Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror att mufti-erdogan överskattar hans kontroll av Bosporen som förhandlingskort.

Visst, det är bra att ha kontroll över den kanalen för att kunna stänga inne svartahavsflottan.
Fast nu har den ju visat sig vara en bunt dåligt underhållna rostburkar utan större skydd mot luftangrepp, så då är det inte lika viktigt att kunna stänga inne dom.

Man kan ju även stänga inne dom i medelhavet genom att ha kontrollen över Gibraltar, vilket man har.
Då återstår Suezkanalen, och där kan man ju parkera en båt på tvären så det blir stopp.

Man parkerade ju in 15 skepp där i 7 år mellan 67 och 75, bland annat två Svenska båtar
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag hävdar ingenting. Det är du som hävdar saker. Jag säger bara vad som står i avtalet.
Bra. Då vet du också att Finland och Sverige kommer att ta itu med Turkiets pågående utvisnings- eller utlämningsförfrågningar av terrormisstänkta skyndsamt och grundligt, med beaktande av information, bevis och underrättelser som tillhandahållits av Turkiye, och upprätta nödvändiga bilaterala rättsliga ramar för att underlätta utlämning och säkerhetssamarbete med Turkiye, i enlighet med Europeiska Konventionen om utlämning.

Vi kommer med största sannolikhet bli bombarderade med information, bevis och underrättelser som vi ska undersöka grundligt och skyndsamt. Vem tror du kommer undersöka detta? Vem tror du kommer fatta beslut? Vem tror du kommer verkställa beslut? Sekretess, sekretess och sekretess.

Med tanke på att vi ska upprätta rättsliga ramar för att underlätta utvisningarna kan vi slänga allt vad svensk lagstiftning heter i papperskorgen. Dock ska vi fortfarande följa europeiska konventionen om utlämning.

Med detta i ryggen fortsätter du framhärda att vi inte lovat någon utlämning. Noll.
1. Vad var din poäng med att föra fram det?
2. Tror du det kommer bli noll?
3. Tror du Turkiet släpper vetot innan vi brutit nollan?

Jag vill också avsluta med att jag personligen hoppas vi kan skicka tillbaka så många kurder som möjligt för rättslig prövning i Turkiet. Markus sa det bra, win-win.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vill också avsluta med att jag personligen hoppas vi kan skicka tillbaka så många kurder som möjligt för rättslig prövning i Turkiet. Markus sa det bra, win-win.

Sen har ju inte Sverige speciellt bra track-record när det kommer till att hitta och utvisa folk från landet, och vi har ju inte heller någon större koll på vem som reser över våra gränser, så det kan ju tänkas att lagom till utvisningsdagen visar det sig att dom redan har lämnat landet, tex via Norge/Danmark och då kan vi ju inte utvisa dom någonstans.

För vi skickar ju så klart ett brev innan "Det har i alla instanser beslutats att du ska avvisas, så du anmodas infinna dig på avvisningscentralen det och det datumet, annars skickar vi polisen att ringa på din dörr" i god tid innan dom ska ut....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bra. Då vet du också att Finland och Sverige kommer att ta itu med Turkiets pågående utvisnings- eller utlämningsförfrågningar av terrormisstänkta skyndsamt och grundligt, med beaktande av information, bevis och underrättelser som tillhandahållits av Turkiye, och upprätta nödvändiga bilaterala rättsliga ramar för att underlätta utlämning och säkerhetssamarbete med Turkiye, i enlighet med Europeiska Konventionen om utlämning.

Vi kommer med största sannolikhet bli bombarderade med information, bevis och underrättelser som vi ska undersöka grundligt och skyndsamt. Vem tror du kommer undersöka detta? Vem tror du kommer fatta beslut? Vem tror du kommer verkställa beslut? Sekretess, sekretess och sekretess.

Med tanke på att vi ska upprätta rättsliga ramar för att underlätta utvisningarna kan vi slänga allt vad svensk lagstiftning heter i papperskorgen. Dock ska vi fortfarande följa europeiska konventionen om utlämning.

