Yamaha TRX 850 blir Kurvätarhoj?

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
En tanke om en tvåcylindrig, rolig och lite sportigare hoj som komplement och kontrast till de fyrcylindriga maskinerna i vagnparken har gnagt en stund. En helt annan motorkaraktär med vrid längre ner i registret och smattrande ljud lockar.

Det fanns bara några få modeller som var intressanta och gemensamt för alla är att de är någotsånär ovanliga samt äldre, och därmed inte helt lätta att varken hitta, eller få tag på i ok skick.
Då tid är något av en bristvara så fick den gärna finnas i hyffsat närområde, vilket begränsade än mer.

När en bekant visade sig ha en Yamaha TRX 850 stående, som fyllde alla boxar, samt dessutom var till salu så var saken klar och tanken om en tvåcylindrig projekthoj var verklighet.
En klar fördel med just denna hoj är också att en del av det som jag tänkt göra, redan finns eller är påbörjat. Att den matchar hyffsat med övriga hojar, och garaget, färgmässigt gör inget heller.

Så vad är då tanken?
Mål nr 1 är att få fart på den. Motor, bromsar och växellåda etc. verkar fungera utmärkt. Men hojen är obesiktad och det är dessutom dags för service. Brukar ha som rutin att "nollsätta" nya hojar i vagnparken så man vet att det som ska vara gjort, är gjort.

När det är klart så är det större målet sedan att få till en riktigt kul och chassiemässigt vass gathoj. Motorn kommer troligen lämnas så som den är. Men stötdämpare och bromsar ska fixas till och justeras in så som jag vill ha de. Klistriga däck är väll bra och det kommer säkerligen dyka upp något mer under projektets gång som känns rätt.

Som del tre så vore det kanske inte fel att se om man kunde banta ner hojen lite.
En del av charmen med denna är förvisso att det är en äldre hoj med de attribut som hojar från 90-talet har. Så det kommer inte bli något extremt. Kolfiber lär det inte bli mycket av men snarare kanske plocka bort onödiga saker, byta till lättare delar och liknande.
Troligen kommer det inte handla om allt för mycket vikt i kg. Men snarare en psykologisk vinst i och med vetskapen att den väger lite mindre
än de ca 215 kg som den vägde när den lämnade fabriken.
Eftersom hojen är 25 år så kommer det troligen också vara ett mål att fortsatt hålla den rullande.

Kör projektet för min egen skull och ser denna tråd lite som en journal för vad som är gjort. Men förhoppningsvis kan den intressera någon.
Man bör dock inte förvänta sig allt för snabb progress. Lugnt och fint tempo kommer det vara.

Lite kort och vinklad historia om Yamaha TRX 850.

1996 började Yamaha sälja TRX i Sverige. Tittar man i försäljningsbrochyrerna så såldes den som "SuperSport". Sanningen är nog snarare att den redan vid lanseringen var lite mer av en vettig gathoj som erbjöds som ett alternativ till de 4 cylindriga hojar man hade. Samt för att försöka locka över en och annan kund från Ducati. Att den var mer vardaglig var helt i linje med samtida andra Yamahamodeller 1996.
När t.ex. Kawasaki och Suzuki pratade SuperSport så var det med sina för tiden riktigt Sportiga Ninja zx-6R och ZX-9R, samt GSX-R 600, 750 och 1000.
Yamaha hade tusenkubikaren Thunderace, och 600:an Thundercat att sätta emot. Båda Yamorna är riktigt bra hojar. Men med mer gatanpassad fjädring, och
snällare bromsar så var inte Supersport någon bra benämning.
Kanske var det därför försäljningen av TRX aldrig riktigt kom igång i Sverige. Eller så var trenden helt enkelt mer för fyrcylindriga motorer.
Modellen blev knappast heller hjälpt av att Yamaha 1998 fortfarande sålde TRX som Supersport. Detta trots att man kommit ikapp och förbi konkurrenterna i och med lanseringen av R1.
TRX förblev en ganska udda modell som de flesta förvisso gillade. Men som bara få köpte. Detta har gjort den till en riktigt ovanlig syn idag.

Själv älskar jag ramen som är ihopplockad av rörbitar, och halvkåpan som med sin kantiga design skriker 90-tal. Den höga tanken med matchande upphöjning av
passagerarsadeln, ihop med att hela motorpaketet är blottat ger en rå och jo då, lite retrosportig look på skapelsen.
Ljudet i dessa är det absolut inget fel på. En 270 graders Twin på 850 cc skojar man inte bort.

