Dagens Blocket! (mc-relaterat)

En till hoj som säljs av ELON ?

"obs. Denna MC är företagsägd, Enl. blockets regler måste jag lägga upp den som privatannons då företaget inte handlar med fordon."

Vilken svada till annonstext! Inte helt kristallklart vad han menar här dock!
Kardandrift = Säkert "servicefritt", det sitter en ny kardan nu (15000kr Service)
Sen undrar jag om konsumentköplagen gäller om man köper en motorcykel av en radiohandlare?
 
Vilken svada till annonstext! Inte helt kristallklart vad han menar här dock!

Sen undrar jag om konsumentköplagen gäller om man köper en motorcykel av en radiohandlare?

Konsumentköplagen är i bästa fall trasslig i det här fallet.

Men alldelens oavsett, varför vill han så gärna sälj den genom firman
Det är väl bara dumt att riskera trassel för att man säljer en begagnad sak genom firman, om det inte uppenbart är firmans.... typ skåpbil?

Jag känner en radiohandlare, förut bytte dom in TV apparater när folk köpte ny, men dom sista 10 åren dom gjorde det gick inbytena till 95% direkt i container, det enda dom sparade var fjärrkontrollerna

Man kunde alltid få en gammal TV av honom om man kände honom, men sälja begagnat ville han inte, för det var bara trassel...
 
Konsumentköplagen är i bästa fall trasslig i det här fallet.

Men alldelens oavsett, varför vill han så gärna sälj den genom firman
Det är väl bara dumt att riskera trassel för att man säljer en begagnad sak genom firman, om det inte uppenbart är firmans.... typ skåpbil?

Jag känner en radiohandlare, förut bytte dom in TV apparater när folk köpte ny, men dom sista 10 åren dom gjorde det gick inbytena till 95% direkt i container, det enda dom sparade var fjärrkontrollerna

Man kunde alltid få en gammal TV av honom om man kände honom, men sälja begagnat ville han inte, för det var bara trassel...
Jag tolkar det som att hojen är skriven på firman idag och att det är därför han inte säljer den privat.
Det borde väl iofs gå att lösa med ett snabbt ägarbyte om han nu skulle vilja slippa blanda in firman, men nu verkar det väl som att säljaren kanske inte har så bra koll på något över huvud taget med tanke på uttryck som "sportmonster på ca 100 hk" och "låter som en Formel1 bil".
 
Jag tolkar det som att hojen är skriven på firman idag och att det är därför han inte säljer den privat.
Det borde väl iofs gå att lösa med ett snabbt ägarbyte om han nu skulle vilja slippa blanda in firman, men nu verkar det väl som att säljaren kanske inte har så bra koll på något över huvud taget med tanke på uttryck som "sportmonster på ca 100 hk" och "låter som en Formel1 bil".

Firman är ju uppenbarligen redan inblandad.
Att sälja saker som firman äger till sig själv skulle jag starkt avråda ifrån om du vill slippa bråk med skatteverket.

Han har väl kanske tagit hojen i inbyte mot något som ägts av firman och då ska hojen naturligtvis även stå skriven på firman. Och man kan kanske heller inte förvänta sig att han då ska veta mer om hojar än en bilfirma som tagit en hoj i inbyte.
 
Firman verkar pyssla med mycket.
Uthyrning av motorbåt mm.
Skulle vara kul att se vad det står i deras avtal med Elon.
Läser man recensioner på google så känns det inte som en firma jag vill handla av.
 
Någon trodde att kardanen var underhållsfri.
Undrar hur resten av hojen är skött.
Med den annonstexten skulle jag passa mig.
Oklart med ägandet.
Priset är ju inte ens bra. Ny kardan är ett minus, inte ett plus.
 
Firman är ju uppenbarligen redan inblandad.
Att sälja saker som firman äger till sig själv skulle jag starkt avråda ifrån om du vill slippa bråk med skatteverket.

Jag känner en som ville köpa loss skåpbilen (som firman egentligen inte behövde längre) för att han hade användning för den privat, men avråddes från det av revisorn, så firman fortsatte att äga en bil dom inte behövde och ta alla kostnader för det...

Sedan hur privatmilen redovisades vet jag inte, men i firman kördes den väldigt lite efter det.
 
Inte ens om jag lagt godkännd svetsarprövning på just aluminium och har koll på material och tillsatser?
Jag antar att om du gör en Komplett hålfasthet/belastnings beräkning så godkänner dom ramen, jag byggde ett par cabbar med fullt öppningsbara dörrar o onsynlig förstärkning.

Så jag anlitade en kille som räknade på detta och bifogade denna beräkning samt ett 100 tal högupplösta foton totalt, varje plåt detalj var fotad lös sammt uppnäst och fullsvetsad efter beräkning beskrivningen.

Metall kvalitet o dimensioner noggrant uppskrivna, papper på migtråd o gaskvalitet.

Detta godkändes direkt utan frågor.
 
Firman är ju uppenbarligen redan inblandad.
Att sälja saker som firman äger till sig själv skulle jag starkt avråda ifrån om du vill slippa bråk med skatteverket.
Ja just ja, det är den biten att ta i betänkande också.

Han har väl kanske tagit hojen i inbyte mot något som ägts av firman och då ska hojen naturligtvis även stå skriven på firman. Och man kan kanske heller inte förvänta sig att han då ska veta mer om hojar än en bilfirma som tagit en hoj i inbyte.

Troligtvis ligger det till på det viset. Det hade bara varit bättre om folk slutade försöka skriva målande beskrivningar om objekt de uppenbarligen har begränsad kunskap om. Märke, modell, årsmodell, miltal och allmänt skick räcker långt.
 
Jag känner en som ville köpa loss skåpbilen (som firman egentligen inte behövde längre) för att han hade användning för den privat, men avråddes från det av revisorn, så firman fortsatte att äga en bil dom inte behövde och ta alla kostnader för det...

Sedan hur privatmilen redovisades vet jag inte, men i firman kördes den väldigt lite efter det.

Jag "känner en" som fick köpa loss en tidigare leasingbil till ett pris ganska långt under marknadsvärdet. För att slippa bli förmånsbeskattad fixades en värdering av en inte så nogräknad bilhandlare, som bland annat skrev ett intyg om att bilen var i ett betydligt sämre skick än den var.
 
Kan även vara att elon killen har kronofogden efter sig och inte kan äga något
 
Jag känner en som ville köpa loss skåpbilen (som firman egentligen inte behövde längre) för att han hade användning för den privat, men avråddes från det av revisorn, så firman fortsatte att äga en bil dom inte behövde och ta alla kostnader för det...

Sedan hur privatmilen redovisades vet jag inte, men i firman kördes den väldigt lite efter det.

Jag tror man har rätt att låna en firmabil ibland men jag skulle ju inte vilja åka på en revision och ha en firmabil som bara använts då chefen behövt låna den.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top