Noll vision - i praktiken

Dags ändra på. Varför inte hjälmtvång för alla på cykel ? Eftersom olyckorna ökar....
Eller hjälmtvång på elcykel.
View attachment 475153



Vi är stadigt på väg mot det där osvenska som så många hyllar.


3z771ujcjpk71.jpg

...och tänk vad mycket utrymme som frigörs i trafikmiljön när man staplar folk på sparkcyklar.
 

153 km/h i mätarfart på 100-skyltad motorväg. Vansinnesfärd.
Jag råkade (that's my story and I'm sticking to it) se ett avsnitt där kändisen i fråga skulle övningsköra (med speciellt inhyrd (antar jag, för det hade ingen normal människa stått ut med) stunt-körlärare), jag är beredd att benämna alla hennes körningar som vansinniga.
 
På den tiden vi hade ett Trafiksäkerhetsverk:
Nu är säkerhet borta...
Precis allt kanske inte var bättre förr - men dom försökte i vart fall.
Informationen var annorlunda när det även fanns aktiv säkerhet, att försöka undvika olyckor. Människan fanns med. Då skulle trafikanterna anpassa farten något som inte längre behövs med "säker hastighet" för bilister.
Nu är det bara den passiva, att minska konsekvenserna av en olycka. Det räcker med att hålla hastigheten, skyltad hastighet tillåter en olycka utan att konsekvenserna blir död eller allvarlig skada. Siffror visar...
Men 65 trafikanters liv borde väl vara att 65 bilisters liv räddas på 10 motorcyklisters bekostnad? :va
Fast vi som var med när den sjösattes kommer ihåg att motorcyklister inte passade in i visionen... :(


 
Nu är säkerhet borta...

Informationen var annorlunda när det även fanns aktiv säkerhet, att försöka undvika olyckor. Människan fanns med. Då skulle trafikanterna anpassa farten något som inte längre behövs med "säker hastighet" för bilister.
Nu är det bara den passiva, att minska konsekvenserna av en olycka. Det räcker med att hålla hastigheten, skyltad hastighet tillåter en olycka utan att konsekvenserna blir död eller allvarlig skada. Siffror visar...
Men 65 trafikanters liv borde väl vara att 65 bilisters liv räddas på 10 motorcyklisters bekostnad? :va
Fast vi som var med när den sjösattes kommer ihåg att motorcyklister inte passade in i visionen... :(


Alltid detta gnäll på vad alla andra gör fel. Vad tycker du att man ska göra?
 
Denna grejen från Frankrike måste ju vara en våt dröm för tragikverket, s noll vision.

Saxat ut teknikens värld.

Privata fartkameror bötfäller en halv miljon förare​

Privata fartkameror monterade i omärkta bilar bötfällde 500 000 bilister under 2021 i Frankrike.

I Frankrike är det sedan 2018 tillåtet för privata företag att utföra övervakning med fartkameror längs landets vägar. Sedan dess har antalet kamerabilar ökat markant, och under helåret 2021 stod dessa kamerabilar för att dra in 76 miljoner euro, cirka 830 miljoner kronor, till den franska staten.
Fartkamerorna monteras i bilar som ägs av den franska staten men framförs av anställda i ett privat företag. Förarna följer en förutbestämd rutt och måste hålla hastighetsbegränsningen, annars kan de få betala upp till 1 000 euro. Kameran som sitter monterad på instrumentpanelen ”flashar” automatiskt bilar som överträder hastighetsgränsen. Informationen skickas sedan till den franska myndigheten som utfärdar fortkörningsböter.
Varken det privata företaget eller föraren ska kunna komma åt uppgifterna och fartkameran ger ingen notifiering om när den noterar en överträdelse. Själva förarna eller företaget har heller inga befogenheter att stoppa fortkörare.

Ämnet med privata aktörer som ger sig in i brottsbekämpningens område har varit kontroversiellt, inte bara i Frankrike, särskilt när pengar är inblandat. Enligt den franska tidningen The Connexion får dock förarna inte provision på antalet utfärdade böter, utan betalt per resta mil och det finns en övre gräns.
I nuläget finns omkring 450 av dessa bilar i Frankrike och enligt reglementet får varje bil utfärda böter till ett värde av max 194 000 euro per år, cirka 2,1 miljoner kronor. Även om totalsumman 830 miljoner kronor för 2021 är hisnande motsvarar det enligt The Connexion endast för omkring tio procent av antalet utfärdade fortkörningsböter.
I nuläget finns dessa kamerabilar i åtta av landets 13 regioner och till slutet av 2023 siktar man på att övervaka samtliga delar.
 
Denna grejen från Frankrike måste ju vara en våt dröm för tragikverket, s noll vision.

Saxat ut teknikens värld.

Privata fartkameror bötfäller en halv miljon förare​

Privata fartkameror monterade i omärkta bilar bötfällde 500 000 bilister under 2021 i Frankrike.

