Vad fick dig att le idag?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Igår log jag från öra till öra då jag äntligen lyckades komma över något jag drömt om länge, en reggad minihoj i formen av en Kawa KV75 :)

20220817_203036.JPG


Hojen är ett renoveringsprojekt, den ser fin ut men har stått länge så det var bland annat en hel del rost i tanken. Så, min första åtgärd var att plocka loss tanken och ge den ett internt syrabad med värme över natten:
20220818_091918.JPG
Efter att syran fått verka neutraliserades den med maskindiskmedel, därefter sköljdes tanken i omgångar med handdiskmedel och vatten, bara vatten och slutligen T-röd för att binda resterna av vatten så att allt vatten verkligen avlägsnas ur tanken. Mycket jobb, men idag ler jag för att det funkade över förväntan! Tyvärr lyckades jag glömma att ta en före-bild, ni får föreställa er hur en hojtank som stått utan soppa i ett kallgarage i tio år ser ut (väldigt rostbrun invändigt). Resultatet tycker jag iallafall blev riktigt fint! :tummenupp
20220818_154047.JPG20220818_154034.JPG
Sitter lite svåråtkomlig rost kvar nere i svetsskarvarna, men allt det som är grått på bilderna var täckt av brunrost igår så helt klart en stor förbättring!

Och ja, det var en hel del rost som kom ut när man tömde ur syrablandningen:
20220818_103213.JPG

Skönt att slippa få allt det i förgasaren :näsblod

Edit: Dum som jag är så återmonterade jag tanken innan jag testade att fylla i bensin, bara för att upptäcka att tanken läcker som ett såll. Suck... :huvet Nåja, inte helt oväntat med tanke på hur rostig den var. Blir till att strippa lacken och ta reda på hur illa det är, har jag tur är det bara några enstaka porer som ätit igenom. Nu tänkte jag ändå lacka om hojen så rent krasst gör det inte så mycket, det var ju kanske dock inte prio just nu... Nu vill jag ju mest försöka ha igång den och besiktiga innan jag ger mig på att renovera. Jag hann iallafall vrida på kranen medan tanken var monterad och fylld, förgasaren verkar inte flöda eller läcka så det är ju positivt. Hann till och med ett par provkickar och den hostade faktiskt till så det är ju hoppfullt!! Dock märkte jag därigenom att toppackningen gått, kewken också :huvet Jaja, överlag ler jag nog ändå. Glad att äntligen hittat något som faktiskt länge varit lite av en drömhoj! :) Men ja, det blir kanske lite mer jobb med den än jag hade tänkt... :gnissla
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hade en 3,0 kupe som vinterbil en gång
Jag köpte upp sverigelagret av ventilfjädrar för man fick ha ett par med hela tiden.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hade en 3,0 kupe som vinterbil en gång
Jag köpte upp sverielagret av ventilfjädrar för man fick ha ett par med hela tiden.

Så nära jänkare man kom på europeiskt vis. Den sexan (hette den ”Essex”?) hade ett fantastiskt ljud trots ganska beskedlig effekt, typ 138 hk.

Jag var 1988 ytterst nära att köpa en 2,6 Ghia -76 med den härliga instrumenteringen med olika mätare i egna brunnar men den fick totalt motorhaveri onsdagen innan lördagens planerade köp. Så kunde det gå.

b8486a393b9a7eef5c67d193b50cc434.jpg


Farsan köpte en ny 2.0 kombi 1975 och en tjänstebil 2.0 L 1984. Trevliga och rymliga bilar med god komfort. Men tvålitersfyran var ganska kass ärligt talat. 1979-1983 hade vi en Audi 100L5E -78 och den kändes ungefär 20 år nyare än 1984 års Granada.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Igår log jag från öra till öra då jag äntligen lyckades komma över något jag drömt om länge, en reggad minihoj i formen av en Kawa KV75 :)

View attachment 475249


Hojen är ett renoveringsprojekt, den ser fin ut men har stått länge så det var bland annat en hel del rost i tanken. Så, min första åtgärd var att plocka loss tanken och ge den ett internt syrabad med värme över natten:
View attachment 475250
Efter att syran fått verka neutraliserades den med maskindiskmedel, därefter sköljdes tanken i omgångar med handdiskmedel och vatten, bara vatten och slutligen T-röd för att binda resterna av vatten så att allt vatten verkligen avlägsnas ur tanken. Mycket jobb, men idag ler jag för att det funkade över förväntan! Tyvärr lyckades jag glömma att ta en före-bild, ni får föreställa er hur en hojtank som stått utan soppa i ett kallgarage i tio år ser ut (väldigt rostbrun invändigt). Resultatet tycker jag iallafall blev riktigt fint! :tummenupp
View attachment 475251View attachment 475252
Sitter lite svåråtkomlig rost kvar nere i svetsskarvarna, men allt det som är grått på bilderna var täckt av brunrost igår så helt klart en stor förbättring!

