Ktm 625

2205 är omkretsen i mm på framhjulet för att hastighetsmätaren ska stämma på 21"hjulet..
 
2205 är omkretsen i mm på framhjulet för att hastighetsmätaren ska stämma på 21"hjulet..
Så man kan justera det på något sätt? Lustigt att säljaren tyckte det var milen. Men just då stämde det rätt bra. Jag får väl kolla i boken
 
Färg på stiftet? Min är ljusgrå. Vridit på soppa på skruven. Lite mörkare. Men antar jag får öppna fuggen och kolla vad det sitter därinne. Men är sjukt osugen på det...
 
Nu vet jag inte hur -06 manual ser ut om den ser likadan som de andra manualer i bokform. Men någonstans längre bak borde du ha teknisk info & även Basic carburator settings.

Typ så här på 660-04
BASIC CARBURATOR SETTING
Type Keihin FCR-MX 41
Carburator-setting number 4138A
Main jet 165
Jet needle OBDVT (OBEKR)
Idling jet 42 (45)
Main air jet 200
Idling air jet 100
Needle position 5. rd from top (4. rd f. t.)
Starting jet 85
Mixture control screw open 2
Slide 15
Performance restrictor Slide stop (–)
Stop pump membrane 858 / 2,15 mm
Hot start device 3,8 mm

Ja det ska vara samma förgasare på 625/660

625 -04 t,ex

BASIC CARBURETOR SETTING
Type Keihin FCR-MX 41
Carburator-setting number 4138A
Main jet 165
Jet needle OBDVT (OBEKR)
Idling jet 42 (45)
Main air jet 200
Idling air jet 100
Needle position 5. rd from top (4. rd from top)
Starting jet 85
Mixture control screw open 2
Slide 15
Performance restrictor Slide stop
Stop pump membrane 858 / 2,15 mm
Hot start device 3,8 mm

Nu vet jag inte hur -06 manual ser ut om den ser likadan som de andra manualer i bokform. Men någonstans längre bak borde du ha teknisk info & även Basic carburator settings.

Typ så här på 660-04
BASIC CARBURATOR SETTING
Type Keihin FCR-MX 41
Carburator-setting number 4138A
Main jet 165
Jet needle OBDVT (OBEKR)
Idling jet 42 (45)
Main air jet 200
Idling air jet 100
Needle position 5. rd from top (4. rd f. t.)
Starting jet 85
Mixture control screw open 2
Slide 15
Performance restrictor Slide stop (–)
Stop pump membrane 858 / 2,15 mm
Hot start device 3,8 mm

Ja det ska vara samma förgasare på 625/660

625 -04 t,ex

BASIC CARBURETOR SETTING
Type Keihin FCR-MX 41
Carburator-setting number 4138A
Main jet 165
Jet needle OBDVT (OBEKR)
Idling jet 42 (45)
Main air jet 200
Idling air jet 100
Needle position 5. rd from top (4. rd from top)
Starting jet 85
Mixture control screw open 2
Slide 15
Performance restrictor Slide stop
Stop pump membrane 858 / 2,15 mm
Hot start device 3,8 mm
Massivt lyft från förr i tiden men... Ang nålens position - Vad betyder de olika 5 eller fjärde från topp? I vilka scenarion ska den vara på de olika ställena? Min hoj går vansinnigt snålt och vill ha på lite mer bränsle. Luftburken har någon sågat upp. I övrigt är munstyckena enligt listan ovan.
 
Japp, ingen kvar som grejar med 625 kanske... ? Fixade det själv. Den går bra nu.

Annan fråga , hur mycket ska gaffeln flexa? Jag tror det är något fel på min. Under körning flaxar ju gaffeln fram och tillbaka väldigt tydligt. Vi snackar minst en centimeter fram och tillbaka längst ut. Kollade på min Kawasaki och den rör sig inte en (synbar) millimeter. Men jag har inte hittat något löst. Eller tittar jag på fel ställe? Ska lyfta upp den och rycka hårdare i den. Känns fel med så mycket rörelse. ?
 
Japp, ingen kvar som grejar med 625 kanske... ? Fixade det själv. Den går bra nu.

