte öppnar visiret lite vid låg fart.
 
Pinlock är en gudagåva. Såklart inget magiskt men tar bort det mesta av imman.

På vintern får man dock passa sig då det blir frost på insidan om man inte öppnar visiret lite vid låg fart.
Vad i hela friden? Is???? MESTA av imman?? Över fyrahundra spänn för en plastflärp - då vill jag fan ha defrosterknapp och värmeslinga i den. ??
 
Rätt!
Och jag har aldrig upplevt imma någonsin med färd på motorcykel.
Och jag körde med öppen hjälm fram till för en vecka sedan. Halsduk framför näsan och goggles såklart men ändå. Saknar friheten och vinden i ansiktet redan. #störd ?
 
Polacken här hade varken pinlock eller värmeslingor i visirer vad jag kunde se.

Verkade rätt kallt och tråkigt att åka från Polen till Nordkap på vintern. Genom Finland och deras raka tråkiga vägar genom evig skog.
Vitt, vitt, vitt, snöfall och mera vitt.

Imponerande resa. XL600 med skidor.


 
Polacken här hade varken pinlock eller värmeslingor i visirer vad jag kunde se.

Verkade rätt kallt och tråkigt att åka från Polen till Nordkap på vintern. Genom Finland och deras raka tråkiga vägar genom evig skog.
Vitt, vitt, vitt, snöfall och mera vitt.

Imponerande resa. XL600 med skidor.


Vilken hjälte. Jag vill också ha skidor!
 
En hjälte, absolut!

Det finns ett längre klipp med mera åkning och han berättar på polska.

Jag har aldrig kört med skidor. Tydligen kör man med innerskidan i kurvorna. Kör man ner ytterskidan också så kan den hugga fast och då kan man slå runt. Kan göra ont. Men det går att åka fort med skidor.

Det dyker upp skidor på blocket ibland.

 
Ni vet väl att det finns olika kvalitetsindex på Pinlock? Tror att det högsta/bästa har index 120.
Tack för infon, visste inte det.
Verkar dock svårt att få reda på den tekniska hemligheten bakom de olika indexeringarna?
Visst, 120 är "bäst", men vad är det som gör att den är så bra?
Har kanske inte sökt igenom hela internet, men de flesta sidor är oerhört genrella och flummiga.
Någon som vet och kan förklara?
 
Tack för infon, visste inte det.
Verkar dock svårt att få reda på den tekniska hemligheten bakom de olika indexeringarna?
Visst, 120 är "bäst", men vad är det som gör att den är så bra?
Har kanske inte sökt igenom hela internet, men de flesta sidor är oerhört genrella och flummiga.
Någon som vet och kan förklara?
Jag är inte säker, men tror att det är kvaliteten på själva "tätningslisten" som skiljer. Lärde mig detta ganska nyligen själv, av Richie Vida på Tuben.
 
Tack för infon, visste inte det.
Verkar dock svårt att få reda på den tekniska hemligheten bakom de olika indexeringarna?
Visst, 120 är "bäst", men vad är det som gör att den är så bra?
Har kanske inte sökt igenom hela internet, men de flesta sidor är oerhört genrella och flummiga.
Någon som vet och kan förklara?

Hela internet låter jobbigt, citerar mig själv från tidigare i tråden ;)

Förmåga att hålla imma borta verkar vara en sak som skiljer. 30 verkar bara finnas i standardstorlek ("one size fits all"), medan 70 och 120 är måttanpassade till specifika hjälmar för att få så optimalt siktfält som möjligt. 70 och 120 finns också med olika färg/toning. 120 verkar vara racevarianten.

Till både Arai- och Shoeihjälmar jag köpt följde det med 120.
 
Hela internet låter jobbigt, citerar mig själv från tidigare i tråden ;)
Ha ha, jo men vad skiljer rent tekniskt mellan till exempel 70 och 120 ?
Har man måttanpassat 120 lite bättre än 70?
Men ibland ger jag bara upp, och inser att man får det man betalar för :)
 
Ha ha, jo men vad skiljer rent tekniskt mellan till exempel 70 och 120 ?
Har man måttanpassat 120 lite bättre än 70?
Men ibland ger jag bara upp, och inser att man får det man betalar för :)
En svindyr plastflärp.
 
Ha ha, jo men vad skiljer rent tekniskt mellan till exempel 70 och 120 ?
Har man måttanpassat 120 lite bättre än 70?
Men ibland ger jag bara upp, och inser att man får det man betalar för :)
Ingen aning, men låter som en rimlig gissning att man lagt mer tid och pengar för att få perfekt passform. Kanske i kombination med bättre materialval, exempel för förbättrade optiska egenskaper. Men nu gissar jag.
 
En svindyr plastflärp.
Jag tror alla förstått vid det här laget att du inte tycker att det är värt det.

När min pinlock slutade fungera härom året i +3 grader, spöregn och motvind kan jag lova att jag betalat flera gånger om för att slippa köra med öppet visir.
 
Det kan vara intressant att kolla på för båda som jag har haft i min rpha70 har inte haft silikonrand hela vägen runt, verkar helt sjukt f.ö.
 
Det kan vara intressant att kolla på för båda som jag har haft i min rpha70 har inte haft silikonrand hela vägen runt, verkar helt sjukt f.ö.
Skumt...
Men tack för infon, hade ingen aning om att det fanns olika märkningar på dom.
Till mina Schubert och Touratech verkar det bara finnas en variant, och den saknar märkning, men har naturligvis silikonrand runt hela (jag vet inte hur den kan fungera utan?).
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top