Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Låter konstigt ifall de har högre krav än tillverkare.Inte ens om jag har haft svetsarprövningar och svetsat 500 röntgade skarvar på Forsmark och innehar IWS och kan ta fram WPS osv. skulle jag ens få bygga en ram i Docol Stålrör enligt SFRO. Därför det aldrig blev något av mitt CR250 bygge utan vart GP125an istället.
Så inte ens om du kan värmebehandla aluminiumramen på samma sätt som fabrikerna skulle SFRO godkänna den.
Aluminium är sprickbenäget och framförallt svetsad aluminium så spelar ingen roll om man kan svetsa bra. Det måste värmebehandlas i ugn och sådant går inte att bevisa och bedöma så därför säger dom nej och det kan jag förstå och hålla med om.
Men vad gäller Docolrören så vart både jag och SSAB lite sura på dom. Men nu kanske dom fått gå utbildning och gett med sig, Testa godkände i alla fall Docolrör nu hörde jag för ett litet tag sedan så då kanske SFRO också gör det nu. Spelade ingen roll hur mycket jag motbevisade deras argument med hållfasthetstester och resultat på just svetsad docol, ju mer jag fick rätt i sak desto mer satte dom sig på tvären.
Så det finns inget aluminium SFRO-godkänt bygge i Sverige ?

En mamma har väl alltid rätt eller …..