Pinlock

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag tror alla förstått vid det här laget att du inte tycker att det är värt det.

När min pinlock slutade fungera härom året i +3 grader, spöregn och motvind kan jag lova att jag betalat flera gånger om för att slippa köra med öppet visir.
Inte grejen i sig. Men pengarna för något som möjligen är värt 14 öre tillverkat på andra sidan planeten av en 6-åring som jobbar 12 timmar om dagen. Typ. I-landsproblem.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Skumt...
Men tack för infon, hade ingen aning om att det fanns olika märkningar på dom.
Till mina Schubert och Touratech verkar det bara finnas en variant, och den saknar märkning, men har naturligvis silikonrand runt hela (jag vet inte hur den kan fungera utan?).
Den.... funkar inte utan silikon hela vägen runt har jag märkt :D
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Inte grejen i sig. Men pengarna för något som möjligen är värt 14 öre tillverkat på andra sidan planeten av en 6-åring som jobbar 12 timmar om dagen. Typ. I-landsproblem.
Framskärm till min viffer kostar 7000, misstänker att tillverkningskostnade inte är så hög. De de säljer är upplevt värde, ungefär som alla grejer. (motul vs biltema)
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Jag blir inte kompis med mitt pinlockvisir. Det immar lite långsamt igen när det är sådant väder och om det kommer in fukt i hjälmen kan man ge sig fan på att den lägger sig mellan visiren och gör det snudd på omöjligt att se något. Väldigt nära att slänga det. (och ja, jag har bytt och låtit någon som vet vad de gör, förhoppningsvis, göra det också)
När jag körde vinter valde jag att kompletteringstäta pinlock med silicone.
Se till att allt är torrt, montera pinlock, lägg en tunn sträng silicone i "skarven", utanför pinlock-visirets egen tätning. Som du skulle fogat mellan kakel och diskbänk alltså.
Inte demonteringsbart sedan såklart så inget jag skulle göra med nya grejor. Men nöden har ingen lag...

1668500999832.png
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack tack! Stämmer bra det. Men fakk off!!! Över 400 spänn för en plastflärp. Blir nog såpa på insidan som förr. Det är det INTE värt. ?
Det är ju naturligtvis en fråga om prioriteringar. Efter att ha kört både med och utan pinlock så kan jag säga att jag aldrig skulle köra utan om jag överhuvudtaget har ett val.
400 spänn är det lätt värt. Jag är ganska säker på att dom kostar mer än så till min hjälm.
Har man ändå lagt 15 000 på ställ, handskar och stövlar och sedan ytterligare 6000 på en hjälm så är den lilla merkostnaden på några hundringar för ett pinlock inte det som krashar ekonomin.
Och man ser såpass mycket bättre när det börjar vara lite kallt och fuktigt att det mycket väl kan förhindra en olycka.
Men framför allt är det bekvämligheten att man inte måste köra med visiret öppet hela tiden för att det inte skall börja imma igen. När det börjar krypa ner mot nollan ute och småregnar så vill man ha kvar vartenda uns av värme man kan och slippa ventilera onödigt mycket i hjälmen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror alla förstått vid det här laget att du inte tycker att det är värt det.

När min pinlock slutade fungera härom året i +3 grader, spöregn och motvind kan jag lova att jag betalat flera gånger om för att slippa köra med öppet visir.
+1 på den. Jag skulle aldrig välja att vara utan pinlock efter att ha testat både med och utan.
Jag skulle aldrig ens välja en hjälm om den inte var åtminstone förberedd för pinlock och helst levereras med ett. Det är för mig ett absolut krav. temp nära nollan och regn innebär att visir utan pinlock lätt immar igen och då måste man lätta på visiret för att öka ventilationen och då blir det onödigt kallt i hjälmen och det vill man inte under dom väderförhållandena.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Inte grejen i sig. Men pengarna för något som möjligen är värt 14 öre tillverkat på andra sidan planeten av en 6-åring som jobbar 12 timmar om dagen. Typ. I-landsproblem.
Starkt tveksam till det påståendet. Att producera ett visir som är optiskt korrekt och ger bra sikt är ganska långt ifrån att sy ihop en tröja åt HM.
Tillverkningskostnaden är nog ganska rejält mycket högre än vad du tror och för att slippa orenheter i plasten så är det ganska rena lokaler man måste hålla till i och ganska högkvalitativ utrustning. Maskiner som kan tillverka vanliga plastdelar är långt ifrån tillräckligt exakta för att kunna producera ett bra visir.