Med detta i ryggen fortsätter du framhärda att vi inte lovat någon utlämning. Noll.
1. Vad var din poäng med att föra fram det?
2. Tror du det kommer bli noll?
3. Tror du Turkiet släpper vetot innan vi brutit nollan?

Jag vill också avsluta med att jag personligen hoppas vi kan skicka tillbaka så många kurder som möjligt för rättslig prövning i Turkiet. Markus sa det bra, win-win.
Du förstod inte första meningen med "Jag hävdar ingenting".
Jag framhärdar inget... Jag sa att vi inte gått med på att utlämna folk. Vi har gått med på vad som står i avtalet.
För övrigt är både Morgan och Magdalena kvar till skillnad från vad folk hävdade i NATO-tråden.

Sen citerar jag Finlands utrikesminister i frågan:
"Visst förstår jag att kurderna kan vara oroliga i Finland och Sverige, men det här handlar såklart om utvisningar, så det kräver att någon bevisligen begått brott i Finland, att ett terrorbrott eller förberedelser för det har ägt rum, så tröskeln för utvisning är mycket hög.

YLE: Haavisto känner för tillfället inte till att någon i Finland skulle uppfylla kraven för att utlämnas eller utvisas."


Har vi några i Sverige som uppfyller dessa kvar då? Jo, jag tror vi har 3 eller var det 4 som skulle kunna flygas ned på ganska kort varsel. Men först skall ju en domstol säga sitt även i de fallen.

Turkiet vill ha sina plan. Planen är mera värda en några enstaka meningsmotståndare i Sverige. Vill Turkiet verkligen bli av med eller få hem någon utomlands så gör de bara som de brukar.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du förstod inte första meningen med "Jag hävdar ingenting".
Jag framhärdar inget... Jag sa att vi inte gått med på att utlämna folk. Vi har gått med på vad som står i avtalet.
För övrigt är både Morgan och Magdalena kvar till skillnad från vad folk hävdade i NATO-tråden.

Sen citerar jag Finlands utrikesminister i frågan:
"Visst förstår jag att kurderna kan vara oroliga i Finland och Sverige, men det här handlar såklart om utvisningar, så det kräver att någon bevisligen begått brott i Finland, att ett terrorbrott eller förberedelser för det har ägt rum, så tröskeln för utvisning är mycket hög.

YLE: Haavisto känner för tillfället inte till att någon i Finland skulle uppfylla kraven för att utlämnas eller utvisas."


Har vi några i Sverige som uppfyller dessa kvar då? Jo, jag tror vi har 3 eller var det 4 som skulle kunna flygas ned på ganska kort varsel. Men först skall ju en domstol säga sitt även i de fallen.

Turkiet vill ha sina plan. Planen är mera värda en några enstaka meningsmotståndare i Sverige. Vill Turkiet verkligen bli av med eller få hem någon utomlands så gör de bara som de brukar.
Så vad var din poäng med att säga ”att vi inte går med på att utlämna folk”? Vad menas med ”folk”, hela folkgrupper eller enskilda människor?

Vi ska nu granska alla bevis och underrättelser som Turkiet serverar oss. Tror du inte de har några hyllmeter att skicka? Tror du att underrättelserna kommer prövas i en offentlig domstol?

Att du hänvisar till en finsk minister som hävdar att man måste begå brottet i Finland för att bli utvisad till Turkiet imponerar ingen. Läs citatet igen. Det är i nivå med vår statsministers uttalande att vi inte utvisar medborgare. Vet du skillnaden mellan utvisning och utlämning?

Vi har i högsta grad gått med på att utlämna misstänkta terrorister. Kan du peka på var i avtalet det framgår att ”vi inte går med på att utlämna folk”?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att du hänvisar till en finsk minister som hävdar att man måste begå brottet i Finland för att bli utvisad till Turkiet imponerar ingen.
Den finske ministern som inte imponerar dig var den som skrev under avtalet. Han kanske har lite koll.... Jag tror han vet mera än dig i alla fall. ?

Ukr_10.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Den finske ministern som inte imponerar dig var den som skrev under avtalet. Han kanske har lite koll.... Jag tror han vet mera än dig i alla fall. ?