Med ganska enkla medel borde man kunna få denna hoj från att ha bra väghållning, till riktigt bra väghållning. En kul kurvmaskin helt enkelt. Med lite karaktär...

Så får det bli!

TRX1.jpegTRX2.jpeg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jättefin hoj redan som den är! Med förbättrade chassikomponenter kan det bli en riktig finsmakarhoj.

Snygg, bra ljud och ganska ovanlig. Och: Yamahakvalitet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sätt lite siffror att slå redan nu medans den är original.
Väg den t.ex. Två Ikevågar täcker ju vikten bra.
Acc, och liknande går ju att köra via någon app.
Ta en tur på favoritsträckan och skriv ned hur det kändes före vs. efter sen
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Finns en trx tråd där en av våra medlemmar gör just det som du säger o talar om o dessutom satte han personbästa på bana med denna trx mot sin supersport.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag är ett stort fan av alla xtz750, trx och alla modellerna av tdm850 och 900. TRXen är asball. Nära att jag köpte den i Örkeljunga för 20'. Den finns kvar.
2014 köpte jag ju en tdm900 -02 som jag fortfarande är väldigt nöjd med. Åtta säsonger nu.

Jag kommer att följa tråden.
 

Bifogat

  • image.jpeg
    image.jpeg
    214.5 KB · Visningar: 50

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Finns byggtråd på denna och en hel gammal TRX-tråd om du behöver info.

Som lättast ungefär 185 kg körklar, uppskattat 95+ Hk. Nu besiktad igen.

Går utmärkt köra i snabba grupper på bana.
d3833651471cf7974985029dd390ee2c.jpg


Lycka till och ha så kul, det är inga problem att få en TRX att bli kurvätarhoj. Den är nästan där från början.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Sätt lite siffror att slå redan nu medans den är original.
Väg den t.ex. Två Ikevågar täcker ju vikten bra.
Acc, och liknande går ju att köra via någon app.
Ta en tur på favoritsträckan och skriv ned hur det kändes före vs. efter sen
Bra poäng. Enkelt att tänka men det ska göras också. Typiskt en sån sak man (jag) glömmer i ivern att skruva och köra.
 

tt600s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Nov 2021
Hoj
Honda VTR1000F
Köpte då en ny när den kom i just dom färgerna. Trevlig hoj men tyckte den behövde lite mer effekt då för att vara riktigt skoj. Men var ju yngre då o mer krav på effekt osv.

Skickat från min SM-N981B via Tapatalk
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Finns byggtråd på denna och en hel gammal TRX-tråd om du behöver info.

Som lättast ungefär 185 kg körklar, uppskattat 95+ Hk. Nu besiktad igen.

Går utmärkt köra i snabba grupper på bana.

Lycka till och ha så kul, det är inga problem att få en TRX att bli kurvätarhoj. Den är nästan där från början.
Din byggtråd om Humlan har lästs i sin helhet och inspirerat ?

TRX tråden har jag inte kommit så långt i än men hoppas på inspiration därifrån också.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Har oxå haft en TRX i samma färgkombo som din.Minns att den var riktigt skoj på krokvägarna
som den var och motorljudet med öppna Micron dämpare var ju helt underbart!

Köpte den efter att jag totalkvaddat en XTZ750 efter närkontakt med blind bilist.Samma motor
men lite mer fart i 850.Älskade verkligen motorgången i dom där hojarna!
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Har oxå haft en TRX i samma färgkombo som din.Minns att den var riktigt skoj på krokvägarna
som den var och motorljudet med öppna Micron dämpare var ju helt underbart!

Köpte den efter att jag totalkvaddat en XTZ750 efter närkontakt med blind bilist.Samma motor
men lite mer fart i 850.Älskade verkligen motorgången i dom där hojarna!
Håller med. Gången är riktigt trevlig och ljudet är så rätt.
Effektmässigt har den nog med knuff för att få iväg en till en bra marschfart.
Och med ett ännu finare chassie kan man förhoppningsvis höja den, och hålla den :)
 

tt600s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Nov 2021
Hoj
Honda VTR1000F
Har oxå haft en TRX i samma färgkombo som din.Minns att den var riktigt skoj på krokvägarna
som den var och motorljudet med öppna Micron dämpare var ju helt underbart!

