Höja svingen på TS3:a

unodatt

Snabbare
Gick med
14 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple
Hej,

Jag ska köpa en Triump speed triple och jag vill höja svingen (se bilder)

Är det ngn som har en aning om hur jag göra det enklast?
Finns det ngn film på Youtube eller har ngn själv bilder på ett ombygge.

Misstänker att jag måste justera fjädring, alternativt bygga en ny arm så cutsen kommer upp. Ge mig massa tips - tack!

TS3.png
 
Målbilden har en helt ny bakram... Bara köpa en knippe material å svetsa ihop den ..
 
Hej,

Jag ska köpa en Triump speed triple och jag vill höja svingen (se bilder)

Är det ngn som har en aning om hur jag göra det enklast?
Finns det ngn film på Youtube eller har ngn själv bilder på ett ombygge.

Misstänker att jag måste justera fjädring, alternativt bygga en ny arm så cutsen kommer upp. Ge mig massa tips - tack!

View attachment 474849
Ingen av dem har väl höjt svingen, hur det nu skulle gå till.
 
Hej,

Jag ska köpa en Triump speed triple och jag vill höja svingen (se bilder)

Är det ngn som har en aning om hur jag göra det enklast?
Finns det ngn film på Youtube eller har ngn själv bilder på ett ombygge.

Misstänker att jag måste justera fjädring, alternativt bygga en ny arm så cutsen kommer upp. Ge mig massa tips - tack!

View attachment 474849
Som jag ser det vill du höja sadeln !
Svingen står ju fortfarande med däcket på gatan.
Fattar jag rätt ?
 
Du vill alltså höja tyngdpunkten, få pungen i kläm och mer vikt på handlederna? :va

Och svingen är det som håller i bakhjulet, och bakramen är det sadeln sitter på, för att reda ut alla eventuella missförstånd.
 
Målbilden har en helt ny bakram... Bara köpa en knippe material å svetsa ihop den ..
Är det så?

Jag tycker själva ramen ser likadan ut som den jag haft på tidigare hojar?

Sen är den absolut kapad baktill så där ska jag kapa och svetsa in en ny halvcirkel med ny ledbelysning.

Har du bilder eller filmer på din teori så dela gärna!
Tack för input
/p
 
Som jag ser det vill du höja sadeln !
Svingen står ju fortfarande med däcket på gatan.
Fattar jag rätt ?
Yes, du har helt rätt. Det är sadeln som ska upp.

Det finns ju så man kan sätta på ett nytt dogleg på fästet nertill där bakfjädringen sitter och på så vis lyfta bakdelen/sadeln
 
Du vill alltså höja tyngdpunkten, få pungen i kläm och mer vikt på handlederna? :va

Och svingen är det som håller i bakhjulet, och bakramen är det sadeln sitter på, för att reda ut alla eventuella missförstånd.
Tack, yes, bakarmen ska upp och sätta kläm på kulorna ja, helt korrekt :)
 
Är inte ts3 helfordonsgodkänd? Kan bli väldiga bekymmer på besiktningen efter det du tänker göra.
 
Är inte ts3 helfordonsgodkänd? Kan bli väldiga bekymmer på besiktningen efter det du tänker göra.
Tack för input. Har ingen aning men kortfattat så tror jag att mindre modifieringar inte ska påverka så beroende på hur jag gör detta så bör det gå igenom.

Byta sadel och strippa skärmar, blinkers och bromsljus bak för mindre bestyr har jag gjort på tre hojar innan utan problem.

Det finns den del gubbar runt om i världen som städat sina hojar på olika sätt så jag tror det ordnar sig:

Men tack för input, det är alltid gott att få med alla sidor av myntet.

/Peter
 
Är det så?

Jag tycker själva ramen ser likadan ut som den jag haft på tidigare hojar?

Sen är den absolut kapad baktill så där ska jag kapa och svetsa in en ny halvcirkel med ny ledbelysning.

Har du bilder eller filmer på din teori så dela gärna!
Tack för input
/p
Grundprincipen på dom flesta bakrammar är de samma ju.. Så i ditt fall är de bara plocka bort alla orginal delarna bakom tanken å ovanför bakhjulet.
Läta rätt på en shysst sadel me kuts som du gillar å sen använder typ fyrkants rör som du fäster i den övre bakrams fästet.. Välj lämplig vinkel som sadeln ser bra ut mot resten av hojen å tanken.. Sen ett annat fyrkant rör mot de nedre bakrams fästet som svetsas eller bultas i den övre röret så man får en trekant..
Sen fäste för ett baklyse samt nummerskylt..
Sen valfri färg eller annat...
 
Tack för input. Har ingen aning men kortfattat så tror jag att mindre modifieringar inte ska påverka så beroende på hur jag gör detta så bör det gå igenom.

Byta sadel och strippa skärmar, blinkers och bromsljus bak för mindre bestyr har jag gjort på tre hojar innan utan problem.

Det finns den del gubbar runt om i världen som städat sina hojar på olika sätt så jag tror det ordnar sig:

Men tack för input, det är alltid gott att få med alla sidor av myntet.

/Peter

Rent juridiskt får du inte ändra någotinng. Sen att man kommer undan med mycket vid besiktning är en annan sak. Särskilt nu för tiden med alla konkurrerande besiktningskedjor så är det ofta riktigt slappt. Polisen kan dock ha en annan syn på saken.
 
Grundprincipen på dom flesta bakrammar är de samma ju.. Så i ditt fall är de bara plocka bort alla orginal delarna bakom tanken å ovanför bakhjulet.
Läta rätt på en shysst sadel me kuts som du gillar å sen använder typ fyrkants rör som du fäster i den övre bakrams fästet.. Välj lämplig vinkel som sadeln ser bra ut mot resten av hojen å tanken.. Sen ett annat fyrkant rör mot de nedre bakrams fästet som svetsas eller bultas i den övre röret så man får en trekant..
Sen fäste för ett baklyse samt nummerskylt..
Sen valfri färg eller annat...
Varför fyrkantsrör? Ser ju mycket mer hembygge ut än om man gör det med rundrör.
 
Ser ju ut som att svingen har en brantare vinkel på sista bilden också, dvs förlängd/förhöjd "ride height" vilket kan fucka upp köregenskaperna rejält. Med en höjning som börjar vara centimetrar istället för millimetrar så kommer också gaffelvinkel och försprång att bli väldigt brant/kort så hojen kan bli farligt lättsvängd och fladdrig, för att inte tala om märkliga antisquat egenskaper när du gasar. Den kommer att kännas som en BMW R75 från 1973... :)
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top