Och ja, det var en hel del rost som kom ut när man tömde ur syrablandningen:
View attachment 475253

Skönt att slippa få allt det i förgasaren :näsblod

Edit: Dum som jag är så återmonterade jag tanken innan jag testade att fylla i bensin, bara för att upptäcka att tanken läcker som ett såll. Suck... :huvet Nåja, inte helt oväntat med tanke på hur rostig den var. Blir till att strippa lacken och ta reda på hur illa det är, har jag tur är det bara några enstaka porer som ätit igenom. Nu tänkte jag ändå lacka om hojen så rent krasst gör det inte så mycket, det var ju kanske dock inte prio just nu... Nu vill jag ju mest försöka ha igång den och besiktiga innan jag ger mig på att renovera. Jag hann iallafall vrida på kranen medan tanken var monterad och fylld, förgasaren verkar inte flöda eller läcka så det är ju positivt. Hann till och med ett par provkickar och den hostade faktiskt till så det är ju hoppfullt!! Dock märkte jag därigenom att toppackningen gått, kewken också :huvet Jaja, överlag ler jag nog ändå. Glad att äntligen hittat något som faktiskt länge varit lite av en drömhoj! :) Men ja, det blir kanske lite mer jobb med den än jag hade tänkt... :gnissla

Om du ändå vet med dig att du ska lacka om, leta reda på porerna som läcker, slipa bort lite färg och svetsa/löd den tät för tillfället och bättringsfärga så du hinner besikta/köra lite innan du river.

Annars är risken stor att den ligger i bitar på bänken om fem år tyvärr
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du ändå vet med dig att du ska lacka om, leta reda på porerna som läcker, slipa bort lite färg och svetsa/löd den tät för tillfället och bättringsfärga så du hinner besikta/köra lite innan du river.

Annars är risken stor att den ligger i bitar på bänken om fem år tyvärr
Nog helt sant, klokt tänkt. Jag ska gå på med lite roterande stålborste på områdena där jag tyckte mig se det droppa ifrån och se hur illa det är. Har jag tur är det bara småporer på ett par ställen :tummenupp
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nog helt sant, klokt tänkt. Jag ska gå på med lite roterande stålborste på områdena där jag tyckte mig se det droppa ifrån och se hur illa det är. Har jag tur är det bara småporer på ett par ställen :tummenupp
Finns ju fulfixet som ofta fungerar rätt bra

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns ju fulfixet som ofta fungerar rätt bra


Jag har hört skräckhitorier om olika tanktätare, och han ska ju ändå lacka om så småningom
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har hört skräckhitorier om olika tanktätare, och han ska ju ändå lacka om så småningom
Ja, jag är också lite skeptisk mot sånt egentligen men det kanske finns vissa produkter som inte är skit och som skulle kunna vara värt att testa... Men nej, lacken är verkligen inte fin så jag vill ändå renovera någon gång, så lika bra att täta tanken ordentligt innan problemet blir värre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, jag är också lite skeptisk mot sånt egentligen men det kanske finns vissa produkter som inte är skit och som skulle kunna vara värt att testa... Men nej, lacken är verkligen inte fin så jag vill ändå renovera någon gång, så lika bra att täta tanken ordentligt innan problemet blir värre.
Jo, i det här fallet känns det som om den gamla devisen att om man inte orkar göra jobbet ordentligt så orkar man definitivt inte göra det två gånger.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo, i det här fallet känns det som om den gamla devisen att om man inte orkar göra jobbet ordentligt så orkar man definitivt inte göra det två gånger.
Så är det ju, och en fuskreparation som går åt helvete i framtiden istället känns bara dumt. Lika bra att åtgärda ordentligt och sen håller det förhoppningsvis så länge det behövs.

Gick ut och körde lite med stålborsten där jag sett lacken bubbla och droppar sippra ut, hittade först ett hål, sen ett till, sen ett till... Suck... Troligtvis är plåten i botten och längs skarvarna ganska hårt angripen. Trist, men så är det. Är lite i valet och kvalet, antingen kapa upp tanken, åtgärda inifrån och sen svetsa ihop med ny frisk plåt där det behövs eller löda/tennspackla utifrån... Känns förvisso trist att sätta kapen i tanken, men det är ju ingen fin originaltank direkt. Den har redan spår av gamla lagninga och några smärre bucklor, kanske är lika bra att öppna upp den och försöka få den i fint skick igen.

Såg att det finns en snubbe som säljer en klump spackel som det fastnat en KV-tank i på ebay:
Spackel med tillhörande KV-tank.jpg
"Kan fälv!!!" :4skrika :rofl Inte en lösning som jag är sugen på... :hihi
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det inte allt för många hål tycker jag att du hårdlöder igen hålen och sedan lägger du en bevakning på en tank på dom sedvanliga köp och sälj ställena...

Håll momnetet uppe med den här moppohojen, vi vill ha en åkrapport om en vecka
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det inte allt för många hål tycker jag att du hårdlöder igen hålen och sedan lägger du en bevakning på en tank på dom sedvanliga köp och sälj ställena...

Håll momnetet uppe med den här moppohojen, vi vill ha en åkrapport om en vecka
Går utmärkt att mjuklöda med bronslod till kopparrör, men det behövs metall fluss.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hemma från bes av thunderacen, med godkänt beröm, han undrade över gaffel och mt09 hjulen. Så jag sa ta en längre sväng o känn efter ordentligt.

Bes mannen sa att så lätt svängda o bra bromsar har inte dessa den var riktigt trevlig.

Kul så nu kör vi ett tag till jag o acen??
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top