Jämför med glasögon. Om du sätter vanligt billigt plexiglas i ett par glasögon så kommer du inte att se speciellt bra eftersom det är behäftat med en massa optiska fel som inte gör något för en billig plexiglasskiva men som får stor betydelse för ett par glasögon liksom det blir för ett visir.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Starkt tveksam till det påståendet. Att producera ett visir som är optiskt korrekt och ger bra sikt är ganska långt ifrån att sy ihop en tröja åt HM.
Tillverkningskostnaden är nog ganska rejält mycket högre än vad du tror och för att slippa orenheter i plasten så är det ganska rena lokaler man måste hålla till i och ganska högkvalitativ utrustning. Maskiner som kan tillverka vanliga plastdelar är långt ifrån tillräckligt exakta för att kunna producera ett bra visir.

Jämför med glasögon. Om du sätter vanligt billigt plexiglas i ett par glasögon så kommer du inte att se speciellt bra eftersom det är behäftat med en massa optiska fel som inte gör något för en billig plexiglasskiva men som får stor betydelse för ett par glasögon liksom det blir för ett visir.
Fast både "svenska" och Internetglasögon görs på samma ställe. I fakking Thailand eller liknande. Sen skickas de halva klotet och Synsam lägger på en massiv profit på dom i kassan i Ljungby. Men du får ju ett snyggt fodral. ??
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag blir inte kompis med mitt pinlockvisir. Det immar lite långsamt igen när det är sådant väder och om det kommer in fukt i hjälmen kan man ge sig fan på att den lägger sig mellan visiren och gör det snudd på omöjligt att se något. Väldigt nära att slänga det. (och ja, jag har bytt och låtit någon som vet vad de gör, förhoppningsvis, göra det också)
Det är väl inte så att du gjort som jag ? :cry:
Monterat Pinlock'en med fel sida mot det yttre visiret ?
Den sida som ska vara mot det yttre visiret har en liten upphöjning som ska skilja plastglasen åt. Och täta så det inte kommer in fukt emellan.
Kan du känna upphöjningen med fingret på insidan av visiret så sitter pinlocken med fel sida inåt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast både "svenska" och Internetglasögon görs på samma ställe. I fakking Thailand eller liknande. Sen skickas de halva klotet och Synsam lägger på en massiv profit på dom i kassan i Ljungby. Men du får ju ett snyggt fodral. ??
Det har jag inte sagt något om. Däremot är det inget som tillverkas av 6 åringar i någon "sweatshop" Att tillverka optiskt korrekta linser och visir ligger på en helt annan kompetensnivå än det och dom är inte riktigt så billiga att tillverka som du säger.
Att det sedan trots det finns kvar en ansenlig marginal för vinst betvivlar jag inte.
Men så är det med allt.
Man brukar säga att man kan räkna med att en vara har en tillverkningskostnad som är ca 10% av vad du får betala för den i handeln men det varierar såklart en del uppåt och neråt beroende på exakt vad det är för vara.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kostnaden för en produkt består av långt mycket mer än bara tillverkningskostnaden. Bara sett till de rörliga kostnaderna så kostar det att utveckla och testa produkten, distribuera och lagerhålla den, marknadsföring, service, garantikostnader, teknisk dokumentation, utbildning av personal och återförsäljare osv. Tillverkas produkten i små serier kan det dessutom innebära att verktygskostnaden per tillverkad produkt blir rätt hög i sammanhanget. Sedan sätts naturligtvis priset utifrån vad det går att sälja den för på en marknad, men denna typ av kostnader behöver man få täckning för för att inte sälja produkten med förlust. Då har jag ändå inte tagit med fördelning av fasta kostnader, kostnader i återförsäljarledet osv.