Köpte den efter att jag totalkvaddat en XTZ750 efter närkontakt med blind bilist.Samma motor
men lite mer fart i 850.Älskade verkligen motorgången i dom där hojarna!
Ja jag köpte direkt micron kolfiber då. Lät som en ducati då enligt ducce åkarna. Köpte även original larm med fjärrkontroll. Ballt då
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Nu kör vi igång.

Har börjat gå igenom hojen för att se att inga konstigheter hittas inför kommande besiktning.
Passar på att göra den körklar samtidigt med byte av filter och vätskor. Ventilkoll är gjort för bara några hundra mil sedan så det lämnades ogjort.

TRX3.jpegTRX4.jpeg
Besiktning betyder ju också obligatorisk återmontering av orginalljuddämparna.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Just den där TRXn borde ju vara hyggligt klar som kurvätarhoj redan? Behövs väl inte göras just nåt, möjligen lite bättre anpassad inredning i gaffeln...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Nu kör vi igång.

Har börjat gå igenom hojen för att se att inga konstigheter hittas inför kommande besiktning.
Passar på att göra den körklar samtidigt med byte av filter och vätskor. Ventilkoll är gjort för bara några hundra mil sedan så det lämnades ogjort.

View attachment 475550View attachment 475551
Besiktning betyder ju också obligatorisk återmontering av orginalljuddämparna.
Blue dots ok,stålomspunnet och dekaltrimmad.
Behövs det något mer :tungan
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nu kör vi igång.

Har börjat gå igenom hojen för att se att inga konstigheter hittas inför kommande besiktning.
Passar på att göra den körklar samtidigt med byte av filter och vätskor. Ventilkoll är gjort för bara några hundra mil sedan så det lämnades ogjort.

View attachment 475550View attachment 475551
Besiktning betyder ju också obligatorisk återmontering av orginalljuddämparna.
Glöm inte tappa oljan från den andra pluggen också, annars lär det bli väldigt överfullt när du klämmer i närmare 4 liter nytt...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Glöm inte tappa oljan från den andra pluggen också, annars lär det bli väldigt överfullt när du klämmer i närmare 4 liter nytt...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det vet jag. Två liter gick det i TDMen sedan var det fullt. Ut med allt och köpa en dunk olja till. Körde oljefilterbyte varannan gång. Det blev slabbigt och kladdigt.
Idag gick den övningen bättre. Alla droppar hamnade där de skulle.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Glöm inte tappa oljan från den andra pluggen också, annars lär det bli väldigt överfullt när du klämmer i närmare 4 liter nytt...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Hade en XT600 tidigare som hade liknande setup med dubbla urtappningspluggar.
Bytte Oljefiltret på TRX så blev nästan tvunget att ta loss den andra pluggen med.

Men däremot sprang jag på lite huvudbry när nya oljan skulle fyllas på.
Jag tyckte jag följde instruktionsbokens instruktioner men då blev det tokigt. Så lite tips till nästa gång fr. TRX experterna vore tacksamt.

När oljan var ut och filter, filterkåpan och oljepluggar var tillbaka så fylde jag på olja så att det var till max i oljenivåfönstret.
Sedan uppstart och tomgång i några minuter så oljan letar sig ut i alla tomrum.

Efter det toppade jag upp oljan igen.

Men när jag sedan tog en längre tur och hojen hade fått gå genomvarm (så som man ska göra när oljan kontrolleras) så var där för mycket olja i motorn.

Hur ska man veta vilken nivå man ska fylla till när man toppar up?

Enligt instruktionsboken ska man bara låta den gå på tomgång några min och sedan toppa upp men det blev fel.
Och att köra hojen helt genomvarm flera mil, med för lite olja känns inte rätt.

Nu var det inte värre än att jag tappade ut den lilla mängd som blivit för mycket.
Men det känns inte heller rätt. Man vill ju att nivån ska vara rätt direkt efter första uppstarten.

Hur gör ni som haft era TRX en stund, och servar själva?
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Jag äger ingen trx men svarar ändå.
Det kan vara rätt känsligt med lutningar när man avläser nivån, och därför strävar jag efter att fylla på till mitten snarare än max.
Sedan är det vanligt att man låter den vila några minuter (avstängd) innan avläsning.

Till sist har jag haft en cykel som läckte olja, men nivån ökade. Kan ha varit något fuffens med både bränslekran och flottör ?️
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top