I Frankrike är det sedan 2018 tillåtet för privata företag att utföra övervakning med fartkameror längs landets vägar. Sedan dess har antalet kamerabilar ökat markant, och under helåret 2021 stod dessa kamerabilar för att dra in 76 miljoner euro, cirka 830 miljoner kronor, till den franska staten.
Fartkamerorna monteras i bilar som ägs av den franska staten men framförs av anställda i ett privat företag. Förarna följer en förutbestämd rutt och måste hålla hastighetsbegränsningen, annars kan de få betala upp till 1 000 euro. Kameran som sitter monterad på instrumentpanelen ”flashar” automatiskt bilar som överträder hastighetsgränsen. Informationen skickas sedan till den franska myndigheten som utfärdar fortkörningsböter.
Varken det privata företaget eller föraren ska kunna komma åt uppgifterna och fartkameran ger ingen notifiering om när den noterar en överträdelse. Själva förarna eller företaget har heller inga befogenheter att stoppa fortkörare.

Ämnet med privata aktörer som ger sig in i brottsbekämpningens område har varit kontroversiellt, inte bara i Frankrike, särskilt när pengar är inblandat. Enligt den franska tidningen The Connexion får dock förarna inte provision på antalet utfärdade böter, utan betalt per resta mil och det finns en övre gräns.
I nuläget finns omkring 450 av dessa bilar i Frankrike och enligt reglementet får varje bil utfärda böter till ett värde av max 194 000 euro per år, cirka 2,1 miljoner kronor. Även om totalsumman 830 miljoner kronor för 2021 är hisnande motsvarar det enligt The Connexion endast för omkring tio procent av antalet utfärdade fortkörningsböter.
I nuläget finns dessa kamerabilar i åtta av landets 13 regioner och till slutet av 2023 siktar man på att övervaka samtliga delar.
Vi kommer gradvis bli ännu mer vårt eget Stasi. ?

Inbillad säkerhet köps med valutan verklig frihet.
 
Jag tror att Trafikvärket skippar steget med anställda som framför bilar med kameror monterade. Varför inte bara göra dessa kameror obligatoriska i alla privata fordon, sedan kan de rapportera varandras fortkörningar till myndigheterna…? Eller som tidigare diskuterats - varför inte bara införa obligatorisk rapportering av sin egen hastighet…?
 
Det är redan på gång inom EU för nya bilar. Kallas ISA (Intelligent Speed Assistance) så det inte skall gå att köra fortare än vad som står på skyltarna, och kommer inom tid som lagkrav för MC också. Idag kan du "override" systemet, men det är idag.

Tror jag stannar kvar här i Thailand, är inte riktigt så sugen på att bo i närheten av kommunist/miljönazister som skall styra och ställa allt bara för att djävlas.
 
Har insikterna börjat landa?


Läsare har hört av sig till Norr Media med frågan varför ett nytt räcke på väg 97 byts ut. På väg 97 från Boden centrum till Gamla Sävast byts just nu mitträcket, från vajer till balkräcke. Men det är en ny sträcka av räcket som byts ut.

– När de byggde nytt på 97:an byggde de med balk och det fortsätter vi med, dels för att vajern är gammel och för att ståndarna som håller vajern har utgått, säger Johan Bäck, projektledare på Trafikverket.

Balkräcken kräver mindre underhåll än vajerräcken. Det blir också färre trafikstörningar kopplat till reparationer av räcke.

Arbetet beräknas vara klart 30 november.
 
Har insikterna börjat landa?


Mycket tveksamt, den organisationen saknar den förmågan. Det är mer troligt att några ekonomer har tagit ton.

Den insikten får nog inte finnas i Noll Vision. Tror också att det är ekonomi, inte hänsyn till en trafikantgrupp som tidigare fått sämre säkerhet för att rädda bilisters liv. :(

Kolla bara på utredningen om Epatraktorer. Hastigheten kan inte höjas, för låg hastighet minskar ju konsekvenserna av en olycka. :fakta D

Däremot tillåts hur stora och tunga fordon som helst. Och säkerhetsbälten behövs ju inte när hastigheten inte tillåts vara högre än 30 km i timmen! :huvet
 
Den insikten får nog inte finnas i Noll Vision. Tror också att det är ekonomi, inte hänsyn till en trafikantgrupp som tidigare fått sämre säkerhet för att rädda bilisters liv. :(

Kolla bara på utredningen om Epatraktorer. Hastigheten kan inte höjas, för låg hastighet minskar ju konsekvenserna av en olycka. :fakta D

Däremot tillåts hur stora och tunga fordon som helst. Och säkerhetsbälten behövs ju inte när hastigheten inte tillåts vara högre än 30 km i timmen! :huvet


Gamla dogmer omprövas?

Hawzheen Karims mer än 10 år gamla avhandling vågar nu bläddras i kring Borlänge - när Tingvalls skugga börjat blekna?



Oavsett så är det bra.


Edit:

Artikel ur GP från den tiden när man hade en engagerad och kunnig reporter i ämnet Trafik och Kommunikationer: Ulf Nyström.

Alla behöver förflytta sig.
Ingen skriver om det. Inte i dagspressen i vart fall.
Trist.


 
Last edited:
Gamla dogmer omprövas?

Hawzheen Karims mer än 10 år gamla avhandling vågar nu bläddras i kring Borlänge - när Tingvalls skugga börjat blekna?



Oavsett så är det bra.
Jag är glad att du är positiv, tyvärr är jag inte lika optimistisk. Men visst vore det gott om statistiken som visar att Sverige har världens största andel räckesdöda motorcyklister får Tragikvärket att skämmas lite utomlands...
 
Det är väl de extremt höga kostnaderna för vajer räcken som gör att de fasas ut nu. Har inget med något säkerhetstänk att göra.
 
Back
Top