Annan fråga , hur mycket ska gaffeln flexa? Jag tror det är något fel på min. Under körning flaxar ju gaffeln fram och tillbaka väldigt tydligt. Vi snackar minst en centimeter fram och tillbaka längst ut. Kollade på min Kawasaki och den rör sig inte en (synbar) millimeter. Men jag har inte hittat något löst. Eller tittar jag på fel ställe? Ska lyfta upp den och rycka hårdare i den. Känns fel med så mycket rörelse. ?

Du behöver nog nya bussningar i gaffeln. 1cm låter iofs så mycket att jag skulle oroa mig för om något annat också skadats.

Om det inte är styrlagret som är dåligt.
 
Du behöver nog nya bussningar i gaffeln. 1cm låter iofs så mycket att jag skulle oroa mig för om något annat också skadats.
Ok, bussningar var? Alltså i styrkronan? Ska gå ut strax och hissa upp den. Känns som jag snart bytta alla chassidelar som rör sig på den här hojen. Bara svingen kvar...
 
Okay, gaffeln glappar en millimeter utan vidare vid lite handkraft endast. Antar att den då kan flexa betydligt mer vid körning. Då vet jag vad jag ska göra en helg då inspiration faller på... ???
 
Okay, gaffeln glappar en millimeter utan vidare vid lite handkraft endast. Antar att den då kan flexa betydligt mer vid körning. Då vet jag vad jag ska göra en helg då inspiration faller på... ???

Skillnad på 1mm och 1cm, om det bara är 1mm så skulle jag vänta tills det är dags att serva gaffeln. Men iofs misstänker jag att det redan är dags med tanke på tidigare beskrivning av hojen.
 
Skillnad på 1mm och 1cm, om det bara är 1mm så skulle jag vänta tills det är dags att serva gaffeln. Men iofs misstänker jag att det redan är dags med tanke på tidigare beskrivning av hojen.
En dryg millimeter längst upp vid bussningen när hojen är upphissad. Vilket betyder att den helt säkert rör sig betydligt mer när den körs. Ganska svårt hålla i gaffeln och slita i den samtidigt som man ska försöka se hur det rör sig. Som sagt, vid körning är det mycket tydligt. Gamla hojar som använts som de ska användas sliter.
 
En dryg millimeter längst upp vid bussningen när hojen är upphissad. Vilket betyder att den helt säkert rör sig betydligt mer när den körs. Ganska svårt hålla i gaffeln och slita i den samtidigt som man ska försöka se hur det rör sig. Som sagt, vid körning är det mycket tydligt. Gamla hojar som använts som de ska användas sliter.

Vilken bussning?
 
Tips på ny strålkastare! Hela plasten fram alltså. Finns universal till exc och nyare modeller men passar den? Min original har spruckit, ska laga den och tänkte spara den eftersom de inte går köpa nya längre. Någon som vet? Tjing!
272792361.jpg
 
IMG_20230727_144244840.jpgFick tag på en roadbook-hållare i Tjeckien. Passade bra att montera mobilen i. ?
 
Jag söker förresten en sadel till 625/640 eller kanske en 620 för experiment om någon råkar han en liggande i garaget. Hör gärna av dig!
 
Renoverade vattenpumpen och kollade vippor och rullar. Fyllde ljuddämparen - den var ganska renblåst. Reparerade lagret i stötdämparlänkaget. Använde nållager som fler andra använt och det fungerar utmärkt ännu efter flera hundra mil med skogs och en sväng på crossbana. Skickade iväg bakre stötdämpare på renovering hos Eng Racing. Den var i gott skick sa han. Tyvärr finns det inga fjädrar för min vikt att få tag på förutom hos Slavens Racing i USA. Med kronans nuvarande värde som monopolvaluta så avvaktar jag med det men med påställd förspänning blir det ändå acceptabelt. Hade såklart varit bäst att gå ner i vikt men det är mycket svårare än att importera fjädrar...
IMG_20230315_172335422_HDR.jpgIMG_20230409_202103764.jpgIMG_20230527_105447718.jpgIMG_20230601_183720374_HDR.jpg
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top