Ktm 1290 Super Duke GT

Jaha, i lördags var det dags för första besiktningen, inte helt utan drama.

Började tveksamt när besikningsmannen frågade om den verkligen ska låta så här mycket, trots att jag skruvat dit original-sliponet :gnissla. Efter en stund klagade han på att det inte fanns nån relex bak. Blev väldigt förvånad eftersom bakänden är original. Han var dock schysst och lät mig åka till DinMc och få en (gratis!) reflex att trycka dit på skylten, bara för att få godkänt.

Hem igen och kolla igenom alla prylar ifall jag kan ha fått reflexen på sidan om. Icke. Googlade bilder och sprängskisser på hur reflexen är tänkt att sitta. Får inte ihop det med hur verkligheten ser ut. Ner i garaget och dubbelkolla igen. Med hjälp av en ficklampa så ser jag till slut att den jävla reflexen faktiskt sitter där, tätt bakom regskylten :huvet. Så tydligen har man (Hojcenter) monterat skylten i högsta möjligast position, utan att reflektera över (pun intended) att reflexen då blir helt skymd.

Så dagens tips är att dubbelkolla innan besiktning.
 
Halloj!

Hur är försäkringspremien på en Superduke GT? Är lite sugen då det inte är helt optimalt med sambon bak på min S1000R, men jag vill fortfarande ha något med pulver i och som är roligt att köra även när jag kör ensam. S1000XR gillar jag inte utseendemässigt så därför sneglar jag på KTM.
 
Betalar 5100kr för halvförsäkring hos Bilsport & MC (är 38 år och bor nära Fridhemsplan).
 
Är väldigt nöjd med min GT på alla sätt men vårkänslor gör ju konstiga saker med huvudet.

Någon här som kör GT och äger eller har testat en Duke 890 R? Skulle vara kul att höra hur den upplevs jämfört med GTn från någon med faktisk erfarenhet.
 
Är väldigt nöjd med min GT på alla sätt men vårkänslor gör ju konstiga saker med huvudet.

Någon här som kör GT och äger eller har testat en Duke 890 R? Skulle vara kul att höra hur den upplevs jämfört med GTn från någon med faktisk erfarenhet.

Hojta till när det är uppstart så jag får höra lite också!
Börjar klättra på väggarna nu
 
Länge sedan någon skrev här om Superduke GT. Har ni kvar era hojjar och är ni nöjda? Någon som även åker längre (+20 mil) sträckor i taget och vill berätta?

Har precis köpt en fräsch 2016 och håller på att omprogrammera mig från att ha kört radfyror några år nu.
 
Har kvar den och är väldigt nöjd. Inte hittat något annat som matchar dess allsidighet på asfalt.
Moddade i vintras:
Arrow cat-delete, Rottweiler fuel dongles och avgasventilsservomotoreliminator.
Ett lyft, den går mycket trevligare på låga varv nu och ljudet är mer i min smak samtidigt som hojen blivit lättare.
Kört Pirelli Angel GT hittills men vid nästa byte blir det Metzeler Sportec M7 RR.
 
Ja, det enda jag egentligen vill klaga på är det där med hojjens lätt burdusa beteende på låga varv och i låga hastigheter. Du menar att det är något som går att lösa? För mig är det måhända inte någon jättegrej, jag bor som tur är ute på vischan, och behöver inte köra många minuter innan fina kurviga vägar börjar. Och då får motorn sjunga ut och den där ryckigheten försvinner ju lika snabbt som hastigheten ökar :)

Ska precis till att byta fotpinnar och sätta dit andra handtag.
Tycker inte alls om orginal-handtagen.
 
Ja, jag upplever en märkbar förbättring i det avseendet. Även om jag inte hade direkt problem med det i utgångsläget.
 
Ja, det enda jag egentligen vill klaga på är det där med hojjens lätt burdusa beteende på låga varv och i låga hastigheter. Du menar att det är något som går att lösa? För mig är det måhända inte någon jättegrej, jag bor som tur är ute på vischan, och behöver inte köra många minuter innan fina kurviga vägar börjar. Och då får motorn sjunga ut och den där ryckigheten försvinner ju lika snabbt som hastigheten ökar :)

Ska precis till att byta fotpinnar och sätta dit andra handtag.
Tycker inte alls om orginal-handtagen.
Vet du ifall din har blivit uppgraderad med ny mjukvara? Tror det var 2019 som jag fick min uppgraderad (har också en 2016). Efter det tycker jag att den går lite bättre på låga varv tex.
 
Vet du ifall din har blivit uppgraderad med ny mjukvara? Tror det var 2019 som jag fick min uppgraderad (har också en 2016). Efter det tycker jag att den går lite bättre på låga varv tex.
Mja, i samband med att jag köpte hojjen ringde jag den KTM-verkstad som servat den senast för att höra mig för om service-historiken på hojjen (fick inte med alla papper med hojjen) och det han sa var att den genomgått service enligt vad KTM kräver/rekommenderar och att alla garanti-åtgärder som varit aktuella åtgärdats. Det var tydligen något problem med broms-oken om jag inte minns fel kring vad han sa.

Har inte riktigt förstått hela mjukvaru-grejen och hur KTM hanterar detta. De uppgraderingar som kommer borde väl göras i samband med service, eller menar du att vissa uppgraderingar behöver påpekas eller göras som extra tillval?

Tror det var i denna tråd jag tidigare läst om uppgradering av mjukvaran för dämpare/fjärdring och de olika programmen där. Får man inte de uppgraderingarna "på köpet" vid service? Känns ju jäkligt ruttet om KTM håller på som BWM; att betala för att aktivera funktioner som redan finns på hojjen till exempel, eller att man gör förbättringar i mjukvaran som man inte får med automatik vid service. Det senare vet jag inte om BMW pysslar med dock...
 
Last edited:
Mja, i samband med att jag köpte hojjen ringde jag den KTM-verkstad som servat den senast för att höra mig för om service-historiken på hojjen (fick inte med alla papper med hojjen) och det han sa var att den genomgått service enligt vad KTM kräver/rekommenderar och att alla garanti-åtgärder som varit aktuella åtgärdats. Det var tydligen något problem med broms-oken om jag inte minns fel kring vad han sa.

Har inte riktigt förstått hela mjukvaru-grejen och hur KTM hanterar detta. De uppgraderingar som kommer borde väl göras i samband med service, eller menar du att vissa uppgraderingar behöver påpekas eller göras som extra tillval?

Tror det var i denna tråd jag tidigare läst om uppgradering av mjukvaran för dämpare/fjärdring och de olika programmen där. Får man inte de uppgraderingarna "på köpet" vid service? Känns ju jäkligt ruttet om KTM håller på som BWM; att betala för att aktivera funktioner som redan finns på hojjen till exempel, eller att man gör förbättringar i mjukvaran som man inte får med automatik vid service. Det senare vet jag inte om BMW pysslar med dock...
Ok, då är den säkert redan uppgraderad i samband med service. Har servat min själv sen garantin gick ut, så var därför jag åkte in och specifikt bad om uppgraderingen. Men det var gratis, så det var ju schysst.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top