Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Skatten på bensin är ju runt 50% av priset vid pump, men hur mycket av skatten är energiskatten?

Det finns väl ingenting som har så många olika skatter som bensin, och så lägger man momsen uppepå alltihopa sen.
2,73 kr av 5,37 kr.

Vad tror ni, får vi billigare el om den polska elkabeln fått skador pga, gasledningssprängningen?

Vad tror ni, får vi billigare el om den polska elkabeln fått skador pga, gasledningssprängningen?

Vad synd om vi inte kan exportera till Polen :rolleyes:

Svenska kraftnät är snabba med att kontrollera elkabeln så inte elpriserna råkar sjunka. Fixa Ringhals tar 5 månader. Jobbet med att kontrollera kabeln är igång efter 2 dagar.
Det skulle inte förvåna mig om dykare är på plats och lagar elkabeln innan dykare är på plats för att inspektera sprängningen ?

Yeah...så är det..
El-kablar till Polen och Danmark har varit bortkopplade den senaste veckan. Resultatet? Södra Sverige har haft den billigaste elen sen början på augusti.
– Ju mer Sverige exporterar desto mer el behövs och då blir det dyrare el-produktion som tas i bruk. "

Nästa nyhet

"I SVT:s program 30 minuter säger Vattenfalls vd Anna Borg att prognoserna för vinterns elpriser visar att vissa hushåll kan bli tvungna att betala dubbelt så mycket för sin elkonsumtion jämfört med förra året."

Men ge f*n i att koppla in ledningen till Polen då...

Last edited:
El-kablar till Polen och Danmark har varit bortkopplade den senaste veckan. Resultatet? Södra Sverige har haft den billigaste elen sen början på augusti.
– Ju mer Sverige exporterar desto mer el behövs och då blir det dyrare el-produktion som tas i bruk. "

Kan det bli tydligare...?

Mitt förslag är att Spettets Vänner byter verksamhetsområde. Skit i att spetta loss Skåne. Det finns något viktigare att hålla bortkopplat...

Mitt förslag är att Spettets Vänner byter verksamhetsområde. Skit i att spetta loss Skåne. Det finns något viktigare att hålla botrkopplat...
Jag har en ännu bättre idé. Vi låter kablarna vara bortkopplade pga underhåll till våren. Komponentbrist i världen och så.... :rolleyes:

En sak är säker - marknaden är sjuk...Man blir ju illamående bara av att se kärringen i inslaget du länkade till...Svenne Banan ska alltså övertalas att snåla med strömmen (så att hon har nog med ström att sälja till polackerna) men ändå betala lika mycket eller mer än förra vintern. Och naturligtvis ha förstååååååelse för detta...

…och här trodde man att det var ryssen som ville koppla bort Europa från Skandinavien.

Och så var det några lirare på Sporthoj. :va

Beken-modellen borde kunna hjälpa. Men det är klart då blir det mindre vinst på den el som säljs i Sverige.

Bergnäsarn sparar mest…igen…

Bergnäsarn sparar mest…igen…

Jo tjena, elbilen kostar en förmögenhet, men det struntar man i.
På tar om onyanserad diskussion...:hihi

Läs dessa båda citat
"För en normalbilist är det billigast att köra på el om man bara ser till drivmedelskostnaden"
"
– Det är lätt att dra felaktiga slutsatser, säger han.

Tror du att allt prat om höga elpriser kan avskräcka folk från att skaffa elbil?

– Det kan det göra, särskilt om det blir en onyanserad diskussion."

Det är absolut så att vi med elbil enligt exemplet i artikeln har en drivmedelskostnad på 2:60 kr/mil istället för 13 eller 12 kr. Sedan tillkommer förstås andra kostnader och totalen kokar ner till hur många mil per år man kör.

För min egen del så är totalkostnaden med elbil lägre än vad bara bränslekostnaden var tidigare. Då kostade dieseln ca 15-16kr/litern.

Enklaste sättet att minska kostnaderna är som alltid att köra mindre och/eller sänka hastigheten. Även min sedan länge betalda bensinbil kostar mer per mil än vad elbilen gör på sista raden, eftersom skatt, service och bensin drar upp milkostnaden rejält. Eventuella reparationer tillkommer (men det är Toyota så det brukar inte gå så mycket).

Så det är ekonomi det handlar om. Även om räntorna gått upp sista året så har bensin/diesel och service gått upp ännu mer. Räntan kommer att gå ned, så icke bensin/diesel.

Ja elbil kan man räkna hem. Själv har jag svårt att svårt att lägga upp 500k utan att oroa mig för räntans utveckling och ev värdeminskning

Många nya mackar kommer det poppa upp här i landet. Speciellt norröver.

"Det ska vara möjligt att ladda en elbil var sjätte mil längs de större vägarna i Europa. Och var tionde mil ska det finnas en finnas en vätgasstation. Det kräver EU-parlamentets transportutskott"

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN