Det stämmer inte. Jag kollade bilprovningens gamla siffror för ett tag sedan när det diskuterades. Visst, priset för en besiktning var billigare men räknar man vad staten sköt till när de gick back och extrapolerar för inflation så är det oftast billigare idag, dock varierar priserna mer. Bilprovningen finns kvar men agerar nu kassako där staten plockar ut 20-30 MSEK i utdelning per år. Allt finns att läsa. De kan fortfarande sänka sin vinst och satsa på landsbygden men staten väljer att inte göra det. Lycka till att vrida tillbaka den inställningen.
Vad är ett rimligt avstånd för dig? Är Bosses 3,6 mil för mycket?
För de som är beredda att betala har besiktningen blivit betydligt bättre. Jag har noll klagomål. Mängder med tider, kompetent och motiverad personal och billigare.
Om du vill betala för att andra ska få närmare till besiktningen så är det ditt val, men tvinga inte mig. Du kan säkert organisera en facebookgrupp där du samlar andra som vill hjälpa till och samlar ihop pengar till de behövande. Sannolikt kommer du och andra inte göra ett dugg på frivillig basis men det är fina ord. Anledningen till att det inte redan görs är att ingen i realiteten vill betala för andras besiktning. Däremot finns det många som vill tvinga andra, oftast höginkomsttagare och företag, att stå för välgörenheten åt dig. Någon annan betalar, du är den gode.