Att bara jämföra tillverkningskostnad med försäljningspris ger en extremt skev bild av vilka marginaler det handlar om.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Men tror ni inte att de snälla killarna på Nilssons i Skånes Fagerhult hade kvar lådan med pinlockvisiret i?! Var nere och hämtade det i eftermiddag. IMG_20221116_170704285_HDR.jpg
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Pinlock = bra. Varför gör man inte visir såhär från början? Den extra kostnaden borde vara minimal medan fördelarna stora för trafiksäkerheten.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kostnaden för en produkt består av långt mycket mer än bara tillverkningskostnaden. Bara sett till de rörliga kostnaderna så kostar det att utveckla och testa produkten, distribuera och lagerhålla den, marknadsföring, service, garantikostnader, teknisk dokumentation, utbildning av personal och återförsäljare osv. Tillverkas produkten i små serier kan det dessutom innebära att verktygskostnaden per tillverkad produkt blir rätt hög i sammanhanget. Sedan sätts naturligtvis priset utifrån vad det går att sälja den för på en marknad, men denna typ av kostnader behöver man få täckning för för att inte sälja produkten med förlust. Då har jag ändå inte tagit med fördelning av fasta kostnader, kostnader i återförsäljarledet osv.

Att bara jämföra tillverkningskostnad med försäljningspris ger en extremt skev bild av vilka marginaler det handlar om.
Så är det ju naturligtvis också. När man pratar om bara tillverkningskostnaden så brukar man säga ungefär 10% av slutpriset men det är ju långt fler kostnader involverade för att utveckla, testa, marknadsföra, distribuera och lagerhålla en vara plus att priset i någon mån justeras för att motsvara vad kunder kan tänkas vara villiga att betala för den.
Och det är ju ganska bra att komma ihåg.

Det är ju lätt att stirra sig blind på att en vara är så billig om man köper den från alibaba, wish eller liknande direkt i kina och struntar i att man dels får betala frakten och tullavgifter själv samt att om något blir fel med den så är det rätt mycket jobbigare att skicka tillbaka en vara till kina och få den utbytt än det är att traska in på butiken där man köpte den och få hjälp på direkten.

Om man sedan väljer att köpa den varan för det priset är ju faktiskt en helt annan avvägning. Den avvägningen är ju om värdet av varan för mig motsvarar vad jag får betala för den.

Vad gäller att en del varor som säljs kan ha till synes enormt låga tillverkningskostnader samtidigt som dom säljs relativt dyrt så kan jag lite tycka att om någon kommer på ett billigt sätt att lösa ett problem som många kunder värdesätter högt och därigenom kan ta mycket betalt för den så viss kan man tycka att det verkar girigt men samtidigt så tycker jag nog att man måste ge viss kudos till den som faktiskt kommit på det enormt billiga sättet att lösa det "värdefulla" problemet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Pinlock = bra. Varför gör man inte visir såhär från början? Den extra kostnaden borde vara minimal medan fördelarna stora för trafiksäkerheten.
För att många tror att en hjälm för 399:- är lika bra som en för 7995:- och att den som köper den dyra bara inte genomskådat bluffen...

(ungefär som med Apple-datorer)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Pinlock = bra. Varför gör man inte visir såhär från början? Den extra kostnaden borde vara minimal medan fördelarna stora för trafiksäkerheten.
Därför att det finns hjälmar med så bra luftcirkulation från början så behovet är lågt.....
Exempel
Köpt på Julas vinterrea 2010 för 289 kr.

Och motsatsen nödvändigt med Pinlock, tom i vackert väder
Köpt på Lelles höstrea 2015(?) för 2500kr
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
På den här kan det också bli ett något annorlunda montage.
Men man skulle kunna sidomontera pinlock i väldigt mörkt tonat utförande, som skygglappar.
Då kanske man kan öka fokuset på vägen genom att slippa distraktioner från allt oviktig som händer i periferin, och på så sätt öka trafiksäkerheten?

MCtratt.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top