View attachment 473614
Igen, vet du skillnaden mellan utvisning och utlämning?
Du hävdar att det i avtalet framgår att ”vi inte går med på att utlämna folk”. Kan du peka på var i avtalet det står?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Igen, vet du skillnaden mellan utvisning och utlämning?
Du hävdar att det i avtalet framgår att ”vi inte går med på att utlämna folk”. Kan du peka på var i avtalet det står?
Ja, jag vet skillnaden. Nöjd nu?
Sen är du framme med "Du hävdar" igen utan att inkludera sammanhanget.
Jag sade: "Jag sa att vi inte gått med på att utlämna folk. Vi har gått med på vad som står i avtalet."
Avtalet finns här om du behöver läsa det igen.
Står det någonstans att vi godtyckligt lämnar ut, utvisar, slänger över bord, släpper ned från flyg, postar med Postnord människor/folk/individer/personer till Turkiet?
Nä. Det som står är följande:
Ukr_10.jpg
En av personerna som skrev under detta avtal och som har koll på vad han skrev under säger alltså:
"så det kräver att någon bevisligen begått brott i Finland, att ett terrorbrott eller förberedelser för det har ägt rum, så tröskeln för utvisning är mycket hög."
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, jag vet skillnaden. Nöjd nu?
Sen är du framme med "Du hävdar" igen utan att inkludera sammanhanget.
Jag sade: "Jag sa att vi inte gått med på att utlämna folk. Vi har gått med på vad som står i avtalet."
Avtalet finns här om du behöver läsa det igen.
Står det någonstans att vi godtyckligt lämnar ut, utvisar, slänger över bord, släpper ned från flyg, postar med Postnord människor/folk/individer/personer till Turkiet?
Nä. Det som står är följande:
View attachment 473617
En av personerna som skrev under detta avtal och som har koll på vad han skrev under säger alltså:
"så det kräver att någon bevisligen begått brott i Finland, att ett terrorbrott eller förberedelser för det har ägt rum, så tröskeln för utvisning är mycket hög."
Igen, du tycks inte förstå skillnaden mellan utlämning och utvisning. Kan du hitta några citat från dina favoritpolitiker där de säger att brotten måste begås i det utlämnande landet för att utlämnas? Varför blandar du in utvisning? Vad har utvisningar med detta att göra?

Tillägg: för övrigt baseras allt utlämnande på godtycke. Det ligger i sakens natur att man inte bevisat bortom rimlig tvivel att brott begåtts. Beviskraven är lägre ställda. Var det nytt för dig? Lärde ni er inte någon juridik på väktarutbildningen?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Igen, du tycks inte förstå skillnaden mellan utlämning och utvisning. .
.....
.......

Jag är fullt medveten om skillnaden, men du verkar ha svårt för att ta till dig den informationen. Vilket iofs är ett ganska genomgående och tråkigt tema hos dig.
Sen tror jag inte att publicera intervjuerna med Haavisto som gjorts på finska där han använder andra uttryck än det svenska underlättar för någon i denna tråd. Men visst vill du sitta och köra Google translate eller Speech-to-Text på länkar så säg till så gör jag det för dig framöver.

Edit: Här har du en artikel du kan börja träna med:

Kan även rekommendera denna med kommentarer från ordförande i HD i Sverige
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hhmm....
Verkar ha varit lite Explosioner inne i Belgorod, Ryssland.
Luftvärnet aktiverades och sen exploderade saker nere på marken.
Belgorod ligger ju dryga 50 km från närmaste Ukrainska trupperna. Ukraina har ju fått tillgång till raketartilleri som skulle kunna nå dit och har ju tillgång till Totjka missiler, men rent strategiskt finns det ingen poäng att försöka skjuta mot staden. Dels har de ju sagt högt och tydligt att de inte kommer attackera rysk mark och eventuella militära mål finns det enklare sätt att nå utan att behöva riskera civila på rysk mark.
Skall bli intressant att se vad OSINT kommer komma fram till om detta.
Ukr_10.jpg
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top